עקרון העונג: על עונג וכאב באכילה

יש המאמינים כי קיימים בנו שני רגשות יסוד: עונג וכאב. כל חיינו אנו מנסים להפיק עונג ולהימנע מכאב. אולם כשמדובר באכילה, המושגים של כאב ועונג הופכים חמקמקים. אנו מתענגים על מאכלים שגורמים לנו חולי וההנאה הרגעית שבאכילה מתחלפת בכאב
מאת ד"ר דפנה לב
| 11/02/2013 |
צפיות: 10,422
ההשראה למאמר זה הגיעה מתוך ספרו של דיפאק צ'ופרה, כוחם של צירופי מקרים (הוצאת מודן 2005 עמוד 158) בו הוא כותב: "קיימים רק שני רגשות עונג וכאב, יש דברים המסבים לנו עונג, ויש דברים המסבים לנו כאב. רוב בני האדם סבורים ששני רגשות היסוד הם דווקא האהבה והפחד. אלא שהאהבה והפחד הם בעצמם תגובות רגשיות לעונג פוטנציאלי ולכאב פוטנציאלי. אהבה משמעה שאנחנו רוצים להתקרב לדבר שלדעתנו יגרום לנו עונג. פחד משמעו שאנחנו רוצים להתרחק מדבר שאנו חוששים שיגרום לנו כאב."

בענייני אוכל העונג והכאב מתערבבים ומתחלפים זה עם זה. בכתבה הבאה אנסה להעלות את המודעות שלכם לשאלות מתוך איזה רגש אנחנו אוכלים ומהי המשמעות שהאוכל מקבל אצלנו במחשבה.

למידע נוסף על תזונה נכונה היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום הפרעות אכילה
פורום הפרעות אכילה - תמיכה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

דמו את החיים לכדור יין ויאנג. היין מייצג את העונג והיאנג את הכאב. האם נרצה להיות בקו התפר? להיות מאוזנים? להנות מהעונג ולא להתמכר אליו? לראות את הקושי בכאב ו'לחזור למוטב'?

מדוע מזון טבעי נוסך בנו עונג ומזון מעובד גורם לנו כאב?


תירס המבושל כקלח, הוא בריא וטוב, אולם כאשר עושים ממנו קורנפלקס, הוא הופך לסוכר מעובד וגרוע. באופן דומה, גרגירי חומוס מלאים רכיבים בריאים ואילו ממרח חומוס מלא חומרים שאינם ידועים, שומנים מיותרים, חומרים משמרים ועוד חומרים מזיקים. מזון לא מעובד, בצורתו הטבעית, תורם לבריאות הגוף ומעניק לנו תחושת עונג ואילו מזון מעובד מזיק לגוף וגורם לתחושת כאב וחולי. מזון מעובד גורם לכבד שומני מעודף בשרים ושאריות הורמונים, מעיים חלשים מעודף כימיקלים, כליות חלשות מעודף חלבונים ועוד.


הבלבול בין כאב לעונג


אמנם אוכל טבעי גורם לגוף עונג, אולם המוח מפרש אוכל מלאכותי כעונג ומזון בריא כעונש. שאלתי נערה: מה אכלת היום בצהרים? צ'יפס ונקניקיות היא ענתה. מה לגבי מרק? אורז עם קטניות וסלט ירקות? היא עיוותה את פניה בגועל.

קיים גם מצב שונה, אוכל יכול לגרום לנו עונג ברגע אחד וכאב ברגע אחר.כמה פעמים הצטערתם שאכלתם עוגה? וופל בלגי ענק? מנה נוספת של סופלה?

החשיבות של בניית תפריט דיאטה


אבותינו הקדומים אכלו מכל הבא ליד, מגידולי השדה, מפרי העץ ואפילו מחיות הבר. אף איש מערות או אישה חוואית, לא קמו בבוקר והכינו תפריט דיאטה, אולם הם גם לא רבצו במשך שעות החשיכה מול הטלויזיה ולא ישבו שעות ארוכות מול הפייסבוק. מאז שאנחנו יושבים במשרדים ממוזגים, נוסעים במכוניות נוחות, מכניסים בגדים למכונת כביסה וקונים חיות למאכל בסופר, איבדנו את התכנות המקורי של "מה לאכול, כמה ומתי".

המנגנון שגורם לנו לחוש עונג וכאב באכילה נשאר, אבל החיים השתנו. אנחנו כבר לא צריכים לצוד איילות או לקטוף קוקוסים, האוכל זמין לנו בשפע במרכול. עלינו לחשוב מראש איזה אוכל טעים ובריא יגרום לנו עונג ואילו מאכלים יגרמו לנו כאב ומהם להימנע.

תכנית אכילה היא לא מילה גסה. זהו סדר יום מתוכנן ואיכותי. כולנו נסכים שחשוב להשקיע בתכנית
בנייה עירונית או תכנית תקציב שנתית. אולם כשזה נוגע לאכילה רובנו תומכים באכילה "ספונטנית" ולא מתוכננת. אולם תפריט דיאטה מאפשר לנו שליטה. באמצעות תפריט דיאטה נוכל לתגבר את המזונות הטבעיים שגורמים לנו לעונג ולהפחית את המזונות הלא טבעיים שגורמים לכאב וחולי בגוף.

לכתבות נוספות בנושא תזונה נכונה:
מדוע פרוביוטיקה מומלצת לספורטאים?
כיצד להתמודד עם פרצי תשוקה למזון מסוים?
גזים: עדיף שלא לשמור בבטן
12 חטיפים בריאים שמצויים בכל בבית
כיפת ברזל: תזונה לחיזוק מערכת החיסון

שליטה היא דרך טובה להגביר הנאה ועונג. חוסר שליטה הוא כאב. הצמדות לתפריט דיאטה שומרת עלינו מפני הפיכה של עונג לכאב (יותר מדי מהחתיכה הטעימה הזו עם הקצפת והריבה). תפריט דיאטה מספק לנו עונג אחר, העונג של התכנון והעשיה. אכילה ספונטאנית שנתפסת כעונג – סופה להביא כאב מפאת חוסר שליטה ואכילה יתרה.

ניתן ליצור קשר עם ד"ר דפנה לב בטלפון 054-5468336

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר