ניתן לקבל פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות

מצב רפואי לא תקין משמעותית יכול להוות גורם מספק לקבלת פטור ממס הכנסה, אך חולים ונכים רבים אינם מודעים לכך או חוששים להתחיל בתהליך שדרוש לקבלת הפטור. להלן הסבר על קבלת פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות.
מאת לבנת פורן
| 28/01/2010 |
צפיות: 11,566
רבים אינם מודעים לכך, אולם אדם שחלה או נפגע והוכר כנכה בשיעור של מעל 90%, עשוי להיות זכאי לקבל פטור ממס הכנסה. להלן המשתנים הנבחנים בבחינת הזכאות לקבלת פטור ממס הכנסה וכיצד ניתן לממש פטור זה.

לפי סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה ניתן לקבל פטור מסיבות רפואיות מתשלום מס הכנסה. הזכאות לפטור יכולה לנבוע ממכלול מחלות הגורם למצב רפואי משמעותי. רשימת מחלות לדוגמא העשויות לזכות בפטור מתשלום מס הכנסה: סוכרת עם סיבוכים, מחלות לב, פרקינסון, פוליו ושיתוק ילדים, מחלות ריאה, טרשת נפוצה, גידול ממאיר בעבר, מחלת כליות, דלקת פרקים, מחלת כבד, עיוורון, חרשות ועוד.

למידע נוסף בנושא פטור ממס הכנסה, חוק ומשפט ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום זכויות רפואיות
פורום ביטוח בריאות, ביטוח סיעודי
פורום זכויות נשים בהריון, זכויות לאחר לידה
פורום רשלנות רפואית
פורום נכויות, מחלות כרוניות

הפרמטרים הנבחנים בבחינת זכאות לקבלת פטור ממס הכנסה הם:



1.

נכות של 100% מבעיה רפואית אחת, או 90% ממספר בעיות רפואיות.

2.

כאשר מדובר ביותר מנכות אחת, מבצעים שקלול נכות. כלומר, מבצעים חישוב מצטבר של נכות באופן הבא: שתי בעיות הנותנות 50% נכות כל אחת - תחושבנה כ- 75% משוקללת ולא 100%. אם הבעיות הן באברים זוגיים (שתי ידיים, שתי רגליים וכו') – אזי שיטת החישוב תהיה חיבור ולא שיקלול.

3.

סה"כ צירוף הנכויות צריך לתת תוצאה של 100% ומעלה.

תהליך הגשת הבקשה הינו לעיתים קרובות ארוך ומייגע וכולל שלבים רבים. כאן נפרט ונפשט את התהליך לשלבים ההכרחיים שלו.

טפסים ואישורים נדרשים לצורך הגשת בקשה לקבלת פטור ממס הכנסה:



"בקשה לפטור ממס" – מס' טופס 1516. זהו הטופס הראשוני הנשלח למס הכנסה לצורך קבלת הפנייה לוועדה רפואית.

"אישור מסירת מידע" – מס' טופס 0169-ב'. זהו טופס ויתור סודיות רפואית כלפי המוסד לביטוח לאומי ואגף מס הכנסה.

"קביעת אחוזי נכות לצרכי מס הכנסה" - טופס 169-א'. בטופס זה יפורטו הפגימות והליקויים הרפואיים בגינם נתבעת הנכות.

לאחר קבלת הטפסים, שולח פקיד השומה טופס הפנייה לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי לקביעת אחוזי נכות, בצירוף שובר אגרה בסך 556 ש"ח עבור הוועדה הרפואית. את השובר יש לשלם ולשלוח לביטוח לאומי יחד עם התביעה, המסמכים הרפואיים והטפסים הרלוונטיים מהסעיף הקודם. כמובן שיש לכלול בבקשה את טופס "ההפניה לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי" שהתקבל מפקיד השומה ושובר התשלום המשולם.

הוועדה הרפואית


המוסד לביטוח לאומי מזמן את התובע לועדות רפואיות בהתאם לחומר הרפואי שהוגש לו. תהליך הועדות אורך בדרך כלל חודשים רבים ובסיכומו של דבר שולח המוסד את החלטתו לתובע. במידה ונקבעה דרגת נכות רפואית 90% ומעלה ינפיק פקיד השומה אישור "קביעת אחוזי נכות לפי 9 (5) לפקודת מה הכנסה", מסמך זה מהווה אישור רשמי לקבלת פטור ממס הכנסה.

ערר על החלטת ועדה רפואית


במידה ודרגת הנכות הרפואית שנקבעה הנה נמוכה מ- 90%, ניתן לערר על החלטת הוועדה. את הערעור יש להגיש בתוך 45 יום מקיום הוועדה. שימו לב כי לפקיד השומה יש סמכות לערר על החלטת וועדה רפואית. בדרך כלל פקיד השומה מערר במקרה שדרגת הנכות הרפואית שנקבעה גבוהה מ-90%, אך יש מקרים נדירים שפקיד השומה מערער גם לטובת התובע כשהוא מקבל אחוז נכות הנמוך מ-90%.

תביעה רטרואקטיבית


הפטור ניתן רטרואקטיבית עד שש שנים (+שנה נוכחית). מי שמגיש שומה באופן קבוע, יכול להגיש תביעות רטרואקטיביות רק על שלוש שנים (ועוד שנה אחת באישור מיוחד של מס הכנסה).

מימוש האישור על הפטור


עם קבלת אישור לפטור ממס הכנסה, יש להגיש דו"ח שנתי לגבי השנים הרלוונטיות. בעת הגשת דו"ח שנתי, יש לצרף לדו"ח אישור מקורי לגבי כל אחת מן ההכנסות שיש לעובד או בן/בת זוג ואישור מקורי לגבי כל אחת מן ההוצאות או זיכויים שיכולים להביא להפחתת המס שישולם.

למאמרים נוספים בנושא פטור ממס הכנסה, חוק ומשפט ועוד:
מדינת ישראל למען עובדים עם מוגבלות
תאונות דרכים: טריקת דלת על האצבע נחשבת?
הולכים על גישור? כדאי שתכירו את המגשר
טיפולים אסתטיים בסיליקון: מה אומר החוק?
האם כאבי גב יכולים להיחשב תאונת עבודה?

חשוב לציין, כי אם הנתונים לא ידווחו בצורה מדויקת או שידווחו רק חלק מן ההכנסות, הדבר עלול לגרום לעיכובים ולעיתים אף נמצא כי ללקוח נוצר חוב במס הכנסה עקב טעויות בהגשת השומה.

על מנת להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה יש לצרף את המסמכים הבאים :

1.

טופס 106 מכל מקומות העבודה (כולל פנסיה).

2.

במידה והעובד פרש באותה שנת מס יש להמציא טופס 161 מהמעביד.

3.

במידה וקיבל גמלאות מביטוח לאומי/ משהב"ט או כל גורם אחר יש להמציא אישור שנתי על גובה הגמלאות, במידה וקיבל ריבית פיקדונות וניירות ערך מהבנק יש להמציא טופס 867 (רק משנת 2003 ואילך) וכו'.

4.

אישורים לגבי כל הוצאה מוכרת באותה שנת מס, לדוגמא: אישור מחברת ביטוח/קופת גמל על הפקדות שנעשו באופן עצמאי (לא נרשמו בתלוש שכר), קבלות בגין תרומות מוכרות וכו'.

5.

לגבי כל אחת מן ההכנסות/ההוצאות המפורטות לעיל יש להמציא אישורים בגין שני בני הזוג. כמו כן יש לצרף צילום של צ'ק/ צ'ק מבוטל.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  •  עו"ד אריק שלו
    עו"ד אריק שלו
    עו"ד לרשלנות רפואית עו"ד לתחום רשלנות רפואית, נזיקין, ביטוח לאומי, מיסוי, פגיעות בעבודה ודיני עבודה. ייצוג עובדים ומעסיקים בכל הערכאות המשפטיות. בעל משרד עו"ד בת"א ובירושלים. ... קרא עוד