לו היית קצת פחות המורה שלי

מה קורה לצעירים בגיל ההתבגרות שגורם להם להתאהב בדמויות בוגרות המדריך בצופים, המורה המגניבה לספורט או המורה הצעיר והחמוד למתמטיקה? לשמוליק קראוס היה על זה שיר, לענת זפרני יש על זה כתבה. הכל על אהבת הנעורים למורה
| 27/08/2006 |
צפיות: 8,034
בני נוער מתייחסים ברצינות רבה לנושא האהבה, הם חווים עוררות רגשית גבוהה, ההורמונים שלהם משתוללים ומביאים לסערות נפש בלבם של המתבגרים.

אהבות הנעורים מאופיינות במעברים חדים בין שמחה ואושר עילאי לכאב לב, דיכאון וייסורים אמיתיים. כל רגש מוכר כגון: כעס, לחץ, פחד, אושר, כאב ואהבה, מועצם פי כמה מאשר אצל אדם בוגר או צעיר יותר בשל המצב הגופני.

בני נוער חווים לעיתים עוררות רגשית מינית המופנית כלפי אובייקט בוגר המצוי בקרבתו של המתבגר. המתבגר עסוק בפנטזיות ארוכות על כמה נחמד יהיה כשהוא/היא ידעו על אהבתם ויהיו ביחד. התאהבות זו יכולה לארוך שבועות ארוכים ואף חודשים גם מבלי שמושא האהבה ידע על כך.

דממינו לכם מצב נפוץ בו נכנסת לכיתה מורה צעירה יחסית, שמצליחה לגרום למתבגר להרגיש גדול ומבין. המורה מלאת מוטיבציה לעזור לתלמידיה ולהשקיע אף מעבר לשעות הכיתתיות במתן הסברים נוספים או בשיחות אישיות.

האיכפתיות והמוטיבציה של המורה עלולות להתפס מעבר לפן המקצועי, והמתבגר עלול להסיק בטעות שמדובר על קשר אמיתי של איכפתיות ותשומת לב ואפילו אהבה שמתחילה להתגבש.

מצבים אלו קשים מנשוא עבור המתבגרים. חלקם משקיעים זמן ומאמץ בלבוש או איפור לקראת הימים שבהם הם נפגשים עם מושא הפנטזיות שלהם, הם ממהרים לפרש כל מבט, חיוך, או אפילו הנהון "כרמז ברור" להדדיות האהבה ולסיכויי הצלחתה.

למה הם מתאהבים במבוגרים?

1. גיבוש זהות. המתבגרים עוברים שינויים רבים. גופם, תחושותיהם, מחשבותיהם ואפילו קבוצת החברים העוטפים אותם משתנים ומערערים את הידוע להם על עצמם. יש להם הרגשה שאף אחד לא באמת מכיר אותם ויודע עד כמה הם "מיוחדים", בוגרים ורגישים.

הם מחפשים אישוש לתחושותיהם, והנה המורה - "הוא היחידי שמדבר איתי "בגובה העיניים", שיודע שאני בוגרת, הנה המורה שצוחקת מהבדיחות שלי ולפעמים עונה רק לי על דברים שיתר החבר'ה בכלל לא מבינים". הפרשנות הזו מסייעת למתבגרים להרגיש בוגרים ולחזק את החלקים המתגבשים באישיותם.

המשימה המרכזית של גיבוש זהות בגיל ההתבגרות מחייבת את המתבגר לעסוק בשאלות קיומיות כגון "מי אני",
"מה אני רוצה באמת לעשות", "מתי ומי יאהב אותי".

בתוך כל הכאוס הפנימי, ניתן לראות מתבגרים המוצאים פיתרון להתאהבות שאינה "מסוכנת" (שכן אינה מחייבת השקעת מאמץ אמיתי בקשר זוגי) באדם אחר ההופך להיות מושא הפנטזיה.

התאהבות זו אינה מחייבת התמודדות אמיתית עם דילמות שהאהבה מציבה, והפנטזיה נשארת מושלמת מעצם היותה קיימת רק במוחו של המתבגר.

עוד על גיל ההתבגרות:
השפעת הגירושים על צעירים בגיל ההתבגרות
חיזור אלים בגיל ההתבגרות
על יחסי מין בגיל ההתבגרות
ניתוחי הרזיה בגיל ההתבגרות
טיפוח ואיפור לצעירות

2. ההתנתקות מההורה. פרויד, אבי הפסיכואנליזה, תאר במודל הפסיכוסקסואלי שלו חמישה שלבים של מעבר האנרגיה המינית מאזור ארוגני אחד לאחר, עד שבגיל ההתבגרות מגיעה אותה אנרגיה מינית אל אברי המין. בשלב זה, משימתו המרכזית של המתבגר היא מציאת בן/בת זוג.

פרויד טען שמשיכת הילד לאמו בגיל שלוש, כמו גם משיכת הבת לאביה (תסביך אדיפוס/תסביך אלקטרה) חוזרים על עצמם בגיל ההתבגרות והם קרויים "תסביך אדיפוס השני". המתבגר מתעל את ההתאהבות בהורה בן המין הנגדי לעבר אובייקט חיצוני למשפחה, לרוב בעל זיקה כלשהיא שהופנמה לדמות ההורה בן המין הנגדי.

לתהליך זה קרא פרויד "התקה" - הזזת האהבה לעבר אובייקט מאיים פחות מהמקורי. להתאהב במורה זה מותר להתאהב באבא זה אסור, וכך מוצא הדחף את הפורקן מבלי לסכן את המתבגר.

3. חזרה גנרלית לפני אהבה אמיתית. גיל ההתבגרות מתאפיין בדרמות קיצוניות ובהתאהבות עזה המלווה ברגשות קיצוניים שפעמים רבות אין להם כל קשר עם אובייקט ההתאהבות (לא באמת מכירים אותו) או עם המתרחש בכיתה (המורה נחמד לכולם ולא רק אליהם).

המתבגר זקוק להתאהבות זו שכן היא מהווה חזרה לקראת מערכת יחסים אמיתית. היא מאפשרת למתבגרים להתאמן מבלי לקחת סיכונים, היא מעניקה הסבר הגיוני להתרחשויות הגופניות והנפשיות שמתחוללות אצלם וגורמת להם להתעסקות ארוכה וממושכת באובייקט ההתאהבות.

כשהמתבגר מתפכח מהאשליה, הכאב הוא אמיתי ממש כמו כל אהבה נכזבת או אהבה שנסתיימה. עוצמת עוגמת הנפש גורמת להם להתנהגויות קיצוניות אף עד כדי הימנעות מכניסה לשיעורים שאותה מורה מלמדת.

כמבוגרים המלווים את התהליך יש לתת את הדעת על טיב היחס בין המורה לתלמיד כשמקרה כזה מתרחש, לנהוג בעדינות וברגישות תוך אסרטיביות והגדרה מקצועית מחודשת של גבולות האני.

לאתר של ענת זפרני

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

היפנוזה רפואית: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול
| 16/05/2018 |
צפיות: 471
היפנוזה רפואית היא לא עוד שיטת בידור אלא זו שיטה טיפולית אשר מסייעת לפתור בעיות שונות כמו חרדות, גמילה מעישון וכאבים כרוניים
קרא עוד
חרדה בהריון: גורמים ודרכי התמודדות
מאת מערכת BeOK
| 10/05/2018 |
צפיות: 321
הריון מביא עמו שינויים רבים, חלקם טובים אבל חלקם יכולים להעלות דאגות וחששות ואף לגרום לחרדה. חרדה בהריון היא תופעה נפוצה ויש דרכים רבות להתמודד איתה
קרא עוד
טיפול פסיכולוגי לילד – סיפור המעשה
| 07/05/2018 |
צפיות: 255
הורים רבים חוששים לקחת את הילד שלהם לטיפול פסיכולוגי ולעתים הילדים עצמם מביעים התנגדות ממניעים שונים. טובי פלד, פסיכולוג מומחה, מתאר מקרה של התהליך הטיפולי של ילד אחד ועל התוצאות שמדברות בעד עצמן
קרא עוד
נוירופידבק – רפואה מותאמת אישית לדיכאון ולחרדה
| 22/04/2018 |
צפיות: 773
נטילת תרופות אינה חייבת להיות הדרך היחידה לטיפול בדיכאון ובחרדה. נוירופידבק היא שיטת טיפול המבוססת על איתור תבניות המוח ושליטה בהן וכך אפשר להקל על תסמיני הבעיה ולשפר את מצבו הנפשי של המטופל
קרא עוד
כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב?
מאת מערכת BeOK
| 18/04/2018 |
צפיות: 479
אנשים רבים לא יודעים כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב. בעזרת שמירה על כמה כללים פשוטים אפשר לתת לחבר את מה שהוא צריך בזמנים קשים אלה
קרא עוד
נוירופידבק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז
| 01/04/2018 |
צפיות: 404
נוירופידבק היא שיטה טיפולית לא תרופתית לבעיות קשב וריכוז. בשיטה זו מאמנים את האותות החשמליים במוח לפעול כשורה ולהפחית את המאפיינים של ההפרעה
קרא עוד
פסיכולוגיה חיובית: עקרונות לחיים מלאי משמעות ולשלמות עצמית
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2018 |
צפיות: 404
ענף הפסיכולוגיה אינו מתמקד רק בהתמודדות עם הגורמים השליליים בחיים ופסיכולוגיה חיובית היא אסכולה אשר שמה דגש על חיובי שיש באדם כדי להגיע לאושר מרבי
קרא עוד
הפרעת קשב וריכוז: עד כמה חיוני להכיר את הפרופיל הרגשי של הילד?
| 19/03/2018 |
צפיות: 323
הפרעת קשב וריכוז היא אינה בעיה ביולוגית בלבד והטיפול בה כרוך גם בהבנה פסיכולוגית של צורכי הילד
קרא עוד
האם חייבים לבצע מבחנים ממוחשבים לצורך אבחון הפרעת קשב?
| 26/02/2018 |
צפיות: 356
מבחנים ממוחשבים לאבחון בעיות קשר וריכוז אינם בגדר חובה, אך הם מהווים אמצעי עזר לאבחון הפרעת קשב, כאמצעי תומך החלטה באבחון הכולל שאלונים, מבחנים ממוחשבים, התרשמות קלינית בהתבסס על מפגש הם ההורים והילד או המבוגר
קרא עוד
רווחה וחינוך – טובת הכלל או אינטרסים אישיים?
| 25/02/2018 |
צפיות: 183
טובי פלד, פסיכולוג קליני ופסיכולוג חינוכי, מתאר את ההליך שעוברות משפחות רבות תחת ידם של שירותי הרווחה ויוצא נגד התנהלות הממסד
קרא עוד