התמודדות עם כעס באופן בריא

התפרצויות כעס ושמירה של כעס בבטן הן אסטרטגיות לא מוצלחות להתמודדות עם כעס. במהלך טיפול קוגניטיבי התנהגותי ניתן ללמוד כיצד להתמודד עם הכעס באופן בריא ולהפסיק לחלוטין את התפרצויות הכעס ההרסניות, תוך מספר מועט של פגישות
 שרון לויט
| 21/02/2013 |
צפיות: 6,029
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
אם תסבו את תשומת לבכם, תבחינו כי אנשים רבים מסביבכם, ואולי אפילו אתם עצמכם, נוטים להתפרצויות כעס מדי פעם. בחברה המודרנית בה אנו חיים, יש להתפרצויות הכעס תועלת מסוימת, לפעמים אפילו רבה: ההתפרצות עוזרת "לשחרר" את הכעס, ולכן לאחר מכן מגיעה תחושת שחרור והקלה. בנוסף, בייחוד במדינתנו משתמשים בכעס כדי להשיג מטרות חשובות, למשל: יחס אישי יותר מאנשים המשרתים אותנו כלקוחות בכל מיני מקומות, התקדמות בתורים ו"ניצחון" בוויכוחים או התנצחויות.

עם זאת, לצד היתרונות שבכעס, יש לו חסרונות רבים. בעיקר פוגע הכעס במערכות היחסים שלנו עם האנשים הסובבים אותנו: בני זוג, בני משפחה, חברים או אנשים בעבודה. אם אתם סובלים מהתפרצויות כעס לעתים תכופות, ואפילו לעיתים רחוקות, שימו לב כיצד התפרצויות הכעס מרחיקות אתכם מהאנשים שסביבכם, גם אם יש בינכם יחסי קרבה ואהבה.

למידע נוסף בנושא התמודדות עם כעב היכנסו לפורומים:
פורום התמודדות עם לחץ, פרידה, בגידה, פיטורין
פורום פסיכולוגיה
פורום פסיכולוגיה הוליסטית
פורום פסיכותרפיה גופנית
פורום פרידות, גירושין, בגידות

מאידך, ההתנהגות ההפוכה אינה בהכרח טובה יותר: שמירת הכעס "בבטן"" בלי לומר מילה לאף אחד- אמנם מונעת מאנשים להתרחק מכם, אולם הכעס אינו נעלם. הוא מצטבר בפנים. הנטייה לצבור כעסים נקראת "דחיסה". לאחר זמן מסוים בו האדם הכועס דוחס את כעסיו, הם יכולים להוביל להתנהגות הרסנית, כגון התפרצות זעם (הקורה לעיתים רחוקות, כאשר נדחס כעס רב). הכעס יכול גם להיות מופנה כלפי פנים, ולהוביל להתנהגות פגיעה עצמית (במקרים קיצוניים ניסיונות אבדניים). מכל מקום, האדם הדוחס בדרך כלל חושש מהערכה שלילית של הסביבה ומדחייה, ולכן אינו מרשה לעצמו לבטא את כעסיו כלל.


אם שתי הדרכים הללו להתמודדות עם הכעס אינן יעילות, מה עושים במצבים מכעיסים? הפתרון הטוב והבריא ביותר הוא התנהגות אסרטיבית. כלומר, אפשר לבטא את הכעס בצורה שאינה הרסנית ואינה פוגעת ביחסינו עם הסביבה. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, נלמדים כלים וטכניקות ספציפיות כיצד להתנהג בצורה אסרטיבית, תוך הכרה בכך שההתנהגויות שבהן דנו למעלה אינן יעילות. למעשה, הטכניקות הללו מלמדות כיצד ניתן "לכעוס מבלי להתעצבן", כאשר המילה "להתעצבן" מתייחסת להתנהגות האגרסיבית. בהמשך, מלמדים בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי כיצד לכעוס פחות, כלומר להפחית את רגש הכעס, כך שהסיטואציות המרגיזות יעוררו בנו הרבה פחות כעס, ואולי בכלל לא.
לסיכום, אלו שלבי הטיפול בכעסים:

זיהוי מצבי הכעס


המטופל לומד לזהות, תוך כדי רישום, מצבים שגורמים לו לכעס. בתוך המצבים הללו, הוא לומד לזהות את רגשותיו, כלומר הכעס ורגשות נוספים מלבדו, עוצמת הרגשות הללו, תחושות פיזיות המלוות אותן
כמו דופק מהיר, דפיקות לב מואצות ולחץ דם גבוה, התנהגויות שהוא מבצע בדרך כלל ומחשבות העוברות בראשו בזמן הסיטואציה, שלמעשה גורמות לו לרגשות שליליים. כלומר, בטיפול בכעס, כמו בכל טיפול קוגניטיבי התנהגותי, מפרקים את הבעיה למרכיביה: סיטואציות, מחשבות, רגשות והתנהגויות.

לימוד כלים התנהגותיים להתמודדות עם מצבי הכעס ולהתנהגות אסרטיבית


המטופל לומד כיצד להתבטא בצורה נכונה ולא תוקפנית, ועדיין לבטא את מחשבותיו ורגשותיו בצורה ברורה, בהירה וישירה שאינה משאירה מקום לבלבול אצל הצד השני. בנוסף, נלמדות שיטות להביע אמפתיה כלפי הצד השני ולרכך את עמדתו.

לימוד כלים קוגניטיביים להתמודדות עם הכעס ולהפחתתו


במסגרת הכלים הללו, המטופל לומד כיצד לשנות דפוסי חשיבה נוקשים ולא רציונליים, כגון "אנשים חייבים להתנהג בצורה הוגנת". המטופל לומד להחליף את דפוס החשיבה המעורר כעס במחשבות מרוככות יותר, כגון: "הייתי רוצה שהם יתנהגו בצורה הוגנת, אך פעמים רבות אנשים אינם מתנהגים כך. לכן עדיף לנסות לקבל את זה במקום לכעוס".

לימוד טכניקות הרפיה והרגעה עצמית


בטכניקות אלה אפשר להשתמש באופן יומיומי, כדי להפחית מתחים, לחצים וכעסים. כאשר המטופל מתרגל את הטכניקות הללו והופך מורגל בהן, הוא יכול להשתמש בהן במצבי כעס, כאשר הוא לוקח "פסק זמן" מן הסיטואציה (טכניקה השייכת למאגר הכלים ההתנהגותיים) על מנת לחזור אליה לאחר מכן ולנהל אותה בצורה אסרטיבית ותחת שליטה.

לכתבות נוספות בנושא סטרס:
10 דרכים להפחית לחץ בעבודה
לחץ והחיים המודרניים - מסלול התנגשות
התמוטטות עצבים: גורמים, תסמינים וטיפול
להתמודד עם סטרס ולהישאר בחיים
לחץ נפשי בתקופת החגים

חשוב לציין, שהליווי וההדרכה הצמודים שניתנים על ידי המטפל עוזרים מאוד להצלחת התהליך הטיפולי. מאוד קשה ליישם את הכלים הללו לבד, והיד המכוונת והמעודדת של המטפל ממלאה את החסר במקומות בהם המטופל מתקשה לעיתים לראות היכן הוא טועה ואיך ניתן לתקן זאת. כמו כן, הרישום המתמיד של הסיטואציות מעוררות הכעס ודרכי ההתמודדת איתן עוזר למטפל ולמטופל לעקוב אחר התקדמות המטופל, ולשקף לו היכן הוא צריך להשתפר.

ניתן ליצור קשר עם שרון לויט בקליניקה: כספרי 24, אחוזה, חיפה 052-6794957

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

טיפול ב-OCD באמצעות גריה מוחית
ד"ר דורון תודר
| 17/06/2019 |
צפיות: 63
אנשים שסובלים מהפרעה טורדנית- כפייתית נמצאים בתוך מעגל מתמשך של מחשבות אובססיות ובטקסים שחוזרים על עצמם. כל אלה פוגמים משמעותית באיכות חייהם. מהן דרכי הטיפול היעילות ביותר? וכיצד מפחיתים את החרדה?
קרא עוד
כיצד עיצוב הקליניקה משפיע על המרחב הטיפולי?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/05/2019 |
צפיות: 300
בטיפול פסיכותרפי קיימת חשיבות רבה למרחב הטיפולי, הקליניקה צריכה להקנות למטופל תחושת רוגע וביטחון המאפשרות כנות ופתיחות. על כן, יש כמה דברים חשובים שצריך לשים אליהם לב בעיצוב הקליניקה
קרא עוד
התמכרות לאלכוהול: גורמים, תסמינים וקבלת עזרה
 אבי יקיר
| 22/04/2019 |
צפיות: 862
שתיית אלכוהול בעולם המערבי נחשבת לפעילות חברתית לכל דבר. האלכוהול גורם לשחרור, לרוגע ולפתיחות בקרב אנשים, אך הגבול בין הנאה רגעית להתמכרות של ממש מאוד דק. מהן הנורות האדומות שאליהן יש צורך להתייחס? כיצד מתחיל תהליך ההתמכרות? ומהו הצעד הראשון בדרך לגמילה?
קרא עוד
כיצד לאמץ ילד בישראל?
 סימונה פלג
| 11/04/2019 |
צפיות: 390
סימונה פלג פותחת את לבה ומכניסה אתכם למשפחתה למסע קסום מלא חששות וריגושים. בדרך הארוכה לאימוץ ילדה, היא חוותה גבשושיות ומכשולים רבים, אך לא נתנה לדבר לעצור את התגשמות חלומה והראתה לכולם שאין דבר העומד בפני הרצון
קרא עוד
כיצד מלמדים ילדים לשלוט על כעסים?
טובי פלד
| 07/04/2019 |
צפיות: 537
ילדים בשלב ההתבגרות המוקדמת חווים התקפי זעם שללא ניהול נכון הופכים למקרי תוקפנות ואף אלימות פיזית. הורים רבים נשארים חסרי אונים אל מול ההתקפים, וגם מערכת החינוך בישראל אינה מעניקה כלים לימודיים לשליטה על כעסים. אילו כלים יש להתוות לילדים? כיצד בונים לילד כישורי התמודדות בסיטואציה בה הכעס עולה? ולמה חשוב לתת דוגמא אישית ולהפוך למודל לחיקוי עבור הילד?
קרא עוד
תסמינים נוירופסיכיאטריים של אפילפסיה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/03/2019 |
צפיות: 784
חולי אפילפסיה רבים סובלים מהפרעות נפשיות הנובעות מהמחלה עצמה. התסמינים בקרב החולים נבדלים מאלה של החברה הכללית, ולכן לא תמיד קל לאבחן אותם ולטפל בהם כנדרש
קרא עוד
גירושים: כיצד מגיבים ילדים להליך בכל שכבת גיל?
ד"ר אילן בוש
| 19/03/2019 |
צפיות: 460
הליך הגירושים הוא לא הליך קל. בזמן שההורים שקועים בפרידה כואבת, פירוק בית וניפוץ החלומות הפרטיים שלהם, הם לעתים שוכחים שקיים צד שני למתרס, הכואב לא פחות משברון הפסיפס המשפחתי שלהם, ואלה, כמובן, הילדים.
קרא עוד
תכניות הגמילה: מהם סיכויי ההצלחה האמיתיים?
שחף אשכנזי
| 11/03/2019 |
צפיות: 522
גופים רבים, מקליניקות ועד מטפלים פרטים, מבטיחים לנו הבטחות ללא כיסוי ונוטעים בנו תקוות שווא לתחילתה של דרך נקייה מהתמכרות לסמים. אז מה הן השאלות החשובות שצריך לשאול לפני שמחליטים להתחיל בתהליך גמילה?
קרא עוד
אגרנות כפייתית: כיצד מזהים ואיך מטפלים?
טובי פלד
| 06/03/2019 |
צפיות: 433
אגרנות כפייתית היא הפרעה נפשית המתבטאת באגירת חפצים אובססיבית ללא היכולת להיפטר מהם. ההפרעה משבשת את אורח החיים התקין ולעתים גם עלולה להוביל לבעיות בריאותיות
קרא עוד
כיצד לזהות אם הילד משתמש בסמים?
ד"ר אילן בוש
| 03/03/2019 |
צפיות: 475
מספר בני הנוער שמשתמש בסמים עולה משנה לשנה, כדי למזער את הנזקים של הסם יש לטפל בבעיה מהר ככל הניתן. לשם כך יש לדעת מהם הסימנים לשימוש בסמים ומהי הדרך הנכונה לפנות לילד
קרא עוד