מדידות אנתרופומטריות לבריאות טובה

מדידות אנתרופומטריות מתייחסות למדידת גובה, משקל, היקפים, שומן תת עורי ועוד. הצלחתו של תהליך ירידה במשקל או שמירה על אורח חיים בריא מחייבת מדידות אנתרופומטריות. רוצים לדעת למה לא מספיק פשוט לשמור על תזונה נכונה ולהקפיד להתאמן? כל התשובות בכתבה לפניכם
ד``ר איתי זיו
| 10/04/2013 |
צפיות: 5,381
מדידת היקפים, אחוז השומן התת העורי, גובה, משקל, היקפים ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של מדידות אנתרופומטריות שכיחות המקובלות על ידי אנשי מקצוע בכלל ואצל העוסקים באורח חיים בריא – בפרט. אחת הסיבות למדידות הללו הנה האפשרות לאמוד את מידת ההתקדמות או אולי את אי ההתקדמות בנתונים הגופניים השונים.

למידע נוסף בנושא אורח חיים בריא הכנסו לפורומים:
פורום בדיקות רפואיות, בדיקות דם
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני לנשים
פורום תזונת ספורט

לעיתים, פלוני יכול ליישם את הכללים החשובים הקשורים באורח חיים בריא, ובכל זאת הדבר לא בא לידי ביטוי במדידות עצמן. לדוגמה, ייתכן שהוא מקפיד על תפריט שנראה מבחינתו מאוזן ובריא, ועוסק בפעילות גופנית על בסיס קבוע של 4 פעמים בשבוע, ולמרות כל זאת נוצרת אצלו השמנה הדרגתית במהלך השנה או הרעה במדדים הבריאותיים כמו עודף כולסטרול, למשל. האם זה ייתכן? בהחלט! הרי ללא שמירה על כללים אדוקים לא בהכרח נשיג את מבוקשנו. תנאים אלה אמורים לכלול: דיאטה מוגבלת בקלוריות במהלך כל מעגלי החיים (ולא סתם דיאטת בריאות לא מבוקרת קלורית), ביצוע פעילות גופנית בהיקף ועצימות מתאימים, הקפדה על הימנעות מעישון, צמצום שתיית אלכוהול ופרמטרים נוספים.

השגת מטרות אימון כמו שיפור מצב בריאותי, שיפור כושר גופני, ירידה באחוזי השומן ושמירה על תוצאה זו לאורך זמן אינה עניין של מה בכך. יש צורך בידע רב החסר במרבית המקרים אצל מתאמנים "מן השורה" ולעיתים אף אצל מדריכי הכושר שעברו קורס הכשרה בסיסי בלבד.

ידוע שלא רק משקל הגוף הוא המדד החשוב בשמירה על הבריאות ושיפור ההופעה החיצונית, אלא (ואפילו יותר) ההרכב של הגוף (היחס הכמותי בין רקמת השומן, השריר וכדומה). מסיבה זו, חשוב לבצע בדיקת אחוז שומן על ידי איש מקצוע מיומן אחת לכמה שבועות, על מנת לאמוד את כמות הרקמה השומנית בגוף ולבדוק אם אין חריגה מהנורמה הבריאותית המקובלת. אגב, כשמדובר בילדים ומתבגרים, לביצוע של מדידות אנתרופומטריות קיימת חשיבות רבה במיוחד מכיוון שהילד נוטה לגדול ולצמוח לגובה, דבר אשר משפיע על פיזור השומן בגוף ועלול לשנות את הקביעה של השמנה או אי השמנה אצל הילד. מסיבה זו נהוג לעשות שימוש במדדים ייחודיים לילדים ובטבלאות של עקומות גדילה שלפיהן יכול איש המקצוע להעריך נכונה אם המקרה הנוכחי מצריך טיפול מתאים או לא.

מדידת היקפים, למשל, חשובה גם היא. באמצעותה ניתן לדעת באיזה מהאיברים חלה עלייה משמעותית יותר או אולי אף – ירידה בהיקפים. באמצעות מדידה ניתן לעקוב אחר פיזור השומן בגוף ולהמליץ על תרגילים מתאימים שיאפשרו להעלות טונוס שרירי באותו אזור ולעצב את השריר. עם זאת, יש לזכור כי לא ניתן להפחית שומן באופן נקודתי, אלא מכלל הגוף. אין תרגיל חיזוק ספציפי שיסייע בצמצום אחוז שומן מאזור נקודתי, אלא רק יחזק את טונוס השריר באזור הנחשק. לא מפתיע שאותם אנשים הסובלים מריכוז שומן באזור מסוים בגוף, סובלים, במרבית המקרים, מאחוז שומן תת עורי גבוה מהממוצע. אי לכך, ראשית יש לטפל בהרכב הגוף, דהיינו, העלאת מסת השריר והפחתת אחוז השומן ובמקביל – לבדוק האם ניתן לשפר במידה מסוימת את האסתטיקה של האזור המבוקש.


גם בהיבט של עלייה במסת השריר חשובות המדידות על בסיס קבוע. במידה ומטרת האימון הנה היפרטרופיה (העלאת מסת שריר) חשוב במיוחד לבצע מדידות שונות, לרבות אחוז שומן, היקפים ומשקל. כאן המקום להזכיר שבעת עלייה במסת השריר, ייתכן שאחוז השומן יעלה גם הוא. לצערנו, לא פשוט להעלות מסת שריר ובמקביל להפחית אחוז שומן. מדובר בשני תהליכים שונים וייתכן שהדבר יהיה אפשרי בתקופת האימון הראשונה, אך ספק אם ניתן יהיה לעשות זאת על בסיס קבוע. למדידות הנערכות באופן שגרתי, אחת לשבועיים למשל, חשיבות רבה מכיוון שכך ניתן יהיה לדעת מה הרכב הגוף הנוכחי והדרך הנכונה להמשך התהליך.

כשמדובר בספורטאים, מעניינת העובדה שלבדיקת הרכב הגוף קיימת חשיבות מיוחדת. לא סביר למצוא כדורסלן מצטיין הסובל מעודף משקל ואחוזי שומן גבוהים, או למשל אתלט ברמה גבוהה בעל מבנה אנדומורפי (מבנה גוף שמן ואחוזי שומן גבוהים). נציין ונאמר כי הרכב הגוף משתנה בהתאם לעיסוק בסוגי ספורט שונים. אחוזי השומן המומלצים לרץ מרתון אינם זהים לשחקן כדוריד או לשחיין 50 מטר. לכן, כשמדובר באוכלוסיית ספורטאים, יש להקפיד הרבה יותר על הרכב הגוף ושמירה על אורח חיים ספורטיבי ככל שניתן על מנת לשמור על מסת השריר הנדרשת בהתאם לסוג הספורט, וכן על מסת שומן לא גבוהה מדי.

לעומת זאת, מן העבר השני, באמצעות מדידות אנתרופומטריות, ניתן לאתר גם מקרים בהם אחוזי השומן של הספורטאי נמוכים מדי בעבורו ולמנוע בעיות אפשריות הכרוכות בכך. דוגמה לכך היא תופעת "אל- וסת", או בשמה המקצועי אמנוריאה (Amenorrhea), אצל נשים - תופעה המאופיינת באחוזי שומן נמוכים במיוחד ואז ישנה הפסקה זמנית או מוחלטת בהופעת המחזור החודשי, בעיות הורמונליות שונות ועוד.

לכתבות נוספות בנושא כושר גופני ואורח חיים בריא:
שמירה על כושר גופני בעבודה כרפואה מונעת
כושר גופני: כיצד לבחור מסלול הליכה
כושר גופני: הכן גופך לקיץ!
מדריך כושר גופני לעצלנים
10 עובדות על כושר גופני

למרות שמדידות אנתרופומטריות פשוטות למדי ליישום, מעטים מהאוכלוסייה עוברים אותן על בסיס קבוע. מדידות אלו ניתן לבצע אצל דיאטן קליני (מומלץ דיאטן ספורט), פיזיולוג מאמץ או אף אצל מדריך כושר מיומן. ביצוע מדידות אנתרופומטריות על בסיס קבוע חשוב במיוחד במעגלי החיים השונים. אצל העוסקים בפעילות גופנית או אצל ספורטאים השואפים לשפר הישג ספורטיבי הדבר חשוב במיוחד (כאמור תלוי בסוג הספורט ומטרת האימון. חשוב לציין גם שלעלייה באחוז השומן השפעות בריאותיות שליליות ומכאן החשיבות במעקב אחר המדידות הללו כפי שצוין במאמר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית.

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד