לפני מבחן? קבלו שיטות למידה יעילות

למידה למבחנים עם מוסיקה ברקע, למידה על מכונת ריצה וביצוע תרגילים מוטוריים שונים. כל אלו ועוד משפרים למידה ויעזרו לכם להצליח במבחנים. המדריך האלטרנטיבי לנבחן.
מאת מיכל שפר מיכאלי
| 19/07/2010 |
צפיות: 16,901
דירוג: 2.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 2.0 מתוך 5
לפני למידה למבחנים ילדים ומבוגרים נכנסים לחרדות והעומס עליהם רב וכבד. כך קורה בעת למידה למבחני בגרות, פסיכומטרי, מבחנים באוניברסיטה ועוד. להלן טיפים מעניינים ללמידה ולהתמודדות עם סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים. שיטות למידה אלו מסייעות להתכוננות למבחנים ויכולות לעזור לכל אדם ולא רק לסובלים מהפרעות קשב וריכוז. שווה בדיקה.

1. סדר וארגון – שיטת הרביעיות


בעת למידה למבחן חלקו את החומר הנלמד לארבעה חלקים והתחילו ללמוד מס' ימים קודם. בכל יום שננו פרק אחד ובסיום, יום לפני הבחינה קראו ברצף את כל החומר יחד. יום לפני בחינה רצוי שלא יתקיים תהליך למידה של חומר חדש, אלא רק שינון והפנמה. הדבר נובע מהחשש ל"מוסחות" בין חומרים שטרם הוטמעו לחומרים חדשים, דבר היוצר בלבול ולחץ. בבואנו ללמוד חומר חדש אנו עלולים לערבב אותו עם החומר הישן שלמדנו. חלוקת החומר הנלמד וקריאת כל חלק בנפרד מאפשרת לנו את יכולת ההפרדה והטמעה של הדברים. לכן, לאלו הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (וגם לאלו שלא) מומלץ לחלק את החומר לארבעה חלקים ובכך לשפר את הלמידה ואת היכולת לזכור את התכנים.

למידע נוסף בנושא למידה למבחנים ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום הפרעות קשב וריכוז
פורום ליקויי למידה, טיפול בליקויי למידה
פורום לימודי רפואה
פורום טיפול משפחתי, קשר משפחתי
פורום חרדות, טראומות, פחדים

2. רעש לבן – למידה במהלך פעילות ספורטיבית


רבים מאיתנו חושבים שעל מנת להתרכז יש להנמיך מוסיקה ולהיות במקום שקט. כמו כן, להתמקד בפעולת הלמידה ולא לעשות דברים נוספים במקביל. ישנם מקרים רבים, בייחוד בקרב הסובלים מהפרעות קשב בהם מומלץ ללמוד לרחש צלילי מוסיקה או במהלך ריצה על הליכון, נשמע מוזר, נכון?

כל תהליך למידה נעשה ע"י מערכת החושים. בכדי לעלות את רמת היכולת שלי לקלוט את האינפורמציה עליי לעורר את המוח לקליטה וזאת ע"י "חימום" המערכת. הכוונה היא לכל פעילות אקטיבית, ספורטיבית שמעוררת את המוח לפעולה, יוצרת גירויי וגורמת להפרשת הורמונים האחראים לפעילות המוח ומעוררים את מערכת החושים.

לפיכך, למידה במהלך ריצה על הליכון אינה פסולה ואף נכונה ומטיבה במקרים רבים. ישנם מקרים רבים בהם ילדים מבקשים מההורים ללמוד עם מוסיקה ואלו לא מבינים ופוסלים את השיטה. חשוב לדעת כי ילדים ומבוגרים רבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז לומדים למבחן לצלילי מוסיקה. מדובר ב"רעש לבן" המאפשר להם ריכוז וניתוק מהפרעות המתרחשות בראש או מגיעות מבחוץ ולא ברעש שמסית אותם מריכוז.

3. עיסוי אזורי החישה – "כפתורי המוח"


דוגמה נוספת לשילוב טכניקות מוטוריות בתהליך למידה היא ע"י "חימום המוח" באמצעות לחיצות ממושכות באזורים שמגרים את אזורי החישה במוח כגון: מתחת לעצם הבריח באזור החזה. הדבר גורם לזרימת דם מוגברת דרך אבי העורקים והפעלת נקודות החישה במוח. חשוב להבין כי תהליך למידה נעשה דרך הגוף (החושים) ותהליך הפענוח נעשה במוח. לכן, כחלק מתהליך הכנה ללמידה מומלץ לעשות עיסוי באזור החזה מס' דקות וליצור גירוי של אזורי החישה במוח.

4. תרגילים מוטוריים של מערכת ההצלבה


מערכת ההצלבה מתייחסת לפעילות אינטגרטיבית בין שני חלקי המוח, היא קשורה ליכולת שלנו לחצות את קו האמצע של הגוף ומשפיעה על יכולת הכתיבה והקריאה שלנו (במהלך פעולות אלו אנו בעצם חוצים את קו האמצע של הגוף). תרגילים שמתמקדים במערכת ההצלבה משפרים את יכולת הלמידה, הריכוז והמיקוד, משלבים בין היכולות של האונה השמאלית והימנית ומעלים את רמת הביצוע. איזון בין שתי האונות תורם לתפקוד יעיל יותר ומרסן אימפולסיביות המאפיינת ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות.

לכתבות נוספות בנושא למידה למבחנים ועוד:
גיל ההתבגרות: להתמודד עם חרדות
לכל הסטודנטים: צאו מהפאניקה
ביופידבק כראי לנפש
11% מהמתבגרים בארץ עם הפרעה נפשית
דוחים הכל למחר? אולי זו הפרעת קשב

דוגמאות לתרגילי הצלבה:



דילוג משולב: הליכה מוצלבת יד ורגל נגדיים, נגיעה של יד/מרפק ימין בברך שמאל וההיפך, נגיעה של יד/מרפק שמאל בברך ימין. במסגרת תרגיל זה אנו מפעילים אזורים גדולים בשתי "המספרות" (אונה ימנית/שמאלית) בו זמנית. התרגיל עוזר לחיזוק המערכת העצבית המגשרת בין שתי האונות במוח ומאפשרת רמת תקשורת מהירה ומשולבת שמעלה את רמת התפקוד/ביצוע.

ציור או שרטוט באוויר של שמיניה עצלה - לשחרור מחסום כתיבה: תרגיל המיועד לשפר את התקשורת בכתיבה, כאשר נתקלים במחסום כתיבה לפני מבחן (בלאק אאוט). בתרגיל זה גם כן נעשה שימוש בטכניקת הצלבה הגורמת לזרימה בין האונה הימנית לשמאלית ומסייעת לשחרור המחסום ולחשיבה אינטגרטיבית בין שתי האונות. יש לשרבט באוויר פעם ועוד פעם את הספרה שמונה שוכבת (שמיניה עצלה). כמו כן, ניתן לשרטט ציור זה באוויר תוך מעקב אחר אגודל מול קדמת הפנים, בנוסף, תרגיל זה עוזר במאמץ מצטבר של העיניים ושרירי צוואר תפוסים.

* הכותבת היא מנכ"לית של "עיגולים של שמחה", טלפון: 074-7015551.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר