דיאטה מתחילה בחשיבה רזה

רבים מאיתנו מתחילים דיאטה, מורידים במשקל ולפתע פוקדים אותנו שאננות וייאוש ואנו חוזרים למשקל הקודם ואף מעלים בכמה קילוגרמים. מדוע זה קורה? כנראה שהראש נשאר עדיין "ראש שמן". אז כיצד לעשות דיאטה ולהישאר רזים?
 אסנת בירנבאום
| 05/07/2012 |
צפיות: 2,354
כמה פעמים החלטת "להתלבש" על דיאטה כזו או אחרת?
כמה פעמים נצמדת בקנאות לתפריט קלוריות נוקשה?
כמה פעמים הגעת אל היעד, באפיסת כוחות, כאילו רצת מרתון ופתאום "התלבשו" עלייך ללא הסבר הגיוני, היאוש, הדיכאון, הרחמים העצמיים או סתם שאננות וחזרת שוב למשקל הישן וה"טוב" שבו התחלת את הדיאטה או אפילו למשקל גבוה יותר?
כמה פעמים שאלת את עצמך בכעס ובצדק - למה זה קורה? איך זה יכול להיות? למה אני עושה זאת לעצמי? האם זה הרס עצמי? למה אחרים יורדים ומצליחים לשמור ואני לא?

התשובה היא די פשוטה - הראש שלך נשאר שמן! המשקל אמנם ירד, הגוף נראה רזה אבל בעיקר בעיני האחרים ולא בהכרח בעינייך, וזה בדרך כלל, מה שקורה כשעושים דיאטה, תהליך קצר והפיך. עוד בטרם הספקת לקצור את המחמאות ואת התהילה וכבר את/ה בדרך חזרה, מעפיל/ה לעבר המשקל הישן.

למידע נוסף בנושא דיאטה, תזונה היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תמיכה בדיאטה

הראש שלך המשיך לחשוב שמן, נשאר כנוע ונאמן להרגלים הישנים ולפיתויים האינסופיים, הוא נשאר עם אותן האמונות ובעיקר עם אותם הרגלי החשיבה הישנים, הרי המחשבה יוצרת מציאות, מי שחושב כמו שמן ,מתנהל כמו שמן. אני מזמינה אותך לבדוק את הרגלי החשיבה שלך.

בחן/י את עצמך: האם יש לך ראש שמן?
אני חושב/ת כל היום על אוכל
האוכל בשבילי הוא פינוק ופיצוי
אני אוהב/ת לאכול והרבה!
הצלחת שלי בדרך כלל עמוסה
אני כועס/ת כשאני מקבל/ת מנה קטנה
אני משווה את גודל המנה שלי למנה של האחרים, שמא קיבלו יותר ממני
כשאני רואה מאכל אהוב, אני אוכל באופן בלתי נשלט אפילו אם רק סיימתי ארוחה מלאה
אני תמיד חייב/ת לסיים את כל האוכל מהצלחת
אני לרוב מרגיש/ה מפוצץ/ת אחרי הארוחה
יש בי תמיד פחד שלא יהיה לי מה לאכול

אם ענית בחיוב על יותר משמונה שאלות, אז כנראה שיש לך ראש שמן.

זה הזמן לעשות ניקוי ראש!
איך עושים את המעבר לראש רזה? איך בעצם חושב הראש הרזה? רזה זה להיות כזה. להתנהל כמו רזה כאן ועכשיו, להשאיר בצלחת ולהגיד "לא", ליהנות מארוחה איכותית גם אם היא נראית כמו דוגמית. ה"דרך לרזון" מתחילה בראש. השינוי בגוף הוא תוצר לוואי של השינוי בראש.

הפילוסופיה של הראש הרזה
כדי להבין מהי ה"דרך לרזון" חשוב לדעת כמה עקרונות:

1. להתבונן ולהבין את הכוונה חיובית בכל דבר שאנו עושים. כן, אפילו בשכבות השומן יש משהו מגונן ונעים. האם אנו באמת רוצים להיפטר מהן, מה נפסיד אם נהיה רזים, כדאי לרשום חמש סיבות - למה לא כדאי לי לרזות. ואחר כך לחפור קצת יותר לעומק הדברים.

2. הסבל מביא אותנו להתעוררות, לפעולה. כן, גם לו יש מקום בתהליכי החיים. אבל הוא מיותר בתהליך הירידה במשקל. הוא מתאים כתמריץ בנקודות שונות אך לא לאורך זמן. לעומת זאת, הסבלנות משחקת תפקיד מאוד חשוב בתהליך, ירידה איכותית במשקל צריכה להיות איטית, באמצעות הטמעת הרגלים חדשים ולא בצמצום קלוריות בצורה קיצונית ולא מבוקרת.

3. לזהות ממה מורכבות שכבות השומן, האם מתסכול? חוסר שליטה, דימוי עצמי נמוך, או חוסר שקט? אפשר וכדאי להיעזר ביומן אכילה ורצוי לעבור עליו עם דיאטן/ית.

4. לבדוק את מערכת היחסים שלנו עם האוכל, מי שולט? מי נכנע? מי אומר את המילה האחרונה? מחליטים על דרך פעולה, קובעים כללים.

כתבות נוספות בנושא דיאטה, תזונה:
כיצד להפיג מתח בעזרת תזונה?
השמנת יתר אצל ילדים: זו הסביבה שמשמינה
דיאטה בטוחה לקראת עונת הרחצה
10 נזקים רפואיים של השמנת יתר
תזונה ופעילות גופנית למחלימות מסרטן השד

5. להיפרד מהמחשבות והאמונות שנדבקו בראשנו, מאז ילדותנו, המנהלות אותנו ובעצם מקרקעות אותנו. בשלב הראשון צריך לאתר אותן ואחר כך צריך להחליפן במחשבות ואמונות חיוביות ובונות. לדוגמא: "כל הרזים עצובים ומקומטים וכל השמנים מלאי שמחת חיים" האמנם? האם זו האמת המוחלטת? או פשוט נוח לנו להיאחז באמונה הזו כדי שלא נצטרך להתאמץ ולשנות את המצב. הרי אם נאמר לעצמנו שנאבד את שמחת החיים כשנרד במשקל, אז למה לנו בכלל להתאמץ? מי רוצה לאבד את שמחת החיים? ברור שמחשבה כזו בולמת את הירידה במשקל.

6. אוכל הוא אחד מהנאות החיים – אין ספק, אבל ההנאה נמדדת באיכות ולא בהכרח בכמות. האם הרזים לא יודעים ליהנות, או אולי הם יודעים לשלוט בכמויות?

7. האושר הוא הדלק להצלחה - כשטוב לנו, כשאנו עושים את מה שאנחנו אוהבים, כשאנו אוהבים את עצמנו - זה נותן לנו את הכח להצליח. לפעמים חוסר שביעות רצון מוביל אותנו לחפש את השובע מהמזון.

8. חלומות לפעמים מתגשמים, אבל כדי להגשים חלום צריך פשוט להתעורר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם אסנת בירנבאום
דיאטנית קלינית בגישה פילוסופית. יועצת תזונה מוסמכת RK שוויץ. משלבת את עולם הרגש, הרוח והשכל באמצעות כלים יחודיים. מלווה להצלחה ולהעצמת איכות החיים. מרצה ומנחה סדנאות לתזונה וחשיבה מודעת. חברה בעמותת עתיד.

יועצים בתחום

  • ד"ר בן עמית
    ד"ר בן עמית
    פסיכיאטריה ומדעי המוח תחומי טיפול: דיכאון, מתח וחרדה, כאבים כרוניים, פיברומיאלגיה, מאניה- דיפרסיה והפרעה פוסט- טראומתית (PTSD) ... קרא עוד