על סלט ירקות, פילאטיס, יוגה והשמנה

מעוניינים לרדת במשקל? תאכלו סלט, תעשו יוגה או פילאטיס ותראו מהר את התוצאות על המשקל. נכון? לא. מסתבר שגם אכילת סלט צריכה להיות מבוקרת ויוגה או פילאטיס אינן הפעילויות האידיאליות לשריפת קלוריות
ד``ר איתי זיו
| 11/08/2013 |
צפיות: 7,840
יוגה ופילאטיס כבר מזמן אינן רק טרנד חולף ומזדמן ומספר המתאמנים בשתי שיטות אימון אלו עולה בצורה עקבית ומרשימה. ניתן להשיג באמצעותן מטרות אימון שונות, אך במידה ומטרת האימון העיקרית הינה ירידה במשקל ובאחוזי השומן, לא ניתן להסתפק בביצוע של סוגי אימונים אלה. הסיבה - אלו לא האימונים היעילים ביותר להעלאת מסת הגוף הרזה, דבר שמעלה את כמות שריפת הקלוריות (BMR) והם אינם כרוכים בהעלאת הדופק באופן ממשי,דבר שיתרום גם להוצאה קלורית משמעותית באימון. לשם דוגמה, נציין כי שריפת הקלוריות בזמן אימון של פילאטיס מזרן היא נמוכה יותר מאשר שריפת הקלוריות במשחק ובטיול עם הכלב.

ברם, נציין שלא ממש ניתן להכליל את כל שיטות הפילאטיס או היוגה, מכיוון שמוכרות עשרות שיטות שונות וההבדלים בניהן בחלק מהמקרים הם רבים. לדוגמה, אשטנגה יוגה מאופיינת בתרגילים בדרגת קושי גבוהה משמעותית לעומת שיבננדה יוגה וכן הלאה. אגב, בפילאטיס מוכרים שני סוגים עיקריים: פילאטיס מזרון ופילאטיס מכשירים, אך ההבדלים בין סוגי אימוני הפילאטיס השונים נעוצים במרבית המקרים ברמה המקצועית של המתאמן ובמטרת האימון העיקרית בשיעור (חיזוק, מתיחות שרירים, שיפור תנועתיות יומיומית או ספורטיבית, שיקום וכדומה).

למידע נוסף בנושא תזונה הכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ספורט
פורום תזונת תינוקות

לפיכך, יוגה או פילאטיס הן שיטות המתאימות לשיפור מטרות אימון שונות אך במידה ומעוניינים גם לשדרג את האימון מבחינת ההוצאה הקלורית, הגברת הטונוס השרירי, יש להקפיד על עקרונות אימון מסוימים שלא תמיד באים לידי ביטוי בשני סוגי אימונים אלה. לעיתים קרובות קורה שאדם המתאמן במשך 60 דקות ביוגה, פילאטיס ועוד עשרות אימונים שלא ממש כרוכים בהוצאה קלורית משמעותית, מאמין שההוצאה הקלורית הייתה משמעותית במיוחד ולכן הוא מרשה לעצמו לצרוך מזון עתיר קלוריות אשר לעיתים איננו פרופורציונלי כלל לסוג האימון וההוצאה הקלורית שנגרמה במהלכו. כתוצאה מכך, ניתן להבחין באנשים שמתאמנים על בסיס קבוע ובמקום לרזות הם משמינים.

ומה הקשר לסלט ירקות...?


סלט ירקות ידוע ונחשב לאחד המזונות הבריאים ובמרבית הדיאטות מומלץ כחלק מהתפריט. כשמדובר בתפריט המוגבל קלורית, סלט ירקות בהחלט מהווה חלק בלתי נפרד גם מהבחינה הפסיכולוגית ופעמים רבות אנו נאכל כמות הסלט גדולה באופן יחסי. מכאן נשאלת שאלה חשובה ומעניינת: "האם סלט ירקות עשוי לגרום באופן ישיר או עקיף להשמנה?

הבדלים בין סלטי ירקות:


א. הרכב הסלט


סלט ירקות הכולל בעיקר ירקות ירוקים ועליים כגון: חסות מסוגים שונים, פטרוזיליה, נענע, תרד וכדומה וכן מלפפונים, הינו בעל ערך קלורי נמוך משמעותית לעומת סלט ירקות הכולל בעיקר עגבניות (מסוגים שונים), גזר, גמבה, תפוח אדמה, בטטה, תירס וכדומה, או אז מדובר בירקות עתירי פחמימות ובד בבד – ערך קלורי גבוה יותר.

ב. סוגי הרוטב


רטבים מסוגים שונים עלולים להיות בעלי ערך קלורי רב מאוד ומכילים, לעיתים, יותר קלוריות מכל הסלט עצמו גם כשמדובר ברוטב לייט (לדוגמת רוטב אלף האיים לייט) עדיין הוא מכיל כמות לא מועטה של קלוריות ושומן.


ג. מידת השימוש בשמן זית


מדובר בתופעה חסרת תקדים המאופיינת אצל לא מעט אנשים העושים שימוש יתר בשמן זית כאילו ערכו הקלורי אפסי. כפית אחת, כף, או שתי כפות בסלט ירקות לא גדול עשויים להיות דבר שבשגרה ומכאן נוצרת גם השמנה. אנשים רבים לוקחים בחשבון כי שמן הזית הינו שמן בריא (דבר שנכון מאוד), אולם כמו כל דבר טוב גם כאן יש "אבל": יותר מדי שמן זית יגרום להשמנה, אשר עשויה להוביל יחד איתה לתחלואה רבה. כף שמן מכילה כ- 100 קלוריות (שמן זית או אחר) ולעיתים, מעצם אכילה של סלט פעמיים ביום מדובר ב-200 קלוריות עודפות רק משמן זית. במצטבר, מדובר בכ-1400 קלוריות עודפות בשבוע אשר בהחלט עשויות להיות אחד מהגורמים להשמנה. חשוב לזכור כי שמן לא "שופכים" סתם כך לתוך הסלט, אלא מודדים את כמות השמן ששמים (וגם המזיגה לתוך כפית/כף חשוב שתעשה מעל הכיור ולא מעל הסלט).

ד. גרעינים, חמוציות ושאר דברים טובים


"בשם הבריאות" גם אלה מקבלים מקום של כבוד בסלט ורבים הם האנשים (וכמובן מתאמנים) שמוסיפים אותם לסלט על בסיס קבוע. 100 גרם של תערובת גרעינים וחמוציות מסתכמת במאות קלוריות וגורמת לסלט להיות רחוק ממנה דיאטטית. אך ללא ספק טעימה הרבה יותר.

ה. תוספות לסלט


אנשים רבים אוהבים להוסיף לסלט ביצה, טונה, גבינה, קטניות וכו'. אין דילמה עם האיכות הבריאותית של מזונות אלו אבל חשוב לזכור כי כל אחד מהם מוסיף רבות לערכו הקלורי של הסלט. במידה ומוסיפים אחד מהנ"ל יש להתחשב בסלט כמנה עיקרית עשירה ולא כאילו ערכו התזונתי של הסלט הוא אפסי.

ו. הכמות


האם ניתן באמת להמליץ על אכילת סלט ללא הגבלה כלל? לא בטוח. קלוריות הן קלוריות גם אם מקורן בעגבנייה, גזר, שמן זית וכדומה. לכן, חשוב להיזהר מההמלצה הניתנת לעיתים על ידי אנשי מקצוע "תאכל סלט ללא הגבלה!". גם כאשר יש המלצה של אנשי מקצוע לגבי סלט, חשוב לזכור לקחת בחשבון את הקלוריות של הירקות. מנת ירק מכילה בקירוב כ- 20 קלוריות וסלט עשיר יכול בקלות להכיל מעל 100 קלוריות רק מהירקות, זה לא דבר של מה בכך ולכן יש להתחשב בזאת.

סלט ירקות במקום ארוחה: די שכיח להבחין באנשים המעוניינים להפחית במשקלם, או לשפר הופעתם החיצונית בכלל, שבוחרים לאכול סלט ירקות במקום ארוחה מסודרת הכוללת חלבון ופחמימות מורכבות או לפחות חלבון וירקות. אכילה של סלט ירקות,ללא תוספות כאלו ואחרות, במקום ארוחות מסודרות ומזינות הכוללות חלבון ופחמימות בתפריט תזונתי, מהווה לתפריט דל קלוריות קיצוני מאוד, דבר שיגרום לירידה במסת גוף רזה ואף האטה בחילוף החומרים הבסיסי.

לכתבות נוספות בנושא תזונה:
הקפדה על שתיה בריאה - כמה ואיך?
תזונה נכונה גם בחופשה
תזונה נכונה: כיצד לערוך קניות בסופר?
קלוריות רעות וטובות והשפעתן על הגוף
תזונה נכונה: הבראת מנות אהובות

מתאמנים בתחום יוגה או פילאטיס בוחרים להתאמן בכדי להפחית במשקל, לשפר הופעה חיצונית, לשפר מצב בריאותי וכדומה. נציין כי חלק ניכר מהעוסקים בפעילויות אלה הן נשים ובמקרים רבים התפריט התזונתי עשוי לכלול סלט ירקות כלשהו. אי לכך, כאמור, אכילה לא מושכלת של תפריט לא מאוזן, הכולל סלטי ירקות מסוגים שונים ועם תוספות שונות, ייתכן שתגרום להשמנה. בל נשכח, כפי שנאמר קודם לכן, שגם יוגה וגם פילאטיס אינם כרוכים, במרבית המקרים, בהוצאה קלורית משמעותית ואף לא בהעלאה ממשית של מסת שריר.

לסיכום, הן אימוני יוגה והן אימוני פילאטיס מצוינים לשיפור יכולת גופנית (כגון: חיזוק כללי, יציבה נכונה, שיפור תנועתיות יומיומית, הגדלת טווחי תנועה ועוד), אך אם המטרה העירית הינה שיפור משמעותי במסת גוף רזה, שיפור יכולת ספורטיבית ועלייה במסת שריר, מומלץ לשלב אימונים נוספים משלימים. כשמדברים על סלט ירקות – אין ספק כי מדובר במזון בריאותי ואיכותי מהדרגה הראשונה, עשיר בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים ודל קלוריות, כאשר איננו מלווה בתוספות השונות (אשר נידונו לעיל). בהחלט מומלץ לאכול סלט ירקות אך חשוב לקחת בחשבון כי מוצר דל בקלוריות עדיין מכיל קלוריות.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית.

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד