המדריך למניעת כאבי גב בנהיגה

נוהגים לעבודה? לוקחים את הילד לגן ברכב? גם נסיעות קצרות המתבצעות מדי יום יכולות לגרום לכאבי גב וצוואר. במה נהיגה שונה מישיבה במשרד, איך היא מזיקה לנו, והכי חשוב - איך אפשר למנוע את הכאבים? ד"ר יצחק בכר, כירופרקטור, מסביר איך להתאים את הרכב אלינו ונותן טיפים נוספים לנהיגה נטולת כאבים
ד``ר יצחק בכר
| 19/07/2007 |
צפיות: 9,911
דירוג: 4.5 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 4.5 מתוך 5
אם אנו רוצים בכך או לא אנו חיים בעולם ממונע. מאות מיליוני בני אדם נוהגים מידי יום במכוניתם ומספר זה רק הולך וגדל. אחת הבעיות שצצות בגין תופעה זאת הם כאבי הגב.

מחקרים רבים מורים בבירור שהלחץ על חוליות הגב שלנו גדול פי שתיים בישיבה לא נכונה בהשוואה לעמידה! מחקרים אחרים מעידים שנהיגה יוצרת סיכון מוגבר לכאבי גב וצוואר.

האנשים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר להזיק לגבם הם אלו הנוהגים ממושכות: נהגי מוניות, נהגי אוטובוס, אנשי מכירות ועוד. אך לא רק הם.

מתברר שגם נהיגה קצרה אחת או שתיים המתבצעות כל יום על ידי רובנו עלולות לגרום לנזק מצטבר שעלול בצירוף נזקים ובלאי קיימים לגרום לכאבי גב ומוגבלויות.

ואז נשאלת השאלה: האם כאבי הגב בעת הנהיגה נובעים מישיבה לא נכונה בלבד? ואם כן אז מה שונה הנזק לגב מישיבה במכונית מהנזק לגב מישיבה במשרד?

מטרתו של מדריך זה היא לענות על חלק השאלות לעזור לנהגים להפחית את העומס והנזק שהנהיגה גורמת לגבם ולהגביר את ההנאה שבנהיגה.

אלו כוחות פועלים על גופנו?אם המכונית לא נעה, הישיבה במכונית מזיקה פחות או יותר כמו הישיבה על כסא משרדי טוב במשרד.

הגב שלכם חשוב לכם? בפורומים שלנו יעזרו לכם לשמור עליו:
ארגונומיה, סביבת עבודה
אורתופדיה
כירופרקטיקה
פלדנקרייז

ברגע שהמכונית מתחילה לנסוע גופנו נחשף לכוחות נוספים המשפיעים עליו ומגבירים את הסיכון לנזקי גב. כוחות כאלה הם: האצה והאטה, כוחות סיבוביים, ויברציות ועוד.

כוחות נוספים פועלים על עמוד השדרה הם אלו הנוצרים בגין השימוש שאנו עושים ברגלינו על מנת להפעיל את הדוושות ובידינו לשם היגוי ותפעול הכפתורים השונים. כוחות אלו מונעים בעדנו מלייצב את עמוד השדרה כמו שיכולנו לעשות אם רגלינו היו מונחות על הקרקע ובכך חושפות אותו לנזק אפשרי.

הגורמים הללו, יחד עם כוונון לא נכון או תכנון לקוי של מושב המכונית, הם שמגבירים את הסיכון לגב מנהיגה. היות ואין לנו שליטה על רוב הגורמים המוזכרים, מדריך יתמקד בצורך של כוונון טוב של המושב ומציאת תנוחת נהיגה למניעת כאבי גב.

מאיפה להתחיל? לפני שנתחיל להתאים את המכונית אליך זכור, ככול שיותר חלקים (הגה, מוט הילוכים מושב וכיוצא בזה) ברכבך ניתנים לכוונון כך גם סביר יותר שתוכל להגיע לתנוחת נהיגה נוחה ונכונה לך. על כן במידת האפשר בחר מכונית כזאת.

מושב נהג . על המושב להיות נוח, תומך וניתן לכוונון מקסימאלי. רצוי שלמושב יהיו בולמי זעזועים ושמידת האורך ורוחב שלו יתאימו לרוחב האגן ואורך ירכיך. יש לוודא קיום משענות מתכווננות לידיים.

גובה ומרחב המכונית. על הגובה והרוחב להתאים לך על מנת שתוכל להתנהל בחופשיות יחסית. התנהלות מצומצמת ודחוקה עלולה להוביל לפציעה. יש לוודא כי יש מרווח המספיק לרגלך ולראשך.

גב המושב. המשענת צריכה להיות מתכווננת ורחבה מספיק להכיל את כתפיך. המשענת צריכה לתמוך בגב ובעיקר באזור המותן לכול אורך הנסיעה.

הגה. בחר הגה מכוונן קדימה אחורה למעלה ולמטה. הגה כוח יוריד עומס מיותר מהגב.

דוושות ומוט ההילוכים. מוט הילוכים אוטומטי ימנע הפעלת כוח ועיוות מיותרים. דוושות צריכות להיות ממוקמות במרכז ועם מרווח ביניהן.

כיצד להתאים את המכונית אליך?

1. הרם את המושב לגובה המקסימלי, על מנת לשפר את מרחב הראייה. וודא שראשך מרוחק מספיק מהגג. כוון את המראות באופן שתוכל לראות דרכן על ידי תנועת עין מהירה בלבד.

2. קרב את המושב עד לטווח שבו אתה מתפעל בקלות וללא התמתחות את הדוושות ואת הנחוץ בלוח השעונים. אתה צריך להיות מסוגל להגיע לכל הדרוש לך במהלך הנהיגה בקלות (מאותת, אורות רדיו וכיוצא בזה). בדוק מרחב פעולה של הירכיים והברכיים כאשר הינך משתמש בדוושות.

3. כוון את הזווית של המושב כך שירכיך נתמכות לכול אורך המושב. הימנע ממצב שהמושב לוחץ את ברכיך.

4. כוון את גב המושב כך שגבך יתמך לכל אורכו מהגב התחתון ועד לקו הכתפיים (100 מעלות בקירוב). הימנע מזווית גדולה מדי של גב המושב, על מנת למנוע כפיפה מיותרת, עייפת של הצוואר והראש וגלישה של הגוף לפנים.

5. כוון את תומך המותן עד להשגת תמיכה מלאה ונוחה. הימנע מתת תמיכה, וזאת על מנת למנוע קימור של המותן. הימנע מלחץ יתר, וזאת כדי למנוע קיעור יתר. שני מצבים אלו יגרמו לכאבי גב לאחר זמן.

6. כוון את ההגה לקבלת היגוי נוח. הידיים צריכות לנוח באופן טבעי על ההגה. אם ההגה מרוחק מידי או גבוה מידי ייווצר עומס על הגב והכתפיים. הגה נמוך מדי או צמוד מדי לגופנו יפריע לנו לסובב את ההגה באופן חופשי. וודא שההגה אינו מסתיר את לוח השעונים.

7. כוון את בולם הצוואר כך שיתמוך בצווארך במקרה של תאונה.

חזור על כל הפעולות במידת הנדרש, עד להשגת איזון אופטימלי. זכור: מכוניות בעלות אוריינטציה שונות יכריחו אותך להתפשר על הכוונון. כך למשל, מכונית "ספורט" נמוכה בעלת מקום מצומצם לראש תחייב אותך לתנוחה קמורה עם צללית נמוכה (לא מומלץ לגב).

עוד על בריאות הגב:
כאב גב? לא צריך לנתח
בעיות הגב בזמן ההריון
הלפ-טופ שלך - מפגע בריאותי
סקר: רוב הישראלים סובלים מכאבי גב
10 טיפים לשמירה על הגב של ילדינו

עצות נוספות כל יציבה, ולא חשוב כמה היא מעולה, תוביל לאחר זמן לחוסר נוחות ולכאב גב. לכן מומלץ למצוא מספר תנוחות נהיגה המתאימות לכם ולהחליפן מידי פעם. שינויים תכופים ימנעו או יאטו את הופעת חוסר הנוחות ואת כאבי הגב. כלל זה של שינויים תכופים ביציבה יפה גם כאשר אנו לא נוהגים.

מומלץ לערוך הפסקה פעילה בת מספר דקות כל פרק זמן של בין חצי שעה לשעתיים של נהיגה רצופה, לצאת מהמכונית ולהלך. להשתדל לא להגיע למצב של כאב לפני עריכת ההפסקה הפעילה. לאחר ההפסקה שנה במעט את צורת הישיבה וצא לדרך.

הימנע מהפיכת המכונית למשרדך. כתיבה או עבודה עם מחשב נייד ראויה לה להתבצע על שולחן במשרד ולא באופן שפוף ומזיק לגב בתוך המכונית.

אם אתה חש בכאבי גב בגין הנהיגה אל תתעלם. התייעץ והיבדק על ידי גורמים מתאימים.

לאתר של ד"ר יצחק בכר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר יצחק בכר
ד"ר לכירופרקטיקה בהצטיינות,ותואר שני במדעים קליניים ושיקום אוניברסיטת פורטסמות, בריטניה (AECC). התמחות בשיקום מערכות שריר ושלד ועמוד שדרה. בוגר סמינר הקיבוצים מגמת חינוך גופני וחינוך מיוחד.