כאבי ראש ופעילות גופנית

כמה טיפולים לא-פרמקולוגיים, ביניהם: פעילות גופנית, תרגילי הרפיה ודיקור במחטים, עשויים להקל בטווח הארוך על כאבי ראש כרוניים שנובעים ממתח מוגבר, כך עולה ממחקר שנערך על ידי חוקרים משבדיה. מהי השיטה היעילה ביותר מבין השתיים? כנראה השילוב ביניהן
מאת מולי אפשטיין
| 23/02/2007 |
צפיות: 9,223
שימוש תכוף במשככי כאב עלול להגביר את תדירות הופעתם של כאבי הראש הכרוניים ולכן חשוב מאוד בשלב הטיפול הראשוני להפסיק את נטילתן של תרופות אלה", טוענת ד"ר אליזבת סודרברג (Elisabeth Soderberg) במחקר שפורסם בכתב העת Cephalalgia.

במחקר, שבוצע באוניברסיטת גטבורג שבשבדיה, השתתפו 90 אנשים שסבלו במשך שבע שנים בממוצע מכאבי ראש כרוניים על רקע של מתח נפשי. הנבדקים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות: קבוצה אחת ביצעה פעילות גופנית, קבוצה אחרת ביצעה תרגולי הרפיה והקבוצה השלישית קיבלה טיפולי דיקור במחטים.

המדד להגדרה של כאבי ראש כרוניים על רקע של מתח נפשי היה אם המטופל סבל מכאבי ראש במשך 15 ימים לפחות בחודש ולמשך שישה חודשים לפחות.

תקופת המחקר החלה ארבעה שבועות לפני תהליך ההתערבות. בפרק זמן זה נדרשו הנבדקים למלא יומן המתאר את אופי כאבי הראש, שכיחות הופעתם והמשך שלהם. הם המשיכו למלא את היומן במהלך ארבעת השבועות הראשונים לתחילת המחקר ולאחר מכן שלושה ושישה חודשים לאחר תקופת הטיפול.

הטיפול במחטים בוצע אחת לשבוע בהתאם לאתרי הדיקור המומלצים וכלל 10-12 מחטים. תקופת הטיפול בדיקור נמשכה 10-12 שבועות. קבוצת התרגול הגופני ביצעה חמישה תרגילים שהתמקדו בעיקר באזור הצוואר ובשרירי חגורת הכתפיים.

בכל תרגיל בוצעו 100 חזרות. בנוסף ביצעו הנבדקים אימון אירובי על גבי אופניים נייחות וכן תרגילי גמישות ומתיחה. "קבוצת ההרפיה" למדה תרגול של נשימה נכונה, שיטות להתמודדות עם לחצים, כיצד להירגע במהלך פעילויות שונות וכיצד להירגע במהלך חיי היומיום.

רוצים להכנס לכושר? הכנסו לפורום "כושר גופני" והתייעצו עם המומחים

שילוב של שלוש השיטות

ההבדל המשמעותי היחיד בין קבוצות הטיפול השונות מיד לאחר הטיפול האחרון היה בין קבוצת ההרפיה לבין קבוצת הדיקור. קבוצת ההרפיה נהנתה מתקופות נטולות כאבים ארוכות יותר בהשוואה לקבוצת הדיקור. בטווח הארוך יותר לא נמצאו הבדלים בין שלוש הקבוצות.

בהשוואה למדידות הראשוניות, הטיפול בדיקור תרם להפחתת כאבי הראש בתקופה של שלושה ושישה חודשים לאחר סיום הטיפול. הפעילות הגופנית תרמה לירידה בעוצמת כאבי הראש ולהגדלת מרווחי הזמן בין שכיחות הופעתם של הכאבים.

האפקט המיטיב של הטיפול הופיע מיד לאחר סיום האימונים ונמשך שישה חודשים לאחר סיום פרק האימונים. אימוני ההרפיה תרמו לשיפור משמעותי בעוצמת כאבי הראש ובשכיחות הופעתם (הפחתה) מיד לאחר סיום פרק התרגול ובמהלך שלושה ושישה חודשים לאחר סיום הטיפול.

ד"ר סודרברג ואנשי צוות המחקר האחרים סבורים ששילוב בין שלוש הטכניקות עשוי להיות בעל התוצאה הטובה ביותר עבור אנשים שסובלים מכאבי ראש כרוניים על רקע של מתח נפשי.

לאתר וינגייט

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר עדי אדר
    ד"ר עדי אדר
    מומחה לנוירולוגיית ילדים דר` עדי אדר הינו מומחה לנוירולוגיה והתפתחות הילד, כיום מנהל את מכון אדר , מכון ארצי לאבחון הפרעות קשב וריכוז, נירולוגיה ילדים. מכון אדר זכה גם השנה בסקר שביעות רצון של... קרא עוד