פסי האטה: כל הנזקים לגוף שלנו

אתם קמים בבוקר, נכנסים לאוטו בשאנטי, ונוסעים לעבודה. אבל אז אתם פוגשים בהם - הבאמפרים, אותם פסי ההאטה שמטלטלים את הרכב וגורמים לכם נזקים גופניים. על זה יצחק טבעוני לא מוכן לשתוק
מאת יצחק טבעוני
| 19/11/2007 |
צפיות: 7,627
דירוג: 4.3 מתוך 9 הצבעות
התקבלו 9 דירוגים בציון ממוצע 4.3 מתוך 5
לפני שנים עלה רעיון של הקנדים להקים מהמורות בכבישים מסוימים כדי להוות מכשול לנוסעים במקומות אלו ולהגביל את מהירותם.

המהמורות היו קטנות, בלתי מציקות וכל מטרתן היתה להגביל מהירות נסיעת נהגים פרועים בכבישים פנימיים וצרים.

בקנדה עשו זאת בשימוש מוגבל ועל פי תקן כנהוג במדינות מתוקנות ונאורות. אך למרות הכול הקנדים, ממציאי השיטה, בחנו את השיטה לאורך זמן, וגילו שרב הנזק על התועלת. מיד הודיעו על הסרת המהמורות, ומצאו שיטה עדינה יותר, יעילה יותר ושאינה מסכנת את הציבור ואת האדם הפרטי.

בשיטה החדשה הקנדים יוצרים בקטע קטן של כביש צר ופנימי מצב, שאם תעלה את המהירות המותרת תחוש רעידה קלה שתאלץ אותך הנהג לרצות להגביל את מהירות הנסיעה, מבלי לגרום לך להתרגז, מבלי להקפיץ ולטלטל את הרכב ואת גבך ומבלי לגרום לך להסיט את העין מהכביש (כל מה שמוכר מהמהמורות).

בשיטה החדשה יש פסי צבע מיוחדים או בליטות זעירות בקטעים קטנים אשר גורמים להוריד את המהירות אך אינם גורמים לנזק כלשהו לרכב ולנהג.

הקנדים הגיעו למסקנה שהמהמורות גרמו ליותר נזקים מאשר תועלת והשיטה החדשה רק מוכיחה לאורך שנים את יעילותה ומביישת את השיטה הישנה.

ישראל אימצה את שיטת המהמורות הישנה ונתנה לה אינטרפרטציה מאוד מעניינת התואמת את האופי הישראלי.

כל מי שיחפוץ לחסום גישה לכבישים מסוימים ירים מהמורות עליהם, ואם עדיין נוסעים באותו כביש, נרים את המהמורה עד שתהיה גבעה מציקה ומטרידה. הכוונה לעצבן את הנהג לגרום לו לאי נוחות כך שיתייאש וימצא לעצמו דרכים חלופיות.

המהמורות הראשונות בארץ הופיעו בסביון, ומאז זה הפך לאופנה מזיקה. בארץ אין תקן למהמורות, וכל מהמורה שונה מקודמתה בגודלה ובגובהה. לעתים נראה שכל רשות או עיריה רוצות להראות למי יש גדול יותר... והכוונה למהמורה.

האט, מחדל לפניך. המהמורות גורמות לנהג הישראלי נזקים קשים ומצטברים, ומבלי שנשים לב אנו נפגעים פיזית ונפשית. הנזקים כוללים עצבנות יתר ופגיעה בעמוד השידרה התחתון, בכתפיים ובצוואר, והנזק הוא מצטבר.

שימו לב לכך שכאשר יש לכם כאב מסוים ואתם נאלצים לנסוע בכביש עם מהמורות, כאב הראש, הגב, הצוואר או כל כאב אחר מוחרפים.

כמו כן, כשאנו נוהגים אנו מחפשים על הכביש את המהמורות, וכך מסירים את המבט והריכוז שלנו מהנעשה בכביש. בנוסף, לא תמיד יש שלט המורה על מהמורה או לעתים הוא קיים אך מוסתר.

לעתים אנו עוברים על מהמורות אפילו במהירות נמוכה, אך בגלל מבניהן המגושם אנחנו מטולטלים קשות ונזק נגרם גם לרכב וגם לרוכב.

הטלטלות היומיות, כאמור, גורמות לזעזועים בראש, בצוואר ובגב. לעיתים בקטע כביש לא ארוך יש 10 מהמורות. מי מכם שאינו מגלה סימני כעס, לחץ וחוסר ריכוז בנהיגה ראוי לשבח. וחשבתם על זה שהטלטלות העזות גורמות נזק מצטבר גם לרכב ולמתלים והקפיצים נשחקים?

השלטונות רוצים להגביל נהגים למהירות נמוכה של כ-50 קמ"ש בכבישים פנימיים, אך כדי לעבור אותם עם מינימום קפיצות יש נהגים רבים שכמעט עוצרים לפני הפסים וגורמים לפקקים. וגם הבלימות הפתאומיות הללו גורמות נזק לנו ולרכב, ללא קשר לטלטלות מפסי האטה.

הנזק של הבלימות המיותרות הללו כולל:
סטיית תשומת הלב מהכביש.
שחיקת בלמים מואצת.
העלאת זיהום האוויר עקב חיכוך מיותר של הבלמים והגלגלים שיוצר גזים רעילים.
עצבנות ומתח.

בעצם, הבעיות שצוינו הן גם הגורמים הישירים והעקיפים לתאונות קשות. אז מה היה לנו? חוסר סבלנות, עצבנות, לחץ של הנהג, חוסר תשומת לב, בלמים ובולמי זעזועים שחוקים (כפי שעצבינו נשחקים) ועוד.

לכתבות נוספות בנושאי גב וישיבה נכונה:
ישיבה אקטיבית - כך תשבו נכון
עיצות לישיבה נכונה מול המחשב
הכל על כאבי גב - פריצת דיסק
ישיבה נכונה, כאבי גב ומה שביניהם
להפעיל את הראש, לא את הגב

רצוי שכולנו נתפקח, כולל הרשויות, ונפסיק להתנהג בבריונות. עלינו להתחיל לדאוג לכלל הציבור. אם טובת הציבור עומדת מול עיני המתכננים, מומלץ לאמץ את מסקנות הממציאים הקנדים שנטשו את השיטה הישנה והלא מוצלחת, ועברו לשיטה יעילה יותר שאינה מזיקה לאדם ולרכבו, שיטה שהוכחה יעילה יותר להגבלת מהירות.

אני מציע שבמקום להשקיע במהמורות נשקיע בכבישים תקינים. זה גורם חשוב לבטיחותנו ובטיחות יקירינו. לעתים קרובות רמת המהמורות טובה יותר מאשר הכביש עליו הם יצוקות.

אני מציע להתארגן כקבוצה בלתי תלויה, אשר תניף את הדגל כדי לאלץ את הרשויות והממשלה להפסיק את הביריונות הזאת ולעבור לשיטה חדשה ויעילה יותר של הגבלת המהירות.

לאתר של יצחק טבעוני

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר