מיתוסים ואמונות הנוגעות לדיאטה

האם אכילה בין הארוחות משמינה? האם מותר לאכול בשעות הלילה? האם מותר לערבב בארוחה אחת בין פחמימות לחלבון? הדיאטנית נעמי ברזילי-תאני הגיעה עם פטיש עובדתי גדול במטרה לנתץ כמה מיתוסים רווחים
 נעמי ברזילי-תאני
| 03/06/2006 |
צפיות: 2,750
אנשים רבים מאמינים במיתוסים שונים הקשורים לתזונה וקצרה היריעה מלפרט ולהתייחס לכולם בכתבה זו. לכן, בכתבה זו, אתייחס רק לחלק מן המיתוסים ולשאר המיתוסים אתייחס בכתבה הבאה. מיתוסים אלו, מטבעם של מיתוסים, הם לאו דווקא בעלי ביסוס ואחיזה במציאות.

אמונה, למשל, כי "אכילה בין הארוחות משמינה" וכי אסור לאכול אחרי השעה 19:00 בערב (שכן מזון שנאכל בשעות הערב והלילה הופך לשומן), שיש צורך להפריד בארוחות בין פחמימות לחלבונים ועוד. מיתוסים רבים השתרשו והפכו לאמונות מקובלות.

בהקשר למיתוסים שציינתי, אוכל לומר שבאף אחד מהם אין אמת מדעית. אלו מיתוסים שנוח היה לאנשים להאמין בהם. המיתוס שאכילה בין הארוחות משמינה נכון באופן חלקי, תלוי כמובן מה אוכלים. מומלץ ואף רצוי לאכול במהלך היום בין חמש לשש ארוחות קבועות ומסודרות במרווחי זמן קבועים, מתוכן שלוש ארוחות עיקריות ובין שתיים-שלוש ארוחות ביניים קטנות.

אם מחלקים את המזון למספר ארוחות קטנות ביום הגוף יודע לנצל טוב יותר את המזון ופחות ממנו הולך למטרת אגירה ברקמת השומן.

אך אם מרווחי הזמן בין ארוחה לארוחה יהיו ארוכים, לא די בכך, שנגיע רעבים מאוד לארוחה (דבר שכשלעצמו יגרום לנו לאכול כמויות מזון גדולות באופן יחסי בהשוואה לאלו שהיינו אוכלים אילו לא הינו כה רעבים), אלא הגוף, שלמד להבין שאין לו כמות אנרגיה מספקת, מוריד את הוצאות האנרגיה שלו ולומד להסתפק בכמות אנרגיה קטנה יותר - כך הוא למעשה "מבזבז" כמות פחותה של אנרגיה, ואנו מעוניינים דווקא בהפך הגמור.

יתרה מכך, לאחר שנאכל ארוחה גדולה, הגוף שלמד להסתפק בפחות מזון לא ידע לנצל את כל המזון וישלח את העודפים הבלתי מנוצלים לאגירה במחסני השומן. את כל זאת נוכל למנוע אם נחלק את המזון למספר רב של ארוחות קטנות תוך התייחסות לכמות ולהרכב המזון בארוחה.

סטייק ב-12 בלילה? מיתוס נוסף, שכיח לא פחות, הוא המיתוס "שאכילה בשעות הערב והלילה משמינה", דהיינו מזון שנאכל בלילה הופך לשומן.

גם במקרה זה מדובר ברעיון שאינו נכון, שכן מדובר בחינת כמות הקלוריות היומית תלויה במאזן הקלורי היומי (ולא בעיתוי צריכתן), כך שאם נאכל במשך כל היום בדיוק את אותה כמות קלוריות שגופנו מוציא במהלך אותו יום, גם אם חלק מקלוריות אלו יתווספו בשעות הערב והלילה, לא תתרחש כל עליה במשקל.

חשוב להדגיש שכל זאת יתרחש בתנאי שלא אוכלים כמות מזון גדולה מאוד לאחר חוסר אכילה במהלך כל היום. נכונה העובדה, שאם לא נאכל במהלך כל היום ונאכל ארוחה אחת גדולה מאוד בשעות הערב והלילה, הוצאת האנרגיה של הגוף תהיה נמוכה מאותם טעמים שפורטו בהקשר למיתוס הראשון. מצב של שינה, בעיקרו, אינו מעודד הוצאה קלורית - דבר שעשוי בטווח הארוך להביא לעליה במשקל.

לדף המידע של נעמי ברזילי-תאני
לאתר עמותת ע.ת.י.ד

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר