בוסים, ייעוץ בנושא ארגונומיה חוסך כסף

חברות רבות לא נעזרות ביועץ ארגונומיה מאחר שהן חוששות שתצטרכנה לקנות אביזרי ארגונומיה יקרים. זוהי טעות! בד"כ הבעיות המתגלות בעמדות העבודה נובעות דווקא מתכנון לקוי ומאביזרים טובים שלא מתאימים.
 גיל בן טובים
| 02/03/2010 |
צפיות: 5,864
ארגונים רבים חוששים מפעילות ארגונומית מהסיבה שיצטרכו לרכוש אביזרים ארגונומיים או שעובדים יתחילו לבקש כיסאות, מקלדות ועוד. האם החשש שלהם מוצדק? התשובה בוודאות היא לא. כיועץ ארגונומי של ארגונים רבים, אני מגיע הרבה פעמים לעמדות עבודה קיימות ומגלה תכנון ארגונומי לקוי.

ראשית, מהי ארגונומיה?


ארגונומיה היא המדע של תכנון מקום העבודה ומטרתה היא להתאים את הציוד במקום העבודה לעובד. עיצוב מקום העבודה בעזרת ארגונומיה יכול למנוע "פציעות מאמץ" הנובעות מפעולות חוזרות ונשנות שעלולות לגרום נכות של ממש לעובדים.

למידע נוסף על ארגונומיה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום ארגונומיה, סביבת עבודה
פורום אורתופדיה
פורום פיזיותרפיה
פורום כאבי גב, עמוד שדרה
פורום אורתופדיה ילדים

כדי לבדוק האם הציוד במקום העבודה מתאים לעובדים, ארגונומיה בוחנת את סוג העבודה המתבצע בדיוק, את הציוד שבשימוש: גודלו, צורתו, התאמתו למשימות ועוד. ארגונומיה מתבססת על עקרונות רבים מתחומי הביומכניקה, הנדסת מכונות, הנדסת תעשייה, עיצוב תעשייתי, קינסיולוגיה, פיזיולוגיה, פסיכולוגיה ועוד. ארגונומיה נחלקת לשלושה תחומים עיקריים:

1. ארגונומיה פיזיולוגית - העוסקת במבנה גוף האדם, תפקודו ותגובתו לעומס פיזיולוגי ופסיכולוגי.

2. ארגונומיה הכרתית - מתייחסת לתהליכים מחשבתיים כגון תפיסה, תשומת לב, שליטה מוטורית ועוד. בנושא זה שמים דגש על עומס עבודה נפשי, קבלת החלטות, טעות אנוש, ממשק אדם-מחשב ואימון.

3. ארגונומיה ארגונית - מתעסקת בייעול מערכות סוציוטכנולוגיות כולל המבנה הארגוני, דפוסים ארגוניים ותהליכים. הנושאים בהם עוסקת ארגונומיה ארגונית הם: עבודת משמרות, לוחות זמנים, סיפוק בעבודה, מוטיבציה, ניהול, עבודת צוות ואתיקה.

עמדות עבודה יקרות אבל לא מתאימות


למרבה ההפתעה, כאשר אני מגיע לארגונים, דווקא בעמדות העבודה בעלות עיצוב מיוחד ואבזור יקר אני מגלה בעיות ארגונומיה. לדוגמא: כיסא מנהלים יקר שלא מתאים למידות היושב עליו, או שלא מתאים בפרופורציות לשולחן העבודה, או שולחן עם מסתור לרגליים שלא מאפשר מקום להניח את הרגליים בצורה נוחה, או שולחן גדול מדי לממדי החדר, או מקלדת ארגונומית גדולה שלא מתאימה למשתמש.

תפקידי כיועץ ארגונומי הוא לתת את המענה הפונקציונאלי, כלומר שולחן רחב וללא הפרעות לרגליים ייתן פתרון הרבה יותר טוב משולחן יקר ומעוצב שלא מאפשר ישיבה נוחה. כמו כן, כיסא שיתאים לפרופורציות של היושב עליו וביחס לשולחן העבודה ייתן מענה טוב יותר מכיסא מנהלים מהודר שלא מתאים למידות היושב עליו ולא מתאים לשולחן העבודה. ציוד מתאים ומותאם לעובד ללא ספק ימנע אי נוחות גופנית או פגיעות גופניות בעתיד.

למאמרים נוספים באורטופדיה:
כירופרקטיקה היא הפתרון לבעיית עקמת
האם פריצת דיסק יכולה פשוט להיעלם? (כן!)
חשיבות ויטמין D למניעת אוסטאופורוזיס
תיקון מפרק הירך: חדשנות שמונעת סיבוכים
כאבי שרירים ושלד? שמנים אתריים יעזרו

בהרבה מאוד חברות שהזמינו אותי לייעוץ ארגונומי, ירדו מספר הבקשות להחלפת כיסא, מכיוון שברגע שמדריכים את העובדים כיצד לכוון את הכיסא ולסדר את עמדת העבודה בצורה ארגונומית נכונה, נוחיות העבודה משתפרת מיידית וחווית השימוש בעמדת העבודה עולה.

נכון, לעיתים יש צורך בהחלפת ציוד, אבל לפחות הציוד ניתן למי שבאמת צריך, רכישת הציוד נעשית בצורה נכונה ועל פי תקציב וסדר עדיפות ולא על פי רכישת ציוד אקראית שמתגלה בסופו של דבר מיותרת.

כבר נתקלתי בהרבה מאוד חברות בהדומים לרגליים זרוקים בחדר, בפד ג'ל למקלדת לא בשימוש, הגבהות למסך מיותרות ועוד. כלומר, הייעוץ הארגונומי לא רק חוסך ומחזיר את ההשקעה בטווח הארוך, אלא מחזיר את ההשקעה בצורה מיידית.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר