פציעות ספורט, עדיף למנוע מראש

השכיחות העולה של פציעות ספורט היא אחת מתוצאות העלייה במודעות לחשיבות הספורט. על מנת שלא תסבלו ממגוון פציעות ספורט, חשוב לנקוט בכמה שיטות מנע - החל מרכישת נעליים מתאימות, דרך מדרסים ועד לשמירה על היגיינה.
מאת חיים שובל
| 07/08/2010 |
צפיות: 10,707
מודעות לספורט גברה בשנים האחרונות ומתוך כך אנו מוצאים שישנה גם עלייה בשכיחות פציעות ספורט. 65% מכלל פציעות ספורט מתרחשות דווקא בגפיים התחתונות. אנו רצים, משחקים, רוקדים, עושים אירובי, מתאמנים בחדר כושר, ולמרות שכתוצאה מכך אנו מרגישים בריאים יותר פעילות זו יכולה להשפיע על רגלינו בצורה לא הכי בריאה ואף להיגמר בשלל פציעות ספורט.

כשאנו רצים, דבר שעושים כמעט בכל פעילות ספורטיבית, משקל הגוף המופעל על רגלינו מוכפל ואף משולש. רוב העומס בכל פסיעה/ריצה נופל על כפות רגלינו, על כן בספורט יש דרישות רבות לשמירה על כף הרגל ואף ביתר קפידה. בין אם אני אתלט מקצועי ובין ספורטאי מתלמד בשביל הנאה/כיף, הדרישות מכפות הרגליים והגפיים תחתונות יכולות להביא לשלל פציעות ספורט, ביניהן:

שלפוחיות

נקעים של הקרסול

מתיחות או קרעים של הגידים

למידע נוסף בנושא פציעות ספורט ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי
פורום אורטופדיה
פורום ניתוחי גב, כאבי גב, עמוד שדרה
פורום עיסוי, כאבי גב
פורום כירופרקטיקה

שברי מאמץ/הליכה

כאבי ברכיים

כאבי גב תחתון

שאר בעיות מפרקים או שרירים.

בנוסף לבעיות אלה ישנן לא מעט תלונות נפוצות, כדוגמת עור קשה, יבלות ופטרת אשר נוצרות משימוש יתר או מהדבקות במלתחות ציבוריות. דרישת יתר מהמפרקים ומהשרירים עלולה להוביל לשלל פציעות ספורט. צורת ריצה, נעליים שאינן בריאות ואפילו הבדל באורכי הרגליים יכולים להוביל לכאבים ולפציעות.

אנו יודעים כי רוב פציעות ספורט מתרחשות בעיקר בגפיים התחתונות, כאשר הנפוצה מביניהן הינה מתיחה של גיד לאורך כף הרגל הידוע כ- plantar fasciitis, שאם לא מטופלת בשלבים המוקדמים יכולה אף להוביל להיווצרות של דורבן.

מהו "ספורט טוב"?


כמו בכל תחום אחר של בריאות כף הרגל, מניעה היא המפתח לכל. הקפדה על ביצוע "ספורט טוב" יכולה לעזור בכך רבות. לשם כך יש לשמור על מספר כללים:

1. יש לרחוץ רגליים כל יום ולנגבן היטב.

2. יש לגרוב גרביים איכותיות מכותנה, שמותאמות נכונה.

3. יש להקפיד לנעול נעל המתאימה לסוג הספורט ולמשטח שעליו מבצעים אותו.

4. יש לשמור על "פיגורה", משקל יתר מוסיף מאמץ יתר על כפות הרגליים ועלול לגרום למגוון פציעות ספורט.

5. מומלץ לבצע תרגילי חימום ותרגילי קירור לפני ובסיום פעילות גופנית של לפחות 15 דקות.

מה לעשות במקרה של פציעות ספורט?


פציעות ספורט קלות מטופלות בדרך הטובה ע"י מנוחה.

