ממחר דיאטה: טעויות בעת שינוי הרגלים

אריסטו הגדול אמר ש"אנחנו מה שאנחנו מורגלים לעשות". אולם, האם ההרגלים הללו הם ברי שינוי? האם ניתן על ידי החלטה להתחיל דיאטה ולהתמיד בה או להיגמל מעישון? התשובה היא כן, אם רק נמנעים מטעויות נפוצות. דיאטה? מעכשיו!
מאת נועם קפלן
| 24/12/2012 |
צפיות: 10,727
כל אדם המודע לעצמו ניסה או מנסה עדיין לעבור תהליך של שינוי הרגלים. בין אם מדובר בתחומי כושר, בריאות ותזונה ובין אם מדובר בשינוי הרגלים בתחומי עבודה, יחסים או סתם שינוי הרגלים שמפריעים לנו או לסביבתנו. תהליך שינוי הרגלים הוא תהליך מורכב, מאתגר ועשוי להיות מתסכל לעיתים בעיקר בגלל מספר טעויות נפוצות המתרחשות במהלכו.

למידע נוסף על שינוי הרגלים היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום הפסקת עישון, גמילה מעישון
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום התמכרות, התמכרויות
פורום תמיכה בדיאטה

1. ניסיון לשנות שני הרגלים ביחד


אני חושב שלכל אחד מאיתנו זה קרה: "ממחר אני מפסיק לעשן, מתעורר מוקדם בבוקר, מתחיל לשחות והולך לישון מוקדם יותר". אמנם המחשבה היא חיובית אך לא ריאלית. מדובר על שינוי הרגלים בארבעה תחומים שונים, זהו כישלון ידוע מראש. נסו לחשוב מהו ההרגל החשוב ביותר שאתם רוצים לשנות והתמקדו בו. לרוב כאשר תעשו התקדמות חיובית בשינוי הרגל אחד באופן מדהים תתרחש התקדמות חיובית בנוגע לשינוי הרגלים נוספים.

2. לא לכתוב את התוכנית על נייר


חשבתם על זה? זה חשוב לכם? אז מדוע אתם לא כותבים את זה? הבטחות בנושא שינוי הרגלים הניתנות בעל פה לרוב נשכחות או נדחות ועם הזמן מתפוגגות. האם הייתם שוכרים דירה על סמך הסכם בעל פה? האם הייתם לוקחים עבודה ללא חוזה עבודה כתוב? אם שינוי ההרגלים חשוב לכם – כתבו זאת על נייר ופרטו מה אתם הולכים לעשות כדי לשנות אותו.

3. העדר תמיכה


שינוי הרגלים מצריך תמיכה סביבתית. אם לא תשתפו את הסביבה שלכם במטרה שאתם רוצים להשיג, הסביבה לא תוכל לעזור לכם. ספרו לחברים ולבני משפחה על המטרה החדשה שלכם, ספרו עד כמה זה חשוב לכם ומה הם יכולים לעשות כדי לעזור. תופתעו לגלות את מידת ההשפעה שיש לאנשים סביבכם עליכם כפי שהיא באה לידי ביטוי בתהליך שינוי הרגלים.


4. לא למפות את המכשולים


בכל תוכנית יש לקחת בחשבון מצבים בהם הדברים לא עובדים כפי שתכננו מראש. אם לא נחשוב מראש על הנקודות הבעייתיות בתהליך שינוי הרגלים, ונתקל בהן ללא הכנה לא נצליח להגיע לשינוי המיוחל. חישבו מה יכול להוות בעיה בישום התוכנית ומה ביכולתכם או ביכולת הסביבה שלכם לעשות כדי להתגבר עליו. אם לא מצאתם לפחות 3 מכשולים ל שינוי הרגלים – לא עשיתם עבודה טובה באיתורם.

לדוגמה אם כל מפגש עם ידידה בקפה השכונתי מסתיים בירידה משותפת על עוגת קצפת עתירת קלוריות, קבעו מעתה להיפגש בפארק או על שפת הים. אם אתם יודעים שכאשר אתם חוזרים מורעבים מהעבודה הביתה, אתם חוטפים מכל הבא ליד, דאגו מראש לחתוך ירקות עתירים בסיבים תזונתיים התורמים לתחושת השובע.

