התמודדות עם כעס באופן בריא

התפרצויות כעס ושמירה של כעס בבטן הן אסטרטגיות לא מוצלחות להתמודדות עם כעס. במהלך טיפול קוגניטיבי התנהגותי ניתן ללמוד כיצד להתמודד עם הכעס באופן בריא ולהפסיק לחלוטין את התפרצויות הכעס ההרסניות, תוך מספר מועט של פגישות
 שרון לויט
| 21/02/2013 |
צפיות: 6,156
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
אם תסבו את תשומת לבכם, תבחינו כי אנשים רבים מסביבכם, ואולי אפילו אתם עצמכם, נוטים להתפרצויות כעס מדי פעם. בחברה המודרנית בה אנו חיים, יש להתפרצויות הכעס תועלת מסוימת, לפעמים אפילו רבה: ההתפרצות עוזרת "לשחרר" את הכעס, ולכן לאחר מכן מגיעה תחושת שחרור והקלה. בנוסף, בייחוד במדינתנו משתמשים בכעס כדי להשיג מטרות חשובות, למשל: יחס אישי יותר מאנשים המשרתים אותנו כלקוחות בכל מיני מקומות, התקדמות בתורים ו"ניצחון" בוויכוחים או התנצחויות.

עם זאת, לצד היתרונות שבכעס, יש לו חסרונות רבים. בעיקר פוגע הכעס במערכות היחסים שלנו עם האנשים הסובבים אותנו: בני זוג, בני משפחה, חברים או אנשים בעבודה. אם אתם סובלים מהתפרצויות כעס לעתים תכופות, ואפילו לעיתים רחוקות, שימו לב כיצד התפרצויות הכעס מרחיקות אתכם מהאנשים שסביבכם, גם אם יש בינכם יחסי קרבה ואהבה.

למידע נוסף בנושא התמודדות עם כעב היכנסו לפורומים:
פורום התמודדות עם לחץ, פרידה, בגידה, פיטורין
פורום פסיכולוגיה
פורום פסיכולוגיה הוליסטית
פורום פסיכותרפיה גופנית
פורום פרידות, גירושין, בגידות

מאידך, ההתנהגות ההפוכה אינה בהכרח טובה יותר: שמירת הכעס "בבטן"" בלי לומר מילה לאף אחד- אמנם מונעת מאנשים להתרחק מכם, אולם הכעס אינו נעלם. הוא מצטבר בפנים. הנטייה לצבור כעסים נקראת "דחיסה". לאחר זמן מסוים בו האדם הכועס דוחס את כעסיו, הם יכולים להוביל להתנהגות הרסנית, כגון התפרצות זעם (הקורה לעיתים רחוקות, כאשר נדחס כעס רב). הכעס יכול גם להיות מופנה כלפי פנים, ולהוביל להתנהגות פגיעה עצמית (במקרים קיצוניים ניסיונות אבדניים). מכל מקום, האדם הדוחס בדרך כלל חושש מהערכה שלילית של הסביבה ומדחייה, ולכן אינו מרשה לעצמו לבטא את כעסיו כלל.


אם שתי הדרכים הללו להתמודדות עם הכעס אינן יעילות, מה עושים במצבים מכעיסים? הפתרון הטוב והבריא ביותר הוא התנהגות אסרטיבית. כלומר, אפשר לבטא את הכעס בצורה שאינה הרסנית ואינה פוגעת ביחסינו עם הסביבה. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, נלמדים כלים וטכניקות ספציפיות כיצד להתנהג בצורה אסרטיבית, תוך הכרה בכך שההתנהגויות שבהן דנו למעלה אינן יעילות. למעשה, הטכניקות הללו מלמדות כיצד ניתן "לכעוס מבלי להתעצבן", כאשר המילה "להתעצבן" מתייחסת להתנהגות האגרסיבית. בהמשך, מלמדים בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי כיצד לכעוס פחות, כלומר להפחית את רגש הכעס, כך שהסיטואציות המרגיזות יעוררו בנו הרבה פחות כעס, ואולי בכלל לא.
לסיכום, אלו שלבי הטיפול בכעסים:

זיהוי מצבי הכעס


המטופל לומד לזהות, תוך כדי רישום, מצבים שגורמים לו לכעס. בתוך המצבים הללו, הוא לומד לזהות את רגשותיו, כלומר הכעס ורגשות נוספים מלבדו, עוצמת הרגשות הללו, תחושות פיזיות המלוות אותן
כמו דופק מהיר, דפיקות לב מואצות ולחץ דם גבוה, התנהגויות שהוא מבצע בדרך כלל ומחשבות העוברות בראשו בזמן הסיטואציה, שלמעשה גורמות לו לרגשות שליליים. כלומר, בטיפול בכעס, כמו בכל טיפול קוגניטיבי התנהגותי, מפרקים את הבעיה למרכיביה: סיטואציות, מחשבות, רגשות והתנהגויות.

לימוד כלים התנהגותיים להתמודדות עם מצבי הכעס ולהתנהגות אסרטיבית


המטופל לומד כיצד להתבטא בצורה נכונה ולא תוקפנית, ועדיין לבטא את מחשבותיו ורגשותיו בצורה ברורה, בהירה וישירה שאינה משאירה מקום לבלבול אצל הצד השני. בנוסף, נלמדות שיטות להביע אמפתיה כלפי הצד השני ולרכך את עמדתו.

לימוד כלים קוגניטיביים להתמודדות עם הכעס ולהפחתתו


במסגרת הכלים הללו, המטופל לומד כיצד לשנות דפוסי חשיבה נוקשים ולא רציונליים, כגון "אנשים חייבים להתנהג בצורה הוגנת". המטופל לומד להחליף את דפוס החשיבה המעורר כעס במחשבות מרוככות יותר, כגון: "הייתי רוצה שהם יתנהגו בצורה הוגנת, אך פעמים רבות אנשים אינם מתנהגים כך. לכן עדיף לנסות לקבל את זה במקום לכעוס".

לימוד טכניקות הרפיה והרגעה עצמית


בטכניקות אלה אפשר להשתמש באופן יומיומי, כדי להפחית מתחים, לחצים וכעסים. כאשר המטופל מתרגל את הטכניקות הללו והופך מורגל בהן, הוא יכול להשתמש בהן במצבי כעס, כאשר הוא לוקח "פסק זמן" מן הסיטואציה (טכניקה השייכת למאגר הכלים ההתנהגותיים) על מנת לחזור אליה לאחר מכן ולנהל אותה בצורה אסרטיבית ותחת שליטה.

לכתבות נוספות בנושא סטרס:
10 דרכים להפחית לחץ בעבודה
לחץ והחיים המודרניים - מסלול התנגשות
התמוטטות עצבים: גורמים, תסמינים וטיפול
להתמודד עם סטרס ולהישאר בחיים
לחץ נפשי בתקופת החגים

חשוב לציין, שהליווי וההדרכה הצמודים שניתנים על ידי המטפל עוזרים מאוד להצלחת התהליך הטיפולי. מאוד קשה ליישם את הכלים הללו לבד, והיד המכוונת והמעודדת של המטפל ממלאה את החסר במקומות בהם המטופל מתקשה לעיתים לראות היכן הוא טועה ואיך ניתן לתקן זאת. כמו כן, הרישום המתמיד של הסיטואציות מעוררות הכעס ודרכי ההתמודדת איתן עוזר למטפל ולמטופל לעקוב אחר התקדמות המטופל, ולשקף לו היכן הוא צריך להשתפר.

