השמנה במקום העבודה: דרכי התמודדות

השמנה במקום העבודה היא נגזרת ברורה של תופעת העלייה במשקל בשנים האחרונות. אספנו עבורכם מספר נתונים מרתקים על השמנה במקום העבודה וכמובן טיפים ועצות כיצד לא להופיע בצד הלא נכון של גרף הסטטיסטיקה.
מאת מיטל עזר
| 08/12/2011 |
צפיות: 3,758
ההשמנה היא מגפת העולם המודרני, תוצר לוואי של התפתחות התעשייה ועידן הגלובליזציה. שפע המזון זמין עבורנו בכל שעות היממה, מכל סוג ובכל מקום. המודרניזציה גורמת גם לירידה ניכרת בפעילות הגופנית - והתוצאות עגומות.

מאז שנות השמונים מימדי ההשמנה בעולם הכפילו עצמם. נתונים מארגון הבריאות העולמי מציגים כי 1.5 מיליארד מבוגרים בני 20 ומעלה סובלים מעודף משקל, מתוכם מעל 200 מיליון סובלים מהשמנה. ובישראל, מסקר בריאות לאומי, 49% מבני ה-20 ומעלה סובלים מעודף משקל, השמנה והשמנת יתר. ההשמנה הפכה למגיפה עולמית.

הסיכונים בהשמנה


השמנה מזמן אינה מוגדרת כבעיה אסתטית בלבד. היום ידוע כי להשמנה השפעות מרחיקות לכת על בריאות האדם. השמנה קשורה לכאבי גב, כאבי מפרקים, סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, סוכרת, כבד שומני, יתר לחץ דם, סרטן ועוד.

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה ודיאטה הכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום הפרעות אכילה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

מבחינת ההשפעה על מקום העבודה, רואים כי הפגיעה בבריאות מגדילה את ימי ההיעדרות של העובד וגורמת נזק כלכלי למעסיק. בנוסף, השמנה קשורה עם הפסקת נשימה בשינה והתעוררות עקב כך, דבר המוביל לשינה לא רצופה ועייפות במהלך היום. כמובן שעייפות זו באה על חשבון הריכוז והיעילות בעבודה.

מקום העבודה כמקור עיקרי להשמנה


מרבית העובדים מבלים כ- 70% משעות העירות שלהם במקום העבודה. את רוב המזון אנו צורכים בשעות אלו. היום, יותר מבעבר, אנו חשופים לתנאי לחץ, דרישות גבוהות של המעסיקים ושעות עבודה ארוכות, דבר המוביל אותנו הישר למטבחון או לחנות הקרובה שם אנו מתפתים למאכלים זמינים, עתירי שומן וסוכר המזינים את ההשמנה.

דיאטנים מסביב לעולם מציינים כי הרגלי התזונה במהלך שעות העבודה הם מהגורמים המשפיעים ביותר על תופעת ההשמנה הכלל עולמית, המזוהה בעיקר עם מדינות מפותחות, בהן העבודה אינה פיזית, אלא כוללת ישיבה ארוכה מול מחשב ופגישות עסקיות.

במדינות העולם השלישי, לשעות העבודה אין כמעט השפעה על המשקל, שכן העבודה במדינות אלו היא פיזית יותר ומתרכזת בחקלאות ומתן שירותים שונים.

איך מתמודדים ומונעים את העלייה במשקל?


לפניכם מספר טיפים חשובים בעזרתם תוכלו לעבוד במרץ ובמקביל, לשמור על המשקל.

תכנון מראש
נסו לאכול בשעות קבועות יחסית, בהתאם לרמות הרעב שלכם ולא ללוח הפגישות.

הקפידו על ארוחת בוקר
למרות ששעות הבוקר הן העמוסות והלחוצות ביותר ובדרך כלל אנו פחות רעבים בבוקר, חשוב לא לדלג על ארוחה זו. ארוחת הבוקר היא זו שפותחת את היום לאחר צום הלילה ודואגת לאיזון רמות הסוכר והרעב לאורך היום.

רעיונות לארוחת בוקר מהירה
לחם מלא או קרקרים עשירים בסיבים תזונתיים עם ממרח גבינה 5%
אבוקדו
טחינה
דייסת שיבולת שועל
יוגורט עם 2-3 כפות גרנולה

קחו איתכם אוכל לעבודה
אומנם כאשר יוצאים מהבית לא מרגישים את הרעב, אך הוא יגיע ודווקא בזמן שמונחות לפנינו פרוסת עוגה או עוגיות. במידה והכנו אלטרנטיבה בריאה ומזינה יותר מראש, ניתן יהיה לעמוד בפיתוי. אחרת, לא משנה כמה אנו "חזקים", הרעב הפיזיולוגי תמיד ינצח.

רעיונות לצידה לדרך
כריך מחיטה מלאה
פרי
ירקות - לא חייבים לחתוך ניתן לקחת שלמים
יוגורט, רצוי ללא תוספת סוכר
חבילת בייגלה קטנה
3-4 פריכיות אורז

מה עושים בישיבות ופגישות עסקיות
זהו הזמן שבו אנו צריכים לשמור על ריכוז וערנות, לכן רצוי לשבת רחוק מהבורקסים והעוגיות ולהשתדל לבקש גם ירקות חתוכים, פירות וקרקרים עשירים בסיבים תזונתיים. מרבית המנהלים ישמחו לעבור לתפריט בריא במהלך הישיבות, אשר ימנע הרגשת כובד, עייפות וחוסר ריכוז.

שתייה לאורך היום
המים מהווים כ- 70% מגופנו וחיוניים לתהליכים רבים בגוף, כולל ערנות, ריכוז ואפילו שריפת שומן. לכן חשוב להקפיד לקחת בקבוק מים מהבית או להשאיר בקבוק בעבודה שניתן למלא. באופן זה יש סיכוי רב יותר שנשתה במהלך היום. השתייה במהלך היום יכולה למנוע נשנושים מיותרים וחיפוש אחר מתוקים.
<@ --- IMG_2 --- @>
ארוחת צהריים
חשוב שהרכב הצלחת יהיה קבוע ועל פי מדדי הבריאות העדכניים. 50% ירקות, טריים ומבושלים, 25% חלבון - מנת עוף או דג או בשר לא מטוגן ו-25% פחמימות, רצוי דגנים מלאים כמו אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה או קטניות כמו אפונה, שעועית, עדשים וכדומה. במידה ואוכלים פחמימות מבושלות מומלץ לוותר על תוספת הלחם בצד.

כדאי להיזהר מהרטבים, גם אלו הנחשבים בריאים כמו טחינה, מפני שהם מכילים שומן. ניתן לשלב במידה ככף בארוחה. נסו לא למלא את הצלחת עד אפס מקום; במידה ומדובר במסעדה, חשוב לזכור שלא חייבים "לנקות" את הצלחת. נסו להאט את קצב האכילה ולעצור בהרגשת שובע.

במידה ואין חדר אוכל במקום עבודתכם או אתם נמצאים בנסיעות, ניתן להכין כריכים לארוחת צהריים המכילים טונה, פסטרמה דלת שומן, ביצה וכדומה. רצוי שיהיו ביצים על מנת להימנע מתוספות מיונז, ורטבים עתירי שומן.

לכתבות נוספות בנושא תזונה נכונה ודיאטה:
כיצד תמנעו עלייה במשקל בגיל המעבר?
השמנת יתר בישראל: תמונת מצב
חטיף לפני ארוחת הצהריים יהרוס דיאטה
מהי דיאטת אקו אטקינס ומהם יתרונותיה?
טיפול חדשני במחלת הסוכרת

שעות אחר הצהריים
אלו השעות המועדות לפורענות. בדרך כלל בשעות אלו מתעורר הרעב שוב, בשילוב עם עייפות קלה וצורך עז במתוק על מנת להתעורר. חשוב להתכונן היטב לשעות אלו ולהכין ארוחת ביניים מתאימה כמו פרי, לחם מלא עם ריבה, חטיף אנרגיה או חטיף שוקולד מיני, פופקורן דל שומן בשקית, מרקים מוכנים ועוד. אחרת שוב אנו נופלים בפח של הקפה והמאפה הזמין.

לסיכום, תכנון מראש והתארגנות מתאימה עשויים למנוע מאתנו את ההשמנה ה"מזדחלת" כל שנה ולשפר את בריאותנו. כמובן שהשמנה קשורה גם לחוסר בפעילות גופנית, לכן נסו לוותר מדי פעם על המעלית וטפסו במדרגות ואם ניתן, החליפו את האוטובוס לעיתים בהליכת בוקר אל מקום העבודה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד