פירות וירקות: לכל צבע יש משמעות

פירות וירקות חיוניים לבריאות האדם, אבל לא תמיד אנו משתוקקים לאכול אותם. מה שיכול להכריע את הכף בסופו של דבר הוא הצבע. האם לטבע יש דרך מיוחדת למשוך אותנו אליו?
מאת מיכל גרשוביץ ואיילת נדיב
| 02/02/2011 |
צפיות: 10,434
לצבעים השפעה רבה על החיים ועל הטבע, והשפעה זו גדולה מכפי שאנו מעלים על דעתנו. הצבע ממלא תפקיד חשוב בעולם החי, מהדר את נוצותיהם של המחזרים, מצניע את הזקוקים להסוואה, מושך בגוונים מסוימים ודוחה בגוונים אחרים. גם בקרב בני האדם ממלא הצבע תפקיד חשוב: הוא משקף את מצבנו הנפשי ואת מצב רוחנו ואף יכול לשפרו במידת הצורך. לצבע משמעויות רבות, משמעות סמלית, משמעות מיסטית, והקשרים פסיכולוגיים. צבעים מסוימים יכולים לגרום לתגובות נפשיות חיוביות ואחרים לעשות בדיוק ההפך. צבע יכול לגרום לתגובות פיזיולוגיות של הגוף - צבע מסוים יכול להוריד את לחץ הדם ואחר יכול להעלות את הדופק. כולנו נולדים עם נטייה טבעית לצבעים מסוימים, אך בבגרותנו מאבדים חלק מתחושת הצבע האישית עימה נולדנו. עם זאת, עדיין נשארת בנו רגישות לאותם צבעים שנכונים לנו ואיתם אנו חיים בהרמוניה.

למידע נוסף על פירות וירקות היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תזונת ספורט

את הצבעים המוכרים לנו נהוג לחלק לשתי קבוצות: החמים והקרים. הצבעים החמים כוללים את האדומים, הצהובים והכתומים, והם מעוררים, משדרים חיות, אקטיביות, עליזות, חום ופתיחות. הצבעים הקרים, הנקראים גם הצבעים המתרחקים, ובהם ירוק, כחול וסגול, מרגיעים ומשרים אווירה של שלווה ונינוחות. בנוסף, הצבע משפיע גם על בלוטות הטעם. כל פיגמנט קשור למרכיב כימי שונה בצומח, מה שעובד על החושים שלנו, וזו אחת הסיבות שבתעשיית המזון שמים דגש רב על צביעת המזון. נהוג לומר על אנשים רבים שהם אוכלים דרך העיניים, ובאמת, מאכלים דהויים או חסרי צבע לא יעוררו בנו תיאבון. לעומת זאת אוכל כתום ידוע כממריץ, ולכן במטבח או בחדר האוכל מומלץ לשים אלמנטים כתומים שיעודדו את מערכת העיכול לפעול. מזונות כהים כמו ענבים סגולים, אוכמניות, חצילים או סלק מרגיעים ונותנים תחושה של ניקיון ושביעות רצון, ואותם כדאי לאכול לפני השינה, ואילו מאכלים אדומים מעוררים את החשק המיני.

אכילת פירות וירקות חשובה וחיונית למניעת מחלות: פירות וירקות מכילים לא רק מים וסוכרים אלא גם מגוון של חומרים נוגדי חמצון. החומרים המועילים בירקות ובפירות נועדו לספק לצמח הגנה ולהאריך את חייו, וכשאנו אוכלים את הצמח אנו מכניסים לגופנו את ההגנה הזו. בירקות ובפירות יש עשרות מרכיבים פעילים בעלי חשיבות בריאותית, המכונים בשם הכללי פיטוכימיקלים. מטרת הפיטוכימיקלים לשמש נוגדי חמצון ולמנוע התפתחות מחלות, כאשר חלקם הוא פיגמנטים שנותנים לפירות, לירקות ולצמחים את צבעם. הצבעים החיים של פירות וירקות עשויים להיות הדרך של הטבע למשוך אותנו אליו, על מנת שנקבל את היתרונות של החומרים המזינים העוצמתיים שהוא מספק לנו. אז מה אנחנו יודעים על הצבעים בטבע?

משפחת הירוקים - לפי הרפואה הסינית למשפחת הירוקים ולצבע הירוק מיוחסת אנרגיה פיזית ומנטלית ולכן הוא הכרחי לתפקוד תקין של הכבד בהנעת דם ואנרגיה לכל תא בגוף, ואף נוגד תהליכי ניוון ברקמות העין. למרות שהלוטאין הוא פיגמנט צהוב כתום, הוא נמצא בירקות הירוקים ונבלע בצבע הירוק שמשליט הכלורופיל. מצוי ב: חסה, תרד, פטרוזיליה, ברוקולי, כרוב, רוקט וכדומה.

משפחת הכתומים - כוללת ירקות כתומים כגון: דלעת, דלורית, גזר, בטטה. מככבים הבטאקרוטן והאלפאקרוטן וכן הלוטאין הדומיננטי גם בתירס, שעועית, פלפל צהוב ופלפל כתום.

משפחת האדומים - מיוחסת לירקות האדומים פיטוכימיקל ייחודי הליקופן שנמצא בעגבנייה ובאבטיח ותורם להגנה על המערכת הקרדיווסקולארית. ברפואה הסינית הצבע האדום מיוחס לאלמנט האש המשויך ללב. אנטוציאנינים החשובים במיוחד לעיכוב תהליכי הרס ברקמות המוח מצויים בתות שדה, צנון וצנונית.

למאמרים נוספים בנושא פירות וירקות:
צריכת ירקות למניעת רעלת הריון
מתכון בריאות: שיפודי פירות וגבינה
בשר אדום גורם סרטן, ירקות מונעים אותו
פירות וירקות מאריכים חיים
על פירות יבשים וסיבים תזונתיים

משפחת הסגולים - שמבוססת על האנטיצונינים ומשויכת לירקות הסגולים נוגדי חמצון אשר מעכבים הליכי הזדקנות ומגינים על תאי המוח כגון: כרוב, בצל, ארטישוק, חסה, פלפל, גזר ובזיליקום סגולים.

משפחת הלבנים - המשויכת לאלמנט המתכת המשויך לריאות. משפחת הבצלים בצל, שום, כרישה, כרובית, קולורבי, לפת, ירקות שורש כגון: ארטישוק ירושלמי, מצטיינים בפעילות אנטימיקרובילית ואנטי דלקתית, מסייעים במניעת טרשת עורקים, מכילים בתוכם סיבים תזונתיים ייחודיים ואינולין, שהוא בעל סגולה לאיזון הסוכר בדם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מיכאל רום
    ד"ר מיכאל רום
    מומחה לרפואה אסתטית בעל קליניקת RMS למתן שירות רפואה כללית ושיקומית. מומחה לרפואה פיזיקלית ושיקום העור, ובעל ניסיון עבודה עשיר במרכזים השיקומיים הנחשבים בארץ. ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 308
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,200
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,032
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 386
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 532
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 431
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 635
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 839
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 372
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד
כיצד לרזות ללא דיאטה?
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 609
עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
קרא עוד