איך תפתחו חוסן נפשי?

בארץ שלנו טראומות מתרחשות חדשות לבקרים. פיתוח חוסן נפשי אינו מקנה ביטוח מפני הנזק הנגרם מהחשיפה לטראומה, אבל זה יכול לספק הגנה בפני לחץ וחרדה שבשגרת החיים היומיומית. ד"ר נעמי באום מסבירה
מאת ד"ר נעמי באום
| 17/04/2006 |
צפיות: 5,641
דירוג: 1.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 1.0 מתוך 5
במחקרים רבים נמצא כי קיימים מספר גורמים המסייעים להתמודדות יעילה יותר במצבים קשים מתמשכים. גורמים אלו משפרים את החוסן הנפשי של האדם בפני לחצים ומצוקות, ומאפשרים לו להשרות על עצמו ועל סביבתו אווירה טובה ותחושת בטחון.

במאמר זה מספר עצות, המיועדות להגביר את החוסן שלכם בפני האירועים הקשים אליהם אנו יכולים להיחשף. למרבה הצער, פיתוח חוסן נפשי אינו מקנה ביטוח מפני הנזק הנגרם מהיחשפות ישירה לטראומה. עם זאת, פיתוח חוסן מספק הגנה בפני לחץ וחרדה שבשגרת החיים היומיומית. אנו מקווים כי העצות הבאות יסייעו לכם להיות רגועים ובריאים יותר.

הקדישו זמן למערכות יחסים תומכות. אנשים בעלי קשרים משמעותיים וקרובים עם משפחה וחברים, נוטים להתמודד טוב יותר במצבי מצוקה. מערכות יחסים קרובות יוצרות תחושת מחוייבות וקרבה, וידיעה שיש עבור מי להמשיך ולהיאבק.

במחקרים שונים נמצא כי אנשים בעלי משפחה נטו פחות לשקוע בדיכאון בעקבות מצבי מצוקה, בשל הידיעה כי יש להם אחריות כלפי הקרובים אליהם ולכן הם אינם יכולים לוותר ולצנוח לייאוש.

רכשו ידע על המצב. מידע אמיתי ומדוייק על המצב מאפשר הערכה מושכלת יותר של מידת הסיכון שבו ושל דרכי ההתמודדות הרצויות. ידע זה גם מנטרל חששות מוגזמים, אשר נובעים מהפחד מפני הלא ידוע.

דברו על רגשותיכם עם אנשים הקרובים לכם. כל אחד מאתנו מרגיש לעתים צורך לפרוק מעט מן הלחץ הנערם בשגרת החירום. הזדמנויות לדבר על התחושות אותן אנו חווים, מאפשרת "להוציא קיטור" ולחזור לתפקד באופן רגוע יותר. בנוסף, לעתים נופתע לגלות כי גם אנשים אחרים מרגישים כמונו. גילוי זה מאפשר לחלוק בנטל המחשבות והספקות עם אדם נוסף החשוב לנו.

שימרו על בריאות גופנית. קיים קשר מוכח בין תזונה, מצב גופני ולחץ. מצבי לחץ מציבים דרישות כבדות מאד מגופנו, ומכלים בהדרגה את המשאבים הגופניים. תוצאות אופייניות של מצבי לחץ הן עייפות ומיחושים גופניים. מסיבה זו, נטילת אחריות על הגוף (על ידי תזונה נכונה ובריאה, פעילות גופנית ושינה מספקת), מאפשרת לגוף הזדמנות לחדש את משאביו ולתקן את הנזקים הנגרמים מהלחץ.

תרגלו הרפיה. הרפיה יומית עשויה לסייע לכם להתמודד עם הלחץ והמתחים של חיי היומיום. ככל שתתרגלו יותר, גופכם יהיה רגוע ומאוזן יותר. לכך תהיה השפעה ישירה על מצב רוחכם ושלוותכם הנפשית. נסו לתרגל פעם או פעמיים ביום, בכל פעם למשך מספר דקות.

שימרו על שגרה יומיומית. שמירה על שגרה היא דרך להראות לעולם ולעצמכם כי אין דבר אשר יצליח לשבור או להפחיד אתכם. זוהי הצהרה אמיצה המכריזה כי אתם ממשיכים לחיות ולקוות כרגיל, למרות המכשולים שבדרך.

השתמשו בהומור. צחוק מאפשר לנו לראות גם את הצד הבהיר יותר של המציאות ומסייע לנו לצאת ממצבי עצבנות או לחץ. הומור גם משפר את בריאותנו הגופנית ומאפשר לנו למצוא פתרונות יצירתיים ושמחים למצב.

עזרו לאחרים הזקוקים לכך. מיצאו אפיקי התנדבות ועשייה למען הזולת. מחקרים פסיכולוגיים רבים מוכיחים כי אנשים שתורמים מעצמם מרגישים בעלי שליטה ויכולת ומתמודדים טוב יותר עם מצבי מצוקה, מאשר אנשים המרגישים חסרי אונים. עצם הידיעה כי ביכולתנו להשפיע ולשנות מדרבנת אותנו שלא לוותר ולא להיכנע לייאוש.

הקדישו זמן לתחביב. פנו זמן ביום לדבר אותו אתם נהנים לעשות: ספורט, אמנות טיולים, או משהו אחר, על מנת להירגע ולהיזכר שגם בשגרת היומיום הקשה יש נקודות אור, ששווה להמשיך בשבילן.

למידע נוסף בנושא התמודדות עם לחץ וטראומה באתר המרכז הישראלי לטיפול בפסיכוטראומה

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר