התפתחות תינוקות: עדיף להשכיב על הגב

השכבת תינוקות על הבטן מונעת התפתחות תינוקות תקינה וחופשית של מערכת התנועה והחושים. לעומת זאת, התנועות שעושים תינוקות כשהם שוכבים על גבם מאפשרות להם להכיר את גופם. עוד על התפתחות תינוקות, במאמר שלפניכם.
 איתן לרנר
| 28/12/2010 |
צפיות: 7,621
ההמלצה הנהוגה כיום כאשר נולד תינוק היא לא להשכיב לישון על הבטן בגלל חשש ממוות בעריסה. בעקבות הגבלה הגיונית זו מעודדים רופאים ואנשי מקצוע להשכיב את התינוק על הבטן בזמן הערות ותחת השגחה על מנת שיחזק את חגורת הכתפיים וילמד להרים את ראשו. מנקודת מבט מכאנית, מקומית וסטטית המתייחסת לשרירים, ההנחיה נשמעת מאוד הגיונית.

עם זאת אני רוצה להציע כאן הסתכלות שונה לחלוטין על אותה שאלה, הסתכלות אשר רואה את ההנחיה הזו כמו אחרות דומות לה כמהלך המפריע למצב של התפתחות תינוקות תקינה וחופשית של מערכת התנועה והחושים. כשהעובר צף לו בנוזל הרחם הוא מתנועע בתנועות אקראיות של גפיו לפנים ולאחור, מעין כפיפה לפנים וחזרה. כאשר תינוק נולד הוא ממשיך לבצע את אותן תנועות אך הפעם תחת כוח המשיכה. ההסתגלות אל כוח המשיכה וההתפתחות בתנאיו מעמידה בפני התינוק אתגרים חדשים.

למידע נוסף בנושא התפתחות תינוקות ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום בחירת שם לתינוק, שמות לתינוקות, נומרולוגיה
פורום הורים לתינוקות, הורים לפעוטות
פורום הפרעות שינה תינוקות, הפרעות שינה ילדים
פורום הריון ולידה
פורום תאומים ושלישיות

בתחילה הוא שוכב על גבו ומוחו שולח יריות עצביות אקראיות לחלוטין המתבטאות חיצונית באותן תנועות חסרות סדר וכיוון של ידיו ורגליו. מעין עוויתות אם תרצו. תנועות אקראי אלו הכרחיות להתפתחות המוח התקין והתנועה בהתאם שכן מתוך יריות אלו המוח באמצעות הגוף ולהיפך יוצרים בהדרגה את המסלולים העצביים ואת התנועות העתידיות אשר תהיינה נשלטות על ידיו כפי רצונו.

כאשר תינוק מונח על גבו (ומוחזק הרבה ככל האפשר על ידיהם וגופם של ההורים), תנועות אקראי אלה מאפשרות התפתחות תינוקות במובן של הכרת הגוף. ניתן לראות איך מפעם לפעם ללא כוונה הוא דוחף את הרצפה עם הרגל הנוחתת עליה דחיפה שמביאה להקשתת הגב. זה יחד עם סיבוב הראש הכבד להביט אחר צל חולף מאחוריו או צעצוע או פניו של ההורה, מלמדים אותו בהדרגה להשתמש בשרירים הזוקפים של הגב בתיאום עם הכופפים כהכנה לגלגול אל הבטן.

הכנה שכבר טומנת בחובה את היכולת העתידית להרים את החזה והראש כאשר ישהה על בטנו. אם נניח לו לגלות את עצמו בעצמו הוא ימצא את דרכו המקרית בתחילה, להתהפך אל הבטן ולאחר מכן בחזרה עד לרמת שליטה, נגלה כי כאשר ישכב על הבטן לא יהיה שום צורך לחזק את חגורת הכתפיים או כל דבר אחר שכן כפי שציינתי קודם, כל שלב למידה מכיל בתוכו את זרעי התפקוד והתנועה העתידיים ותורם למצב של התפתחות תינוקות תקינה. תינוק לומד לזחול וללכת כבר כאשר הוא מונח על גבו.

כאשר אנו מניחים תינוק על ביטנו מבלי שהוא מצא את דרכו הטבעית למצב זה בתהליך המתואר למעלה של תנועות אקראי ההופכות לתנועות נשלטות, אנו מאלצים אותו למצוא פתרונות מתוך מאמץ רב וחוסר בשלות. היריות העצביות האקראיות של המוח נחסמות כיוון שהגפיים אינן יכולות לנוע יותר באקראי ותנועות הכפיפה לפנים הדורשות חופש בקדמת הגו נחסמות אף הן, וכך התפתחות התינוק נפגעת.

ברמה השרירית נגלה כי הוא אינו יודע עדיין להשתמש בשריריו הזוקפים בתנוחה זו ולכן יתכן שייאלץ להרים את הראש במאמץ רב וללא הרמת החזה שהופכת את הרמת הראש לקלה ונוחה. מניסיון שלי בעבודה עם תינוקות וילדים ומגידול התינוק שלי, אני רואה שכאשר אנו מאפשרים חופש מלא להתנועע ולחקור ואיננו מגבילים את התינוק בצורה זו של השכבה על הבטן, איכות התנועה ואיכות הלמידה וההתפתחות גבוהות וקיים חופש תנועתי גדול מאוד. חגורת הכתפיים כמובן שאינה חלשה.

כיון שאני עובד עם תינוקות עם עיכוב התפתחותי ו/או צרכים מיוחדים אני נתקל בהנחיה הזו ביתר שאת אצל הורי התינוקת והילדים שמגיעים אליי. מתוך חוסר הבנה אמיתית של תהליך הלמידה באמצעות תנועה גורמות הנחיות מעין אלה לילדים עם היפוטוניה או טורטיקוליס ובעיות אחרות לקושי נוסף אובייקטיבי על קשייהם הגדולים מלכתחילה.

למאמרים נוספים בנושא התפתחות תינוקות ועוד:
אמבטיה לתינוק: הפעם הראשונה
מוצרים לתינוקות שכדאי לקנות לפני לידה
תרגלו התיישבות עצמאית עם תינוקות
אמבטיה לתינוק: המדריך להורה המתחיל
התהפכות תינוקות, תרגילי הכוונה ועידוד

הורים הבאים אליי ומקבלים את הצעתי להפסיק להניח על הבטן כמו גם להפסיק להושיב את הילד או להעמידו, להזחילו וכו' ובמקום זאת לחפש דרכים לתמוך מתוך הבנה בתהליך הלמידה מגלים כי אכן הילד מתחיל לחוות התפתחות תינוקות תקינה ומתגבר במקרים רבים על העיכוב במהירות רבה.

שיטת פלדנקרייז העוקבת אחר ההתפתחות האנושית מינקות לבגרות מאפשרת את ההבנה העמוקה ביותר בהתפתחות ולמידה וכיצד ליצור מצבים חושיים תנועתיים באמצעות מגע המעוררים את מערכת העצבים ללמוד ולהתפתח בכל מצב ובכל גיל.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם איתן לרנר
מורה ומטפל בכיר בשיטת פלדנקרייז, 20 שנות ניסיון. מומחה לתינוקות וילדים עם צרכים מיוחדים ובעיות התפתחות תנועתית-חושית.עובד עם מבוגרים על שיפור ושיקום היכולת התנועתית והתפקודית בסטודיו ברחוב המבוא 7 ,

יועצים בתחום

  • ד"ר שלמה סטיב ג`קסון
    ד"ר שלמה סטיב ג`קסון
    רופא מוהל מוסמך מטעם הרבנות הראשית לישראל וגם נוירוכירורג בכיר. בוגר בית הספר לרפואה של אוני` ת"א והתמחות בנוירוכירורגיה בבית החולים בלינסון. כיום רופא בכיר בבית החולים בלינסון והרצליה מדיקל סנטר. בעל... קרא עוד