רכיבת אופניים: כיצד מבדילים בין פציעה לחבלה?

האופניים הפכו ממזמן לכלי תחבורה לכל דבר בישראל. הם שורפים קלוריות, משפרים סיבולת לב ריאה, גורמים לזרימת אדרנלין בגופנו ויש להם חלק בלתי נפרד מתרבות הספורט האתגרי ברחבי העולם. אז איך אפשר ליהנות מהתחביב המחטב ולהשאיר אותו נטול פציעות וחבלות?
ד``ר איל יעקבי
| 053-6834261 | 31/03/2019 |
צפיות: 761
דירוג: 5.0 מתוך 4 הצבעות
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
רכיבת אופניים נחשבת לסוג של פעילות ספורטיבית. מדובר בתחום חדש ברחבי ישראל והעולם, ונכון להיום, מספר הרוכבים גדל ב- 11% בכל שנה.

עמותת ירוק ערכה סקר בו השתתפו 2000 איש, ממנו עלה כי 370 מהם רוכבים על אופניים. תוצאות הסקר מורות על כך שקרוב למיליון משתמשים באופניים לצרכים שונים: ספורט, כלי תחבורה ממקום למקום או סתם תחביב מהנה לשעות הפנאי.

48% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל רוכבים על אופניים בתנאי שטח, ורק 29% ממנה רוכבים על אופניים בתנאי כביש.

ההבדל בין פציעה לחבלה


פציעות ספורט מתחלקות לשני סוגים- פציעות חבלה ופציעות הנובעות משימוש יתר:

פציעות הנובעות משימוש יתר (Overuse) – פציעות אלו מתרחשות לאחר חזרה ממושכת
על פעילות מסוימת. בעת רכיבה, קצב הדיווש מגיע ל- 90 סיבובים לדקה. בשעה נעשים 5400
סיבובים. תהליך דיווש זה הוא חזרה על אותה התנועה של המפרקים המצויים בפלגו התחתון של
הגוף.

המפרקים האלו, הירך, הברך והקרסול, עלולים להיפצע במקרה בו תנוחת הרכיבה שגויה. בעת
הפציעה ולאחר הרכיבה, יופיעו כאבים באזור המפרקים העלולים להביא להשבתה טוטאלית מפעילות
ספורטיבית.

ייתכנו פציעות נוספות באזורים שונים בחלק הגוף העליון– הצוואר, השכמות, הגב התחתון, שורש כף
היד ועוד. פציעות אלו מתרחשות בשל עייפות השרירים האחראים על ייצוב הכתף, הגב, השכמה
והצוואר.

בסוג פציעה זו לא יופיעו סימני חבלה על הגוף, אלא רק כאבים.

פציעות חבלה (טראומה)- בסוג פציעות אלו תחושו בכאבים, אך בנוסף יופיעו סימני חבלה
על הגוף עצמו. הן מתרחשות עקב נפילה מהאופניים.

בוצעו מחקרים רבים בנושא חבלות אופניים. אחד מהם בוצע בקנדה, והוא חקר במשך 14 שנה מהי
האפידמיולוגיה של פציעות מסוג זה. לפיו, 67% מהנפצעים סובלים מחבלת ראש, 26% מחבלת פנים,
38% מחבלת גפיים, 34% מחבלת חזה ו- 10% מחבלת בטן.
33% מהנפגעים נזקקו להליך כירורגי.

חשוב לציין כי מחקר זה כלל את כל סוגי רכיבת האופניים, ולא רק את רכיבת השטח. סיבת הפגיעה
הנפוצה ביותר אצל רוכבי הכביש היא כתוצאה מהתנגשות ברכב חולף, בעוד שהסיבה המרכזית בקרב
רוכבי השטח היא החלקה, טכניקה שגויה או קפיצה לא מוצלחת.

בקרב רוכבי השטח, הפציעות הנפוצות ביותר הן באזור הגפה העליונה- 74%, להבדיל מהפציעות בגפה
התחתונה שהן רק 10% מכלל הפציעות. פרט חשוב נוסף הוא ש42% מהפגיעות התגלו כשברים.

כיצד נמנעים מפציעה ומחבלה?

בפציעות עקב שימוש יתר ובחבלות, ניתן להימנע מפציעות על ידי התאמת האופניים לרוכב עצמו, ולשם כך יש להתייחס לקריטריונים הבאים:
1.האוכף- תנוחת הישיבה הינה דבר מהותי עבור הרוכב, ולאוכף תפקיד מרכזי בכך. הקו
המנחה לבחירת אוכף יהיה רוחב האגן. לכו לחנויות אופניים בהן מודדים את רוחב האגן. לאחר
בחירת האוכף, דרשו לצאת לנסיעת מבחן.

2. גובה האוכף האידיאלי נקבע בעזרת זווית הכיפוף של הברך באזור התחתון של הפדל. אם זווית זו
עומדת על 30 מעלות, אתם בגובה המדויק. אוכף בגובה נכון מונע עומס על שרירי השוק, על
מפרק הברך, על אזור המפשעה ועל שרירי הירך.

3. זווית האוכף- האוכף חייב להיות במנח אופקי. בכך הוא מונע לחץ על שורש כף היד ו
ומפזר את העומס בצורה שווה.

4. גובה הכידון- כידון הנמצא רחוק או נמוך מדי מהאוכף יגרום ללחץ רב על הגב התחתון
והצוואר. כידון גבוה מדי יצור לחץ רב על עצמות הישיבה.

כיום קיימים מכונים המציעים שירות להתאמת האופניים לרוכב. אופציה נוספת היא שימוש בעזרה של מדריכים הקיימים באינטרנט לצורך כיוון עצמאי של האופניים. בכל מקרה שלא יהיה, הדבר החשוב ביותר הוא להיות קשובים לגוף שלכם ולבצע שינויים בהתאם.

דרך נוספת למנוע חבלה או פציעה היא שימוש נכון במיגון. הטכנולוגיה בתחום המיגון התפתחה רבות במהלך השנים האחרונות. המיגון הדרוש למניעת פציעות וחבלות הוא:

קסדה- יש להתאים הקסדה לגודל הראש של הרוכב ולקשור אותה בצורה הנכונה. עדיף
להשתמש בקסדה סגורה הנחשבת לבטיחותית יותר.

מגני ברכיים ומרפקים- מגנים אלה מונעים פגיעות מחבלה ראשונה ושפשופים, אך אינם
אפקטיביים לחבלות הכוללות שברים. מנגד, מגני חזה יכולים למנוע שברי צלעות.

תחום רכיבת האופניים התפתח רבות בשנים האחרונות, והוא מהווה דרך נהדרת לעשיית פעילות
ספורטיבית ושמירה על כושר. לעיתים הוא משמש כמקור מצוין לשחרור אדרנלין– לכל אלה
המכורים לספורט אתגרי. אך רגע לפני שאתם צוללים לחוויה הקסומה הזו, אל תשכחו לשמור
על הבטיחות ועל המיגון. השתדלו להימנע מפציעות. וגם אם נפצעתם, זכרו שבסוף הכול עובר.

ד"ר איל יעקבי- מומחה בכירורגיה אורתופדית, רופא בכיר במערך האורתופדי בבית החולים מאיר


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר איל יעקבי
כירורגיה אורתופדית תחומי טיפול: טראומה אורתופדית, שברים מורכבים, שברי צוואר, רפואת ספורט, עמוד שדרה ועוד

יועצים בתחום

  • ד"ר איל יעקבי
    ד"ר איל יעקבי
    כירורגיה אורתופדית תחומי טיפול: טראומה אורתופדית, שברים מורכבים, שברי צוואר, רפואת ספורט, עמוד שדרה ועוד... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

שבר בצוואר הירך בגיל השלישי
ד"ר איל יעקבי
| 16/06/2019 |
צפיות: 136
אחוז גבוה של אנשים מקרב אוכלוסיית הגיל השלישי סובלים משבר בצוואר הירך. שבר מסוג זה פוגע קשות באיכות החיים ובתוחלת החיים של מטופלים בגיל זה. מה הוא השילוב הנחוץ לקבלת הטיפול היעיל ביותר? וכיצד קשורה לכל זה מחלת האוסטאופורוזיס?
קרא עוד
פיזיותרפיה לכאבי גב עליון
פיזיוקליק
| 10/06/2019 |
צפיות: 421
אנשים רבים סובלים מכאבי גב עליון כתוצאה מאורח החיים המודרני, ישיבה לא נכונה ויציבה כפופה. מהן הסיבות לכאב זה? איזה קשר קיים בין האנטומיה הטבעית של האדם להופעת כאבים בגב העליון? ואילו תרגילי פיזיותרפיה יסייעו בהפחתת כאבים אלו?
קרא עוד
תסמונת הצביטה בכתף: תסמינים, גורמים ותרגילי פיזיותרפיה
פיזיוקליק
| 16/05/2019 |
צפיות: 739
אתם חשים כאב הדומה לצביטה באזור הכתף בעת הרמת היד כלפי מעלה? אתם לא מדמיינים. הכאב החד הזה הוא חלק מתסמונת הצביטה בכתף. מה הגורמים לתסמונת? מה הם דרכי הטיפול? וכיצד פיזיותרפיה מסייעת לשיפור הבעיה הרפואית?
קרא עוד
פיזיותרפיה לטיפול בוורטיגו
פיזיוקליק
| 28/04/2019 |
צפיות: 935
האם הרגשתם לאחרונה שכל העולם מסתובב לכם? שאתם לא מסוגלים לשמור על שיווי המשקל שלכם? אולי אתם סובלים מוורטיגו. תרגילי פיזיותרפיה הם אחד מהפתרונות היעילים ביותר לטיפול ומניעת התקפים אלו. מה כולל הליך השיקום? כיצד פועל כל תרגיל? ואילו תרגילים יש לבצע בבית?
קרא עוד
כיצד פותרים כאבים לאחר ניתוח?
ד"ר אלון מרגלית
| 17/04/2019 |
צפיות: 1,030
לאחר כל הליך כירורגי באשר הוא מגיע כאב. הכאב הפיזי עלול לגרום לסבל נפשי. שני גורמים אלו יכולים לעכב את הליך ההחלמה. מדוע אסורה מנוחה מלאה? כיצד בונים תכנית שיקום מדויקת? ומה חשיבות השינה להליך?
קרא עוד
Text neck: כאבי צוואר בשל שימוש בטלפון הנייד
פיזיוקליק
| 08/04/2019 |
צפיות: 821
שימוש רב במכשיר הסלולרי נחשב לגורם מרכזי בהצטברות מתח וכאב באזור העורף. מה ניתן לעשות כדי למנוע תחושות אלו? כיצד מפחיתים עומס מאזור זה? ומדוע אורח החיים שלנו הוא האשם המרכזי?
קרא עוד
דלקת עצם הזנב: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 25/03/2019 |
צפיות: 451
עצם הזנב נחשבת לשארית אבולוציונית, אבל בעלת חשיבות רבה לגוף האדם. דלקת באזור זה שכיחה בקרב רבים מהאוכלוסייה, וניתנת לטיפול במגוון דרכים. רק הקשיבו לגוף שלכם, אל תזניחו וטפלו בהקדם האפשרי
קרא עוד
שחיקה במפרק הירך: האויב השקט שלכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 21/02/2019 |
צפיות: 748
שחיקה במפרק הירך היא הצורה השכיחה ביותר של שחיקת מפרקים בגוף האדם, תופעה אשר משפיעה על חייהם של מיליונים סביב העולם. מי הן קבוצות הסיכון למחלה? מהם הגורמים והתסמינים שלה? וכיצד מתמודדים עם המחלה המסובכת בעלת השם היותר מסובך – אוסטאוארתריטיס?
קרא עוד
הפתרון לכאבי ברכיים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/08/2018 |
צפיות: 2,222
סחוס הוא רקמת החיבור הנמצאת בחלקים רבים של הגוף. חרף העובדה שמדובר בחומר קשה וגמיש, קל מאוד להיווצר בו נזק שעלול לגרום לכאבים עזים
קרא עוד
ריצה – מכונה לריסוק מפרקים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/08/2018 |
צפיות: 1,289
האם יכול להיות שטקס הריצה הכה בריא לנפש ולמערכות הגוף, רק מזיק לכם בסופו של דבר?
קרא עוד