למה להפסיק לעשן, איך להפסיק לעשן

לרגל יום ללא עישון שחל היום: למה להפסיק לעשן? כי זו התמכרות הורגת, מפחיתה איכות חיים, מסריחה ולא כיפית! ואיך להפסיק לעשן? קבעו תאריך, אל תשתמשו בתחליפים, ותתכוננו לחיים נקיים יותר
 רמי רומנובסקי
| 31/05/2008 |
צפיות: 9,740
היום מציין ארגון הבריאות העולמי "יום ללא עישון". מטרתו של יום זה היא להעלות על סדר היום העולמי את מגיפת העישון ולהגביר את המודעות למניעת תמותה ותחלואה ממחלות הנגרמות בעקבות עישון טבק.

בואו נבחן לרגע את תהליך ההתמכרות לסיגריות. זה בדרך כלל מתחיל בגיל ההתבגרות, מתחילים לעשן בגלל החבר'ה, בשביל להרגיש בוגרים ומתוחכמים, בגלל סרטים בהם לכוכבים יש סיגריה מידלדלת מקצה שפתם, בגלל שזה "קול".

הסיגריה הראשונה הייתה מגעילה, לפחות אם היה לזה טעם מדהים או אפקט מהמם היה אפשר להבין למה כל כך הרבה אנשים עושים את זה, אבל זה לא, אז מי שמתחיל לעשן לא מאמין שאי פעם יתמכר לשטות הזו.

אבל הוא כבר נפל בפח! הוא קיבל את המנה הראשונה של סם רב עוצמה - הניקוטין.

למידע נוסף היכנסו לפורומים:
פורום הפסקת עישון, גמילה מעישון
פורום התמכרויות
פורום כירורגית חזה, סרטן הריאה
פורום מחלות ריאה אסטמה
פורום רפואת משפחה

שאלו כל בן נוער שרק התחיל למה הוא מעשן, והוא יגיד לכם שהוא נהנה מזה. ברור לכם שהוא לא נהנה מזה - הוא בקושי מצליח לקחת לריאות בלי להיחנק, אבל הוא שמע אחרים אומרים שהם נהנים מזה, והוא כבר מצפה ליהנות.

שאלו אותו חודש אחר כך למה הוא מעשן, והוא יגיד לכם שהוא נהנה מזה - לא כל כך ברור לו למה הוא מתכוון כי הוא רק הצליח להתרגל לטעם ולריח המגעילים ולתחושת החנק.

שאלו אותו כמה חודשים אחרי זה והוא יגיד לכם שהסיגריה מרגיעה אותו ועוזרת לו להתרכז. האם הסיגריה השתנתה? ממש לא, הדבר היחיד שהשתנה זו התפישה שלו.

10 שנים מאוחר יותר הוא יגיד לכם שזה לא קשור להנאה אלא רק הרגל. בשלב מאוחר יותר, שהוא יגיע למצב שכל מעשן שרשרת מכיר: הוא שוכב כל לילה במיטה ומתפלל לקום מחר בבוקר חופשי מהתלות בדבר הנורא הזה. אז הוא יאמר שהסיבה היחידה שהוא ממשיך לעשן היא שהוא מכור.

כל החיים שלנו אנחנו משנים את התירוצים, אבל הסיבה היא תמיד אותה סיבה - ההתמכרות לניקוטין.

מעשנים אומנם מסכימים שהם מכורים, אבל מסבירים ומצדיקים את העישון באלף ואחת סיבות שונות: הנאה, רוגע, ריכוז, הפגת שעמום, הפסקה, אביזר חברתי ועוד.

מכיוון שמעשן אומלל כשהוא לא יכול לעשן, הוא מניח שהוא באמת נהנה מהעישון ושהוא מעשן מתוך בחירה ורצון אמיתי.

זה נכון שכל אחד מאיתנו בחר להדליק את הסיגריה הראשונה בחייו, אבל האם באותו רגע בחרנו לעשן עוד סיגריה כמה ימים לאחר מכן? האם בחרנו חודש לאחר מכן לקנות קופסא ולהרגיש עירומים בלעדיה? האם באמת בחרנו באותו רגע לעשן כל יום, כל היום, למשך שארית החיים שלנו, מבלי שאי פעם נוכל להפסיק? האם אלכוהוליסטים ומכורים לסמים בוחרים להיות כאלה? ברור שלא!

אף מעשן מעולם לא בחר להפוך לכזה, להיפך - כולנו נפלנו למלכודת סמויה ומתוחכמת, והסיבה היחידה בגללה מעשנים ממשיכים לעשן היא לא מתוך בחירה אלא מתוך פחד. הפחד שהחיים ללא עישון לא יהיו מהנים, הפחד שנצטרך לעבור איזה טראומה נוראית בשביל להשתחרר, והפחד שתמיד נתגעגע לסיגריות.

פחד זה זהה לפחד שיש לאסיר שבילה את כל חייו בין כתלי הכלא ומפחד לצאת לחופש, אבל זה נורמלי להיות חופשי, כך הרי נועדנו להיות כך.

המדריך המקוצר: 10 טיפים כיצד להפסיק לעשן

1. קבעו תאריך. קבעו תאריך וזמן להפסיק לעשן, והמשיכו לעשן כרגיל עד לאותה נקודת זמן - אל תנסו לצמצם בכמות לפני כן. זה רק יהפוך את הסיגריות ליקרות יותר בעיניכם. חכו ליום הזה.

2. הבינו שאתם לא מפסידים כלום. נסו להיפטר מהלך המחשבה שאתם עומדים "לוותר" על משהו. עליכם להבהיר לעצמכם שאינכם מפסידים דבר.

אתם זוכים ברווחים נפלאים, לא רק לבריאותכם, לאנרגיה שלכם או למצבכם הכספי, אלא גם לביטחון ולכבוד העצמי שלכם, לחירות שלכם, והחשוב מכל - לאורך החיים שלכם ולאיכותם העתידית. תיהנו מלהיות לא מעשנים מהרגע בו תכבו את הסיגריה האחרונה, עליכם להתכונן להיות לא מעשנים מאושרים.

3. חשבו חיובי. אם אתם מקשרים סיגריה לקפה, למשקה או להפסקה, תכננו להמשיך כרגיל לשתות את הקפה שלכם, את המשקה או לקחת את ההפסקה שלכם, וברגע שתפסיקו לעשן, ברגעים הללו, במקום לחשוב "אני לא יכול לעשן עכשיו", פשוט חשבו "כמה שזה נפלא, אני יכול ליהנות מהרגע הזה מבלי לחנוק את העצמי למוות".

עוד על עישון:
מריחואנה גורמת לאובדן שיניים
חצי מילדי העולם נושמים סיגריות רעילות
ד"ר, יש לך אש?
עישון פסיבי: מסכנים עובדי הפאבים
3 מיליון קורבנות בשנה ממחלת COPD

4. אל תקנאו במעשנים, רחמו עליהם. עליכם להבין שהם יקנאו בכם, מכיוון שכל אחד מהם היה רוצה להיות כמוכם: חופשי מכל הסיוט המלוכלך הזה.

אם מציעים לכם סיגריה לאחר שכבר הפסקתם לעשן, פשוט אמרו "לא תודה - אני לא מעשן". במקום להתחיל בשיחה ארוכה על כמה זמן עבר מאז שהחלטתם להפסיק לעשן.
<@ --- IMG_2 --- @>
5. הכינו את עצמכם. אל תתנו לתירוצים לדחות את התוכנית שלכם להפסיק או להפריע בדרככם להשגת המטרה. מהרגע שהפסקתם, אל תנסו להימנע מ'לחשוב על עישון', כי זה פשוט לא עובד.

במקום זאת חישבו: "כמה זה נפלא! אני לא צריך לעשן יותר ואני לא רוצה לעשן יותר. נהדר, אני לא מעשן!". אתם יכולים לחשוב על כל מה שתרצו ועדיין תהיו מאושרים.

6. אין כזה דבר רק עוד סיגריה אחת. לעולם אל תחשבו במונחים של סיגריה אחת ודי. אם תעשו זאת, מהר מאד תמצאו את עצמכם בחזרה בתוך המלכודת. חישבו תמיד על שרשרת מלוכלכת וארוכה כאורך החיים. זיכרו, אין דבר כזה שנקרא סיגריה אחת בלבד.

7. אל תשתמשו בתחליפים. הם כולם מקשים על הפסקת עישון, מכיוון שהם מנציחים את מחשבת השווא שאתם מקריבים משהו. תחליפים המכילים ניקוטין הינם חסרי תועלת במיוחד, מכיוון שהם פשוט שומרים על המשך ההתמכרות לניקוטין.

8. אל תחזיקו סיגריות למקרה חירום. אם תעשו זאת, פירושו של דבר שאתם מפקפקים בהחלטה שלכם. הלא מעשנים אינם זקוקים לסיגריות. ברגע שכיביתם את הסיגריה האחרונה אתם כבר לא מעשנים.

9. עמדו על המשמר. לדוגמא, אם המוח שלכם יתחיל לשחק משחקים ותתחילו לחשוב "רק סיגריה אחת", זיכרו שאין דבר כזה.

10. הבטיחו לעצמכם שזו הסיגריה האחרונה. כאשר אתם מציתים את הסגריה האחרונה שלכם עליכם להישבע באופן חגיגי שלא משנה איזה רגעי שיא ושפל יהיו לכם בעתיד, לעולם לא 'תיקחו עוד שאכטה' מסיגריה או מניקוטין בכל צורה שהיא.

לאחר שקיבלתם את ההחלטה שאתם יודעים שהיא הנכונה לעולם אל תפקפקו בה ואל תטילו בה ספק.

לאתר שיטת אלן קאר להפסקת עישון

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם רמי רומנובסקי
מעשן לשעבר, מנהל ומנחה סדנאות אלן קאר "הדרך הקלה להפסיק לעשן". שיטת אלן קאר מבוססת על סדנא חד פעמית ללא תרופות, תחליפים או גימיקים, ומאפשרת הפסקה מיידית ללא כוח רצון או עליה במשקל. כל לקוחותינו זכאים