יש להקפיד על חזרה הדרגתית לפעילות ספורטיבית כאשר כואב או כאשר קיימת אי נוחות חולפת.

אם יש חתכים יש לנקותם, לחטאם ולחבוש אותם עם חבישה/ פד נקי.

אין לפוצץ שלפוחיות!

לטיפול ברוב הנקעים ומתיחות מינוריות תמיד מומלצת שיטת ה-I.C.E (Ice Compresses Elevation), כשהכוונה לטיפול באמצעות קרח, רטיות ( קומפרסים) והרמת רגליים.

במקרים של פציעות ספורט קשות יותר, ניתן להשתמש בחבישות, אמצעי לחץ (גרב אלסטית), אלקטרותראפיה וטיפולי לייזר או אולטרסאונד על מנת להחיש את הטיפול.

מניעת פציעות ספורט באמצעות פעילות מנע


פציעות ספורט רבות ניתן לפתור בפעילות מנע, במיוחד בשימוש נכון בביומכניקה שהינו המדע העוסק בצורת ההליכה והריצה שלנו. אנשי מקצוע כפודיאטורים יכולים לאבחן אם צורת ההליכה שלנו, שנובעת מבעיות אורטופדיות כאלו ואחרות ובכך למנוע פציעות ספורט עתידיות. למשל: במהלך הליכה כפות רגליים נוטות כלפי פנים וכלפי חוץ אבל אם אנו עושים זאת יותר מדי, יתכן בגלל מבנה גנטי, כפות הרגליים לא בהכרח יתפקדו כראוי ועל כן יפעילו עומסים לא נכונים על הגפיים התחתונות ויובילו לפציעה.

באמצעות אבחון נכון של מהלך התנועה של הגפיים התחתונות, מדידת זוויות וטווחי תנועה של המפרקים ואבחון צורת הליכה וריצה הכולל בדיקה ביומכנית (של צורת הליכה), ניתן למנוע ו/או לטפל בשלל בעיות העלולות לגרום למגוון פציעות ספורט, לדוגמא: אי יציבות, עקמימות הרגליים, פלטפוס, גמישות יתר, שריפה בכפות הרגליים ועוד. בפתרון נכון של עמידה והליכה ניתן גם להעלים כאבי גב תחתון, כאבי ברכיים וכו'.

מדרסים


מרשם עבור אמצעי תיקון בצורת הליכה, דהיינו מדרסים, שהינו אביזר המותאם באופן ישיר לכף הרגל, יעוזר בצורה ניכרת לתפקוד כף הרגל וכן יפזר את עומסי משקל באופן שווה על פני כף הרגל.

לכל ענף ספורט יש את הצרכים שלו ועל כן ניתן להכין מדרס שיותאם עבור אותו סוג ספורט.כך למשל כדורגלנים נוטים לפתח יבלות בכפות רגליהם, וכך גם אצני מרתון ורקדנים.

את המדרסים נועלים כל הזמן והם מסייעים בהפחתת הסיכון לנקעים ולמתיחות גידים ושרירים בצורה ניכרת. ספורטאים מהשורה הראשונה בעולם כולו משתמשים במדרסים, אולם יש לציין שמדרסים הם לא תרופה לכל, אלא מטרתם היא לתת מענה ופיצוי לבעיות המבניות שלנו.

נעליים נכונות


לנעלים יש לתת תשומת לב ומחשבה כמו לכל ציוד ספורטיבי אחר. מטרתן של נעלי ספורט הינה להגן עד כמה שניתן ולהיות מותאמות נכון לסוג הספורט והקרקע עליה מבצעים את הספורט. כך למשל, כאשר רצים, אזי לנעל צריך להיות מספיק ריפוד באזור האמצעי של כף הרגל כמו גם מייצב עקב וקרסול שייתנו מענה לבעיית יציבות. בקרב רוב הציבור, כף רגל אחת ארוכה מחברתה ועל כן יש להקפיד למדוד את שתי הנעליים. יש לזכור להשאיר מרווח פנוי בנעל ברוחב של אגודל מקצה הבוהן הארוכה ביותר ועד קצה הנעל.
<@ --- IMG_2 --- @>

טיפים לשמירה על היגיינה וטיפוח כפות הרגליים



1. יש לרחוץ רגליים פעם ביום (לפחות...) עם סבון ומים פושרים.

2. מומלץ לנגב באופן יסודי בין הבהונות.

3. רצוי להשתמש אך ורק במגבת אישית.

4. יש לנעול כפכפים במקלחות ובמקומות ציבוריים.

5. חשוב לשטוף את המקלחת בתום השימוש.

למאמרים נוספים בנושא פציעות ספורט:
פציעות ספורט בכף הרגל, כדאי לדעת
כך תמנעו פציעות ספורט
מנעו פציעות ספורט עקב ריצה
פציעות ספורט: סממנים וטיפול
פציעות ספורט: זמן טוב לעשות חשבון נפש

6. יש לזכור להשתמש במידת הצורך בתכשירים כגון טלק/ספריי נגד פטרת/ קרם אטרקטיין השומר על הרגל.

7. יש לגזור ציפורניים ברגליים אך ורק בקו ישר ולא מעוגל באמצעות מספריים ולא עם קוצץ.

8. חשוב להחליף גרביים כל יום. העדיפו גרביים מסיבים טבעיים כדוגמת כותנה או צמר.

9. הקפידו על הנעלה מאווררת.

10. יש להימנע מהנעלה עשויה חומרים סינטטיים (פלסטיק, גומי וכו').

* המידע נכתב בעזרת הפודיאטור דניאל א. וייס מייסד מרפאות Wisefeet , נשיא העמותה הישראלית לפודיאטורים וכירופודיסטים ויועץ פודיאטרי ראשי לכף רגל סוכרתית קופ"ח מכבי.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר איל יעקבי
    ד"ר איל יעקבי
    כירורגיה אורתופדית תחומי טיפול: טראומה אורתופדית, שברים מורכבים, שברי צוואר, רפואת ספורט, עמוד שדרה ועוד... קרא עוד
  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אלן ענר
    ד"ר אלן ענר
    חוו"ד אורתופדיות משפטיות בדיקה על-קולית ( אולטרה-סאונד) פרקי ירכיים תינוקות. איבחון וטיפול של מחלות אורתופדיות מגיל 0 ועד גיל 18. פגיעות ספורט אצל ילדים ומתבגרים ... קרא עוד
  • פיזיוקליק
    פיזיוקליק
    פורטל פיזיותרפיסטים מומחים פיזיוקליק הינו פורטל יחיד מסוגו לחיפוש מדויק וספציפי של פיזיותרפיסטים מטפלים מכל רחבי הארץ. מטרת הפלטפורמה לקשר בין הפציינט לפיזיותרפיסט המטפל בתחום הכאב הספציפי ממנו סו... קרא עוד
  • ד"ר איתמר בוצר
    ד"ר איתמר בוצר
    אורטופד ספורט ומנתח תחומי טיפול: פגיעות סחוס, פריקת כתף, קרע במיניסקוס, קרעים של הלברום, קרע ברצועה הצולבת, קרעים בגידי השרוול המסובב ועוד... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

פציעת מאמץ חוזרני: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 15/07/2019 |
צפיות: 62
פציעת מאמץ חוזרני היא פגיעה בשריר או בגיד שמתרחשת עקב מאמץ חריג. התאמת סביבת העבודה ושמירה על יציבה נכונה ימנעו את הפציעה ואת הנזק שהיא גורמת
קרא עוד
טונוס שריר נמוך: גורמים ודרכי טיפול בהיפוטוניה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/07/2019 |
צפיות: 172
היפוטוניה היא חולשה של טונוס השריר אשר באה לידי ביטוי בעיכובי התפתחות מוטוריים אצל תינוקות ואצל פעוטות
קרא עוד
כיצד למנוע פציעות במשחק כדורשת?
ד"ר עדי מור
| 25/06/2019 |
צפיות: 777
פציעות בכף היד ובאצבעות נחשבות לנפוצות בקרב שחקניות כדורשת, ומספרן עולה משנה לשנה. כמה סוגי פציעות קיימות? מהן דרכי הטיפול? וכיצד נגרמת פציעה מסוג זה?
קרא עוד
שין ספלינט: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/06/2019 |
צפיות: 267
שין ספלינט הוא כאב הנגרם מלחץ ומעומס על עצם השוקה. מנוחה והפסקת הפעילות יימנעו החמרה של המצב
קרא עוד
קיפוזיס: גורמים ודרכי טיפול בגיבנת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/06/2019 |
צפיות: 335
גיבנת היא בליטה בגב העליון אשר יכולה להיגרם בגלל מגוון סיבות, כמו יציבה לקויה, גידולים בעמוד השדרה ואוסטאופורוזיס
קרא עוד
שבר בצוואר הירך בגיל השלישי
ד"ר איל יעקבי
| 16/06/2019 |
צפיות: 632
אחוז גבוה של אנשים מקרב אוכלוסיית הגיל השלישי סובלים משבר בצוואר הירך. שבר מסוג זה פוגע קשות באיכות החיים ובתוחלת החיים של מטופלים בגיל זה. מה הוא השילוב הנחוץ לקבלת הטיפול היעיל ביותר? וכיצד קשורה לכל זה מחלת האוסטאופורוזיס?
קרא עוד
פיזיותרפיה לכאבי גב עליון
פיזיוקליק
| 10/06/2019 |
צפיות: 854
אנשים רבים סובלים מכאבי גב עליון כתוצאה מאורח החיים המודרני, ישיבה לא נכונה ויציבה כפופה. מהן הסיבות לכאב זה? איזה קשר קיים בין האנטומיה הטבעית של האדם להופעת כאבים בגב העליון? ואילו תרגילי פיזיותרפיה יסייעו בהפחתת כאבים אלו?
קרא עוד
תסמונת הצביטה בכתף: תסמינים, גורמים ותרגילי פיזיותרפיה
פיזיוקליק
| 16/05/2019 |
צפיות: 813
אתם חשים כאב הדומה לצביטה באזור הכתף בעת הרמת היד כלפי מעלה? אתם לא מדמיינים. הכאב החד הזה הוא חלק מתסמונת הצביטה בכתף. מה הגורמים לתסמונת? מה הם דרכי הטיפול? וכיצד פיזיותרפיה מסייעת לשיפור הבעיה הרפואית?
קרא עוד
פיזיותרפיה לטיפול בוורטיגו
פיזיוקליק
| 28/04/2019 |
צפיות: 981
האם הרגשתם לאחרונה שכל העולם מסתובב לכם? שאתם לא מסוגלים לשמור על שיווי המשקל שלכם? אולי אתם סובלים מוורטיגו. תרגילי פיזיותרפיה הם אחד מהפתרונות היעילים ביותר לטיפול ומניעת התקפים אלו. מה כולל הליך השיקום? כיצד פועל כל תרגיל? ואילו תרגילים יש לבצע בבית?
קרא עוד
כיצד פותרים כאבים לאחר ניתוח?
ד"ר אלון מרגלית
| 17/04/2019 |
צפיות: 1,080
לאחר כל הליך כירורגי באשר הוא מגיע כאב. הכאב הפיזי עלול לגרום לסבל נפשי. שני גורמים אלו יכולים לעכב את הליך ההחלמה. מדוע אסורה מנוחה מלאה? כיצד בונים תכנית שיקום מדויקת? ומה חשיבות השינה להליך?
קרא עוד