איך להתמודד עם סטרס בחיים?

סטרס הוא מתח מתמשך. הוא תוצר של פעולת יתר של מנגנון שאמור להגן עלינו בעיתות מצוקה. על פי מחקרים מתח הוא הגורם מספר אחת להתפתחות מחלות שונות. כך תתמודדו עם מתח וסטרס בהצלחה
ד``ר אריה מבר
| 30/05/2014 |
צפיות: 20,073
סטרס, שפירושו מתח מתמשך, נגרם כתוצאה מ"שימוש יתר" במנגנון שאמור להגן עלינו בעת מצוקה, מנגנון fight or flight אשר משחרר אדרנלין. לאחר שחרור האנדרנלין גוברים קצב הלב וקצב הנשימה, השרירים מתכווצים (מוכנים לפעולה), האישונים נפתחים והגוף נדרך לפעולה שיכולה להיות אחת משלוש: בריחה, קפיאה במקום, או לחימה. אחד הגורמים המרכזיים בקביעת רמת המתח הנובע מגורמי הדחק היא יכולתו של האדם להתמודד עם גורמי הדחק האלה. האדם יגיב תגובה נכונה אם יהיה מוכן מבעוד מועד להתמודדות זו, היינו, לאחר שפיתח מיומנויות התמודדות מתאימות, ובעיקר אמונתו במשאביו הפנימיים והמשפחתיים לעמוד במצבים המאיימים.

למידע נוסף בנושא סטרס הכנסו לפורומים:
פורום דיכאון חרדה
פורום התמודדות עם לחץ, פרידה, בגידה, פיטורין
פורום חרדה חברתית
פורום חרדה מהריון, חרדה בהריון
פורום חרדות, טראומות, פחדים

המושג "מתח נפשי" ראוי לבדיקה ולהגדרה מתאימה. כשמדברים על מתח נפשי בישראל, מיד עולות בדמיוננו תמונות הפיגועים, הבעיות הכלכליות, המתחים הבין-עדתיים וכדומה ואז אומרים שבישראל "יש הרבה מתח". לשם הדיוק המדעי והמעשי חשוב לראות בגורמים האלה "גורמי דחק". ה"מתח" הנפשי הוא תופעה פנימית, פסיכו-פיזיולוגית ולא חיצונית. ברור שהמתח מתקשר לדחק, אך לא רק אליו. המתח הוא תוצאה של העיבוד הפסיכולוגי של האדם את גורמי הדחק החיצוניים.

תסמינים רבים בגוף יכולים להצביע על מתח (חלקם אנו לא מקשרים ישירות לכך): הפרעות שינה, כאבים במקומות שונים בגוף ללא סיבה מוגדרת, עצבנות יתר, עוויתות שרירים וטיקים בפנים, חוסר יכולת להתרכז במשהו לאורך זמן, תשישות, "קיבה עצבנית", כאבי ראש, החלשות המערכת החיסונית וכתוצאה מכך - הדבקות בכל שפעת שבאה, הצטננויות חוזרות, אלרגיות ועוד.

מה קורה כאשר לא מתייחסים ברצינות לבעיית הלחצים והמתחים, כאשר "אין זמן" לעשות משהו למען עצמנו? כאשר במקום הראשון עומדים משימות של להספיק, לסיים, להתקדם, לתפוס, להרוויח ובאיזה מחיר? כשלא עוצרים, לא מקשיבים לאזהרות שהגוף שולח - הוא נאלץ לזעוק חזק יותר, ומפתח תגובות חמורות יותר: דיכאון, לחץ דם גבוה, מחלות לב וכלי דם, אסטמה, "קיבה עצבנית" שהופכת לכיב קיבה. החלשות של המערכת החיסונים עלולה להפוך לכשל של המערכת החיסונית שתתבטא במחלות אוטואימוניות (כאשר המערכת החיסונית תוקפת את הגוף עצמו) מסוגים רבים - מאלרגיות ועד מחלת הסרטן.


שיטות להורדת מתחים



פעילות גופנית

- מומלץ לבצע תרגול הרפיית הגוף, בשילוב דמיון יצירתי. זהו כלי זמין, יעיל וזול להורדת מתח רגשי ונפשי.

חשיבה חיובית

- לדפוסי החשיבה שלנו השפעה משמעותית ביותר על מצבנו הנפשי והפיזי. כמו שניתן להגביר את המתח והחרדה על ידי מחשבות שליליות - כך ניתן להוריד את המתח ולחזק את תחושת הביטחון והשלווה על ידי תרגול חשיבה חיובית.

שינוי תזונתי

- בריאותנו הנפשית קשורה באופן ישיר לתהליכים הפיזיולוגיים של הגוף, כגון חילוף החומרים, תפקוד השרירים, עיכול ועוד. מעבר לתזונה בריאה יותר יכול לשפר בהרבה את מצב בריאותנו הפיזית ועל ידי כך להשפיע לטובה גם על מצבנו הרגשי והנפשי. מומלץ להשתמש במוצרי מזון מלאים. באומרינו "מזון מלא" אנו מתכוונים למזון שלא עבר עיבוד המקנה לו תכונות שליליות ומוריד מערכו הטבעי, כמו:
מוצרים מחיטה מלאה (לחם, פסטה, קמח וכו')
אורז מלא (דורש בישול ממושך יותר)
מולסה מתוקה במקום סוכר (עדיף גם מדבש)
שומשום מלא
שמנים צמחיים מכבישה קרה
מיץ טבעי במקום משקאות קלים למיניהם

המזון עובר עיבוד מכמה סיבות: ניקוי, ריכוך, שיפור טעם, ריח ומרקם, הקלת העיכול, הארכת חיי המדף (הוצאת החומרים המזינים מהמזון כך שהחרקים לא ירצו לגעת בו) וכו'. סוגים מסוימים של עיבוד, כמו קילוף, ניפוי, חימום יתר, ייבוש, הקרנה ועוד, משנים את תכונות המזון ואת הרכבו, כך שהוא מאבד חלק גדול מהתועלת שלו לגוף האדם מחד, וצובר תכונות מזיקות מאידך. מזון אורגני (לא מרוסס ולא מעובד בעזרת חומרים כימיים) תמיד עדיף.

רצוי לצמצם שימוש במוצרי חלב, בשר וביצים וגם אז - במוצרי חלב כדאי להעדיף גבינות לבנות ויוגורטים לא שמנים וללא תוספות. במוצרי בשר כדאי להעדיף בשר עוף רזה. את הביצים רצוי לאכול מהסוג האורגני.

לכתבות נוספות בנושא סטרס ולחץ:
מתח? סטרס? זהירות, זה מזיק לשיניים
סטרס והשפעתו הקריטית על חיינו
להתמודד עם סטרס ולהישאר בחיים
סטרס: יורד אחרי גיל חמישים
סכנה: מצב סטרס קבוע פוגע בבריאות!

רצוי להמנע מאכילת המאכלים הבאים:


בשר בקר ובשר שומני
איברים פנימיים של בעלי חיים: כבד, לב וכו' (בגלל כמות גדולה של רעלים)
חלב פרה (המזון האלרגני ביותר) וגבינה צהובה
מאכלים מטוגנים בשמן
קפה (במיוחד נמס)
סוכר לבן (גם מאכלים שכוללים סוכר)
מרגרינה
מוצרים ומשקאות שכוללים חומר משמר וצבע מאכל
קולה (כולל דיאט) - אחד המשקאות הרעילים והמזיקים ביותר
בוטנים
פירות מבושלים ומשומרים (הופכים לחומציים ומעלים את רמת החומציות בגוף)
פירות וירקות לא בשלים
ירקות מכילים כמות מספקת של מלח, לכן הגוף אינו זקוק לתוספת מלח.

אמבטיה

- למים יש השפעה מרגיעה ומרעננת. ניתן להוסיף שמנים אתריים, למשל אורן ולבנדר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר אריה מבר
בוגר לימודים באוניברסיטאות המתקדמות ביותר בעולם, מכיר את כל תחומי הרפואה האלטרנטיבית ברמה הגבוהה ביותר. מרפא את מטופליו בשיטות הומיאופתיות שונות, על ידי שימוש בתוספות ויטמינים, בתזונה נכונה ובצמחים. מתאים לכל מטופל את הטיפול הטוב ביותר לפי בעייתו האישית.