לא נרדמים ולא זוכרים – בין שינה לזיכרון

הפרעות בשינה עשויות להיות מרחיקות לכת על חיי היומיום שלנו ובכלל זה גם על הזיכרון. על הקשר בין שינה טובה לזיכרון לטווח ארוך ולטווח קצר בכתבה הבאה
מאת ד"ר דיאנה פלאקו קרטס
| 05/12/2013 |
צפיות: 1,937
שינה איכותית ומספקת מהווה מרכיב משמעותי באיכות החיים של כל אחד מאיתנו. ייתכן כי לאחר לילה אחד ללא שינה נצליח לשמור על מצב רוח מרומם. עם זאת, לאחר מספר לילות ללא שינה מרביתנו חשים עצבנות, חוסר יכולת להתרכז, חוסר אנרגיה וכן הלאה. מרכיב נוסף עליו משפיעה השינה הוא היכולת הקוגנטיבית והזיכרון שלנו. במהלך השינה משתרשים זיכרונות שונים במוח ומכאן באה האמרה הידועה: "לך תישן על מה שלמדת".

למידע נוסף בנושא הפרעות שינה וזיכרון הכנסו לפורומים:
פורום אלצהיימר, דמנציה
פורום הפרעות זיכרון הפרעות קוגניטיביות
פורום הפרעות שינה ועייפות
פורום הפרעות שינה תינוקות, הפרעות שינה ילדים
פורום פסיכולוגיה

אחסון המידע במוח


במהלך השינה מתרחש במוח תהליך של אחסון מידע והתלכדות (consolidation) לטווח ארוך. כאשר משך מהלך השינה תקין, מתקיימים 3-4 מחזורי שינה אשר אמורים לכלול שלבים עמוקים יותר ופחות, אותו מבנה של שלבים עמוקים ופחות עמוקים הוא מה שנהוג לכנות: איכות שינה. ברגע שהשינה קצרה, מופרעת או אינה כוללת את מחזורי השינה העמוקים, נפגע תהליך אחסון המידע לטווח רחוק והאדם מתקשה לזכור את חוויותיו ואת המידע שעיבד במהלך היום. מעבר לזיכרון לטווח ארוך, בעיות הריכוז המאפיינות אותנו לאחר לילה עם שינה לא מספקת נובעות מפגיעה בזיכרון לטווח קצר. הזיכרון לטווח קצר שנפגע במקרה של בעיית שינה מאפשר לנו לעבד נתונים, לזכור אותם לטווח מיידי ולהגיב, זו בעצם המהות של פעולת הריכוז והזיכרון לטווח קצר (המכונה גם "זיכרון עבודה") הנדרשת מאיתנו בעבודה, בלימודים וכמעט בכל פעולה שאנו מבצעים אפילו באופן אוטומטי (למשל נהיגה).

הפגיעה בעיבוד המידע נובעת גם מקשיים בקשב הוויזואלי והשמיעתי. בעקבות זאת, חשוב לנהוג רק לאחר שינה מספקת היות והעייפות גורמת לירידה משמעותית ביכולת הנהיגה והתגובה לשינויים בדרך. במקרים רבים, מטופלים אינם מודעים לבעיות השינה שלהם, לדוגמא, אנשים הסובלים מ"תסמונת רגליים לא שקטות בשינה" (Restless legs syndrome) - מטופלים אלה מגיעים לאבחון של בעיות עייפות, קשב וריכוז ומתגלה כי הם סובלים מבעיות שינה ולכן הדבר משפיע על יכולת הקשב והריכוז שלהם.


שינה ואלצהיימר – קשר דו-כיווני?


ידוע כי חולי אלצהיימר סובלים מבעיות שינה בשכיחות של מעל 25% בעקבות פגיעה בהפרשה "הורמון השינה" – מלטונין. קשר הפוך ודי מפתיע עלה במספר מחקרים שנערכו לאחרונה והעלו כי בעיות שינה כרוניות מביאות לעלייה ברמת העמילואיד במוח. במהלך שינה עמוקה מתקיים תהליך סילוק העמילואיד מהמוח. העמילואיד הוא אחד הסממנים של מחלת האלצהיימר ולפי סברות שונות הצטברותו מהווה אחד מהגורמים למחלה. מכאן ששינה לא טובה מפריעה לסילוק העמילואיד ותורמת להיווצרות המחלה. חשוב לציין בהקשר זה כי מדובר בתיאוריה בלבד אך יחד עם זאת, אין עוררין באשר להשפעת השינה על היכולת הקוגנטיבית, גם בגילאים מבוגרים כאשר באופן טבעי השינה פחות איכותית ויכולות הלמידה והזיכרון יורדות באופן יחסי.

אז כמה צריך לישון?


בראש ובראשונה כשמדובר בשינה, האיכות חשובה מהכמות. ישנם אנשים הישנים 8 ו-9 שעות ועדיין אינם קמים רעננים היות והם אינם מגיעים לשלבי השינה העמוקים. לעומתם ישנם אנשים שישנים 4 שעות וקמים רעננים. ככלל, משך השינה הנדרש יורד עם הגיל, עד גיל 40 השלמת 3-4 מחזורים של שינה עמוקה מתרחשת בפרק זמן של 7-9 שעות. בגיל 40-60 מתחילה להופיע התקצרות של המחזורים, או אז מתחיל לרדת משך השינה הנדרש. לאחר גיל 60 משך השינה הנדרש עומד על כ-6 שעות בלילה. עם זאת, בגילאים מבוגרים מתקיימת במקרים רבים ירידה בהפרשת המלטונין גם ללא קשר לאלצהיימר, מה שגורם לקשיי הירדמות ולהשכמה מוקדמת. במקרים אלה ניתן לטפל באמצעות טיפול תרופתי במלטונין בשחרור ממושך (סירקדין) אשר תורם לשינה ושומר על מחזוריות השינה הטבעית.

לכתבות נוספות בנושא הפרעות שינה:
נדודי שינה, אינסומניה - לחיות בלי שינה
שיטות להרגע למען שינה בריאה
נדודי שינה: גורמים וטיפול
בעיות זיכרון? לא עוד! 5 תרגילים לזיכרון
בעיות זיכרון: גברים סובלים יותר מנשים

שינה איכותית ומספקת מהווה חלק בלתי נפרד מהבריאות ומאיכות החיים שלנו. מעבר לעייפות שאנו חשים לאחר לילות של נדודי שינה, כמעט כל מערכות גופנו נפגעות: מערכת הזיכרון והמחשבה, מערכת עיבוד המידע והיכולת להתמודד ולשמור על שלוות נפש במצבי לחץ ודחק וכן הלאה. אי לכך, חשוב שכל אחד ישמור על משך שינה מספק ובמידה ועדיין קיימת תחושת עייפות וחוסר ריכוז מומלץ לפנות לבירור מעמיק יותר של הבעיה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר