פודיאטריה, רפואת כף הרגל - מילון

בוהן נטויה, גיד אכילס, דורבן, לפניכם המילון המלא למונחים אורתופדיים ולרפואת כף הרגל (פודיאטריה). כשהנעל מתאימה - אושו כתב על זה ספר ודניאל א. וייס בחר להביא לכם המלצות בנושא בחירת נעליים וגם קצת על היגיינה - חלק א'
 דניאל א. וייס
| 11/05/2008 |
צפיות: 17,743
כף הרגל, כיצד לשמור עליה בזמן הריון? מה זה בוהן נטויה? כיצד לבחור נעליים? כמה פעמים ביום מומלץ לרחוף את כף הרגל? התשובות לשאלות אלו ואחרות בהמשך.

א' - אורתופדיה. אורתופד הינו רופא שהתמחה בתחום האורתופדיה ומטפל במגוון תחומים, החל מבעיות פשוטות של גב, רגליים ופרקים וכלה בניתוחים מורכבים של החלפת מפרקים.

יש אורתופדים המתמחים בעקמת, פלטפוס, כאבי רגליים, כאבי גב, בעיות סחוס, ברכיים, טיפולי מפרקים שונים, טיפול שותף בספורטאים, המלצה לשאיבת שומן, פציעות עמוד שדרה, מומי מפרקים ועוד.

ב' - בוהן נטויה (Hallux Valgus). עיוות (דפורמציה) של הבוהן הגדולה בכף הרגל, תהליך שמתפתח במהלך מספר שנים. מעבר לפגם האסתטי יכול לגרום לכאבים, קושי בהתאמת נעליים, שחיקת ריפוד שומני ועוד.

ישנם פיתרונות להקלה ולאיכות חיים טובה יותר ולא בהכרח מצריך ניתוח אלא אם יש צורך בתיקון אסתטי, אז יש לבצע ניתוח.

למידע נוסף על אורתופדיה או על רפואת כף הרגל היכנסו לפורומים:
פורום רפואת כף הרגל - פודיאטריה
פורום אורתופדיה
פורום כאבי גב, עמוד שדרה
פורום הריון ולידה
פורום נכויות, מחלות כרוניות

הגורם העיקרי: נעליים צרות, הדוקות, עקבים גבוהים ובעיקר לא מותאמות נכונה. יש החושבים שיש כאן בעיה תורשתית, אולם ניתן לומר שייתכן שכל המשפחה הולכת עם נעליים לא נכונות ולכן זה "תורשתי".

הקלה: נעל מותאמת נכונה, מדרסים, תרופות נגד דלקות, קומפרסים קרים, ניתוח - רק לאחר שכל האופציות האחרות מוצו.

ג' - גיד אכילס. קיצור של גיד אכילס יכול מאוד להשפיע על רמת פעילות מפרק הקרסול. הרבה צעירים נראים "קופצניים" מאחר והגיד הקצר מונע מהעקב להגיע לקרקע.

כמו כן, אזור החיבור של הגיד לעצם העקב הוא מקום יחסית רגיש בעיקר בזמן שנועלים נעליים חדשות המתחככות עם הרגל ואז עלולים גם להיפצע במקום.

ד' - דלקות ברצועת כף הרגל (plantar fasciitis). דלקת חיכוך ברצועת כף הרגל התחתונה הנגרמת כתוצאה ממתיחת יתר בזמן עמידה ממושכת, הליכה, עומסי משקל ועוד.

הטיפול חייב לכלול גורם המפסיק את הפעילות המכנית שגורמת לה להיווצר ולא רק לשכך את הכאב (כדוגמת זריקה). לאחר אבחון ניתן להתאים מדרס נכון שיפתור את הבעיה.

גורמים עיקריים לבעיה: כף רגל שטוחה, קשת גבוהה, גיל, עליה פתאומית במשקל, עומסי פעילות יתר, ריצה על חול, תורשה.

דורבן. דורבן הוא תוספת גרמית (עצם) בעצם העקב (הקלקנאוס) הנוצרת כתוצאה מחיכוך באיזור החיבור של הרצועה בתחתית כף הרגל עם העקב.

הטיפול חייב לכלול גורם המפסיק את הפעילות המכנית שגורמת לה להווצר ולא רק לשכך את הכאב (כדוגמת זריקה).

לכתבות נוספות בנושא אורתופדיה או כף הרגל:
מומחים עונים: 5 בעיות אורתופדיות
טיפים: איך לקנות נעלים נוחות
דליות ורידים: ברגליים, בהריון
רפלקסולוגיה: הרגליים מנגנות על הגוף
אמא'לה, ציפורן חודרנית לפניך

ה' - הנעלה. כיצד לבחור סנדלים: יש לקנות סנדלים מחומרים לא סינתטיים כגון עור וכדומה. קנו סנדלים שמתאימות לרגל ולא שהרגל צריכה להתרגל אליהם.

הסנדלים צריכים להיות הדוקים על הרגל כדי שהרגל לא "תשחה" בתוך הסנדל. יש לסגור את הסנדלים בסוגר (אבזם, סקוצ'). עדיפות שרוחב הסוליה יהיה לפי רוחב העקב של הקונה. מומלץ לא להעביר סנדלים אחד מהשני, לכל אחד צורת רגל שונה.

כיצד לבחור נעליים מתאימות. עקב: נושא את רוב משקלו של האדם. למרבה הצער, גובה העקב לרוב נקבע לפי צו האופנה ולא לפי צורכי כפות רגלינו. העקב הרצוי ביותר, צריך שיהיה בבסיסו רחב ולא גבוה יותר מארבע ס"מ.

גפה: חובקת את הקרסול מצידיה ומאחוריה, מונעת תנועת יתר של העקב בנעל. מעל הכל, הגפה מייצבת או מסייעת לייצב את העקב בזמן שהנעל חוזרת ויורדת לקרקע. ככל שהגפה רכה יותר כך היא תומכת פחות.

סוליה: חלקו התחתון החיצוני של הנעל. יש להקפיד כי הינה ישרה ורק בחלקו הקדמי של אזור הבהונות ישנה נטיה קלה כלפי מעלה. יש לודא כי אינה 'נוטה ימין ושמאל'.

עליונית: חלקו העליון של הנעל צריך שיהיה עשוי מחומרים טבעיים. כגון עור. בטנה: שתהיה חלקה ללא גבשושיות וחלקה ככל האפשר.

חיזוק: שרוך, סקוטצ', אבזם וכדומה מומלצים כדי להחזיק את כף הרגל בתוך הנעל. נעליים ללא חיזוקים חייבות להיות צרות או הדוקות לרגל יתר על המידה.

נעלי עקב: נעלי עקב מעל ארבע ס"מ מוציאות את האיזון מבחינת פיזור עומסים בכף הרגל ומפעילה משקל אדיר על כריות כף הרגל (ראשי המיטטרסלים), לא מומלץ לנשים בהריון.

נעלים צרות: מעוותות את המנח של הבהונות (אצבעות כפות הרגליים), כף הרגל מקבלת את צורת הנעל דבר הגורם יבלות הן מתחת לכף הרגל וכן על המפרקים הקטנים בצד העליון של כף הרגל וכן גורם לבוהן נטויה, לא מומלץ לנשים בהריון.

נעלי פלטפורמה: בנעליים מסוג זה הרגל גוררת מסה מיותרת. בסין נעליים אלו הוצאו מחוץ לחוק בזמן נהיגה היות והרגל נמצאת במרחק מהדוושות, לא מומלץ לנשים בהריון.

נעלי קרוקס: בישראל הנעל נהפכה לנעל יומיומית ולכן צריך להקפיד שכשהנעל נשחקת היא תוחלף בזמן כדי למנוע החלקות או עיוותים בצורת ההליכה.

על מה יש להקפיד בזמן רכישת נעליים? מומלץ לרכוש בשעות אחר הצהריים, כשהרגל נפוחה יותר מהבוקר. אז ודאי תתאים גם בבוקר וגם אחר הצהריים.

אורך, למדוד או לבקש להימדד על ידי מוכרת או מוכר מוסמך, חצי ס"מ יותר מהבוהן הארוכה ביותר. רוחב, לפי מידת הרוחב של האדם. לאפשר הנעת כל הבהונות - יש להקפיד על כך מאוד!

אם ישנם מדרסים - למדוד בחנות יחד עם המדרסים, חשוב תמיד למדוד את שתי הנעליים מאותו הזוג.

מידע לחולים בסיכון גבוה. (חולי סוכרת, כלי דם, דיאליזה) חולים אלו מאבדים את התחושה בכפות רגליהם ולכן כאשר קונים נעליים פתוחות או מחוררות - יש לוודא שלא יכולים להנזק מחפצים זרים שעלולים להכנס לסנדל דרכם.
<@ --- IMG_2 --- @>
הגיינה וטיפוח כף הרגל:

1. רחיצת רגליים. פעם ביום (לפחות) עם סבון ומים פושרים.

2. ניגוב יסודי בין הבהונות.

3. להשתמש אך ורק במגבת אישית.

4. יש לגזור ציפורניים ישר אך ורק במספריים.

5. לנעול כפכפים/ סנדלים במקלחות ובמקומות ציבוריים.

6. מומלץ לשטוף את המקלחת בתום השימוש.

7. יש להשתמש בתכשירים: טלק/ספריי נגד פטרת.

8. יש להחליף גרביים כל יום.

9. העדיפו גרביים מסיבים טבעיים, למשל: כותנה/צמר.

10. יש להקפיד על הנעלה מאווררת.

11. מומלץ להימנע מהנעלה עשויה חומרים סינטטיים (פלסטיק/גומי).

שמירה על כף הרגל בזמן הריון. במהלך ההריון האישה עוברת שינויים גופניים רבים. עקב כך שוכחים את כפות הרגליים עד שהן מתחילות להזכיר את נוכחותן.

מאמצע ההריון ועד סופו כפות הרגליים, הנושאות משקל רב, עלולות להתנפח ויש אפילו מצבים בהם הגידים מתרופפים מעט כתוצאה משחרור הורמון הרילקסין.

שינויים אלו עלולים לפתח בצקת ברגליים ולגרום לכפות הרגליים להיות יותר גדולות בחצי מידה ומתוך כך יכאבו יותר.

המלצות. יש להרים רגליים בצקתיות, לא להצליב רגליים, לשבת באמבטיית מים פושרים עוזר מאוד להורדת הנפיחות, יש להימנע מעמידה ממושכת רצופה.

יש נשים הגורבות גרביים אלסטיות במהלך כל ההריון ועל כן מומלץ לגרוב אותם בתחילת הבוקר, הקפידו לנעול נעליים נוחות עם תמיכה טובה, וודאי לא מומלץ ללכת בנעליים עם עקבים.

כדאי להפחית אכילת מאכלים עם הרבה מלח היות והמלח גורם לבצקת, ורצוי לא לגרוב גרביים לוחצות המונעות זרימת דם מאיזור הקרסול.

ליחידה לטיפול בכף הרגל

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם דניאל א. וייס
פודיאטור, בוגר לימודי פודיאטריה באוני' ווסטמיניסטר שבלונדון. יועץ פודיאטרי בכיר ארצי לכף הרגל הסוכרתית בקופ"ח מכבי, מייסד ונשיא העמותה לפודיאטורים וכירופודיסטים, יועץ פודיאטורי למפקד המרפאה ה