בריאותו של הספורטאי בהתמודדות עם תופעת פציעות הספורט והטיפול בפציעה

למרות החידושים הן בשיטות האימון והן בציוד האימון, ספורטאים רבים נפצעים בעיקר במפרקים, ברצועות וברקמות החיבור. מסגרת טיפולית מותאמת הכרחית לשיקום המרבי של המתאמן
עזרא שגיא
| 15/02/2018 |
צפיות: 1,949
דירוג: 5.0 מתוך 10 הצבעות
התקבלו 10 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
הגורם העיקרי לאובדן רצף אימונים אצל הספורטאי הן פציעות הגורמות להפחתה ואף לעצירת האימונים של הספורטאי הפצוע.

עם זאת חשוב לאתר את גורמי הסיכון לפציעה בקרב סוגי מקצועות הספורט ובניית תכנית אימון בהתאמה ספציפית ליכולותיו ולמסוגלותו של המתאמן למניעת פציעות מיותרות. טיפול מתאים לספורטאי אינו דבר מובן מאליו והינו בעל חשיבות עליונה בהשגת תנועה נכונה ואיכותית ובריאה יותר לביצוע תנועה אפקטיבית ובעלת עוצמה במאמץ הפיזי.

מטרת מאמר זה היא הדגשת חשיבות אבחון הפציעה והתאמת הטיפול המאפשר החלמה ובו-זמנית שמירה על הכושר הגופני ופיתוח כוח וסיבולת שריר בזמן הטיפול.

סובלים מפציעות ספורט? היכנסו לפורומים:
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי
פורום הידרותרפיה

פציעות ספורט – האם ניתן למניעה?

כמות הספורטאים עולה מידי שנה כחלק מתרבות הפנאי והמודעות לאורח חיים בריא, מגמה מבורכת ורצויה. עם זאת, הממצאים מראים כי אחוז הפציעות בקרב ספורטאים הוא גבוה.
פציעת ספורט מוגדרת כפציעה גופנית כזו שמביאה להפחתה או לעצירת האימונים.
האזורים שנפגעים הכי הרבה בקרב הספורטאים הינם המפרקים, רצועות ורקמות חיבור ודלקות. הפציעות שנגרמות לרוב הן מטראומה קלה או מגרירה איטית של נזק למפרקים ולרקמות הגוף השונות, מתיחת רצועות ונקיעת פרקים, דלקות גידים מתיחות וקרע חלקי של שרירים ופגיעות עמוד שידרה.

למרות כל הניסיונות להקטנת נפח פציעות הספורט, באמצעים מגוונים של ציוד חדיש ושינוי שיטות אימון עם טכניקות שונות, לא הביא להקטנת נפח הפציעות. מאז ארבעה העשורים האחרונים, עת פיתוחן של מגוון הציודים של בגדי הספורט ונעלי הספורט, עם הטכנולוגיות והחידושים.

חברות רבות שוברות את הראש ומנסות לתת פתרונות באמצעים טכנולוגים מתקדמים, מכשירי "מציאות מדומה" ומכשירי שיווי משקל מתקדמים, המאפשרים תכנון תרגילים, בקרה ומעקב אחר הדיוק והביצוע. ובעלויות גבוהות וזמינות מוגבלת.
נפח פציעות הספורט נותר כשהיה...

טיפול שגוי מחמיר פציעות קודמות

בשל אי התאמת הטיפול הנכון בזמן המתאים, גוררים פציעות קודמות על פציעות קיימות.
במטרה להחזיר את הספורטאי הפצוע לשגרת אימונים מהר ככל שניתן טעות היא מיסודה שהחלמה מהפציעה תבוא דרך ספסל הטיפולים. התפתחות הכאב שילווה את הספורטאי לאורך האימונים ואף לאחריו. למיטב ידיעתי, על הפרופיל התנועתי.

ניתן להסיק מכך שספורטאי עם תסמונת של כאב נמצא תחת עומס קבוע בזמן הפעילות, ללא קשר למשקל אותו הוא סוחב, דבר זה גורם לחוסר איזון בפרופיל התנועתי ומביא להתפתחות מוגברת של הכאב. הספורטאי הכאוב מבצע שינויים בדפוסי התנועה בכדי להפחית ולהימנע מכאב בזמן האימונים ומוביל לשינויים בביומכניקה של התנועה ולדפורמציה. מצב זה הינו ה"אויב הגדול של הספורטאי".

מניסיוני, גורם לי לחשוב, שבמסגרת הטיפולים מחייב אותנו להביא את הספורטאי המטופל לעבור תהליך של שיקום אקטיבי עם תכנית מוגדרת ומותאמת לו במטרה להחזיר אותו לשגרת אימונים פעילה ולהפחית את הסיכון להישנות הפציעה. הפעילות הגופנית מהווה כלי חשוב בהשגת המטרה. פעילות גופנית מותאמת אישית לסוג ואופן הפציעה זה מרכיב חשוב בריפוי הספורטאי. לטיפול אקטיבי כזה, לטיפול מיוחד בהידרותרפיה יש חשיבות רבה, במיוחד לספורטאים פצועים. טיפול מיוחד במים המיועד לספורטאים מאפשר החלמה מפציעה (מבלי לאבד כושר גופני וכח שריר) ובו-זמנית שמירה על הכושר הגופני ופיתוח כח וסיבולת שריר.

זה ניתן להעשות באמצעות טיפולי הידרותרפיה מותאמת לספורטאים. אימונים אירוביים ואימוני כוח מותאמים, חשיבות הטיפול המיוחד במים לפציעות הספורט, הוא התאמת הטיפול לספורטאי, אבחון ושיטות הטיפול נעשת על פי התאמה לאותו מקצוע בספורט בו הוא משתתף ומבצע את התנועות הנדרשות.

הטיפולים כוללים מגוון תרגילי כוח, גמישות, שיווי משקל ועוד מגוון רחב של תרגילים שמטרתם להביא לשיקום מלא של היכולות ושל תבנית התנועה בו הספורטאי משתתף.
אופן הביצוע יכלול אימונים במסגרת טיפולי הידרותרפיה.

טיפול במים לשיקום פציעות ספורט

בטיפולי הידרותרפיה ניתן להתאים לספורטאי סגנונות טיפול מיוחדים באמצעות הפחתת הגרוויטציה, מקטינים את תופעות הלוואי של פציעות ומתיחת שריר ומנגד מגדילים הכושר הגופני כח שריר ואת טווחי התנועה של הספורטאי.

בשיטות הטיפול במים מתרגלים ומחזקים את שרירי הליבה המבוססים על תחומי הטיפול המוטורי, הקינזיולוגיה, ושיטות האימון. ההתנסות שלי גרמה לי לפתח טיפול במים כאמצעי גיוס שרירי הליבה לא רק לכאבי גב תרגול "שרירי הליבה" יעילים. בטיפול במים ניתן להוסיף תרגילים "לשרירי הליבה" הממוקדים ומותאמים לצרכיו של הספורטאי.

אימון במים יעיל במיוחד מכיוון שהוא מאפשר להגביר את רמת האימון וכן לחזק את הסיבולת האירובית ולפתח כוח שריר. בעת הטבילה במים הדופק יורד בין 5 ל- 10 פעימות בדקה, משכך ניתן להגיע לרמות גבוהות יותר של אימון בזמן שהדופק איטי יותר. שיטת אימון זו מאפשרת אימון מתקדם לספורטאים אשר רוצים לחזק את המיומנויות המוטוריות שלהם, כמו כוח מתפרץ, חיזוק שרירים, סיבולת לב ריאה. קואורדינציה שרירית וגמישות ופיתוח השריר.

הטיפול בפציעות ספורט נעשה בבריכה טיפולית במים חמימים והוא משלב טכניקות טיפוליות וביצוע תרגילים עם מיומנויות תנועתיות בדרגות קושי אשר מותאמות לספורטאים אשר אינן ניתנות לביצוע על פי הקרקע.

על נשיאת משקל ועומס יתר במערכות השרירים והשלד ( Musculoskeletal) ועל נפגעי הספורט שמגיעים לחדרי מיון שפציעתם קשה במיוחד ומצריך טיפול דחוף בחדר מיון ארחיב בכתבה הבאה.

עזרא שגיא - מומחה בשיקום פציעות ספורט ובטיפולי הידרותרפיה

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד