סוכרת: איך לעבור את שבועות ללא סיבוכים

למעלה מחצי מיליון ישראליים המתמודדים עם סוכרת נאלצים להתלבט רבות בהיבט הבריאותי של אכילת מוצרי חלב. האם זה מותר? האם זה טוב ורצוי? ואולי מזיק? בכתבה נמליץ לחולי סוכרת אלו מאכלי חלב מותר לאכול ומאלו כדאי להימנע
מאת מיכל לנגברג
| 24/05/2012 |
צפיות: 2,562
אכילת מוצרי חלב היא אחד ממנהגי חג השבועות המוכרים והאהובים ביותר. לקראת החג השווקים והרשתות מתמלאים במוצרי חלב חדשים והשפע רב. השנה אנו עדים לחוברות מתכונים אשר מתווספות למוצרי החלב השונים. אולם, למול השפע הלבן הזה, למעלה מחצי מיליון ישראליים המתמודדים עם סוכרת נאלצים לשאול את עצמם שאלות רבות בטרם יוכלו להנות ממטעמי החג.

למידע נוסף בנושא סוכרת היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום סוכרת אנדוקרינולוגיה
פורום סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה קלינית

חלב: כן או לא?


מבחינה תזונתית חלב הוא מוצר מזון בעל ערך תזונתי גבוה המכיל רכיבים תזונתיים חשובים רבים כמו: חלבון איכותי, סידן, מגנזיום, אשלגן, וויטמין B12.

העולם הרפואי והמדעי מקיים ויכוח סוער לגבי התועלת או הנזק שבאכילת מוצרי חלב. בכל הנוגע לסוכרת, מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על השפעתם של מרכיבי החלב כגון סידן וויטמין D במניעת סוכרת מסוג 2. מחקרים אחרים מצאו קשר בין צריכת מוצרי חלב דלי שומן למניעת השמנה ובהתאם מניעת התפתחות סוכרת. עם זאת, מחקרים אחרים מצביעים על קשר אפשרי בין צריכת חלב בקר להתפתחות סוכרת מסוג 1 בילדים. הדעות נחלקות לכאן ולכאן ובינתיים המידע הקיים אינו חד משמעי.

כמה סוכר יש בחלב?


כאשר רוצים לדעת מה כמות הסוכר במוצר מזון, יש לבדוק מה כמות הפחמימות שבו. מקור הפחמימות במוצרי חלב הוא הלקטוז (סוכר החלב) הנמצא בחלב באופן טבעי. בנוסף, שימוש בעמילן להסמכה ובפחמימות אחרות כמו רכיבי פרי שמוספים למוצרי חלב שונים, תורמים אף הם לתכולת הפחמימות במוצר. תכולת הפחמימות בחלב ובמוצרי חלב נוזליים או דלילים כמו יוגורט אינה מבוטלת, וצריכת מוצרי חלב אילו משפיעה על רמת הסוכר בדם לאחר האכילה.

סוכרתיים יכולים לשלב בתזונתם מוצרי חלב ניגרים כחלק מתוכנית אכילה מאוזנת, אך עליהם להתחשב בכמות הפחמימות שבמוצר. לדוגמא, תכולת הפחמימות בגבינות לבנות וקשות אינה גבוהה. עם זאת, גבינות צהובות וקשות בד"כ מכילות כמות גבוהה מאוד של שומן רווי וכולסטרול, ולכן לא רצוי להרבות באכילתן. בנוסף, עבור סוכרתיים רצוי להעדיף מוצרי חלב דלי שומן ומוצרים ללא תוספת סוכר.

חלב ומוצרי חלב אחרים המומתקים בסוכר ואילו המכילים תוספות כמו קורנפלקס, שוקולד וגרנולה, מתאפיינים בתכולת פחמימות גבוהה מאוד. מעדן יוגורט עם פרי וסוכר מכיל כמעט פי 3 מכמות הסוכר שיש ביוגורט טבעי ללא תוספות.


להלן ערכיהם של מוצרי החלב:


כוס חלב 3%: פחמימות: 10 גרם, קלוריות: 115, חלבון: 6 גרם, שומן: 6 גרם, סידן: 200 מ"ג.

כוס חלב 1%: פחמימות: 10 גרם, קלוריות: 85, חלבון: 6 גרם, שומן: 2 גרם, סידן: 200 מ"ג.

יוגורט טבעי 1.5% (גביע 150 גרם): פחמימות: 7-10 גרם, קלוריות: 90, חלבון: 7 גרם, שומן: 4.5 גרם, סידן 200 מ"ג.

יוגורט 1.5% עם פרי (גביע 150 גרם): פחמימות: 23 גרם, קלוריות: 130, חלבון: 5.5 גרם, שומן 4.5 גרם, סידן 200 מ"ג.

יוגורט דיאט 0% עם פרי (גביע 150 גרם): פחמימות: 7-12 גרם, קלוריות: 65, חלבון: 7 גרם,
שומן: 0, סידן 200 מ"ג.

50 גרם גבינה לבנה 5%: פחמימות: 2 גרם, קלוריות: 50, חלבון: 4.5 גרם, שומן: 2.5 גרם, סידן: 60-100 מ"ג.

לכתבות נוספות בנושא סוכרת וחג השבועות:
מה חשוב לחולי סוכרת לקחת לטיול בפסח
מה הקשר בין תסמונת מטבולית וסוכרת?
חיים ללא חלב: הכל על רגישות ללקטוז
חג שבועות בריא וקל לעיכול תעשה לך
קיש כרישה וטופו

שמירה על ערכי סוכר תקינים בדם, וכן איזון גורמי הסיכון הנלווים לסוכרת כגון: שומני הדם, לחץ הדם והמשקל, מסייעים במניעת סיבוכי הסוכרת. התזונה המתאימה לאנשים עם סוכרת לוקחת בחשבון את
כמות וסוג הפחמימות (לאיזון הסוכר ושומני הדם), את כמות וסוג השומן (לאיזון שומני הדם והכולסטרול), את כמות הנתרן (לאיזון לחץ דם) ואת הצריכה הקלורית (לשמירה על המשקל ואיזון כל גורמי הסיכון).

תו א.י.ל, של האגודה הישראלית לסוכרת, משמש כלי עזר ומקור מידע לצרכנים עם סוכרת ומופיע על אריזת מוצרים שנבדקו על ידי וועדת המזון של האגודה ועמדו בקריטריונים שנקבעו על ידה לתזונה המתאימה לסוכרתיים. הקריטריונים כוללים הגדרה של כמות פחמימות נאותה, שומן רווי, מלח, וכולסטרול בכמות מוגבלת ותכולת סיבים תזונתיים.

מוצרי חלב שמסומנים בתו א.י.ל. מכילים לכל היותר 100 קלוריות, לא יותר מ10 גרם פחמימות למנה, ועד 1.5 גרם שומן רווי ל 100 גרם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד