על יעילות, רשתות דייגים ותרשימי זרימה

מחלקים את החומר ואת הזמן. משננים ומבחינים בין עיקר לטפל. ללמוד למבחנים זה לא פשוט, אז אולי אם תקחו כמה טיפים מכאן תצליחו יותר (מערכת BeOK לא אחראית לתוצאות שירדו מ-80). חלק שני
 ענת זפרני
| 21/04/2005 |
צפיות: 3,223
אז אחרי שארגנו את סביבת העבודה, נשאר רק להגיע לחלק הקשה - איך ללמוד לבחינות. הכל מתחיל בחלוקת החומר.

כדאי לחלק את החומר לבחינה לקל וקשה. במקרים בהם אין הרבה חומר ללמוד יש להתחיל בחומר הקל ולהמשיך עם החומר הקשה יותר. הסיבה: למוח לוקח זמן להגיע לרמת הריכוז המקסימלית (גם בסרטים שאנו צופים בהם, בשלוש דקות הראשונות אנו לא נמצאים בריכוז המקסימאלי). כשאנו קוראים את החומר הקשה יש להיות מודעים לתופעת "הדגל הלבן".

תופעת ה"דגל הלבן" מוכרת לכל מי שהתנסה בלמידה. קוראים שורה, קוראים אותה שוב ושוב ואין מושג מה קראנו. המוח יכול להשאר בריכוז במשך 20 דקות לאחר מכן הוא זקוק למנוחה קצרה של שלוש עד ארבע דקות. לכן כדאי לצאת להפסקה קצרה (על מנת לא לצאת לגמרי מריכוז) לשתות מים ולחזור שוב ללמוד. לאחר ההפסקה אנו שוב נמצאים באותה מידה גבוה של ריכוז.

שינון החומר. בקריאה השנייה של החומר מומלץ להתחיל עם החומר הקשה ולהמשיך עם החומר הקל. את החומר יש למפות לתרשימי זרימה ולנקודות מרכזיות. בפעם השלישית רצוי ללמוד בעל פה את תרשים הזרימה ובמידה ולא זוכרים לחזור אל ספר הלימוד.

חלוקת הזמן היא הדרך היעילה לארגן את החומר - כמה זמן לפני הבחינה להתחיל להתכונן. חלוקת זמן נכונה מונעת או מצמצמת את האפשרות כי הילד יהיה בלחץ בזמן הלמידה ובמבחן. לחץ מועט יכול להיות חיובי, בעוד לחץ גבוה יכול לשתק את היכולת ללמוד. ניתן להקביל זאת לתחרויות ספורט. המתחרה שאינו בלחץ יהיה שאנן בזמן התחרות. מנגד, מתחרה "משותק" רוב לחץ גם לא יהיה במיטב, מתחרה לחוץ באופן בינוני יהיה דרוך למרוץ.

אבחנה בין עיקר לטפל. בבתי ספר יסודיים הילד אמור להתמקד במה שהמורה מלמדת בכיתה ומה שיש במחברת. ככל שהילד מתבגר הוא אמור ללמוד גם ואולי בעיקר מספרי הלימוד או לפחות לענות על השאלות מהספר שברוב הפעמים ממקדות את העיקר שעליו תישאלנה השאלות במבחן (ילדים הסובלים מחרדת בחינות מתקשים להבחין בין עיקר לטפל. כמות החומר נראת להם בלתי מושגת).

תרשמי זרימה. הזיכרון שלנו בנוי באופן בו אנו זוכרים אסוציאטיבית נקודות חשובות בחומר הנלמד. ניתן לדמות את הזיכרון לרשת דייגים. תרשים הזרימה הם קווי המתאר של החומר והם מסייעים ללומד "למסגר" את הכמות ולהימנע משכחת החומר. למעשה צריך לבחור את הנושא המרכזי ומתוכו להוציא שלוש נקודות מרכזיות ומכל נקודה להוציא חיצים לנקודות מרכזיות נוספות. את התרשים מומלץ ללמוד בעל פה. תרשים הזרימה הוא בעצם "רשת הדייגים" איתה מגיע הילד לבחינה. בזמן הבחינה לפני קריאת השאלות, משחזרים את תרשים הזרימה ואז להתחיל לקרוא את השאלות ולמתוח קו בין כל שאלה למיקום שלה על גבי התרשים ורק אז להתחיל לענות על השאלות.

כיצד לענות על השאלות בבחינה. בזמן הבחינה מומלץ להעתיק בצד את תרשים הזרימה לפני שקוראים את השאלות. תרשים הזרימה עוזר לילד להיזכר בכל החומר שלמד. לאחר מכן, מומלץ לענות על השאלות הקלות יותר ורק אחר כך לעבור לשאלות הקשות. הסיבה: המוח, כפי שצוין, אינו נמצא בהתחלה בשיא הריכוז, אלא לוקח לו מעט זמן להיכנס לרמת ריכוז גבוהה. לאחר שענינו על כל השאלות מומלץ להדגיש עם מרקר נקודות מרכזיות (תאריכים, שמות וכדומה) כדי להקל על המורה לקרוא את התשובה. ההדגשה בעט מדגיש עוזרת למקד את הקשב לעיקר התוכן.

קשה לשנות הרגלי למידה של ילדים ובמיוחד כשהילד נמצא בגיל ההתבגרות ואינו פנוי ללימוד, אולם ניתן לצייד אותם בשלל העצות ולתת לכל ילד לבחור את הדרך שלו לאופי הלמידה ולנסות מדי פעם שינוי קטן.

רוצים לדעת עוד על איך ללמוד בהצלחה? לאתר של ענת זפרני לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

גירושים: כיצד מגיבים ילדים להליך בכל שכבת גיל?
ד"ר אילן בוש
| 19/03/2019 |
צפיות: 94
הליך הגירושים הוא לא הליך קל. בזמן שההורים שקועים בפרידה כואבת, פירוק בית וניפוץ החלומות הפרטיים שלהם, הם לעתים שוכחים שקיים צד שני למתרס, הכואב לא פחות משברון הפסיפס המשפחתי שלהם, ואלה, כמובן, הילדים.
קרא עוד
תכניות הגמילה: מהם סיכויי ההצלחה האמיתיים?
שחף אשכנזי
| 11/03/2019 |
צפיות: 231
גופים רבים, מקליניקות ועד מטפלים פרטים, מבטיחים לנו הבטחות ללא כיסוי ונוטעים בנו תקוות שווא לתחילתה של דרך נקייה מהתמכרות לסמים. אז מה הן השאלות החשובות שצריך לשאול לפני שמחליטים להתחיל בתהליך גמילה?
קרא עוד
אגרנות כפייתית: כיצד מזהים ואיך מטפלים?
טובי פלד
| 06/03/2019 |
צפיות: 175
אגרנות כפייתית היא הפרעה נפשית המתבטאת באגירת חפצים אובססיבית ללא היכולת להיפטר מהם. ההפרעה משבשת את אורח החיים התקין ולעתים גם עלולה להוביל לבעיות בריאותיות
קרא עוד
כיצד לזהות אם הילד משתמש בסמים?
ד"ר אילן בוש
| 03/03/2019 |
צפיות: 229
מספר בני הנוער שמשתמש בסמים עולה משנה לשנה, כדי למזער את הנזקים של הסם יש לטפל בבעיה מהר ככל הניתן. לשם כך יש לדעת מהם הסימנים לשימוש בסמים ומהי הדרך הנכונה לפנות לילד
קרא עוד
התמכרות לקנאביס: מהם התסמינים וכיצד נגמלים?
 אבי יקיר
| 20/02/2019 |
צפיות: 369
היום קנאביס נפוץ יותר מאי-פעם, אבל זה לא אומר שהוא פחות ממכר, להפך. התמכרות לקנאביס חמורה כמו כל התמכרות אחרת ויש לה השפעות גופניות, נפשיות ומנטאליות
קרא עוד
נפש האדם בעולם הדיגיטלי: כיצד האינטרנט משנה את דפוסי החשיבה?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 18/02/2019 |
צפיות: 200
האינטרנט והמסכים הם חלק בלתי נפרד מהמציאות ומחיי היום-יום, אך למרות זאת לא רבים חושבים על ההשפעות שלהם על נפש האדם. ד"ר אליהו סמואל, פסיכותרפיסט ופסיכיאטר, מסביר על ההשלכות החיוביות והשליליות של העולם החדש
קרא עוד
הפרעת אישיות אנטיסוציאלית: גסות רוח או הפרעה נפשית?
ד"ר נועה ברק
| 17/02/2019 |
צפיות: 537
הפרעת אישיות אנטיסוציאלית היא הפרעה נפשית המאופיינת בהתנהגות מניפולטיבית ובזלזול באחרים. ההפרעה נפוצה בקרב נוכלים וגנבים אשר פעולותיהם נובעות מההפרעה שממנה הם סובלים
קרא עוד
גמילה מג'אנק פוד: כמו להיגמל מסמים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/02/2019 |
צפיות: 215
גמילה היא תהליך ארוך וקשה, בעיקר לאור התסמינים המלווים את ההליך. לא שונה הדבר בגמילה מג'אנק פוד, אשר מחקר חדש מראה שהיא דומה לגמילה מסמים
קרא עוד
12 כללי זהב לחיזוק הביטחון העצמי
ד"ר אסנת רזיאל
| 23/01/2019 |
צפיות: 604
בטחון עצמי נובע פעמים רבות מחיזוקים חיצוניים של הסביבה, אך כדי להעריך את עצמך באמת הביטחון צריך לבוא מבפנים. המשימה אינה בהכרח פשוטה, אך עבודה עצמית יכולה לחזק את הביטחון ולעשות פלאים
קרא עוד
איך ממשיכים לקנות מבלי להיות מכורים לקניות?
שחף אשכנזי
| 22/01/2019 |
צפיות: 283
התמכרות לקניות דומה במהותה להתמכרות לסמים, אך היא מתעתעת יותר משום שאפשר לתת להתמכרות הצדקות שונות, כמו יכולת פיננסית או צורך חיוני. זו למעשה המהות של תרבות הצריכה בימינו
קרא עוד