הילד שומע באך לפני מבחנים ומוציא עשיריות

אוכל, מארקרים לא אדומים, שינה טובה, חבילת דפי פוליו, מוזיקה קלאסית, כיסא נוח והתמודדות עם לחצים – כולם גורמים שיסייעו לנער/ה הממוצעים ללמוד ולארגן את סביבת העבודה הנפשית והסביבתית שלו. חלק ראשון
 ענת זפרני
| 21/04/2005 |
צפיות: 4,068
מאמר זה עוסק בסוגיה כיצד אנו יכולים לעזור לילדינו לארגן חומר לימודי ולהתכונן לבחינות בצורה יעילה. נקודת המוצא היא כי שיעורי הבית והמטלות השונות בבית הספר מותאמות ליכולתו של הילד ולגיל שלו. כך בכיתה א' הילד יקבל שיעורים עם דגשים שונים מילד בכיתה ח'. תפקיד ההורה הוא ללוות את הילד במסע הזה של הלמידה ולא ללמוד בשבילו.

לכל ילד יש סגנון למידה בהתאם לאישיותו. ניתן לתאר את סגנון הלמידה על פני רצף, כשבצד האחד יש ילדים הקוראים כל קטע מספר פעמים עד שהם מרגישים שהם מבינים את הנלמד ובקצה השני את הילדים שמסתפקים בהאזנה למורה בכיתה, מוותרים על הכנת שיעורי בית והתכוננות לבחינה.

ההבדל בין שני סגנונות הלמידה לא תמיד יתבטא בציונים וייתכן כי שני הטיפוסים הללו יגיעו להישגים זהים, כיוון שסגנון הלמידה אינו מעיד על התוצאות או על רמת האינטליגנציה. אולם הבעייתיות תחל בגילאי העשרה.

התלמיד שלא רכש הרגלי למידה מסודרים יגיע לחטיבת הביניים או לתיכון ויתקשה לסמוך רק על הזיכרון שלו, לארגן באופן יעיל את החומר וללמוד באופן עצמאי בבית זאת משום שכמות החומר למבחן עולה, לתלמיד אין ב"ארגז הכלים" שהוא נושא עימו את היכולת להתמודד עם כמויות אלו של חומר ואז הפער בין השקדן לאחר הולך וגדל.

ישנן מספר דרכים שבאמצעותן ניתן לסייע ללמידה. הראשונה היא ארגון יעיל של הסביבה החיצונית.

סביבת הלמידה משפיעה באופן ישיר על יכולת הלמידה והריכוז. קשה להתרכז וללמוד בסביבה עמוסה בגירויים, חפצים על השולחן, תמונות, מוזיקה, בגדים על המיטה וכדומה. הסיבה לכך טמונה במבנה המוח שלנו הנוטה לחפש גירויים. נטייה זו אינה נשלטת, היא כמו מגנט - העין קולטת ונמשכת לגירויים שונים, אנו לא יכולים להחליט להתעלם מהם. לכן, ראשית מומלץ "לנקות" את סביבת הלימוד מגירויים, לפנות את שולחן הכתיבה, לכבות את הטלוויזיה והמערכת, למרות טענותיהם של תלמידים כי המוזיקה עוזרת להם להתרכז, מראים מחקרים נוירולוגים כי כאשר הקשב מופנה למוזיקה אין יכולת קליטת חומר ולהיפך, כשהמוח עסוק בלמידה - אין לקלוט השיר.

המעבר בין התמקדות בשיר/וידיאו-קליפ לחומר הלימוד כה מהיר, שאנו לא מודעים לעובדה זו, אך באותם מחקרים הוכח כי זמן הלימוד בקרב אותה קבוצה שהאזינה למוזיקה התארך וכי הנערים שנמנו בקבוצה זו התלוננו על כאבי ראש ועל עייפות רבה יותר מאשר הלומדים בקרב הקבוצה השנייה שלמדו ללא "ליווי" מוזיקלי.

הדבר דומה למצב בו אנו צופים בטלוויזיה בזמן שיחת טלפון ולא יכולים באמת להתרכז בשתי הפעולות יחדיו. ובכל זאת, אם ילד מתעקש ללמוד עם מוזיקה מומלץ להנמיך את המוזיקה או לשים מוזיקה מונוטונית, שקטה, קלאסית ולא מוזיקה רועשת עם מקצבים משתנים.

ארגון סביבת הלימודים צריך להביא את הנער/ה למצב הבא, פחות או יותר: ישיבה על כיסא נוח מול שולחן נקי ועל השולחן חבילת דפי פוליו עבה (יותר נעים לכתוב על ערימה של דפים חלקים מאשר על דף אחד). עם עט או עיפרון נוחים לכתיבה , מחק, טיפקס ועטים מדגישים (מרקרים).

מחקרים רבים נערכו בנוגע לפעילות המוח בזמן למידה. המחקרים מראים כי האונה הימנית של המוח אחראית על צורות וצבעים ואילו האונה השמאלית אחראית על קריאה, כתיבה, מספרים ואותיות. כדי "לגייס" את האונה הימנית ללמידה מומלץ להשתמש במדגישים צבעוניים. כמו כן לא מומלץ לכתוב ולסכם את החומר עם עט אדום המעייף את המוח פי אחד וחצי יותר מצבעים רגילים בעת הקריאה.

ארגון יעיל של סביבה פנימית.

הסביבה הפנימית, כמו הסביבה החיצונית, משפיעה אף היא על היכולת להתרכז וללמוד. ילד עייף, רעב או עצבני יהיה פחות מרוכז כמובן. לכן, מומלץ לעצור את הלמידה אם רעבים וללכת לאכול. אין זה בזבוז זמן (לא לאכול בזמן שלומדים, אכילה תוך כדי למידה גם גורמת להשמנת יתר וגם הילד אינו מרוכז לא בלמידה ולא באכילה). אם עייפים מומלץ לנוח, להיכנס למיטה, לכבות את האור למשך חצי שעה לשיפור הריכוז וגם כאן אין מדובר בבזבוז זמן. אם עצבנים או מתוחים עדיף לסגור את העניינים או לנסות לפתור את הקושי ו"לשים" אותו בצד.

לחלקו השני של המאמר לחצו כאן

רוצים לדעת עוד על בני נוער? לאתר של ענת זפרני לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

גירושים: כיצד מגיבים ילדים להליך בכל שכבת גיל?
ד"ר אילן בוש
| 19/03/2019 |
צפיות: 94
הליך הגירושים הוא לא הליך קל. בזמן שההורים שקועים בפרידה כואבת, פירוק בית וניפוץ החלומות הפרטיים שלהם, הם לעתים שוכחים שקיים צד שני למתרס, הכואב לא פחות משברון הפסיפס המשפחתי שלהם, ואלה, כמובן, הילדים.
קרא עוד
תכניות הגמילה: מהם סיכויי ההצלחה האמיתיים?
שחף אשכנזי
| 11/03/2019 |
צפיות: 231
גופים רבים, מקליניקות ועד מטפלים פרטים, מבטיחים לנו הבטחות ללא כיסוי ונוטעים בנו תקוות שווא לתחילתה של דרך נקייה מהתמכרות לסמים. אז מה הן השאלות החשובות שצריך לשאול לפני שמחליטים להתחיל בתהליך גמילה?
קרא עוד
אגרנות כפייתית: כיצד מזהים ואיך מטפלים?
טובי פלד
| 06/03/2019 |
צפיות: 175
אגרנות כפייתית היא הפרעה נפשית המתבטאת באגירת חפצים אובססיבית ללא היכולת להיפטר מהם. ההפרעה משבשת את אורח החיים התקין ולעתים גם עלולה להוביל לבעיות בריאותיות
קרא עוד
כיצד לזהות אם הילד משתמש בסמים?
ד"ר אילן בוש
| 03/03/2019 |
צפיות: 229
מספר בני הנוער שמשתמש בסמים עולה משנה לשנה, כדי למזער את הנזקים של הסם יש לטפל בבעיה מהר ככל הניתן. לשם כך יש לדעת מהם הסימנים לשימוש בסמים ומהי הדרך הנכונה לפנות לילד
קרא עוד
התמכרות לקנאביס: מהם התסמינים וכיצד נגמלים?
 אבי יקיר
| 20/02/2019 |
צפיות: 369
היום קנאביס נפוץ יותר מאי-פעם, אבל זה לא אומר שהוא פחות ממכר, להפך. התמכרות לקנאביס חמורה כמו כל התמכרות אחרת ויש לה השפעות גופניות, נפשיות ומנטאליות
קרא עוד
נפש האדם בעולם הדיגיטלי: כיצד האינטרנט משנה את דפוסי החשיבה?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 18/02/2019 |
צפיות: 200
האינטרנט והמסכים הם חלק בלתי נפרד מהמציאות ומחיי היום-יום, אך למרות זאת לא רבים חושבים על ההשפעות שלהם על נפש האדם. ד"ר אליהו סמואל, פסיכותרפיסט ופסיכיאטר, מסביר על ההשלכות החיוביות והשליליות של העולם החדש
קרא עוד
הפרעת אישיות אנטיסוציאלית: גסות רוח או הפרעה נפשית?
ד"ר נועה ברק
| 17/02/2019 |
צפיות: 537
הפרעת אישיות אנטיסוציאלית היא הפרעה נפשית המאופיינת בהתנהגות מניפולטיבית ובזלזול באחרים. ההפרעה נפוצה בקרב נוכלים וגנבים אשר פעולותיהם נובעות מההפרעה שממנה הם סובלים
קרא עוד
גמילה מג'אנק פוד: כמו להיגמל מסמים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 04/02/2019 |
צפיות: 215
גמילה היא תהליך ארוך וקשה, בעיקר לאור התסמינים המלווים את ההליך. לא שונה הדבר בגמילה מג'אנק פוד, אשר מחקר חדש מראה שהיא דומה לגמילה מסמים
קרא עוד
12 כללי זהב לחיזוק הביטחון העצמי
ד"ר אסנת רזיאל
| 23/01/2019 |
צפיות: 604
בטחון עצמי נובע פעמים רבות מחיזוקים חיצוניים של הסביבה, אך כדי להעריך את עצמך באמת הביטחון צריך לבוא מבפנים. המשימה אינה בהכרח פשוטה, אך עבודה עצמית יכולה לחזק את הביטחון ולעשות פלאים
קרא עוד
איך ממשיכים לקנות מבלי להיות מכורים לקניות?
שחף אשכנזי
| 22/01/2019 |
צפיות: 283
התמכרות לקניות דומה במהותה להתמכרות לסמים, אך היא מתעתעת יותר משום שאפשר לתת להתמכרות הצדקות שונות, כמו יכולת פיננסית או צורך חיוני. זו למעשה המהות של תרבות הצריכה בימינו
קרא עוד