תזונה נכונה, רגילה או נטורופתית?

תזונה קונבנציונאלית ממליצה על תזונה נכונה שלא תכלול שומנים או סוכרים רבים. מצד שני, תזונה נטורופתית ממליצה על תזונה נכונה שנמנעת גם מחלב. השאלה הגדולה היא, איך נדע מהי האופציה הטובה ביותר.
איה הוד
מאת איה הוד
| 22/08/2010 |
צפיות: 7,735
כאשר הרעב תוקף אותנו, רובנו עסוקים בלהשכיחו ולא מקדישים מחשבה יתרה למהות המזון והשפעותיו על תזונה נכונה. קיימת חוכמה אדירה ותורה שלמה על תזונה נכונה ועל חומרים ומרכיבים המצויים במזון המשפיעים על בריאותינו. בכל יום חוקרים ממשיכים לגלות רכיבים המצויים במזון המשפיעים על ריפוי מחלות.

החוכמה סביב ריפוי בעזרת תזונה נכונה היא דבר אדיר בעל עוצמה מדהימה הידועה במשך אלפי שנים עוד מתקופתו של הרמב"ם ואף לפני כן. הטכנולוגיה של היום מאפשרת לנו לקבל תובנות לגבי הגורמים שבמזון המעניקים לאותו סוג מזון את התכונות המרפאות או המזיקות שלו.

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תמיכה בדיאטה

קיימים זרמים רבים הבוחנים נושאים של תזונה נכונה באופנים והשקפות עולם שונות. למשל, התזונה הטבעונית, התזונה המקרוביוטית, התזונה ההוליסטית, שיטת קינגסטון, תזונה צמחונית, תזונה על פי הגישה הסינית המתייחסת גם לאנרגטיקה של המזונות, התזונה הקונבנציונלית, התזונה הנטורופתית ועוד.

כל השיטות, בלי יוצא מן הכלל, מאמינות שיש להימנע ממזון מטוגן ושומני, להפחית צריכת סוכרים פשוטים ומלח ולהגדיל צריכת סיבים תזונתיים ופחמימות מורכבות.

אך אחד הקווים המנחים והמשותפים לרוב השיטות שאינו חל בתזונה הקונבנציונאלית, הוא שתזונה נכונה צריכה לכלול הרבה מן הטבע והצומח ופחות (אם בכלל) מהחי. כלומר, יותר דגנים, קטניות, אגוזים, זרעים, פירות וירקות והרבה פחות בשר, ביצים, דגים ומוצרי חלב!

התזונה הקונבנציונאלית, על אף ההתקדמות שעשתה בשנים האחרונות והיפתחותה למזון הבריא ולתוספי המזון והויטמינים, עדיין מצויה בקו מנחה בסיסי שלא השתנה. ההתרכזות היא בהרכבת תפריטים מאוזנים המכילים את כל אבות המזון, תוך הקפדה ברורה על נושא כמות החלבון בתפריט, ירקות מחמישה צבעים והימנעות משומנים רוויים.

קיימת המלצה על מזונות מוכנים, מעובדים ומתועשים, שאינה קיימת בתזונה הנטורופתית, כגון דגני בוקר למיניהם, קציצות ירק קפואות להכנה מהירה ומוצרים דיאטטיים כגון יוגורטים המכילים ממתיקים מלאכותיים. ישנה הצמדות לטבלאות וערכים קלוריים, שקילת מזונות, הגבלת כמויות ומנות ודיאטות הרזייה שעובדות בשיטת ספירת קלוריות.

כל עוד מדובר בתזונה נכונה, שאינה מזיקה לאדם, שאינה גוררת חסרים מצטברים, שאינה מכילה כימיקלים, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי וטעם וריח מזיקים ומאפשרת לאדם לחוש חיות, ויטאליות ובריאות מרביים, הדבר הולם בהחלט ולא משנה מהי השיטה. אך מה קורה כאשר ניגשים לטפל בבעיית בריאות? כאן, לנטורופתיה יש את מגוון הכלים הנרחב ביותר כדי לעזור לגוף להתגבר על הבעיה.

לפי נטורופתיה תזונה נכונה היא לא רק דרך לשמר בריאות ולמנוע מחלות אלא אף לטפל בהן ואין כאן הכוונה רק על הפחתת סוכר בסוכרתיים, הפחתת בשר אדום בחולי לב או הורדת נתרן לחולי יתר לחץ דם.

למשל, אנשים הסובלים מדלקות פרקים יוכלו להוציא מתזונתם מזונות שמחלישים את מערכת החיסון ומגבירים דלקת כגון קפה, בשר ומוצריו וסוכרים פשוטים ובמקביל לכוון את התזונה למרכיבים שיסייעו לגוף לטפל במצב הדלקתי כגון דגים הגדלים במים עמוקים וקרים (סלמון, סול, הליבוט, מקרל, טונה...) וזרעי פשתן המכילים אומגה 3. ניתוב הגוף לקבלת חומצות שומן חיוניות מונע היווצרות תהליכים דלקתיים בגוף, שימוש בתבלינים אנטי-דלקתיים כגון כורכום, מזונות וחליטות המסייעים לניקוי הגוף, הכבד והדם.

את הנטורופתיה מנחה קו מסוים, אך עם זאת, היא מתאימה תזונה נכונה לכל אדם באופן אישי, תוך התחשבות באורח חייו, בבעיות הבריאות הקיימות ובנכונות שלו לשינוי ולקיחת אחריות. אם המטרה היא ירידה במשקל, התזונה הנטורופתית אינה מגבילה מבחינה קלורית אלא מכוונת לתזונה בריאה, מזינה, בעלת אינדקס גליקמי נמוך על מנת לאזן ולמנוע את קפיצות הסוכר בדם שימנעו את הצורך לאכול כל הזמן, תוך שילוב טיפולי גוף-נפש לצורך התייחסות מעמיקה לגורמים הנפשיים לאכילה, כולל שימוש בתוספים טבעיים המסייעים לאזן את הכימיה בגוף הגורמת לנו לרצות לאכול בלי קשר לתחושת רעב.

ויכוח עתיק יומין הקיים בין התזונה הקונבנציונאלית לתזונה הנטורופתית הוא בנושא החלב ומוצריו. התזונה הקונבנציונאלית רואה בחלב ומוצריו מרכיב חיוני והכרחי בתזונת האדם ומייחסת לו חשיבות רבה מאוד. שאר הגישות והגישה הנטורופתית בפרט, לא רק שאינן רואות בחלב ומוצריו מזון הכרחי, אלא אף סוברת שלעיתים הוא יכול להזיק לבריאות ולכן, אינן ממליצות על צריכה מוגברת ולעיתים אף ממליצות על הימנעות מוחלטת.

עוד נושא הנתון לחילוקי דעות קשים בין התזונה הקונבנציונלית לתזונה הנטורופתית הוא נושא צריכת החלבון. תזונה קונבנציונאלית ממליצה לפי הספרים והנתונים האמריקאים על צריכה של 0.8 גרם חלבון לכל קילוגרם גוף.

חשוב לציין שהמלצה זו אינה המלצה ממוצעת אלא עומדת ברף הגבוה ולכן רוב האנשים יכולים להירגע גם אם הם צורכים פחות מכך. זה אומר, שלפי נתון זה, כדי לא להגיע למצב של חוסר, אדם בריא, במשקל ממוצע של 80-60 קילוגרם (אישה/גבר), אמור לצרוך 64-48 גרם חלבון ליום. אך רק בשביל לסבר את אוזניכם, בעולם המערבי, עולם השפע, צריכת החלבון הממוצעת מגיעה ל- 100 גרם חלבון ביום!!!

התזונה הקונבנציונאלית מוציאה או מפחיתה חלבון מהתפריט כאשר קיים מצב בריאותי המצריך זאת כגון בעייה כלייתית. התזונה הנטורופתית מלכתחילה ממליצה על צריכת חלבון מועטה, מטבע הדברים כאשר נמנעים ממזון מהחי (המקור הגדול לחלבון), רמות החלבון שהגוף מקבל יורדות. הנטורופתיה מסתפקת בכמות החלבון שהגוף מקבל ממזון מהצומח (וזה לא מעט), משתי סיבות עיקריות:
1. היום, כפי שכבר קראתם, מאוד מאוד קשה בעולם המערבי להגיע למצב של חוסר בחלבון וזאת, גם אם לא אוכלים כלל מוצרים מהחי.
<@ --- IMG_2 --- @>
2. נטורופתיה יודעת שעודף חלבון פוגע בבריאות בצורה משמעותית, מקשה ומעמיס על פעילות הכליות ובעיקר פוגע בבריאות העצמות ומאיץ תהליכי אוסטיאופורוזיס. חלבון גורם בגוף להפרשה של סידן החוצה דרך השתן. ככל שכמות החלבון בתזונה תעלנה, כך יותר סידן יופרש בשתן. במשך תקופה, הדבר גורם לדילול העצמות מסידן. בהקשר זה, ניתן להסיק באופן ישיר, שצריכת חלב ומוצריו העשירים ביותר בחלבון, לא רק שאינם מונעים אוסטיאופורוזיס, אלא אף גורמים לו ומחמירים אותו.

וזהו משהו שאני מנסה במשך שנים להסביר ולהחדיר לתודעת נשים בגיל המעבר, אשר קיבלו הנחיה להקפיד על צריכת חלב ומוצריו בשפע כדי לחזק את העצמות ולמנוע בריחת סידן. אז נכון שמוצרי החלב עשירים בסידן באופן טבעי ואפילו מעשירים לנו אותם בעוד סידן, אך מה לעשות שמוצרי החלב עשירים גם בחלבון שגורם לסידן לצאת מהגוף במקום להיטמע בו אך קיימות דרכים אחרות לקבלת סידן מהמזון.

על פי נטורופתיה, אנחנו מורכבים ממה שאנחנו אוכלים במידה רבה. ואם כך הדבר, אז לתזונה שלנו יש חלק מהותי בשאלה אם נהיה חולים או בריאים. אין הכוונה שאנו הופכים להיות מה שאנו אוכלים, אלא שהמזון אותו אנו צורכים, בסופו של דבר, מתפרק בגוף למרכיבים המהווים חלק מתאיו וקובעים באופן משמעותי את מצבינו הפיזי, הנפשי והמנטאלי. אולי זה משונה לחשוב שמזון משפיע על החלקים הנפשיים, אך די בלהזכיר איך חוסר אכילה עושה אדם עצבני ואיך אכילה יכולה לגרום לאדם להירגע.

הנטורופתיה בהסתכלותה על התזונה מודעת לכך שישנם מזונות "מרגיעים" ומזינים ולעומתם, ישנם מזונות "ריקים", מחוסרי ערך תזונתי, או מזונות המכילים רכיבים ממריצים, שעלולים לגרום לנו לשינויים במצבי הרוח.

תפקוד כל מערכות הגוף מושפע ממה שאנו אוכלים. הכל בסופו של דבר מסתכם בתהליכים כימיים המתרחשים בגוף המשתמשים במזון כדי ליצור חומר גלם לצורך פעילות תקינה. כמעט כל רקמות ותאי הגוף, מתחדשים ללא הרף בתהליכים של הרס ובנייה. התאים החדשים שנוצרים מורכבים מהחומרים שהיו זמינים להם בגוף ואלו אותם רכיבים שהכנסנו לגוף באכילה.

המצב הופך למורכב כאשר קיימת בעיה, כשמדובר במערכות חשובות בגוף הנפגעות או יוצאות מאיזון כגון, המערכת ההורמונאלית, מערכת העיכול, מערכת החיסון, הכבד. מערכות אלו ואחרות משתנות ומתחדשות כל הזמן וכשהגוף נמצא בסטרס עקב בעיה פיזיולוגית, התזונה הופכת להיות הרבה יותר קריטית כי היא הופכת להיות גורם מטפל.

למאמרים נוספים בנושא תזונה נכונה ועוד:
תזונה נכונה, צירופי מזון מומלצים
תזונה נכונה בטיולי הקיץ
מה בין תזונה נכונה לבעיית אכילת לילה?
תזונה נכונה, משמעה אכילה לאורך היום
תזונה נכונה היא מקור אנרגיה

אם כך, תזונה נטורופתית מתמקדת סביב המזון הטרי, מן הצומח בעיקר. ההמלצה מעולם החי קיימת על דגים מסוימים. התזונה הנטורופתית מכוונת להימנעות ממוצרי חלב, מזון מתועש, מעובד, מוכן, קפוא, סינטטי ומשומר, סוכרים פשוטים, מזון שומני, מטוגן, מלוח, ומזונות מוכנים המכילים כל כך הרבה חומרי שימור, צבעי מאכל וחומרי טעם וריח.

בנוסף, הנטורופתיה מרחיבה בעזרת הכלים הנוספים שברשותה ומעניקה ייעול ושיפור של פעילות מערכת העיכול, עם דגש על ספיגת מזון טובה, חיזוק מערכת הריפוי הטבעית הקיימת באדם לצורך חזרה לאיזון. כלים נוספים המאפשרים להשיג את המטרה ולשוב לבריאות. קיים שילוב של תרופות טבעיות מצמחים או הומיאופתיה מודרנית, תוספי מזון המסייעים לגוף להתמודד עם מחסורים ולהחלים ממחלות, טיפולי גוף-נפש, טיפולים במגע, דמיון מודרך ועוד.

*הכותבת הינה בעלת קליניקה פרטית, טלפון: 09-7677621

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם איה הוד
נטורופתית מוסמכת Rna, מרצה בנושאי ריפוי טבעי, בעלת קליניקה המתמחה ברפואה טבעית, תזונה, צמחי מרפא, תוספי מזון, רפואה פונקציונלית, אוליגותרפיה, הומוטוקסיקולוגיה, רפואת גוף נפש, EFT ודמיון מודרך.

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד