משקל: איך תציבו לעצמכם מטרות נכונות?

כל שנה מחדש, אנשים נוטים להבטיח לעצמם לרדת במשקל, או לשמור על משקל תקין ולהיכנס לכושר. אולם, הגדרה לא נכונה של המטרות עלולה להכשיל אותם בדרך. איך מגדירים מטרות נכונות לשמירה על משקל והרזייה?
| 27/10/2011 |
צפיות: 7,685
בדיוק בתקופה הזו של השנה, כל אחד מאיתנו עושה לעצמו תכניות לשנה החדשה. כל אחד מאיתנו חושב מה הוא רוצה שהשנה יהיה אחרת. אצל רובנו זה קשור גם למשקל ולגוף, וזה לא פלא, כי אחרי החגים אנשים רבים חשים סטרס מכך שהגזימו באכילה ומבטיחים לעצמם לצאת לדרך חדשה בכל מה שקשור לתזונה, משקל, כושר גופני ובאופן כללי - היחס לגוף שלנו.

למידע נוסף בנושא משקל, תזונה ודיאטה היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום כושר גופני
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה

הבעיה הראשונה שכולנו נתקלים בה, מבלי להיות מודעים לכך, ניצבת כבר בשלב התכנון. רובנו מבלבלים בין הגדרת "המטרה האמיתית" לבין הגדרת "הדרך". וכשנכשלים בשלב התכנון, כמובן שהרבה יותר קשה להצליח בשלב הביצוע. תכנון לא נכון או לא ריאלי של הרזייה, אימוני כושר ושמירה על משקל תקין יביא לתוצאות לא מספקות בהמשך ויגרום לנו לתסכול.

מי מאיתנו לא שם לעצמו למטרה משהו כמו: "השנה אני רוצה לאכול הרבה פחות מתוק", או "השנה אני חייב לעשות הליכות שלוש פעמים בשבוע". בואו נהיה כנים עם עצמנו: אף אחד מאיתנו לא באמת רוצה לאכול פחות מתוק או להתאמץ ולפנות זמן ואנרגיה להליכות נמרצות. אלו הן "מטרות מוטעות".

מדוע? פשוט מאוד, אם היתה גלולת פלא ששותים אותה והיא היתה נותנת לנו מיידית את התוצאות של הפחתה בצריכת המתוקים או הגברת הפעילות הגופנית – כולנו היינו לוקחים אותה! היינו לוקחים אותה כי היא מקצרת לנו את הדרך אל מה שאנחנו באמת רוצים.

המטרות האמיתיות שלנו הן להקטין את מימדי הגוף, לעצב ולחטב אותו, לשמור על משקל תקין, או לשפר את המצב הבריאותי של הגוף שלנו. כלומר, הפחתת המתוקים או הגברת הפעילות הגופנית בכלל דרכים (שלא לומר דרכים די ארוכות ומאתגרות) שנועדו להביא אותנו למטרה, ולא המטרות עצמן.

משקל תקין, תזונה וכושר: מוטיבציה וגמישות הן מילות המפתח


למה כל כך חשוב להבדיל בין "מטרה" לבין "דרך"? כי יש לזה שתי משמעויות רלוונטיות מאוד להצלחה או לכישלון של התכנית שלנו:

מוטיבציה - מילת המפתח של העידן שלנו היא "מוטיבציה". כולנו היינו רוצים שיהיה לנו כמה שיותר מהמצרך הנדיר הזה. אז הנה כלי שיעזור לכם לגייס את המוטיבציה במקומות שאתם צריכים אותה. המוטיבציה שלנו עולה כאשר אנו נעים לכיוון רווח מסוים, לכיוון משהו שיעשה לנו טוב. אם המטרה מוגדרת בטעות כ"הפחתת מתוקים", אז ברור שזה בכלל לא רווח. להיפך, זה מחיר די גדול ואף אדם שפוי לא יגייס מוטיבציה שתניב לו תשלום מחירים.

בשביל לגייס מוטיבציה צריך שהמטרה תוגדר לפי הרווח שמחכה לנו בהשגתה. זו יכולה להיות ההרגשה הקלילה שנרגיש כשנקום בבוקר רזים יותר, או אולי ההרגשה הנעימה של לקנות בגדים שמחמיאים לגזרה החדשה שלנו. מטרות כאלה, מיד עושות חשק להתחיל כבר את השינוי – או במילים אחרות – מיד מעוררות את המנוע האנרגטי שבנו שנקרא "מוטיבציה".

גמישות – כמו שמוטיבציה היא שם המשחק בעידן שלנו, כך גם הגמישות. העידן שבו אנו חיים הוא מהיר ודינמי ולא ניתן להתקדם בו בהצלחה מבלי להיות גמיש ובעל יכולת לשנות ולהשתנות. ברגע שהמטרה מוגדרת בטעות כ"הפחתת מתוקים", אזי יש לנו אפס גמישות. כי או שאכלנו הרבה מתוק או שלא, אין פה מקום לשינויים והתאמות. ומה קורה אז?

ברגע הראשון שבו נאכל מתוק בכמות שלא רצינו, מייד לא עמדנו במטרה, ואנחנו נכשלים בתכנית ונוטשים אותה. לעומת זאת, אם נגדיר את המטרה כ"הקטנת מימדי הגוף שלנו", אז יש המון דרכים לעשות זאת, ונפתחות המון אפשרויות למציאת אסטרטגית ההצלחה הפרטית שלנו.

הנה דוגמא מהחיים: אני מכירה באופן אישי בחור לא צעיר (הוא כבר סבא, למעשה), שמאוד אוהב מתוק משחר ילדותו. הוא יודע שזה לא הכי בריא בעולם, ובכל זאת הוא בדעה צלולה בוחר להתפנק עם מתוק. יחד עם זאת, הוא גם אוהב להסתובב עם מימדי גוף מחמיאים וחטובים ולשם כך הוא יוצא לריצת בוקר ספורטיבית וארוכה מידי בוקר. זו הדרך שהוא מצא לעצמו וזה מה שהוא מוכן לשלם כדי ליהנות מכל מה שמתאים לו.

לכתבות נוספות בנושא משקל, תזונה ודיאטה:
כיצד תמנעו עלייה במשקל בגיל המעבר?
שמונה נשנושי בריאות דלי פחמימות
דיאטה ים תיכונית מסייעת במניעת מחלות
השמנת יתר: האם קיימים "שמנים בריאים"?
כיצד להלחם בבעיה של אכילה לא מודעת

אז הפעם, כאשר אתם עושים את התכניות לשנה החדשה, השקיעו מחשבה ותשומת לב כבר בשלב התכנון ובדקו:
האם "המטרה" מוגדרת נכון לפי הרווח שאתם רוצים להשיג, ושכבר המחשבה על זה עושה לכם חשק להתחיל.
האם "הדרך" מוגדרת נכון לפי הוויתור או המחיר שאתם מוכנים לשלם.

כאמור, הקפידו להכין מראש יותר מדרך אחת אפשרית, כי הגמישות לנוע ולנסות את הדרכים היא זו שתאפשר לכם למצוא את הדרך הייחודית שמתאימה בדיוק לכם.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

אוהבים מתוק? גם החרדה אוהבת סוכר
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/02/2020 |
צפיות: 230
צריכה מרובה של סוכר עלולה לפגוע בבריאות הנפשית שלכם, אבל בטח תשמחו לדעת שישנן דרכים נוספות ומגוונות שבעזרתן תוכלו לספק את הצורך במתוק. פנו לכם מספר דקות לקרוא כיצד עושים זאת, מצורפים גם מתכונים!
קרא עוד
מחקר חדש קובע: אמהות הסובלות ממשקל עודף יולידו תינוקות שמנים
ד"ר אסנת רזיאל
| 21/01/2020 |
צפיות: 1,032
מחקר מאוניברסיטת וושינגטון טוען שהשמנה עוברת מדור לדור. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה לנו מהי השמנה בין דורית, ומציגה את סקירת המחקר שטוענת: הבעיה מתחילה עוד לפני ההיריון.
קרא עוד
פחמימות או שומנים?
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/12/2019 |
צפיות: 1,823
היום כולם רוצים לדעת: מה יותר גרוע, פחמימות או שומנים? ד"ר אסנת רזיאל עוזרת לנו לעשות סדר ומסבירה מה כל אחד מהרכיבים תורם לדיאטה שלנו או גורע ממנה. מתכננים להוריד במשקל בקרוב? כדאי שתדעו מה קורה מאחורי הקלעים
קרא עוד
חמישה טיפים למניעת השמנה בחורף
ד"ר אסנת רזיאל
| 11/12/2019 |
צפיות: 4,023
השמנה בחורף אינה קלישאה. מבחינה פיזיולוגית, אנו מתקשים לצרוך תזונה נכונה בעונת החורף, ולכן קשה לנו לשמור על המשקל. מה עושים למניעת השמנה בחורף? לפניכם 5 טיפים מנצחים.
קרא עוד
ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 7,170
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 3,679
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,378
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 1,109
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 2,384
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,568
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד