מתכוני גזר: כשטעם ובריאות נפגשים במטבח

גזר נחשב לאחד הירקות הבריאים והמזינים ביותר לגוף. הוא עשיר בערכים תזונתיים ונוטל חלק חשוב בשיבוש גדילת תאים סרטניים בגוף. סלט גזר ואורז עם גזר וכוסברה ימלאו את גופכם בשלל ויטמינים ומינרלים חיוניים
מאת נטלי סמדג'ה הולדינג
| 31/05/2012 |
צפיות: 4,274
הגזר מגיע למחוזותינו מאפגניסטן ומלבד צבעו הכתום המסורתי הוא מגיע בעוד מספר גוונים אופנתיים כמו סגול עז, חום, צהבהב ולבן.

אז מה יש לנו בו?


הגזר הכתום והפופולארי מכולם מכיל כמות גדולה של בטא קרוטן שהוא המקור ליצירתו של ויטמין A והוא זה שמעניק לגזר את צבעו הכתום. ב100 גרם גזר יש 8 מ"ג בטא קרוטן, מה שאומר שבאכילת 100 גרם גזר ביום אנחנו יכולים לצרוך את כל הכמות היומית המומלצת של בטא קרוטן.

למידע נוסף בנושא מתכוני בריאות, היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

נתון מעניין הוא שאם אוכלים את הגזר טרי, הגוף שלנו יצרוך רק 3% מכל כמות הבטא קרוטן שבגזר. ניתן לדאוג שהגוף שלנו יצרוך 40% מכלל כמות הבטא קרוטן שבגזר בכך שנמעך, נכתוש או נבשל את הגזר לפני האכילה. לכן מיץ גזר טרי נחשב בריא יותר ומועיל יותר מאכילת גזר טרי.

הנוכחות של בטא קרוטן בגזר היא גם הסיבה למיתוס הידוע שגזר בריא לעיניים. ויטמין A שהגוף מפיק מהבטא קרוטן משפר את ראיית הלילה ומכאן נובע המיתוס.

אכילת 100 גרם גזר ביום יכולה לספק לנו גם 9.6 גרם פחמימות, 41 קלוריות, 88.3 גרם מים, 2.8 גרם סיבים תזונתיים, 1.4 גרם עמילן, 4.5 גרם סוכר, 590 מ"ג גלוקוז, 550 מ"ג פרוקטוז, 0.2 גרם שומן, 0.9 גרם חלבון, 33 מ"ג סידן, 0.3 מ"ג ברזל, 12 מ"ג מגנזיום, 35 מ"ג זרחן, 320 מ"ג אשלגן, 69 מ"ג נתרן, 0.2 מ"ג אבץ. בגזר אין כולסטרול כלל.

גזר עשיר גם בסיבים תזונתיים, אנטיאוקסידנטים, ויטמינים 1,2,3,5,6 B, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין K, וכמובן ויטמין A. הגזר עשיר גם במינרלים. גזר אינו מכיל את ויטמין B 12 כלל, וגם לא ויטמין D.

גזר נחשב למאכל חשוב במניעת מחלת הסרטן בזכות חומר הטעם שבו הנקרא "טריפנול". למעשה הגזר מייצר את חומר הטעם הזה כדי למנוע מפטריות לצמוח עליו, בכך שהטריפנול משבש את החומרים הדרושים לפטריות כדי לצמוח. אותם חומרים משמשים גם את צמיחתם של תאים סרטניים, ולכן אכילת גזר משבשת גם את צמיחתם. הגזר מכיל גם בקרוטנואידים ונוגדי חימצון נוספים, שגם להם תפקיד חשוב בשמירה על הגוף מפני צמיחתם של תאים סרטניים.

סלט גזר


מנות: 2
משך זמן ההכנה: 5-10 דקות

מצרכים:


2-3 גזרים בינוניים מגוררים בפומפיה מיוחדת שחותכת לרצועות או בבלנדר עם תוספת לחתיכת ירקות
2 גבעולי בצל ירוק חתוכים
שן שום אחת כתושה
מיץ מלימון אחד שלם
מלח לפי הטעם
כפית גרגירי שומשום
כף שמן זית

אופן ההכנה:


מערבבים הכל בקערה ומגישים.


אורז עם גזר וכוסברה


מנות: 4
משך זמן ההכנה: 30 דקות

מצרכים:


2 כוסות אורז שטוף
5 כוסות מים רתוחים
חצי כוס כוסברה קצוצה
כוס גזר מגורד בחלק של החורים הגדולים בפומפיה או כמו שעשינו עם הסלט קודם
2 כפות שמן זית
כפית מלח
טבלית של אבקת ירקות
בצל אחד גדול קצוץ

לכתבות נוספות בנושא מתכוני בריאות:
מתכוני בריאות – והפעם שעועית
מתכוני בריאות עם שומר: סלט ומרק צמחוני
פופאי המלח מגיע למטבח: מתכונים עם תרד
וידאו: קינוחים ממרציפן, תמר וטפיוקה
וידאו: מוסקה צמחונית ברוטב קשיו

אופן ההכנה:


מטגנים את הבצל בשמן החם עד להזהבה ומוסיפים את האורז לעוד 3 דקות טיגון תוך כדי עירבוב.
כבר בשלב טיגון הבצל מומלץ להוסיף חתיכת גזר טרי לשמן. הגזר עשיר בקרוטנואידים נוגדי חימצון אשר ינטרלו את הרדיקלים החופשיים שמשתחררים בזמן הטיגון, וכך השמן שייספג למזון שמטוגן בו יהיה בריא הרבה יותר. מומלץ להוסיף חתיכת גזר טרי לכל תהליך טיגון ולהוציאו לאחר מכן אם לא רוצים שהוא ישאר בתבשיל.
מוסיפים את המים ואת שאר המרכיבים, מערבבים וכשהסיר רותח מנמיכים את החום למינימום ומכסים עם מכסה לבישול של כ-20 דקות נוספות.
מסירים את המכסה ומערבבים, מכבים את האש ומשאירים עם מכסה סגור לעוד כמה דקות במידה והאורז לא רך מספיק.
טועמים ומשפרים את התיבלון לפי הצורך.

צילום תמונה ראשית: Stephen Ausmus באדיבות ויקיפדיה

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כריכים טעימים לקראת החזרה ללימודים
מאת נעמה בן דוד טרבלסי
| 28/08/2014 |
צפיות: 26,919
שבוע הבא מתחילים הלימודים וזה הזמן לרענן את מגוון הסנדוויצ'ים שאנו שולחים עם ילדינו להפסקת העשר. לפניכם כל הפרטים על הסנדוויצ'ים המומלצים יותר ופחות וכמה הצעות טעימות ובריאות
קרא עוד
ארוחה חושנית ובריאה לט"ו באב
מאת מחלקת הדיאטה של סטודיו סי
| 11/08/2014 |
צפיות: 26,544
היום אנו חוגגים את חג האהבה העברי, סיבה מצויינת לשלב אהבה עם אוכל טוב ובריא. לפניכם כל המזונות הטובלים בחושניות שכדאי לשלב בארוחת החג והצעות למתכונים מפתים. מוגש באהבה!
קרא עוד
מזונות טרנדיים ומתכונים בריאים וטעימים
מאת נעמה בן דוד טרבלסי
| 24/07/2014 |
צפיות: 35,620
חברת השפע עסוקה במציאת מזונות חדשים ובצירופים מעניינים כדי לאתגר את הסקרנות של הצרכנים ולהגדיל את המכירות בענף המזון. מה מהם באמת מזין ובריא ומהו סתם טרנד? תשובות לכל השאלות ומתכונים טרנדיים ובריאים בכתבה שלפניכם
קרא עוד
יש לי גלידה הכי טובה!
מאת שרה בר אשר
| 17/07/2014 |
צפיות: 32,909
בואו נשחק לרגע במשחק האסוציאציות. אנו נאמר את המילה קיץ ואתם תאמרו מה עולה על דעתכם. אנו בטוחים שאחת המילים תהיה גלידה. לצורך הכתבה הטעימה הזו שרה בר אשר יצאה לסיור במפעל גלידות. מותר לקנא. הממצאים לפניכם
קרא עוד
מתכונים בריאים זה פיקניק!
מאת נעמה בן דוד טרבלסי
| 26/06/2014 |
צפיות: 32,832
הקיץ הוכרז רשמית ומזג האוויר מזמין לצאת מהבית. זה הזמן להתחיל לטייל, ומה יותר כיף מפיקניק בחיק הטבע? לפניכם מתכונים מומלצים לפיקניק קליל, טעים ובריא
קרא עוד
אננס - מתוק, בריא ועסיסי
מאת מערכת BeOK
| 19/06/2014 |
צפיות: 33,405
אננס הוא אחד הפירות הטעימים שקיימים, בעבר נחשב למעדן נדיר שאפשר להשיג בעיקר בחו"ל, אך היום ניתן למצוא אננס גם במכולת השכונתית. האננס הטרי טעים להפליא, אך ניתן גם להשתמש בו בבישול וצלייה
קרא עוד
אפטר פרטי לבן - מתכונים לאחרי החג
מאת נעמה בן דוד טרבלסי
| 05/06/2014 |
צפיות: 31,973
חג השבועות הסוגר את עונת החגים בלוח השנה העברי, הוא אכן אקורד הסיום הקולינרי. עתה כשהוא מאחורינו ובידינו נותרו גבינות ומוצרי חלב לרוב, לפניכם מתכונים בריאים וטעימים לארוחת אפטר חג
קרא עוד
מתכוני בריאות לחג שבועות טעים ומזין
מאת נעמה בן דוד טרבלסי
| 29/05/2014 |
צפיות: 32,523
אבותינו דאגו לנו שבכל חג נתבסם במזון ובמאכלים המיוחדים לו. חג השבועות מאופיין במטעמים המכילים שפע של מוצרי חלב, מאפים ועוגות. בכתבה הבאה המלצות לצליחת החג הטעים הזה בשלום ומתכונים בריאים ומזינים
קרא עוד
שבועות בריא ולא משמין וגם מתכון מנצח
מאת רעות טל
| 15/05/2014 |
צפיות: 35,167
חג שבועות הוא נקודת זמן מצוינת, לעצור את המגמה של האכילה המוגברת שליוותה אותנו בחגים ולעשות את המעבר הזה ל"מצב קיץ", הכולל תחושת קלילות והתחדשות, גם בנושא של האוכל. לפניכם עצות לחג שבועות בריא ומתכון נהדר למאפינס ירקות וגבינות
קרא עוד
מתכוני פסטה בריאים וטעימים
מאת מערכת BeOK
| 26/04/2014 |
צפיות: 37,096
החמץ מאחורינו והבצק שוב כאן. פסטה נתפסת בעיני רבים כמשמינה וכרכיב שיש להוציא מהדיאטה. אך רבים לא יודעים כי פסטה עשירה בסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. לפניכם שני מתכונים בריאים וטעימים של פסטה שיעשו לכם חשק לעוד
קרא עוד