על יעילות, רשתות דייגים ותרשימי זרימה

מחלקים את החומר ואת הזמן. משננים ומבחינים בין עיקר לטפל. ללמוד למבחנים זה לא פשוט, אז אולי אם תקחו כמה טיפים מכאן תצליחו יותר (מערכת BeOK לא אחראית לתוצאות שירדו מ-80). חלק שני
| 21/04/2005 |
צפיות: 3,100
אז אחרי שארגנו את סביבת העבודה, נשאר רק להגיע לחלק הקשה - איך ללמוד לבחינות. הכל מתחיל בחלוקת החומר.

כדאי לחלק את החומר לבחינה לקל וקשה. במקרים בהם אין הרבה חומר ללמוד יש להתחיל בחומר הקל ולהמשיך עם החומר הקשה יותר. הסיבה: למוח לוקח זמן להגיע לרמת הריכוז המקסימלית (גם בסרטים שאנו צופים בהם, בשלוש דקות הראשונות אנו לא נמצאים בריכוז המקסימאלי). כשאנו קוראים את החומר הקשה יש להיות מודעים לתופעת "הדגל הלבן".

תופעת ה"דגל הלבן" מוכרת לכל מי שהתנסה בלמידה. קוראים שורה, קוראים אותה שוב ושוב ואין מושג מה קראנו. המוח יכול להשאר בריכוז במשך 20 דקות לאחר מכן הוא זקוק למנוחה קצרה של שלוש עד ארבע דקות. לכן כדאי לצאת להפסקה קצרה (על מנת לא לצאת לגמרי מריכוז) לשתות מים ולחזור שוב ללמוד. לאחר ההפסקה אנו שוב נמצאים באותה מידה גבוה של ריכוז.

שינון החומר. בקריאה השנייה של החומר מומלץ להתחיל עם החומר הקשה ולהמשיך עם החומר הקל. את החומר יש למפות לתרשימי זרימה ולנקודות מרכזיות. בפעם השלישית רצוי ללמוד בעל פה את תרשים הזרימה ובמידה ולא זוכרים לחזור אל ספר הלימוד.

חלוקת הזמן היא הדרך היעילה לארגן את החומר - כמה זמן לפני הבחינה להתחיל להתכונן. חלוקת זמן נכונה מונעת או מצמצמת את האפשרות כי הילד יהיה בלחץ בזמן הלמידה ובמבחן. לחץ מועט יכול להיות חיובי, בעוד לחץ גבוה יכול לשתק את היכולת ללמוד. ניתן להקביל זאת לתחרויות ספורט. המתחרה שאינו בלחץ יהיה שאנן בזמן התחרות. מנגד, מתחרה "משותק" רוב לחץ גם לא יהיה במיטב, מתחרה לחוץ באופן בינוני יהיה דרוך למרוץ.

אבחנה בין עיקר לטפל. בבתי ספר יסודיים הילד אמור להתמקד במה שהמורה מלמדת בכיתה ומה שיש במחברת. ככל שהילד מתבגר הוא אמור ללמוד גם ואולי בעיקר מספרי הלימוד או לפחות לענות על השאלות מהספר שברוב הפעמים ממקדות את העיקר שעליו תישאלנה השאלות במבחן (ילדים הסובלים מחרדת בחינות מתקשים להבחין בין עיקר לטפל. כמות החומר נראת להם בלתי מושגת).

תרשמי זרימה. הזיכרון שלנו בנוי באופן בו אנו זוכרים אסוציאטיבית נקודות חשובות בחומר הנלמד. ניתן לדמות את הזיכרון לרשת דייגים. תרשים הזרימה הם קווי המתאר של החומר והם מסייעים ללומד "למסגר" את הכמות ולהימנע משכחת החומר. למעשה צריך לבחור את הנושא המרכזי ומתוכו להוציא שלוש נקודות מרכזיות ומכל נקודה להוציא חיצים לנקודות מרכזיות נוספות. את התרשים מומלץ ללמוד בעל פה. תרשים הזרימה הוא בעצם "רשת הדייגים" איתה מגיע הילד לבחינה. בזמן הבחינה לפני קריאת השאלות, משחזרים את תרשים הזרימה ואז להתחיל לקרוא את השאלות ולמתוח קו בין כל שאלה למיקום שלה על גבי התרשים ורק אז להתחיל לענות על השאלות.

כיצד לענות על השאלות בבחינה. בזמן הבחינה מומלץ להעתיק בצד את תרשים הזרימה לפני שקוראים את השאלות. תרשים הזרימה עוזר לילד להיזכר בכל החומר שלמד. לאחר מכן, מומלץ לענות על השאלות הקלות יותר ורק אחר כך לעבור לשאלות הקשות. הסיבה: המוח, כפי שצוין, אינו נמצא בהתחלה בשיא הריכוז, אלא לוקח לו מעט זמן להיכנס לרמת ריכוז גבוהה. לאחר שענינו על כל השאלות מומלץ להדגיש עם מרקר נקודות מרכזיות (תאריכים, שמות וכדומה) כדי להקל על המורה לקרוא את התשובה. ההדגשה בעט מדגיש עוזרת למקד את הקשב לעיקר התוכן.

קשה לשנות הרגלי למידה של ילדים ובמיוחד כשהילד נמצא בגיל ההתבגרות ואינו פנוי ללימוד, אולם ניתן לצייד אותם בשלל העצות ולתת לכל ילד לבחור את הדרך שלו לאופי הלמידה ולנסות מדי פעם שינוי קטן.

רוצים לדעת עוד על איך ללמוד בהצלחה? לאתר של ענת זפרני לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

היפנוזה רפואית: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול
| 16/05/2018 |
צפיות: 471
היפנוזה רפואית היא לא עוד שיטת בידור אלא זו שיטה טיפולית אשר מסייעת לפתור בעיות שונות כמו חרדות, גמילה מעישון וכאבים כרוניים
קרא עוד
חרדה בהריון: גורמים ודרכי התמודדות
מאת מערכת BeOK
| 10/05/2018 |
צפיות: 321
הריון מביא עמו שינויים רבים, חלקם טובים אבל חלקם יכולים להעלות דאגות וחששות ואף לגרום לחרדה. חרדה בהריון היא תופעה נפוצה ויש דרכים רבות להתמודד איתה
קרא עוד
טיפול פסיכולוגי לילד – סיפור המעשה
| 07/05/2018 |
צפיות: 255
הורים רבים חוששים לקחת את הילד שלהם לטיפול פסיכולוגי ולעתים הילדים עצמם מביעים התנגדות ממניעים שונים. טובי פלד, פסיכולוג מומחה, מתאר מקרה של התהליך הטיפולי של ילד אחד ועל התוצאות שמדברות בעד עצמן
קרא עוד
נוירופידבק – רפואה מותאמת אישית לדיכאון ולחרדה
| 22/04/2018 |
צפיות: 773
נטילת תרופות אינה חייבת להיות הדרך היחידה לטיפול בדיכאון ובחרדה. נוירופידבק היא שיטת טיפול המבוססת על איתור תבניות המוח ושליטה בהן וכך אפשר להקל על תסמיני הבעיה ולשפר את מצבו הנפשי של המטופל
קרא עוד
כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב?
מאת מערכת BeOK
| 18/04/2018 |
צפיות: 479
אנשים רבים לא יודעים כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב. בעזרת שמירה על כמה כללים פשוטים אפשר לתת לחבר את מה שהוא צריך בזמנים קשים אלה
קרא עוד
נוירופידבק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז
| 01/04/2018 |
צפיות: 404
נוירופידבק היא שיטה טיפולית לא תרופתית לבעיות קשב וריכוז. בשיטה זו מאמנים את האותות החשמליים במוח לפעול כשורה ולהפחית את המאפיינים של ההפרעה
קרא עוד
פסיכולוגיה חיובית: עקרונות לחיים מלאי משמעות ולשלמות עצמית
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2018 |
צפיות: 404
ענף הפסיכולוגיה אינו מתמקד רק בהתמודדות עם הגורמים השליליים בחיים ופסיכולוגיה חיובית היא אסכולה אשר שמה דגש על חיובי שיש באדם כדי להגיע לאושר מרבי
קרא עוד
הפרעת קשב וריכוז: עד כמה חיוני להכיר את הפרופיל הרגשי של הילד?
| 19/03/2018 |
צפיות: 323
הפרעת קשב וריכוז היא אינה בעיה ביולוגית בלבד והטיפול בה כרוך גם בהבנה פסיכולוגית של צורכי הילד
קרא עוד
האם חייבים לבצע מבחנים ממוחשבים לצורך אבחון הפרעת קשב?
| 26/02/2018 |
צפיות: 356
מבחנים ממוחשבים לאבחון בעיות קשר וריכוז אינם בגדר חובה, אך הם מהווים אמצעי עזר לאבחון הפרעת קשב, כאמצעי תומך החלטה באבחון הכולל שאלונים, מבחנים ממוחשבים, התרשמות קלינית בהתבסס על מפגש הם ההורים והילד או המבוגר
קרא עוד
רווחה וחינוך – טובת הכלל או אינטרסים אישיים?
| 25/02/2018 |
צפיות: 183
טובי פלד, פסיכולוג קליני ופסיכולוג חינוכי, מתאר את ההליך שעוברות משפחות רבות תחת ידם של שירותי הרווחה ויוצא נגד התנהלות הממסד
קרא עוד