עקרון העונג: על עונג וכאב באכילה

יש המאמינים כי קיימים בנו שני רגשות יסוד: עונג וכאב. כל חיינו אנו מנסים להפיק עונג ולהימנע מכאב. אולם כשמדובר באכילה, המושגים של כאב ועונג הופכים חמקמקים. אנו מתענגים על מאכלים שגורמים לנו חולי וההנאה הרגעית שבאכילה מתחלפת בכאב
מאת ד"ר דפנה לב
| 11/02/2013 |
צפיות: 10,321
ההשראה למאמר זה הגיעה מתוך ספרו של דיפאק צ'ופרה, כוחם של צירופי מקרים (הוצאת מודן 2005 עמוד 158) בו הוא כותב: "קיימים רק שני רגשות עונג וכאב, יש דברים המסבים לנו עונג, ויש דברים המסבים לנו כאב. רוב בני האדם סבורים ששני רגשות היסוד הם דווקא האהבה והפחד. אלא שהאהבה והפחד הם בעצמם תגובות רגשיות לעונג פוטנציאלי ולכאב פוטנציאלי. אהבה משמעה שאנחנו רוצים להתקרב לדבר שלדעתנו יגרום לנו עונג. פחד משמעו שאנחנו רוצים להתרחק מדבר שאנו חוששים שיגרום לנו כאב."

בענייני אוכל העונג והכאב מתערבבים ומתחלפים זה עם זה. בכתבה הבאה אנסה להעלות את המודעות שלכם לשאלות מתוך איזה רגש אנחנו אוכלים ומהי המשמעות שהאוכל מקבל אצלנו במחשבה.

למידע נוסף על תזונה נכונה היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום הפרעות אכילה
פורום הפרעות אכילה - תמיכה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

דמו את החיים לכדור יין ויאנג. היין מייצג את העונג והיאנג את הכאב. האם נרצה להיות בקו התפר? להיות מאוזנים? להנות מהעונג ולא להתמכר אליו? לראות את הקושי בכאב ו'לחזור למוטב'?

מדוע מזון טבעי נוסך בנו עונג ומזון מעובד גורם לנו כאב?


תירס המבושל כקלח, הוא בריא וטוב, אולם כאשר עושים ממנו קורנפלקס, הוא הופך לסוכר מעובד וגרוע. באופן דומה, גרגירי חומוס מלאים רכיבים בריאים ואילו ממרח חומוס מלא חומרים שאינם ידועים, שומנים מיותרים, חומרים משמרים ועוד חומרים מזיקים. מזון לא מעובד, בצורתו הטבעית, תורם לבריאות הגוף ומעניק לנו תחושת עונג ואילו מזון מעובד מזיק לגוף וגורם לתחושת כאב וחולי. מזון מעובד גורם לכבד שומני מעודף בשרים ושאריות הורמונים, מעיים חלשים מעודף כימיקלים, כליות חלשות מעודף חלבונים ועוד.


הבלבול בין כאב לעונג


אמנם אוכל טבעי גורם לגוף עונג, אולם המוח מפרש אוכל מלאכותי כעונג ומזון בריא כעונש. שאלתי נערה: מה אכלת היום בצהרים? צ'יפס ונקניקיות היא ענתה. מה לגבי מרק? אורז עם קטניות וסלט ירקות? היא עיוותה את פניה בגועל.

קיים גם מצב שונה, אוכל יכול לגרום לנו עונג ברגע אחד וכאב ברגע אחר.כמה פעמים הצטערתם שאכלתם עוגה? וופל בלגי ענק? מנה נוספת של סופלה?

החשיבות של בניית תפריט דיאטה


אבותינו הקדומים אכלו מכל הבא ליד, מגידולי השדה, מפרי העץ ואפילו מחיות הבר. אף איש מערות או אישה חוואית, לא קמו בבוקר והכינו תפריט דיאטה, אולם הם גם לא רבצו במשך שעות החשיכה מול הטלויזיה ולא ישבו שעות ארוכות מול הפייסבוק. מאז שאנחנו יושבים במשרדים ממוזגים, נוסעים במכוניות נוחות, מכניסים בגדים למכונת כביסה וקונים חיות למאכל בסופר, איבדנו את התכנות המקורי של "מה לאכול, כמה ומתי".

המנגנון שגורם לנו לחוש עונג וכאב באכילה נשאר, אבל החיים השתנו. אנחנו כבר לא צריכים לצוד איילות או לקטוף קוקוסים, האוכל זמין לנו בשפע במרכול. עלינו לחשוב מראש איזה אוכל טעים ובריא יגרום לנו עונג ואילו מאכלים יגרמו לנו כאב ומהם להימנע.

תכנית אכילה היא לא מילה גסה. זהו סדר יום מתוכנן ואיכותי. כולנו נסכים שחשוב להשקיע בתכנית
בנייה עירונית או תכנית תקציב שנתית. אולם כשזה נוגע לאכילה רובנו תומכים באכילה "ספונטנית" ולא מתוכננת. אולם תפריט דיאטה מאפשר לנו שליטה. באמצעות תפריט דיאטה נוכל לתגבר את המזונות הטבעיים שגורמים לנו לעונג ולהפחית את המזונות הלא טבעיים שגורמים לכאב וחולי בגוף.

לכתבות נוספות בנושא תזונה נכונה:
מדוע פרוביוטיקה מומלצת לספורטאים?
כיצד להתמודד עם פרצי תשוקה למזון מסוים?
גזים: עדיף שלא לשמור בבטן
12 חטיפים בריאים שמצויים בכל בבית
כיפת ברזל: תזונה לחיזוק מערכת החיסון

שליטה היא דרך טובה להגביר הנאה ועונג. חוסר שליטה הוא כאב. הצמדות לתפריט דיאטה שומרת עלינו מפני הפיכה של עונג לכאב (יותר מדי מהחתיכה הטעימה הזו עם הקצפת והריבה). תפריט דיאטה מספק לנו עונג אחר, העונג של התכנון והעשיה. אכילה ספונטאנית שנתפסת כעונג – סופה להביא כאב מפאת חוסר שליטה ואכילה יתרה.

ניתן ליצור קשר עם ד"ר דפנה לב בטלפון 054-5468336

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר איל יעקבי
    ד"ר איל יעקבי
    כירורגיה אורתופדית תחומי טיפול: טראומה אורתופדית, שברים מורכבים, שברי צוואר, רפואת ספורט, עמוד שדרה ועוד... קרא עוד
  • פיזיוקליק
    פיזיוקליק
    פורטל פיזיותרפיסטים מומחים פיזיוקליק הינו פורטל יחיד מסוגו לחיפוש מדויק וספציפי של פיזיותרפיסטים מטפלים מכל רחבי הארץ. מטרת הפלטפורמה לקשר בין הפציינט לפיזיותרפיסט המטפל בתחום הכאב הספציפי ממנו סו... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 942
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 712
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,624
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,159
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 560
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 638
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 535
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 772
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 1,172
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 436
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד