מתכוני גזר: כשטעם ובריאות נפגשים במטבח

גזר נחשב לאחד הירקות הבריאים והמזינים ביותר לגוף. הוא עשיר בערכים תזונתיים ונוטל חלק חשוב בשיבוש גדילת תאים סרטניים בגוף. סלט גזר ואורז עם גזר וכוסברה ימלאו את גופכם בשלל ויטמינים ומינרלים חיוניים
מאת נטלי סמדג'ה הולדינג
| 31/05/2012 |
צפיות: 4,754
הגזר מגיע למחוזותינו מאפגניסטן ומלבד צבעו הכתום המסורתי הוא מגיע בעוד מספר גוונים אופנתיים כמו סגול עז, חום, צהבהב ולבן.

אז מה יש לנו בו?


הגזר הכתום והפופולארי מכולם מכיל כמות גדולה של בטא קרוטן שהוא המקור ליצירתו של ויטמין A והוא זה שמעניק לגזר את צבעו הכתום. ב100 גרם גזר יש 8 מ"ג בטא קרוטן, מה שאומר שבאכילת 100 גרם גזר ביום אנחנו יכולים לצרוך את כל הכמות היומית המומלצת של בטא קרוטן.

למידע נוסף בנושא מתכוני בריאות, היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

נתון מעניין הוא שאם אוכלים את הגזר טרי, הגוף שלנו יצרוך רק 3% מכל כמות הבטא קרוטן שבגזר. ניתן לדאוג שהגוף שלנו יצרוך 40% מכלל כמות הבטא קרוטן שבגזר בכך שנמעך, נכתוש או נבשל את הגזר לפני האכילה. לכן מיץ גזר טרי נחשב בריא יותר ומועיל יותר מאכילת גזר טרי.

הנוכחות של בטא קרוטן בגזר היא גם הסיבה למיתוס הידוע שגזר בריא לעיניים. ויטמין A שהגוף מפיק מהבטא קרוטן משפר את ראיית הלילה ומכאן נובע המיתוס.

אכילת 100 גרם גזר ביום יכולה לספק לנו גם 9.6 גרם פחמימות, 41 קלוריות, 88.3 גרם מים, 2.8 גרם סיבים תזונתיים, 1.4 גרם עמילן, 4.5 גרם סוכר, 590 מ"ג גלוקוז, 550 מ"ג פרוקטוז, 0.2 גרם שומן, 0.9 גרם חלבון, 33 מ"ג סידן, 0.3 מ"ג ברזל, 12 מ"ג מגנזיום, 35 מ"ג זרחן, 320 מ"ג אשלגן, 69 מ"ג נתרן, 0.2 מ"ג אבץ. בגזר אין כולסטרול כלל.

גזר עשיר גם בסיבים תזונתיים, אנטיאוקסידנטים, ויטמינים 1,2,3,5,6 B, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין K, וכמובן ויטמין A. הגזר עשיר גם במינרלים. גזר אינו מכיל את ויטמין B 12 כלל, וגם לא ויטמין D.

גזר נחשב למאכל חשוב במניעת מחלת הסרטן בזכות חומר הטעם שבו הנקרא "טריפנול". למעשה הגזר מייצר את חומר הטעם הזה כדי למנוע מפטריות לצמוח עליו, בכך שהטריפנול משבש את החומרים הדרושים לפטריות כדי לצמוח. אותם חומרים משמשים גם את צמיחתם של תאים סרטניים, ולכן אכילת גזר משבשת גם את צמיחתם. הגזר מכיל גם בקרוטנואידים ונוגדי חימצון נוספים, שגם להם תפקיד חשוב בשמירה על הגוף מפני צמיחתם של תאים סרטניים.

סלט גזר


מנות: 2
משך זמן ההכנה: 5-10 דקות

מצרכים:


2-3 גזרים בינוניים מגוררים בפומפיה מיוחדת שחותכת לרצועות או בבלנדר עם תוספת לחתיכת ירקות
2 גבעולי בצל ירוק חתוכים
שן שום אחת כתושה
מיץ מלימון אחד שלם
מלח לפי הטעם
כפית גרגירי שומשום
כף שמן זית

אופן ההכנה:


מערבבים הכל בקערה ומגישים.


אורז עם גזר וכוסברה


מנות: 4
משך זמן ההכנה: 30 דקות

מצרכים:


2 כוסות אורז שטוף
5 כוסות מים רתוחים
חצי כוס כוסברה קצוצה
כוס גזר מגורד בחלק של החורים הגדולים בפומפיה או כמו שעשינו עם הסלט קודם
2 כפות שמן זית
כפית מלח
טבלית של אבקת ירקות
בצל אחד גדול קצוץ

לכתבות נוספות בנושא מתכוני בריאות:
מתכוני בריאות – והפעם שעועית
מתכוני בריאות עם שומר: סלט ומרק צמחוני
פופאי המלח מגיע למטבח: מתכונים עם תרד
וידאו: קינוחים ממרציפן, תמר וטפיוקה
וידאו: מוסקה צמחונית ברוטב קשיו

אופן ההכנה:


מטגנים את הבצל בשמן החם עד להזהבה ומוסיפים את האורז לעוד 3 דקות טיגון תוך כדי עירבוב.
כבר בשלב טיגון הבצל מומלץ להוסיף חתיכת גזר טרי לשמן. הגזר עשיר בקרוטנואידים נוגדי חימצון אשר ינטרלו את הרדיקלים החופשיים שמשתחררים בזמן הטיגון, וכך השמן שייספג למזון שמטוגן בו יהיה בריא הרבה יותר. מומלץ להוסיף חתיכת גזר טרי לכל תהליך טיגון ולהוציאו לאחר מכן אם לא רוצים שהוא ישאר בתבשיל.
מוסיפים את המים ואת שאר המרכיבים, מערבבים וכשהסיר רותח מנמיכים את החום למינימום ומכסים עם מכסה לבישול של כ-20 דקות נוספות.
מסירים את המכסה ומערבבים, מכבים את האש ומשאירים עם מכסה סגור לעוד כמה דקות במידה והאורז לא רך מספיק.
טועמים ומשפרים את התיבלון לפי הצורך.

צילום תמונה ראשית: Stephen Ausmus באדיבות ויקיפדיה

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד