סוכרתיים? כל הטיפים לחגים דלי פחמימות

ארוחות החג בפתח ועמן מוקשים בדמות מזונות עתירי פחמימות וסוכר. כולנו צריכים להקפיד לאכול במידה - אך סוכרתיים צריכים להקפיד שבעתיים ולהיזהר מצריכת פחמימות לא מאוזנת. להלן כמה עצות שישמרו עליכם מאוזנים.
 ליטל סמואל-לוי
| 08/09/2011 |
צפיות: 4,063
תקופת החגים עמוסה במפגשים משפחתיים, סעודות חג ואירועים חברתיים. השילוב של ארוחות גדולות, מאכלי חגים עתירי פחמימות, קלוריות ושומנים, שתיית משקאות מתוקים וישיבה ממושכת סביב השולחן, הוא אתגר רציני לכל המנסים לרדת במשקל או לשמור על המשקל. האתגר גדול עוד יותר עבור 500,000 חולי סוכרת הנמצאים בינינו, אשר בנוסף לכך מוטלת עליהם החובה לשמור על איזון ברמת הסוכר ולהעריך כמויות של פחמימות הנאכלות בכל ארוחה.

למידע נוסף בנושא סוכרת, תזונה ודיאטה היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום סוכרת אנדוקרינולוגיה
פורום סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית

פחמימות: איך תיזהרו מהן?


פחמימות, המהוות רכיב בסיסי בכל תפריט, עלולות להוות מוקש בריאותי עבור סוכרתיים אם הם לא מקפידים לבדוק אלו סוגי פחמימות הם צורכים ובאיזו כמות. להלן כמה טיפים שיסייעו לכם בהתמודדות עם ארוחות חג עתירות פחמימות:

תכנון מראש - פחמימות הן הגורם העיקרי האחראי לעלייה ברמת הסוכר בדם. על כן, החליטו מראש כמה פחמימות אתם מקציבים לעצמכם בכל ארוחה ואילו פחמימות אתם רוצים לכלול בה. בזכות התרופות החדשות וסוגי האינסולין החדשים הקיימים היום עבור סוכרתיים, ניתן לשנות ולהתאים באופן אישי את מינון התרופות והאינסולין לכמות שבוחרים לאכול. מומלץ, כמובן, לעקוב אחר הנחיות הרופא או הדיאטנית בנושא.

בקרת פחמימות - זיהוי המזונות המכילים פחמימות והערכת הכמות הנאכלת בארוחה הם קריטיים לאיזון הסוכר בדם. רוב התוספות בארוחות החג מכילות פחמימות - חלה, קינוחים וגם חלק מהמזונות המשמשים לברכות, כגון תפוח עץ, דבש ורימון. מהאחרונים השתדלו לאכול כמה שפחות. נסו לוותר על קינוחים, או החליפו אותם בשתייה חמה מומתקת בתחליף סוכר. בחרו את התוספות האהובות עליכם ואכלו מהן מעט, וותרו על אלו שאתם אוכלים בימי חול.

הקדימו תרופה לארוחה - מומלץ ליטול את האינסולין או התרופה לפני הארוחה. כך יהיה סנכרון טוב יותר בין פעולת האינסולין לעלייה ברמות הסוכר וזמן השהייה בערכי סוכר גבוהים לא יהיה ארוך. אם התרופה שאתם נוטלים מעודדת הפרשת אינסולין מהלבלב (כמו גלובן, גליבטיק, גלוקורייט, או אמריל), קחו אותה כחצי שעה לפני הארוחה. כדור נובונורם אפשר לקחת מיד לפני הארוחה.

למזריקים אינסולין קצר (כמו הומולין R או אקטרפיד), הזריקו חצי שעה לפני הארוחה בהתאם לכמות הפחמימות שאתם מתכוונים לאכול. אם אתם מזריקים אינסולין מהיר (כמו נובורפיד, הומולוג או אפידרה), הזריקו חמש עד עשר דקות לפני הארוחה. גם למשתמשים במשאבה כדאי לתת בולוס כמה דקות לפני הארוחה. אם הארוחה ממושכת ניתן להשתמש בבולוס משולב או מושהה.

גפילטע פיש: בדקו אם הוא מכיל פחמימות - קציצות דגים לרוב אינן מכילות פחמימות כך שבדרך כלל אין צורך להתחשב בהן בתהליך איזון התפריט. אולם, שימו לב! אם הקציצות הוכנו בסגנון 'פולני', כלומר, הוסף להן סוכר, עליכם להיזהר. לכן בדקו מראש האם מדובר במוקש פחמימות ושאלו האם הן מכילות סוכר. אם זה אפשרי, תבקשו מבעוד מועד להמתיק אותן בתחליף סוכר במקום בסוכר.

הרבו באכילת ירקות - מבושלים, חיים או כמנת מרק עם ירקות. ירקות הם דלי פחמימות וכן מעניקים צבע וגיוון לארוחה ועשירים בסיבים תזונתיים. אם אינכם מארחים הציעו להביא תוספת של ירקות או סלט טרי, כדי שתהיו בטוחים שיהיו לכם ירקות על השולחן.

יינות ומשקאות מתוקים - סוכרתיים מאוזנים יכולים ליהנות מכוסית יין בארוחת החג. העדיפו יין יבש או חצי יבש על פני יין מתוק ואל תספרו אותו בתור פחמימות. הימנעו לחלוטין משתייה של מיץ ענבים, תירוש ומשקאות מתוקים. כל אלו תורמים המון פחמימות פשוטות ואינם משביעים. העדיפו לשתות מים או משקות ללא סוכר.

פעילות גופנית - שמירה על כושר גופני היא דרך נוספת ויעילה מאוד להפחתת רמות סוכר ואיזון פחמימות בגוף. אל תשכחו לבדוק את רמת הסוכר בדם לפני הפעילות. אם רמת הסוכר עולה על 250 מ"ג/ד"ל דחו את הפעילות למועד מאוחר יותר כאשר רמת הסוכר תרד. הליכה היא הפעילות הזמינה והנוחה ביותר. נצלו את מזג האוויר הנעים יותר בערבים או בשעות הבוקר המוקדמות להליכה. אל תשכחו להצטייד בנעליים מתאימות, במים ובטבליות גלוקוז או גלוקוז בנוזל – למקרה של ירידה לא רצויה ברמות הסוכר.

לכתבות נוספות בנושא סוכרת, תזונה ודיאטה:
שמונה נשנושי בריאות דלי פחמימות
מהי דיאטת אקו אטקינס ומהם יתרונותיה?
מחקר חדש נותן תקווה לחולי סוכרת נעורים
טסים לחו"ל? שמרו על תזונה בריאה בחופשה
כיצד אימון אישי יכול לעזור לחולי סוכרת?

פחמימות אופייניות לחג - המדריך המקוצר


להלן רשימת מזונות אופייניים לראש השנה המכילים 15 גרם פחמימות (כמות שהיא שוות ערך לפרוסת לחם):
שתי קציצות גפילטע פיש בגודל בינוני
תפוח עץ אחד קטן
שתי כפיות דבש
חצי רימון בגודל בינוני
שתי כוסות כרישה
120 גרם דלעת
250 גרם סלק מבושל
שני תמרים יבשים
פרוסה דקה אחת של חלה

חג שמח במתיקות מאוזנת!


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד