ישיבה נכונה, כאבי גב ומה שביניהם

מחקר בינ"ל בדק את ההמלצות שקיימות מזה שנים רבות, הדוגלות בישיבה זקופה בת 90 מעלות, ומצא שישיבה זאת אינה אופטימלית לגב התחתון. על פי מימצאי החוקרים ישיבה בזווית של 135 מעלות טובה יותר. האומנם?
ד``ר יצחק בכר
| 15/09/2007 |
צפיות: 9,197
האם כאבי גב נגרמים מישיבה ממושכת ו/או לקויה? התשובה היא כן.

אין חוקר רציני שחולק על כך. חוקרי כלכלה קנדיים מצאו כי כאבי גב הנובעים מישיבה לקויה, בצירוף פגיעות במערכות שריר ושלד אחרות, עולות לכלכלה הקנדית יותר מ-16 מיליארד דולר מידי שנה בגין טיפולים, שיקום, ואובדן יכולת ייצור. עם נזק כלכלי כל כך כבד לא פלא שכאבי גב תחתון הוא מהנושאים הנחקרים ביותר בעולם.

ואכן, בסוף 2006 נפל דבר. מחקר משותף בין חוקרים קנדים וסקוטים שבדק את העומסים על הגב התחתון קבע שההמלצה לשבת זקוף (זווית גוף - ירך ב-90 מעלות) שקיימת שנים רבות אינה אופטימלית, ומייצרת עומס על הגב.

על פי המחקר, דווקא ישיבה בזווית של 135 מעלות נכונה יותר וכרוכה בפחות עומסים לגב האנושי. ההמלצות שהתפרסמו במחקר פנו לכל אחד ואחת מאיתנו, ובעיקר למעבידים ועיקרן: רוצו לרכוש כסאות המאפשרים ישיבה בזווית של 135 מעלות - לעובדי שלכם יהיו פחות כאבי הגב, הם יעדרו פחות מהעבודה ואיכות חיי כולנו תשתפר.

אני אומר רגע אחד, לא לרוץ! החוקרים המכובדים שוכחים לבדוק ולציין במחקרם שזווית הישיבה המומלצת בת 135 מעלות היא אכן טובה לחוליות ולדיסקים הבין חולייתיים של הגב התחתון, אך הרסנית לחוליות ולדיסקים הבין חולייתיים של הצוואר והגב העליון. או במילים אחרות - האם אנו רוצים להציל את הגב התחתון תוך כדי הקרבה של בריאות הצוואר והגב העליון?

אין חולק שהזווית שהחוקרים ממליצים לישיבה היא אומנם נכונה ונוחה לגב התחתון. הבעיה היא שלא ניתן לעבוד בה.

עוד על כאבי גב:
להפעיל את הראש, לא את הגב
מותק, הסבים התכווצו
המדריך למניעת כאבי גב בנהיגה
סקר: רוב הישראלים סובלים מכאבי גב
הלפ-טופ שלך - מפגע בריאותי
בעיות הגב בזמן ההריון

זווית ישיבה של 135 מעלות, היא אמצע הדרך בין ישיבה זקופה לשכיבה. זוהי זווית שבה אנו שוכבים על כורסת הטלוויזיה, ולגביה הובהר באופן חד משמעי שהעומס על הגב הוא מינימלי.

אלא שזווית הישיבה הזאת אינה יכולה לשמש זווית עבודה נכונה ובריאה מול מחשב או מול שולחן כתיבה משתי סיבות עיקריות:

מה יקרה לצוואר ולגב העליון שלי? באיזה זווית הם ימצאו כאשר אשב בזווית של 135 מעלות? האם אזיק לצוואר ולגב העליון על חשבון הגב התחתון?

התשובה היא בהחלט כן. אנו מזיקים לגב העליון ולצוואר על כל רקמותיו, כולל הדיסקים הבין חולייתיים. כל עוד אין בנמצא כסא שיאפשר למסך המחשב, או לחילופין לשולחן הכתיבה, להתרומם מעלה ולאפשר זווית עבודה נוחה לגב העליון ולצוואר, ההמלצה לשבת בזווית של 135 מעלות עלולה לביא ליותר צרות מאשר מעלות.

באיזה אופן אנחנו יוצרים את זווית הישיבה בת 135 מעלות? האם כעת יש לנו לגיטימציה ל"הימרח" על הכיסא? אם כן אזי הנזק מהישיבה לרקמות הגב השונות יהיה גדול יותר, ועל ציר הזמן תהיה פגיעה גם בדיסקים הבין חולייתיים גם של הגב התחתון.

איני מנסה להיות ציני, אך אין ספק שאם המחקר היה בודק את העומסים שנוצרים בגבנו בזווית ישיבה של 135 מעלות לעומת העומס הנוצר בזווית ישיבה של 165 מעלות, היה מוצא המחקר שהעומס על הגב קטן יותר ככול שאנו מצויים קרוב יותר לזווית של שכיבה.

השאלה שאנו צריכים לשאול את עצמנו היא האם ההמלצה לשבת בזווית של 135 היא מעשית בעבודה משרדית? שהרי, אם המלצה זו מתייחסת לזווית שבה אנו צופים בטלוויזיה או קוראים ספר, הרי שאין בה שום חדש - רובנו יודעים ומרגישים שעדיף להשכיב את המשענת הכורסא לאחור ולהשתרע בניחותא, כאשר אנו רואים סרט טוב.

לסיכום: כל עוד שולחן הכתיבה ומסך המחשב אינם מותאמים לזווית עבודה אחרת, ההמלצה היא עדיין לשמור על ישיבה זקופה. עם זאת, יש לזכור שהגוף שלנו לא נועד לשבת.

הגוף שלנו נועד ותוכנן לתנועה. ועל כן גם ישיבה טובה, שבה הזווית גוף-ירך הינה 90 מעלות והצוואר בהמשך טבעי לגב העליון, עדיין מייצרת עומסים וגורמת נזקים לגב.

העצה הטובה ביותר שאני יכול לתת לכם היא לצמצם את הישיבה למינימום הכרחי, ולערוך הפסקות פעילות תכופות.

במידה וזה מתאפשר לצעוד, עשו זאת במשך שלוש עד חמש דקות על כל 30 דקות ישיבה. את הצעידה השתדלו לצעוד במהירות ולא ב"הליכת מוזיאון".

לאתר המרכז לכירופרקטיקה, רפואת ספורט ושיקום

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר יצחק בכר
ד"ר לכירופרקטיקה בהצטיינות,ותואר שני במדעים קליניים ושיקום אוניברסיטת פורטסמות, בריטניה (AECC). התמחות בשיקום מערכות שריר ושלד ועמוד שדרה. בוגר סמינר הקיבוצים מגמת חינוך גופני וחינוך מיוחד.