פציעות ספורט. גורמים, מאפיינים, טיפולים ומניעה

גורמים רבים חושפים אותנו לפציעות ספורט שאת רובן ניתן למנוע, ומשנגרמו, הן ניתנות לטיפול יעיל. מהם הסוגים השונים של פציעות, איך ניתן לטפל ולמנוע ומה עושים כשנפצעים. ד"ר יצחק בכר מסביר
ד``ר יצחק בכר
| 27/12/2006 |
צפיות: 5,634
בכול עיסוק בספורט קיים סיכון לפציעה. מובן שהסיכוי להיפצע בספורט מגע אינו דומה לסיכוי להיפצע מהליכה ביער. בעבר היו פציעות ספורט נחלתם של חיילים, ספורטאים מקצועיים, תלמידים ומעטים שעסקו בספורט בסופי שבוע. נכון להיום אנשים רבים עוסקים בספורט כל השבוע ונהנים מיתרונותיו. לגבי חלק מן האנשים, בעיקר אלו שמתאמנים יתר על המידה או באופן שגוי, הספורט כרוך בפציעות. רוב פציעות הספורט ניתנות למניעה, ומשנגרמו, ניתנות לטיפול יעיל וחזרה לפעילות מלאה. הגורמים לפציעות ספורט הינם רבים. היכולת שלנו לצמצם את הגורמים הללו תלויה רבות במודעותינו וביכולתינו לנהוג בשיקול דעת.

גורמים רבים חושפים אותנו לפציעות ספורט, על חלקם אין לנו שליטה (גיל, שינויים גנטיים ופציעות קודמות) ועל חלקם האחר ניתן לשלוט ולהקטין את הנזק (התאמת הציוד, סוג משטח המשחק, טכניקת משחק לקויה, חוסר חימום לפני הפעילות, כושר גופני ירוד, פעילות לא הדרגתית ומתח נפשי הפוגם ביכולתנו).

בעוד שהגפיים שלנו מעבירות כוח ותנועה למרחק הן גם יוצרות עומס החוזר ומתגבר על מערכות העצב, השריר והשלד. אצנים גומעים מרחקים גדולים כל שבוע ושחיינים מתאמנים שעות כל יום. החשיבות הביו מכאנית קריטית לבריאותם ולביצועיהם. אפשרי מצב שבו ספורטאי סובל מבעיה ביו מכאנית באחד המפרקים מבלי שיהיה מודע לכך. במקרה כזה עם תוספת מאמץ חריגה הוא מגביר את סיכוייו להיפצע, ובנוסף גם ביצועיו כספורטאי אינם מיטביים. ניתן לחלק את כל סוגי הפציעות לשני סוגים עיקריים: פציעות חבלה ופציעות ממאמץ חוזר.

פציעות חבלה

פציעות חבלה חריפות נגרמות בדרך כלל מנפילה, מחבטה חד פעמית או מהתנגשות. רגע אחד אתה במצב גופני טוב, בריא ומשולהב ובמשנהו אתה כולך פצע וחבורה. רוב הפציעות הנובעות מחבלה מסתכמות בנזק לרצועות המחברות בין העצמות או לגידים המחברים בין השרירים לעצם.

עם זאת בספורט הכרוך במגע אנו רואים גם פגיעות קשות במיניסקוס, פריקות של מפרקים ואפילו שברים. האזורים בגוף הפגיעים ביותר לנזקי רצועות או גידים הינם הקרסול, הברך והכתף. פגיעה ברצועות או בגידים יכולה גם להתרחש בחלקי גוף אחרים כולל הגב התחתון והצוואר.

פציעות חבלה נעות בין "מתיחת שריר" או נקיעת קרסול קלה לבעיות חמורות המצריכות התערבות כירורגית. חומרת הקרע ברקמה, מיקומו של הנזק וגיל הנפגע יקבעו האם הטיפול יהיה שמרני או כירורגי. חשוב לבחון את מידת הנזק באופן מקצועי. רוב הפציעות יכולות להחלים אך נזקקות לטיפול הולם בשלבי ההחלמה השונים.

פציעות ממאמץ חוזר

שברי מאמץ, דלקות בגידים ודלקות בלוחות הגידול של העצמות הן דוגמאות לפציעות נפוצות כתוצאה ממאמץ חוזר.פציעה כזו תתרחש כאשר ישנה אגירה איטית של נזק לשריר, לגיד או לעצם מפעולה לפעולה עד לגרימת שינויים ונזק משמעותי הגורמים לנו לכאב ומגבלה. מנגנון פציעה זה אופייני לגבי ספורטאים, בעיקר בקרב אלו המשחקים גולף (מרפק גולפאי), טניס (מרפק טניס), באולינג, שחייה, ריצה (בייחוד על הליכון) זריקות כדור עם כתף מורמת, וכל ספורט אחר המחייב חזרה על אותה פעילות בתדירות גבוהה.

לעיתים קרובות נראות פציעות מסוג זה, בגלל שאינן מנטרלות אותנו מיידית, כפחות חשובות ומאיימות. הרגישות או הכאב הקל שמאפיין תחילת פציעה מהסוג הזה עלולים לגרום לנו להתעלם מהבעייה ולהמשיך את פעילותינו. סביר להניח שההתעלמות מהכאב הראשוני לא זו בלבד שלא תעלים את הפציעה, אלא עלולה להחמירה.

עם כניסת המחשב לחיינו הפכו הפציעות ממאמץ חוזר לנפוצות מאוד. השימוש האינטנסיבי במקלדת ובעכבר הפכו פציעות מסוג זה למגפה. עובדי התעשייה, עובדי המשרד, נגנים למינהם וכל העובדים שעיסוקם מחייב אותם ביצוע פעולות חוזרות ונשנות, ללא הפסקה וללא גיוון, חשופים לפגיעה ממאמץ חוזר. עובדי המחשב בשימוש החוזר שהם עושים במקלדת ובעכבר ועובדי מפעלי הרכבה המרכיבים את אותם חלקים באותו אופן שיגרתי.

הכירופרקטיקה, בהסתכלותה התפקודית על גוף האדם, יכולה להועיל בטיפול ומניעת פציעות ספורט ובשיפור הביצועים האתלטים כפי שספורטאי צמרת רבים יעידו. רוב מדינות המערב בניהן ארצות הברית, בריטניה, קנדה, ניו-זילנד ואוסטרליה כוללות כירופרקטורים בקבוצות האולימפיות כבר שנים רבות. הבנת העקרונות הביו מכאניים המעורבים בסוגי הספורט השונים עוזרת לנו למנוע פציעות ולחזור לתפקוד מיטבי לאחר פציעה בעזרת שיקום. על הספורטאי להחלים לחלוטין מפציעתו על מנת למנוע מעגל חוזר של פציעות ההופכות לכרוניות.

כואב לך? עצור את הפעילות

פציעות מסוימות ניתנות לטיפול עצמי בעוד שאחרות צריכות סיוע מקצועי. צריך להסתייע בגורם מקצועי אם כאביך חריפים, ישנה נפיחות או הרדמות של חלק כלשהו בגופך, אינך יכול לשאת עומס על האזור הפגוע, קיים מצב של חוסר יציבות של מפרק או התעוותות של המפרק.

השתמש בשיטת הפרייס למשך 48 שעות כעזרה ראשונה בלבד: Protect - P הגן על האזור הפגוע מפני נזק נוסף, Rest - R מנוחה של האזור, Ice - I קרח מוריד נפיחות, דימום וכאב (20 דקות כל שעתיים), Compress - C חבישה עם תחבושת אלסטית ו-Elevate - E הרם את החלק הפגוע (קרסול או ברך). אפשרויות טיפול נוספות: הפנייה לטיפול תרופתי ו/או כירורגי. קיבוע, טיפולי חשמל ושיקום.

מניעה

פציעות הספורט ניגרמות לרוב כתוצאה מאימון יתר או מאימון לקוי. החדשות הטובות הן שניתן למנוע את רובן. להלן מספר כללים שיעזרו להפחית את הסיכון להיפצע בספורט:

1. הייה מודע למזון ולשתייה שאתה צורך.
2. בתקופות אימון עמוסות הגבר את צריכת הפחמימות.
3. עלה את עומס האימונים באופן הדרגתי.
4. במקביל להגברת עומס באימונים קח יותר מנוחות.
5. על תתאמן קשה אם גופך נוקשה מהאימון הקודם.
6. התאמן על משטחים אימון מתאימים.
7. התאמן עם נעליים מתאימות למשטחי אימון שונים.
8. וודא שהמגרשים עליהם אתה משחק נקיים ממכשול.
9. וודא שהציוד איתו אתה משתמש מתאים ובטוח.
10. התאם לבוש לפעילות. גם כובע אם צריך.
11. למד טכניקות משחק חדשות באופן הדרגתי.
12. וודא שטכניקת המישחק שלך טובה.
13. שחק בהתאם לכללים. לא לכסח.
14. עשה חימום לפני אימון וקירור לאחריו.
15. התקלח והחלף בגדים מיד לאחר הקירור.
16. היזהר מהידבקות במחלות זיהומיות בתקופות אימון קשות.
17. שמור על היגיינה.
18. שמור על כושרך הגופני על כל מרכיביו.
19. כושר אירובי וכוח הינם בסיס חשוב לכל פעילות.
20. הפחת עומס אימונים עם זיהוי סימן של תשישות.
21. הפחת ככל האפשר מתחים נפשיים.
22. שמור על גישה חיובית.
23. טפל בפציעות בעודן קלות ומנע אותן מלהפוך לרציניות.
24. אם במהלך אימון או משחק אתה חש בכאב עצור מיד.

לאתר של ד"ר יצחק בכר "המרכז הכירופרקטיקה, רפואת ספורט ושיקום"

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר יצחק בכר
ד"ר לכירופרקטיקה בהצטיינות,ותואר שני במדעים קליניים ושיקום אוניברסיטת פורטסמות, בריטניה (AECC). התמחות בשיקום מערכות שריר ושלד ועמוד שדרה. בוגר סמינר הקיבוצים מגמת חינוך גופני וחינוך מיוחד.

יועצים בתחום

  • ד"ר איתמר בוצר
    ד"ר איתמר בוצר
    אורטופד ספורט ומנתח תחומי טיפול: פגיעות סחוס, פריקת כתף, קרע במיניסקוס, קרעים של הלברום, קרע ברצועה הצולבת, קרעים בגידי השרוול המסובב ועוד... קרא עוד
  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר איל יעקבי
    ד"ר איל יעקבי
    כירורגיה אורתופדית תחומי טיפול: טראומה אורתופדית, שברים מורכבים, שברי צוואר, רפואת ספורט, עמוד שדרה ועוד... קרא עוד
  • פיזיוקליק
    פיזיוקליק
    פורטל פיזיותרפיסטים מומחים פיזיוקליק הינו פורטל יחיד מסוגו לחיפוש מדויק וספציפי של פיזיותרפיסטים מטפלים מכל רחבי הארץ. מטרת הפלטפורמה לקשר בין הפציינט לפיזיותרפיסט המטפל בתחום הכאב הספציפי ממנו סו... קרא עוד
  • ד"ר אלן ענר
    ד"ר אלן ענר
    חוו"ד אורתופדיות משפטיות בדיקה על-קולית ( אולטרה-סאונד) פרקי ירכיים תינוקות. איבחון וטיפול של מחלות אורתופדיות מגיל 0 ועד גיל 18. פגיעות ספורט אצל ילדים ומתבגרים ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

פציעת מאמץ חוזרני: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 15/07/2019 |
צפיות: 62
פציעת מאמץ חוזרני היא פגיעה בשריר או בגיד שמתרחשת עקב מאמץ חריג. התאמת סביבת העבודה ושמירה על יציבה נכונה ימנעו את הפציעה ואת הנזק שהיא גורמת
קרא עוד
טונוס שריר נמוך: גורמים ודרכי טיפול בהיפוטוניה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/07/2019 |
צפיות: 172
היפוטוניה היא חולשה של טונוס השריר אשר באה לידי ביטוי בעיכובי התפתחות מוטוריים אצל תינוקות ואצל פעוטות
קרא עוד
כיצד למנוע פציעות במשחק כדורשת?
ד"ר עדי מור
| 25/06/2019 |
צפיות: 777
פציעות בכף היד ובאצבעות נחשבות לנפוצות בקרב שחקניות כדורשת, ומספרן עולה משנה לשנה. כמה סוגי פציעות קיימות? מהן דרכי הטיפול? וכיצד נגרמת פציעה מסוג זה?
קרא עוד
שין ספלינט: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/06/2019 |
צפיות: 267
שין ספלינט הוא כאב הנגרם מלחץ ומעומס על עצם השוקה. מנוחה והפסקת הפעילות יימנעו החמרה של המצב
קרא עוד
קיפוזיס: גורמים ודרכי טיפול בגיבנת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/06/2019 |
צפיות: 335
גיבנת היא בליטה בגב העליון אשר יכולה להיגרם בגלל מגוון סיבות, כמו יציבה לקויה, גידולים בעמוד השדרה ואוסטאופורוזיס
קרא עוד
שבר בצוואר הירך בגיל השלישי
ד"ר איל יעקבי
| 16/06/2019 |
צפיות: 632
אחוז גבוה של אנשים מקרב אוכלוסיית הגיל השלישי סובלים משבר בצוואר הירך. שבר מסוג זה פוגע קשות באיכות החיים ובתוחלת החיים של מטופלים בגיל זה. מה הוא השילוב הנחוץ לקבלת הטיפול היעיל ביותר? וכיצד קשורה לכל זה מחלת האוסטאופורוזיס?
קרא עוד
פיזיותרפיה לכאבי גב עליון
פיזיוקליק
| 10/06/2019 |
צפיות: 854
אנשים רבים סובלים מכאבי גב עליון כתוצאה מאורח החיים המודרני, ישיבה לא נכונה ויציבה כפופה. מהן הסיבות לכאב זה? איזה קשר קיים בין האנטומיה הטבעית של האדם להופעת כאבים בגב העליון? ואילו תרגילי פיזיותרפיה יסייעו בהפחתת כאבים אלו?
קרא עוד
תסמונת הצביטה בכתף: תסמינים, גורמים ותרגילי פיזיותרפיה
פיזיוקליק
| 16/05/2019 |
צפיות: 813
אתם חשים כאב הדומה לצביטה באזור הכתף בעת הרמת היד כלפי מעלה? אתם לא מדמיינים. הכאב החד הזה הוא חלק מתסמונת הצביטה בכתף. מה הגורמים לתסמונת? מה הם דרכי הטיפול? וכיצד פיזיותרפיה מסייעת לשיפור הבעיה הרפואית?
קרא עוד
פיזיותרפיה לטיפול בוורטיגו
פיזיוקליק
| 28/04/2019 |
צפיות: 981
האם הרגשתם לאחרונה שכל העולם מסתובב לכם? שאתם לא מסוגלים לשמור על שיווי המשקל שלכם? אולי אתם סובלים מוורטיגו. תרגילי פיזיותרפיה הם אחד מהפתרונות היעילים ביותר לטיפול ומניעת התקפים אלו. מה כולל הליך השיקום? כיצד פועל כל תרגיל? ואילו תרגילים יש לבצע בבית?
קרא עוד
כיצד פותרים כאבים לאחר ניתוח?
ד"ר אלון מרגלית
| 17/04/2019 |
צפיות: 1,080
לאחר כל הליך כירורגי באשר הוא מגיע כאב. הכאב הפיזי עלול לגרום לסבל נפשי. שני גורמים אלו יכולים לעכב את הליך ההחלמה. מדוע אסורה מנוחה מלאה? כיצד בונים תכנית שיקום מדויקת? ומה חשיבות השינה להליך?
קרא עוד