ניתן ליצור קשר עם שרון לויט בקליניקה: כספרי 24, אחוזה, חיפה 052-6794957

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

Stigma and Epilepsy
ד"ר תמרה אליזוב פישל
| 14/11/2019 |
צפיות: 475
קרא עוד
פיברומיאלגיה – זה לא "הכול בראש", אלא "הכול במוח"
ד"ר בן עמית
| 16/09/2019 |
צפיות: 2,929
בשנים האחרונות מתגברת והולכת המודעות לתסמונת הפיברומיאלגיה, המתבטאת בכאבים מפושטים ונודדים באזורים רבים בגוף. מאחר ואין בדיקת מעבדה אבחנתית לפיברומיאלגיה, כגון צילום או בדיקת דם, עד כה לרבים מהמטופלים היה נאמר כי "זה הכול בראש", הוצע להם לעבור בירור נפשי, לאזור כוחות ולהתגבר. לכן, מעבר לכך שרבים מהמטופלים לא קיבלו מזור למכאוביהם, הם מתארים תחושת בדידות קשה מול המערכת, ניכור והעדר אמפתיה. בשנים האחרונות מחקרים חדשים שופכים אור על המקור לפיברומיאלגיה, אשר מאשרים כי מדובר בתסמונת אמיתית לכל דבר ואף נפוצה, מסייעים למטופלים להבין שהם לא לבד, ונותנים תקווה למציאת טיפול יעיל. במאמר זה נסקור מעט מהחידושים בתחום.
קרא עוד
קנאביס רפואי וסגולותיו הרפואיות
ד"ר בן עמית
| 10/09/2019 |
צפיות: 2,895
באחרונה עולה רבות לתשומת הלב הציבורית נושא ה"קנאביס הרפואי", או שימוש בסם הקנאביס בכדי להקל על תסמינים ולטפל במצבים בריאותיים שונים. יחד עם זאת, השימוש בקנאביס למטרות רפואיות אינו חדש, וקיימות עדויות לכך שהצמח שימש לצרכים רפואיים זה אלפי שנים, החל בסין ובמצרים העתיקה.
קרא עוד
דיכאון בקרב ילדים ונוער- סרטון
ד"ר אילן בוש
| 13/08/2019 |
צפיות: 3,677
קרא עוד
כיצד ילדים יכולים לרכוש חוסן נפשי?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2019 |
צפיות: 837
ילד עם חוסן נפשי מגיב טוב יותר ללחץ, לקשיים ולאירועים בלתי צפויים. כדי שילד יפתח חוסן נפשי רצוי שיהיה מודע לחוזקות שלו, שיהיה אופטימי, שיהיה בעל יכולות חברתיות ועוד
קרא עוד
התפתחות מינית: המשחקים שצריכים להדאיג
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 28/07/2019 |
צפיות: 664
התפתחות מינית היא תהליך שמתחיל בגיל ינקות, לכן אין זה נדיר לראות משחק בין ילדים הכולל נגיעות, התפשטות ועוד. עם זאת, חשוב לדעת לזהות את ההבדלים בין משחק תמים למשחק מדאיג
קרא עוד
קוהוט ופסיכולוגית העצמי: כל ילד זקוק להערכה מהוריו
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/07/2019 |
צפיות: 764
כל ילד רוצה הערכה והערצה, זהו צורך טבעי ונורמלי בהתפתחות תקינה. ילדים שלא חוו כלל הערכה והערצה עלולים להישאר עם תחושת "עצמי" פגועה, אותה הם ינסו למלא באמצעות האדרה עצמית לא מציאותית
קרא עוד
CBT: מהו טיפול התנהגותי קוגניטיבי
טובי פלד
| 18/07/2019 |
צפיות: 815
טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא אסכולה פסיכולוגית שבה משלבים בין דפוסי חשיבה לבין דפוסי התנהגות למען שינוי הרגלים שליליים ולמניעת חרדה
קרא עוד
שיימינג: בריונות ברשת בקרב בני נוער
ד"ר אילן בוש
| 14/07/2019 |
צפיות: 1,133
בעידן הרשתות החברתיות, הבריונות הפכה לפומבית יותר ולחסרת רסן. בני נוער רבים חשים בושה, השפלה קשה וחווים טראומה שמותירה בהם צלקות נפשיות, ואלו מערערות את הערך העצמי. מהי תופעת השיימינג? מאלו נורות אדומות אסור להתעלם? ומהם נושאי התקיפות הנפוצים ביותר?
קרא עוד
הפרעות שינה: למה כדאי לישון עם הכלב?
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 09/07/2019 |
צפיות: 561
אנשים רבים לא מרשים לכלב שלהם לישון איתם באותה המיטה, אך ההפסד כולו שלהם. שינה עם הכלב מספקת חום בחורף, תחושת רוגע ומקלה על הליך ההירדמות
קרא עוד