הנקה: מה אוכלות המניקות בלילות?

במיוחד במהלך הנקה נשים משתדלות להקפיד על תזונה בריאה על מנת להעניק לתינוק חלב אם משובח ועל הדרך להיפטר מהקילוגרמים העודפים. אבל בלילה, כשהן מתעוררות לעוד סשן של הנקה לילית, פתאום תוקף אותן החשק למתוק, תוקף ולא מרפה
מאת ד"ר דפנה לב
| 06/03/2013 |
צפיות: 16,517
כמו כל אישה אחרי לידה שגם מניקה, את וודאי יודעת שהכי קשה לשמור על תזונה נכונה בשעות הלילה. כל היום את מקפידה לאכול מזון בריאות כמו סלט ירקות עתיר ויטמינים ומרק כתום עם נוגדי חמצון, אבל בלילה כשהעיניים טרוטות מעייפות ואת מנסה לשווא להרגיע את היללות של האוצר שלך, כל שמתחשק הוא פרוסת עוגה או שוקולד.

מדובר בסוגיה לא פשוטה, גם אם תתפתי לפרוסה קטנה של עוגה, בבוקר תאלצי שוב להניק ושוב יתעורר הדחף למתוק. בסוף ההריון הייתה זו הבטן הגדולה, הצרבת, והתכיפות ללכת לשירותים שהוציאו אותך משיווי המשקל וכעת זה התינוק הרעב, היובש בגרון והצמא, השתן שלא נפסק, הבעל שלא רק שאינו רוצה לקום – כי אין לו מה להציע לתינוק, הוא גם מסתובב במיטה כל פעם שאת קמה כיוון שאת מפריעה לשנתו הערבה.

למידע נוסף בנושא תזונה במהלך הנקה הכנסו לפורומים:
פורום אחרי לידה
פורום הורים לתינוקות, הורים לפעוטות
פורום הנקה, הנקה נכונה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונת תינוקות

אם כן, כיצד מתמודדים עם החשק למתוק?


כפי שכבר הצלחת לנחש אין פתרונות קסם. אין בנמצא מאכלים מתוקים שאינם משמינים, אולם ישנן כמה אסטרטגיות באמצעותן ניתן לשלוט בדחף למתוק. דבר ראשון אני רוצה להציע לך לשתות תה,
תה צמחים מתוק ונעים. התה הטוב ביותר לשעות הקטנות של הלילה הוא ג'ימנמה. עץ הג'ימנמה גדל באסיה באיזור הודו, מה שמיוחד בו - הוא מונע חשק למתוק.

היה ומצאת את תה הג'ימנמה ממש בלתי נסבל, נסי תה אחר עם תכונות מרגיעות כמו תה בבונג, פסיפלורה או מרווה. אם אחרי התה עדיין מתחשק לך נשנוש טעים ומתוק, ההצעה שלי לשעות הלילה היא פריכית אורז עם דבש. תעשי עם עצמך הסכם: משום שחלק מהרעב הוא בעצם צמאון, ומים קשה לשתות במיוחד בלילה, תשתי כוס תה על כל פריכית אורז עם דבש. בא לך עוד אחת? תכיני עוד כוס תה.


אחרי כמה לילות אני חוששת שימאס לך מהתפריט הדל ושוב יתגנבו מחשבות אסורות על עוגה נימוחה בפה. מה תעשי? תכיני לך בערב "מרק תפוחי עץ עם סוכר חום וקינמון". במקום כוס תה ופריכית עם דבש, תגווני במשהו מתוק, מחמם ובריא ,ללא שמן. איך מכינים? קלי קלות - חותכים תפוחי עץ לריבועים, מרתיחים עם מים זכים בתוספת קינמון וסוכר חום, לאנינות הטעם ניתן להוסיף ציפורן, "בקטנה" או זנגוויל. מרתיחים את ה"מרק" ומשאירים על הכירים. כשתקומי בלילה המרק יתקרר קצת ויהיה מוכן לאכילה. תסתפקי בזו המנה שתסגור לך את הפינה ללילה.

הבעיה היא שבעוגות, עוגיות ושאר מזונות הנחמה יש שומן אליו את כל כך מתאווה ואילו בפריכית מתוקה מדבש אין שומן וגם לא במרק תפוחים. זכרי שמדובר בנשנוש קטן שמיועד להרגיע את הדחף המציק וכי מחר בבוקר, שהנה מגיע עוד כמה שעות, כבר תאכלי ארוחה מזינה ומאוזנת.

לכתבות נוספות בנושא הנקה:
הנקה: 11 טיפים שיהפכו אותה לקלה יותר
הנקה ממושכת מונעת השמנת יתר
תזונה בזמן הנקה: הידד, ג'אנק פוד מותר!
תזונה בהנקה: תאכלי, רק מה שאת אוהבת
בכי של תינוק: רעב, או רוצה אוזן קשבת?

כיצד לנהוג כשהתינוק מתעורר להנקה לילית?


משום מה קיימת לה ההנחה שאת רק מניקה (אם אפשר אז תוך כדי שינה) ולא קמה מהמיטה. אולם בחיים המודרנים כשתינוקות ישנים הרחק מההורים, ההנקה הופכת לפרוייקט. גם נשים שמניקות תוך כדי שכיבה במיטה לא תמיד מסוגלות לוותר על ארוחה לילית קטנה. בנוסף, לרוב תינוקות אינם חוזרים לישון על קיבה מלאה מיד בתום ההנקה. חלקם סובלים מגזים או מיציאות בריאות, חלקם רוצים לשחק עם אמא, מה עושים אז?

אל תהפכי את הקימה הלילית למסיבת פיג'מות עם תירוצים לזלילות וממתקים. תניקי, תשתי, תאכלי בקטנה, שירותים ותחזרי למיטה כי למחרת תמיד מצטערים על חוסר השליטה והתקפי הזלילה הליליים. משום מה בבוקר המחשבה צלולה ויותר והעודפים נראים בולטים יותר.

ניתן ליצור קשר עם ד"ר דפנה לב בטלפון 054-5468336

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר