למידע נוסף בנושא לב ותוספי סידן, היכנסו לפורומים:
פורום הפרעות קצב הלב, הפרעות לב
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום ניתוחי לב, השתלות לב, ניתוח מעקפים, התקף לב
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום שומנים בדם, מחלות לב
בדומה למחקרים אחרים בהם נמצא כי צריכת ויטמינים, במיוחד אנטיאוקסידנטים, מהמזון יכולה להגן מפני מחלות לב אך קבלתם מתוספים דווקא מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב, גם המחקרים על הסידן מצביעים על קשר מורכב שכזה. במחקרים אפידמיולוגיים גדולים נמצא באופן קבוע קשר הפוך בין צריכת סידן מהמזון לבין סיכון נמוך ליתר לחץ דם, השמנה וסוכרת מסוג 2 – כולם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, כלומר צריכת סידן מהמזון אינה מעלה את הסיכון למחלות אלו. ואכן, במחקרים נמצא גם קשר בין תזונה עשירה בסידן לפחות אירועים קרדיווסקולריים. ואילו נטילת תוספי סידן קשורה לסיכון גבוה יותר להתקפי לב.
כיצד ניתן להסביר את השפעת תוספי הסידן על הסיכון למחלות לב?
במחקר חדש, נמצא כי לאנשים שנטלו תוספי סידן היה סיכון גבוה (כמעט פי 2) להתקף לב בהשוואה לאנשים שלא נטלו תוספים. לעומת זאת, צריכה גבוהה של סידן מהמזון וממוצרי חלב נמצאה קשורה לסיכון נמוך להתקפי לב בכ- 30% בהשוואה לצריכה נמוכה. לא נמצא קשר משמעותי לסיכון לשבץ ותמותה קרדיווסקולרית באופן כללי. המחקר נמשך בממוצע 11 שנים וכלל כ- 24,000 משתתפים בגילאי 35-64 שנים, כחלק ממחקר אירופאי גדול על תזונה וסרטן (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). לדברי החוקרים, הסבר אפשרי להשפעה ההפוכה של סידן מתוספים ומהמזון הוא עלייה חדה ברמות הסידן בדם לאחר נטילת התוספים, אך לא לאחר אכילת מזונות עתירי סידן.
יתכן, שרמות גבוהות מדי של סידן בדם יכולות להגביר את הסתיידות העורקים ו/או להשפיע על קרישת הדם. תוצאות המחקר תואמות לאלה שהתקבלו משני מחקרים מסוג מטה-אנליזה – ניתוח של מחקרים קליניים שהראו כי נטילת תוספי תזונה של סידן מגבירה את הסיכון הקרדיווסקולרי. כך למשל, במטה-אנליזה שנערכה על ידי חוקרים מניו זילנד נמצא כי תוספי סידן (במינון של 1,000 מ"ג ביום ויותר) מעלים את הסיכון להתקף לב ב- 27%-31% ולשבץ ב- 12%-20%.

מסקנת החוקרים היא כי יש לנקוט זהירות בנטילת תוספי סידן, להבדיל מצריכה גבוהה של סידן בתזונה. המקורות התזונתיים לסידן אינם משפיעים לרעה על הסיכון הקרדיווסקולרי ולכן הם עדיפים על פני התוספים.
כמה סידן מומלץ לצרוך?
ההמלצות לצריכת סידן של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב (המקובלות גם בישראל) מתבססות על התוצאות הקשורות בבריאות העצם, ומאשרות את חשיבות הסידן לבניית העצם ולשמירה עליה במעגל החיים. ההמלצות לצריכת סידן מתאימות לגיל ולמין על פי הצרכים השונים – לגדילה ולהתפתחות העצמות בילדים ובני נוער ולמניעת איבוד מסת העצם במבוגרים וקשישים.
גם בהמלצות אלה מדגישים כי כדאי שמקור הסידן יהיה מהמזון ולא מתוספים.
הקצבה היומית המומלצת לסידן לפי קבוצות גיל:
1-3 500 מ"ג
4-8 800 מ"ג
9-18 1300 מ"ג
19-50 1000 מ"ג
51-70 גברים 1200 מ"ג
51-70 נשים 1200 מ"ג
70 ומעלה 1200 מ"ג
חלב ומוצריו, מהווים מקור עיקרי לסידן בתזונה, וזאת בזכות תכולת הסידן הגבוהה שבהם ובשל העובדה שהם מספקים סידן הנספג היטב בגוף. בנוסף לסידן, חלב ומוצריו מספקים ויטמינים ומינרלים נוספים החשובים לבריאות העצם.
לכתבות נוספות בנושא לב וכלי דם:
האם תוספי מזון יכולים להוריד כולסטרול?
האם קפה מפחית את הסיכון לאי ספיקת לב?
כורכום עשוי למנוע התקף לב לאחר ניתוח
סרטן השד: השפעת לימפאדמה על דימוי הגוף
דום לב: מדוע הוא מתרחש והאם ניתן למנוע?
מנה של מוצרי חלב מספקת בממוצע 200 מ"ג סידן (למשל כוס חלב או גביע יוגורט). כדי לקבל את אותה כמות סידן ממזונות אחרים, צריך לאכול 3 כוסות כרוב טרי או ברוקולי, 1/2 קופסת סרדינים, 4 כפות שומשום מלא או כ- 100 גרם שקדים. מכאן, שההמלצה לצריכת 3 מנות של מוצרי חלב ביום מספקת כ- 600 מ"ג סידן ביום ואת ההפרש יש להשלים ממקורות לא חלביים.
ומה לגבי אנשים עם אי-סבילות ללקטוז?
על פי ההמלצות החדשות הם לא צריכים לוותר על מוצרי חלב. מומלץ להם לצרוך מוצרי חלב המכילים כמות נמוכה יחסית של לקטוז כמו חלב דל או נטול לקטוז, גבינה צהובה או בולגרית. אפשר לאכול מוצרי חלב בכמות קטנה במשך היום ולשלב אותם יחד עם מזונות נוספים בארוחה. אפשרות נוספת היא להשתמש בתוספת לקטאז לפני אכילת מוצרי חלב.
* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר
.jpg)
.jpg)
.jpg)






