הילד שומע באך לפני מבחנים ומוציא עשיריות

אוכל, מארקרים לא אדומים, שינה טובה, חבילת דפי פוליו, מוזיקה קלאסית, כיסא נוח והתמודדות עם לחצים – כולם גורמים שיסייעו לנער/ה הממוצעים ללמוד ולארגן את סביבת העבודה הנפשית והסביבתית שלו. חלק ראשון
| 21/04/2005 |
צפיות: 3,862
מאמר זה עוסק בסוגיה כיצד אנו יכולים לעזור לילדינו לארגן חומר לימודי ולהתכונן לבחינות בצורה יעילה. נקודת המוצא היא כי שיעורי הבית והמטלות השונות בבית הספר מותאמות ליכולתו של הילד ולגיל שלו. כך בכיתה א' הילד יקבל שיעורים עם דגשים שונים מילד בכיתה ח'. תפקיד ההורה הוא ללוות את הילד במסע הזה של הלמידה ולא ללמוד בשבילו.

לכל ילד יש סגנון למידה בהתאם לאישיותו. ניתן לתאר את סגנון הלמידה על פני רצף, כשבצד האחד יש ילדים הקוראים כל קטע מספר פעמים עד שהם מרגישים שהם מבינים את הנלמד ובקצה השני את הילדים שמסתפקים בהאזנה למורה בכיתה, מוותרים על הכנת שיעורי בית והתכוננות לבחינה.

ההבדל בין שני סגנונות הלמידה לא תמיד יתבטא בציונים וייתכן כי שני הטיפוסים הללו יגיעו להישגים זהים, כיוון שסגנון הלמידה אינו מעיד על התוצאות או על רמת האינטליגנציה. אולם הבעייתיות תחל בגילאי העשרה.

התלמיד שלא רכש הרגלי למידה מסודרים יגיע לחטיבת הביניים או לתיכון ויתקשה לסמוך רק על הזיכרון שלו, לארגן באופן יעיל את החומר וללמוד באופן עצמאי בבית זאת משום שכמות החומר למבחן עולה, לתלמיד אין ב"ארגז הכלים" שהוא נושא עימו את היכולת להתמודד עם כמויות אלו של חומר ואז הפער בין השקדן לאחר הולך וגדל.

ישנן מספר דרכים שבאמצעותן ניתן לסייע ללמידה. הראשונה היא ארגון יעיל של הסביבה החיצונית.

סביבת הלמידה משפיעה באופן ישיר על יכולת הלמידה והריכוז. קשה להתרכז וללמוד בסביבה עמוסה בגירויים, חפצים על השולחן, תמונות, מוזיקה, בגדים על המיטה וכדומה. הסיבה לכך טמונה במבנה המוח שלנו הנוטה לחפש גירויים. נטייה זו אינה נשלטת, היא כמו מגנט - העין קולטת ונמשכת לגירויים שונים, אנו לא יכולים להחליט להתעלם מהם. לכן, ראשית מומלץ "לנקות" את סביבת הלימוד מגירויים, לפנות את שולחן הכתיבה, לכבות את הטלוויזיה והמערכת, למרות טענותיהם של תלמידים כי המוזיקה עוזרת להם להתרכז, מראים מחקרים נוירולוגים כי כאשר הקשב מופנה למוזיקה אין יכולת קליטת חומר ולהיפך, כשהמוח עסוק בלמידה - אין לקלוט השיר.

המעבר בין התמקדות בשיר/וידיאו-קליפ לחומר הלימוד כה מהיר, שאנו לא מודעים לעובדה זו, אך באותם מחקרים הוכח כי זמן הלימוד בקרב אותה קבוצה שהאזינה למוזיקה התארך וכי הנערים שנמנו בקבוצה זו התלוננו על כאבי ראש ועל עייפות רבה יותר מאשר הלומדים בקרב הקבוצה השנייה שלמדו ללא "ליווי" מוזיקלי.

הדבר דומה למצב בו אנו צופים בטלוויזיה בזמן שיחת טלפון ולא יכולים באמת להתרכז בשתי הפעולות יחדיו. ובכל זאת, אם ילד מתעקש ללמוד עם מוזיקה מומלץ להנמיך את המוזיקה או לשים מוזיקה מונוטונית, שקטה, קלאסית ולא מוזיקה רועשת עם מקצבים משתנים.

ארגון סביבת הלימודים צריך להביא את הנער/ה למצב הבא, פחות או יותר: ישיבה על כיסא נוח מול שולחן נקי ועל השולחן חבילת דפי פוליו עבה (יותר נעים לכתוב על ערימה של דפים חלקים מאשר על דף אחד). עם עט או עיפרון נוחים לכתיבה , מחק, טיפקס ועטים מדגישים (מרקרים).

מחקרים רבים נערכו בנוגע לפעילות המוח בזמן למידה. המחקרים מראים כי האונה הימנית של המוח אחראית על צורות וצבעים ואילו האונה השמאלית אחראית על קריאה, כתיבה, מספרים ואותיות. כדי "לגייס" את האונה הימנית ללמידה מומלץ להשתמש במדגישים צבעוניים. כמו כן לא מומלץ לכתוב ולסכם את החומר עם עט אדום המעייף את המוח פי אחד וחצי יותר מצבעים רגילים בעת הקריאה.

ארגון יעיל של סביבה פנימית.

הסביבה הפנימית, כמו הסביבה החיצונית, משפיעה אף היא על היכולת להתרכז וללמוד. ילד עייף, רעב או עצבני יהיה פחות מרוכז כמובן. לכן, מומלץ לעצור את הלמידה אם רעבים וללכת לאכול. אין זה בזבוז זמן (לא לאכול בזמן שלומדים, אכילה תוך כדי למידה גם גורמת להשמנת יתר וגם הילד אינו מרוכז לא בלמידה ולא באכילה). אם עייפים מומלץ לנוח, להיכנס למיטה, לכבות את האור למשך חצי שעה לשיפור הריכוז וגם כאן אין מדובר בבזבוז זמן. אם עצבנים או מתוחים עדיף לסגור את העניינים או לנסות לפתור את הקושי ו"לשים" אותו בצד.

לחלקו השני של המאמר לחצו כאן

רוצים לדעת עוד על בני נוער? לאתר של ענת זפרני לחצו כאן

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כיצד לשפר את דימוי הגוף?
מאת מערכת BeOK
| 09/11/2017 |
צפיות: 112
דימוי גוף שלילי גורם להרבה סבל ולעוגמת נפש. התהליך לחיזוק הביטחון העצמי אינו פשוט, אבל אהבה עצמית שווה את המאמץ
קרא עוד
זאת עשויה להיות הסיבה לסכיזופרניה
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2017 |
צפיות: 233
במחקר פורץ דרך שנערך לאחרונה באוניברסיטת קופנהגן נמצאו גילויים דרמטיים אודות הסיבות להתפרצות מחלת הסכיזופרניה
קרא עוד
הפרעות קשב וריכוז: טיפול טבעי עם צמחי מרפא
מאת מערכת BeOK
| 01/11/2017 |
צפיות: 137
כדורים הם לא הפתרון היחיד שיש לטיפול בבעיות קשב וריכוז. כך, למשל, תה קמומיל מונע בעיות שינה, גוטו קולה מסייע לתפקוד המוח ופיקנוגנול מפחית היפראקטיביות
קרא עוד
כיצד לזהות חרדה: סוגים, תסמינים וגורמי סיכון
מאת מערכת BeOK
| 30/10/2017 |
צפיות: 249
הפרעת חרדה היא מקבץ של הפרעות נפשיות הגורמות ללחץ ולתחושת חוסר אונים. זיהוי של התסמינים וטיפול בהם יסייעו לשמור על אורח חיים נורמטיבי
קרא עוד
כיצד לעזור לילדים להתמודד עם קשיים חברתיים?
מאת מערכת BeOK
| 01/10/2017 |
צפיות: 747
לקשיים חברתיים יש השלכות רבות על חייו של הילד, הן בהווה והן בעתיד. כדי לעזור לילד לפתח כישורים חברתיים יש למצוא את נקודות החוזק שלו ולעבוד איתו על מיומנויות שיחה
קרא עוד
מהם התסמינים של הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים?
מאת מערכת BeOK
| 17/09/2017 |
צפיות: 680
הפרעת קשב וריכוז אינה נחלתם של ילדים בלבד וישנם מבוגרים רבים הלוקים בהפרעה ולא אובחנו מעולם. התסמינים של ההפרעה אצל מבוגרים הם חרדות, אימפולסיביות ושכחנות
קרא עוד
חרדת חברתית: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
מאת מערכת BeOK
| 13/09/2017 |
צפיות: 666
חרדה חברתית היא הפרעה הגורמת לפחד ואי נוחות בסיטואציות חברתיות ובתקשורת עם אנשים. אפשר לטפל בחרדה בעזרת טיפול פסיכותרפי, תרופות והימנעות ממאכלים שמעודדים חרדה
קרא עוד
סרבנות בית ספר: כיצד להתמודד עם ילד שלא רוצה ללכת לבית הספר?
מאת מערכת BeOK
| 31/08/2017 |
צפיות: 284
סרבנות בית ספר היא תופעה שבה לעתים קרובות הילד מסרב ונמנע ללכת למוסד הלימודים. כדי לטפל בבעיה יש לזהות את המקור שלה ולהבין את צרכיו של הילד
קרא עוד
פחד טיסה: סיבות ודרכי התמודדות
מאת מערכת BeOK
| 08/08/2017 |
צפיות: 397
חרדת טיסה היא תופעה מוכרת הגורמת לחרדות, להזעה ולקצב לב מואץ. כדי להתגבר על הפחד אפשר לבצע תרגילי נשימה, להימנע מגורמים מעוררי חרדה או ליטול תרופות מותאמות
קרא עוד
פגיעה עצמית: למה אנשים חותכים את עצמם?
מאת מערכת BeOK
| 31/07/2017 |
צפיות: 436
פגיעה עצמית ללא כוונה אובדנית היא הפרעה נפשית שבה אנשים חותכים ופוצעים את עצמם. התופעה נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים והיא מעידה על מצוקה נפשית ועל דיכאון
קרא עוד