פקקת ורידים: פעילות גופנית תעזור למנוע

פעילות גופנית שגרתית יכולה להקטין את הסיכון לחלות בפקקת ורידים עמוקה וניתן לעשות אותה גם מבלי לצאת מהבית. לכבוד חודש המודעות למחלה הכנו לכם מספר תרגילים שיעזרו לכם למנוע פקקת ורידים
מאת ד"ר אשר וינדר ואייל אמון
| 26/03/2012 |
צפיות: 4,611
פקקת ורידים עמוקה או באנגלית (DVT (Deep Vein Thrombosis היא מחלה בה נוצר קריש דם בורידים מסיבות שונות. קריש דם זה עשוי לעיתים להיסחף עם זרם הדם אל הריאות ולגרום לחסימה של כלי דם בראות שמתבטא בתסמינים שונים כגון כאבים בחזה, קוצר נשימה, דופק מהיר ובמקרה החמור ביותר גורם למוות.

תסמיני המחלה


פקקת ורידים עמוקה בגפיים תחתונות מלווה לעיתים בתסמינים אופייניים של נפיחות ברגליים, כאב, אדמומיות, אך במקרים רבים לא מופיעים סימנים כלל והמחלה מתגלה כאשר מופיעים סיבוכים כגון תסחיף ריאתי. הבדיקה הנדרשת לאבחנה של הפקקת היא בדיקת אולטרסאונד של הגפיים.

למידע נוסף בנושא לב וכלי דם היכנסו לפורומים:
פורום טיפולי ורידים, דליות, מחלות כלי דם
פורום כירורגית כלי דם, ורידים
פורום ניתוחי לב, השתלות לב, ניתוח מעקפים, התקף לב
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום שומנים בדם, מחלות לב

ד"ר אשר וינדר מעריך כי "יותר מ- 10,000 חולים בישראל לוקים בקרישי דם בשנה, רק לחלקם יש סימנים מוקדמים. מניעה של DVT אפשרית ופשוטה הרבה יותר מאשר הטיפול בה ולנמצאים במצבים בעלי סיכון או בקבוצות סיכון מומלץ להיבדק ולהיוועץ ברופא על אפשרויות המניעה".

גורמי הסיכון


בין גורמי סיכון – ניתוחים, פציעות או מחלות הכרוכות באשפוז, עודף משקל, הריון, נטילת גלולות למניעת הריון וישיבה ממושכת ללא תנועה בגפיים התחתונות. פקקת ורידים ניתנת למניעה על ידי מיגוון אמצעים מתאימים כגון תרופות נוגדות קרישה הניתנות סביב ניתוחים או מצבים דומים. קרוב לוודאי שהתנהגות נכונה כמו פעילות גופנית שגרתית יכולה להקטין את הסיכון ללקות ב- DVT.

ד"ר וינדר מוסיף: "מטרת הטיפול למניעת פקקת ורידים הוא מניעת התפתחות קריש דם במצבי סיכון מוגבר והוא כולל לרוב טיפול בנוגדי קרישה במינון נמוך. במקרה של מחלה קיימת הטיפול שונה ומורכב יותר."

תרגילים לאימון בבית


לא לכולם יש זמן וכוח ללכת לחדר כושר, אך ניתן לשמור על הבריאות ולהתאמן גם בלי לצאת מפתח הבית. לרגל חודש המודעות הבינלאומי לפקקת ורידים עמוקה שמצוין ברחבי העולם בחודש מרץ, אייל אמון ממליץ על חמישה תרגילים פשוטים שיגרמו לכם לזוז ולשמור על הבריאות:


ספות הסלון -SQUAT (סקווט):
עמדת מוצא - עמידה ישרה בה הידיים מורמות לפנים וניצבות לגו.
תרגול - "ישיבה" בה הישבן נוגע קלות בקצה המושב ( עד ל-90 מעלות במפרק הברך ) וחזרה לעמידה.
מינון - 1-2 סטים של 15 חזרות ומנוחה של 45-60 שנ'.

כסא - לא לישיבה בלבד - פשיטות מרפקים
עמדת מוצא - סמיכה אחורית על הכסא, רגלים ישרות לפנים.
תרגול - "שקיעה" של הגוף כלפי הקרקע ועליה לעמדת המוצא תוך כדי כפיפה בכתפיים ופשיטת המרפקים.
מינון - 1-2 סטים של 10 חזרות ומנוחה של 60 שנ'.

סולם - לישבן ולירכיים
עמדת מוצא - ידיים על הסולם, רגל אחת על הרצפה ואחת על השלב השני לפחות.
תרגול - עולים עם הרגל השנייה ומפגישים אותה באותו שלב עם הרגל השנייה, וחוזרים לעמדת המוצא.
מינון - 1-2 סטים של 15 חזרות ומנוחה של 45-60 שנ' לכל אחת מהרגליים.

לכתבות נוספות בנושא לב וכלי דם:
לחץ דם גבוה: לפני התרופות תנסו לרוץ
לב: כך תהרסו אותו במו ידיכם
5 מיתוסים על דופק לב
מחלות לב: תמרורי אזהרה מהם אסור להתעלם
כולסטרול גבוה בקרב גברים

ספרים - בטן והרבה שרירים נוספים שיספרו לכם שהם קיימים
עמדת מוצא - שמיכה קדמית , ידיים ברחוב כתפיים , ספר מעניין בינהן.
תרגול - הרמת יד באוויר, דפדוף עמוד אחד ועמוד נוסף עם היד השנייה עד שגומרים את הספר או לפחות עוברים פרק.
מינון - 1-2 סטים של 20-25 "עמודים" ומנוחה של 45-60 שנ'.

לפני המקלחת עם המגבת - זמן בטן
עמדת מוצא - שכיבה על הגב מגבת בשתי ידיים מאחורי הראש רגליים בקירוס.
עליות משכיבה לישיבה עד 30 מעלות מהקרקע.
תרגול/ מינון - 1-2 סטים של 15 חזרות ומנוחה של 45-60 שנ'.

הערות: התרגילים מיועדים לאנשים בריאים בלבד, המינונים נכתבו למתאמנים בתחילת דרכם, את המשקלים יש להתאים לדרגת קושי סובייקטיבית של המתאמן.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • אבישי ברטל
    אבישי ברטל
    שיקום אורתופדי, שיקום פציעות ספורט, שיקום בעיות פה ולסת שיקום וסטיבולרי שיקום גריאטרי. בעל הכשרות של טיפול בכאב כרוני, דיקור מערבי וטיפול בסימפטומים של ראש-צוואר-פנים. פיזיותרפיסט מוסמך מטעם משנת 20... קרא עוד