5. לא לעקוב אחר ההתקדמות


רוצים לרדת עשרה ק"ג בעשר שבועות? מצוין! אבל איך תדעו אם אתה בכיוון הנכון? לכל מטרה גדולה חייבות להיות מספר מטרות ביניים (יעדים). כתבו אותם בצורה ברורה ובדקו אחת לשבוע היכן אתם ממוקם ביחס לתחזית. זה לא סוף העולם אם לא עמדת במדויק ביעדים, אך ידיעה עדיפה תמיד על אי ידיעה. בדקו מה עשיתם לא נכון ותקנו במידת הצורך.

6. קביעת מטרות לא ריאליות


מעולם לא התאמנתם ואתם רוצים לרוץ במרתון ת"א בעוד חודש. לא ריאלי! אתם שוקלים 98 ק"ג ומעוניינים להגיע למשקל 68 בעוד שלושה חודשים. לא ריאלי! שימו לב ששתי המטרות הן אפשריות בהחלט, מה שבעייתי לרוב היא מסגרת הזמן. בתרבות האינסטנט של היום, אם לא קבלתי מה שרציתי בפרק הזמן המהיר ביותר – אני ממשיך הלאה. אבל בנושא שינוי הרגלים אין קיצורי דרך. לא צברתם 30 קילוגרם עודפים בשלושה חודשים, לכן גם לא תשילו אותם בפרק הזמן הזה. קבעו מטרות שינוי הרגלים ריאליות במסגרת זמן ריאלית עוד יותר. השאירו לעצמכם מרווחי ביטחון למקרה שתמעדו. יש להתייחס למעידות אלו בסלחנות, להמשיך הלאה ולזכור כי שינוי הרגלים הוא תהליך הדורש סבלנות.

7. מחסור בידע


חשוב לכם לשנות משהו? למדו על הנושא בצורה מקיפה. בעידן האינטרנט של היום ניתן לקבל ידע במהירות ובצורה מדויקת. בדיוק כפי שתבדקו את המפרט הטכני המדויק בטרם תרכשו מכונית חדשה, חשוב שתבדקו את כל האפשרויות העומדות לפניכם בנושא שינוי הרגלים ספציפיים. מחסור במידע גורר הנחות לא נכונות, קביעת מטרות לא ריאליות, מסגרות זמן לא נכונות ולבסוף – כשלון ואכזבה. במידת הצורך תוכלו תמיד להיעזר בבעלי מקצוע רלוונטיים, כמו דיאטניות אם מדובר בתהליך הרזיה או באנשים בעלי נסיון.

<@ --- IMG_2 --- @>

8. שינוי מטרות לעיתים קרובות


החלטתם לרדת במשקל, אתם מקפידים על תפריט תזונה מאוזן ויורדים בקצב יפה. עכשיו אתם רוצים להתחזק - טעות! אם המטרה שלכם היא ירידה במשקל, סיימו את התוכנית שקבעתם, וודאו שאתם מצליחין לשמר את ההישג ורק אז עברו למטרה הבאה. קפיצה בין מטרות שונות או הרגלים שונים תביא לחצאי הישגים במקרה הטוב או לחוסר הישגים במקרה הרע. רק לאחר שבוסס תהליך שינוי הרגלים ותוצאותיו יציבות ניתן להמשיך הלאה, למטרה הבאה.

9. להתחיל מחר


"ממחר דיאטה", "זאת הסיגריה האחרונה שלי", "אחרי החופש אני מתחיל להשקיע יותר בלימודים" – כל אלו הן הבטחות שניתנות בזמן עתיד. אם אתם רציניים בנושא שינוי הרגלים – התחילו עכשיו! שאלו את עצמכם מה אתם יכולים לעשות היום, עכשיו, השניה כדי להתחיל בשינוי.

לכתבות נוספות בנושא הרזיה:
המדריך השלם לניתוחי קיצור קיבה
ניתוח בריאטרי: מה הם הגורמים להצלחתו?
תרגישו חופשי: נשנושים עד 100 קלוריות
10 מיתוסים לגבי הרזיה
מזון בריאות או פצצת קלוריות?

10. להפסיק אחרי הכישלון הראשון


וינסטון צ'רצ'יל אמר: "הצלחה היא לעבור מכישלון לכישלון מבלי לאבד את ההתלהבות". התחלתם תהליך של שינוי הרגלים ונכשלתם פעם אחת? ואפילו פעמיים או שלוש? אז מה?! כל ההישגים הגדולים ביותר שהשיגה האנושות הגיעו לאחר אין סוף ניסיונות לא מוצלחים. נסו לחשוב מה עשיתם לא נכון ותקנו. לא מחר, לא אתמול – עכשיו.

הכותב הינו מנהל ב- Go Active, ניתן ליצור קשר בטלפון 073-2100064

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר