להתמודד עם פיתוי: על מלכודת כוח הרצון

אנשים רבים מאמינים שאם הם לא הצליחו להתגבר על פיתוי, כנראה שלא רצו מספיק. אולם ישנם מקורות נוספים המשפיעים על ההתנהגות שלנו. דווקא האמונה שכוח הרצון הוא המפתח היחיד לשינוי מחלישה אותנו ומונעת בעדנו להתמודד עם פיתוי באופן מוצלח
מאת טל שקד
| 14/02/2013 |
צפיות: 10,410
המאבק בהרגלים הוא חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו. משפטים כמו "ממחר אתחיל דיאטה" או "אני חייב ללכת אבל לא נהנה מזה" ודאי אינם חדשים לכם. דחייה של הליכה ספורטיבית, אכילת שוקולד או התפרעות בקניות תלווה לעיתים בהאשמה של חוסר בכוח רצון. אנחנו משוכנעים שאנחנו פשוט לא רוצים מספיק חזק לבצע שינוי, ולכן אנו לא דוחפים עצמנו לקצה גבולות היכולת. יחד עם זאת, כאשר אנו כן מצליחים בביצוע משימה אנו מתרברבים על כוח הסבל שלנו, העקשנות והמחויבות.

למידע נוסף בנושא פיתוי וכוח רצון היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום הפרעות אכילה - תמיכה
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום התמכרות, התמכרויות
פורום תמיכה בדיאטה

ההסבר שניתן לבחירה מה לא לעשות, ומה כן לעשות, מכוון רק לדבר אחד, והוא כוח הרצון. למעשה, ישנו מודל של מקורות השפעה לשינוי המבוסס על מחקרים, ולפיו ניתן לומר כי השקפה פשטנית מטעה זו איננה שלמה. במצבים בהם אנו נאבקים לשנות הרגלים רעים, או לשפר הרגלים, ומגלים שאין לנו כוח רצון, כיצד עלינו לפעול?

מלכודת כוח הרצון


אנשים שמאמינים שיכולתם לבחור נובעת רק מכוח הרצון, איתו נולדו, בסופו של דבר עלולים להפסיק לנסות. המלכודת הזו, המכונה "מלכודת כוח הרצון", עלולה להשאיר אנשים במעגל פסימי ומחליש, בו ירגישו שהם מבצעים מאמץ רב ללא התקדמות. למעשה, מדובר במצב בו עולה התחייבות הרואית לשינוי – המובילה למוטיבציה שהולכת ונשחקת – המובילה לנסיגה חזרה להרגלים ישנים – שמובילה לכאב שנעשה בלתי נסבל - שמוביל שוב להתחייבות לשינוי וכך הלאה במעגל.

מסתבר כי שליטה בפיתוי היא לא תוצאה של מוטיבציה אישית בלבד, וכאשר דרוש שינוי בהתנהגות אנו נזקקים למיומנויות הנוגעות לאופן בו ניתן לשנות את ההרגלים. בפועל, אנו מתעלמים באופן שיטתי ממקורות רבים להשפעה שיכולים לעבוד בעדנו או נגדנו. כמובן שכוח הרצון ממלא תפקיד בבחירות שאנו עושים, אך הבעיה היא שאנו נשענים באופן בלעדי על כוח הרצון, ומתעלמים ממקורות אחרים, ובכך חוסמים אפשרויות לשינויים. לטווח ארוך, אותם מקורות שלא נבחין בהם, הם בדרך הכלל המקורות שינהלו אותנו.

ניקח לדוגמא מצב בו הרכב נתקע ללא דלק, ונבקש עזרה מעוברי אורח לדחוף את הרכב במעלה גבעה לכיוון תחנת דלק. אם בכל פעם רק אחד ידחוף, והאנשים העוזרים יתחלפו, הרכב לא יזוז. לעומת זאת, אם מספר אנשים ידחפו בו זמנית, ואולי יעשו זאת דווקא לכיוון ירידה לתחנת דלק אחרת, ולא בעלייה, כל הסיטואציה תראה אחרת. כלומר, הבעיה היא עצם השימוש במקור השפעה אחד בכל עת, וגם בהיותנו עיוורים לאותם מקורות שלא דוחפים עבורנו ולכן לא פעם משמשים כנגדנו.


רוצים מרשמלו?


לפני כ-50 שנה הדגים הפסיכולוג Walter Mischel את העובדה שילדים שמסוגלים לשבת מול מרשמלו, מבלי לאכול אותו, למשך 15 דקות, מצליחים בתחומי חיים רבים יותר מאשר ילדים אימפולסיביים, שחטפו ואכלו מיד את המרשמלו, גם כשהונחו להמתין. המחקר של מישל הציג איך דחיית סיפוקים אפיינה ילדים שהשיגו ציונים גבוהים יותר, היו בעלי קשרים אישיים חזקים יותר, קודמו לעיתים קרובות יותר והיו מאושרים יותר.

לרוע המזל, אנשים נוטים להסיק ממחקר זה מסקנות לא נכונות ונופלים למלכודת כוח הרצון. הם מניחים כי הסיבה היחידה שילדים טובים יותר בדחיית הסיפוקים היא בכך שהטבע חנן אותם בכוח רצון רב יותר, ומי שעמד בפיתוי הראה אופי חזק.

מחקרי המשך הציגו כי מה שנראה ככוח רצון, יכול למעשה להיות תוצאה של מיומנות, כך שהמשמעות היא שגם אם כוח סבל ותכונות אופי הן גנטיות, עדיין ניתן לרכוש וללמוד מיומנויות, שיאפשרו לנו להשיג את המטרות שלנו. כאשר לימדו את הילדים שיש ביכולתם לייצר מרחק והסחות דעת כדי להשפיע על התנהגותם, הם הצליחו להתאפק. לדוגמא, ילד שהרגיש שהוא יוצר קשר עין עם המרשמלו סובב את גופו, והחל למלמל מילים של סיפור שהוריו סיפרו לו לפני השינה. הסחות הדעת הרחיקו את הילדים מהמרשמלו, יותר מ-50% מהילדים הצליחו במשימה ועזרו להם למצוא תחליף לצורך שלהם בכוח רצון.
כלומר, המחסום להצלחה אישית הוא לא היעדר כוח רצון, אלא דווקא האמונה המוטעית שכוח הרצון הוא המפתח היחיד לשינוי.

לכתבות נוספות בנושא תזונה נכונה:
עקרון העונג: על עונג וכאב באכילה
כיצד להתמודד עם פרצי תשוקה למזון מסוים?
תזונה נכונה: החלטות בריאות לשנת 2013
12 חטיפים בריאים שמצויים בכל בבית
תזונה נכונה עבור המורים והגננות

יצירת תכנית לשינוי


מחקרים הראו כי אנשים שמצליחים לייצר תכנית שינוי אישית, מצליחים לבצע שינוי עמיד לאורך זמן. תכנית שכזו מבוססת על:
זיהוי רגעים קריטיים - אותם רגעים של החלטה האם להביס את הפיתוי או לא.
יצירת תכנית - המבוססת על רגישויות אישיות ספציפיות וכוללת את הפעולות הדרושות להתנגדות, הסרה או שינוי הדחפים במהלך הזמנים הקריטיים.
הטמעת התכנית - הטמעתה תוך כדי הצפייה בתוצאות, עריכת שינויים בתכנית בהתבסס על טכניקות שהוכיחו עצמן כיעילות וחזרה על פעילויות עד להצלחה.

בניית תכנית אישית לצד מאמן מקצועי מומחה, יכולה לעזור לקבוע הרגלים בהם נדרש שינוי, לקבוע איך הכי נכון לאותו אדם לבצע את השינוי והשלבים בדרך לביצוע. חשוב לזכור כי שינויים בהרגלים קטנים או גדולים יכולה להשפיע הן על מצב בריאותי, כפי שניתן לראות אצל סוכרתיים, על מצב נפשי, חברתי ועל אורח החיים כולו.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 942
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 712
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,624
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,159
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 560
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 638
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 535
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 772
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 1,172
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 436
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד