יציבה, קיעורים וקימורים. לשמור על גב ישר

היציבה הינה אחד המדדים הפיזיים המובהקים למצב גופנו. מהי יציבה לקויה ומה קורה לגוף שלנו במצב זה? כיצד היא נוצרת? ד"ר יצחק בכר מסביר הכל על איך למנוע נזק יום-יומי לגופכם
ד``ר יצחק בכר
| 08/12/2005 |
צפיות: 7,925
יציבה היא החלון לעמוד השדרה. יציבה גרועה יכולה לעיתים קרובות להעיד על תפקוד לקוי של עמוד שדרה ומערכת העצבים. יציבה אופטימלית הינו מצב שבו מפרקי הגוף השונים "מאורגנים" בצורה שאינה יוצרת עומס יתר על איזור מסוים בגופנו. ביציבה מיטבית הגוף מתעייף פחות, ויעילותו הביו מכאנית גדלה.

יציבה לקויה לעומת זאת היא מן הגורמים הנפוצים ביותר לכאבים ולתפקוד לקוי של עמוד השדרה. מפרקים ושרירים שאינם ממוקמים במצבם הניטראלי גורמים לעייפות, חוסר נוחות, כאב ולבסוף פציעה. צבע יחוש זאת אם ירכון עם ראשו לאחור ממושכות לצורך צביעה של התקרה. איש מחשבים יחוש זאת ביושבו ממושכות, באופן מרושל מול מחשב. שפרו יציבתכם ומנעו נזק מגופכם

קיעורים וקימורים

עמוד השדרה מצויד בשלוש קשתות: קשת (קיעור) צווארית, קשת (קימור) גבית וקשת (קיעור) מותנית. שמירה על המבנה הזה בעמידה, ישיבה או בתנועה מקנה חוזק, יציבות וגמישות לעמוד השדרה ומשמש בסיס ליציבה נכונה ובריאה. פגיעה ממושכת או חוזרת על עצמה בקשתות הללו משמעותה עומס יתר ונזק. מה קורה לצווארנו כאשר אנו רוכנים לכיוון מסך המחשב? מתרוממים להחליף נורה? או מתכופפים לרחוץ את תינוקנו? ובכן, בכל המקרים חל שינוי באחת או בכול הקשתות של עמוד השדרה. האם השינוי הזה מתמשך שניות, דקות, או שעות ...האם השינוי הזה חוזר על עצמו?

יציבה לקויה. הגוף מתעייף. אחד המאפיינים החשובים של יציבה לקויה הוא הנזק האיטי והמצטבר אשר נילווה לה. החיסרון הגדול של נזק מהסוג הזה הוא שאינו מורגש באופן מידי, על כן איננו מודעים לו ואיננו יכולים להיתגונן מפניו. רק לאחר שעות, ימים, או אפילו שבועות וחודשים כאשר הנזק גודל והופך משמעותי, אז אנו חשים בכאב ובסימפטומים נוספים.

כאשר היציבה לקויה: הגוף מתעייף מהר יש קושי לעמוד גם במאמץ קל; תפקוד לקוי של האיברים הפנימיים
תפקוד לקוי של הריאות; תפקוד לקוי של מערכת העיכול; זרימה לימפטית לקויה; זרימה דם לקויה; תפקוד לקוי של שורשי העצבים בגין לחץ; אובדן של תחושת מצב הגוף proprioception.

האם גם אתה יושב כך? ישיבה שפופה והחלקה קדימה על הכסא כאשר הגב קמור, הצוואר קעור ושרירי העורף מכווצים גורמת לכאבי צוואר וראש ושכמות וכאבי גב תחתון. יציבה שפופה עם כתפיים נפולות קדימה כאשר החזקת הראש גבוה מדי או נמוך מדי ללא תנועה למשך פרקי זמן ארוכים, גורמת לכאבי צוואר וראש ושכמות. תופעת ראש הצב - נשיאת הראש קדימה באופן מודגש גורמת להרבה אנשים לכאבי צוואר, ראש ושכמות. משקל הראש מונח על שרירי העורף ופחות על חוליות הצוואר, כל 2.5 ס"מ של מנח ראש לפנים העומס על שרירי העורף עולה ב-4.5 ק"ג. עמידה והליכה עם האגן מוטה לפנים גורמת לקיעור (לורדוזה) יתר של עמוד השדרה המותני, חולשה של שרירי הבטן ושרירי גב תחתון מקוצרים ומכווצים.

היווצרות יציבה לקויה

לעיתים קרובות יציבה לקויה מתחילה כתוצאה של פציעות וחבלות. אלא שיציבה לקויה יכולה להיגרם גם מגורמים סביבתיים, תזונתיים, הרגלים היתנהגותיים ועוד. להלן מגוון מהגורמים ליציבה לקויה:

גורמים מבניים: שינויים מבניים ארוכי טווח או מולדים. גורמים תזונתיים ומטבוליים: חוסר תזונתי (נדיר בימינו); אובדן צפיפות עצם. גורמים תפקודיים: הרגלי יציבה לקויים; צפייה ושימוש ממושך בטלויזיה ובמחשב; שינויים ניוונים; יציבה לקויה בגלל כאב; יציבה לקויה מישנית לפציעה; שרירים שאינם מאוזנים מבחינת הטונוס; בעיות במערכת הנשימה; חולשה כללית; משקל יתר; אובדן של תחושת מצב הגוף - proprioception. גורמים פסיכולוגיים: הערכה עצמית; התפתחות שדיים אצל נערות צעירות ועוד; מתח נפשי.

טיפים ליציבה נכונה


הימנע משהות ממושכת במצב שבו קשתות עמוד השדרה אינן נשמרות.

הימנע מפגיעה בקשתות גבך, כפוף ברכיך לצורך הרמת משאות.

בכל מצב שאתה מצוי - שנה תנוחות באופן תכוף. העדף לנוע.

נעלו נעליים נוחות.

הימנעי מנעילת עקבים ככל האפשר, דבר זה משבש את קשתות עמוד השדרה.

הימנע מעיוות הצוואר לצורך אחזקת הטלפון בין הצוואר לכתף.

ישיבה

ישיבה, גם נכונה, מפעילה לחץ על גבך. קום ולך לעיתים קרובות.

במידת הצורך הוסף מגבת מגולגלת או כרית לשקע של הגב התחתון.

בנהיגה שב זקוף, וכוון את המושב למרחק המאפשר לברכיים להיות כפופות קמעה.

עמידה

בעמידה ממושכת העבר מידי פעם את משקל גופך ואת מרכז הכובד מרגל לרגל.

בעמידה ממושכת הנח רגל תורנית על ספסל נמוך.

לעמידה נכונה שמור אוזן, כתף, ירך וקרסול באותו קן דמיוני.

הימנע מנשיאת משקל כבד על כתף אחת.

שינה.

בשינה על הצד כרית בין הברכיים יכולה להקל על הגב.

הימנע משינה על מזרון ועל כרית שאינם נותנים תמיכה מתאימה.

שן על הגב עם ברכיים כפופות או על הצד בתנוחה עוברית, הימנע משינה על הבטן.

לאתר של ד"ר יצחק בכר המרכז לכירופרטיקה, רפואת ספורט ושיקום

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר יצחק בכר
ד"ר לכירופרקטיקה בהצטיינות,ותואר שני במדעים קליניים ושיקום אוניברסיטת פורטסמות, בריטניה (AECC). התמחות בשיקום מערכות שריר ושלד ועמוד שדרה. בוגר סמינר הקיבוצים מגמת חינוך גופני וחינוך מיוחד.

יועצים בתחום

  • ד"ר מיכאל רום
    ד"ר מיכאל רום
    מומחה לרפואה אסתטית בעל קליניקת RMS למתן שירות רפואה כללית ושיקומית. מומחה לרפואה פיזיקלית ושיקום העור, ובעל ניסיון עבודה עשיר במרכזים השיקומיים הנחשבים בארץ. ... קרא עוד
  • פיזיוקליק
    פיזיוקליק
    פורטל פיזיותרפיסטים מומחים פיזיוקליק הינו פורטל יחיד מסוגו לחיפוש מדויק וספציפי של פיזיותרפיסטים מטפלים מכל רחבי הארץ. מטרת הפלטפורמה לקשר בין הפציינט לפיזיותרפיסט המטפל בתחום הכאב הספציפי ממנו סו... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

פציעת מאמץ חוזרני: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 15/07/2019 |
צפיות: 62
פציעת מאמץ חוזרני היא פגיעה בשריר או בגיד שמתרחשת עקב מאמץ חריג. התאמת סביבת העבודה ושמירה על יציבה נכונה ימנעו את הפציעה ואת הנזק שהיא גורמת
קרא עוד
טונוס שריר נמוך: גורמים ודרכי טיפול בהיפוטוניה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/07/2019 |
צפיות: 172
היפוטוניה היא חולשה של טונוס השריר אשר באה לידי ביטוי בעיכובי התפתחות מוטוריים אצל תינוקות ואצל פעוטות
קרא עוד
כיצד למנוע פציעות במשחק כדורשת?
ד"ר עדי מור
| 25/06/2019 |
צפיות: 777
פציעות בכף היד ובאצבעות נחשבות לנפוצות בקרב שחקניות כדורשת, ומספרן עולה משנה לשנה. כמה סוגי פציעות קיימות? מהן דרכי הטיפול? וכיצד נגרמת פציעה מסוג זה?
קרא עוד
שין ספלינט: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/06/2019 |
צפיות: 268
שין ספלינט הוא כאב הנגרם מלחץ ומעומס על עצם השוקה. מנוחה והפסקת הפעילות יימנעו החמרה של המצב
קרא עוד
קיפוזיס: גורמים ודרכי טיפול בגיבנת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/06/2019 |
צפיות: 335
גיבנת היא בליטה בגב העליון אשר יכולה להיגרם בגלל מגוון סיבות, כמו יציבה לקויה, גידולים בעמוד השדרה ואוסטאופורוזיס
קרא עוד
שבר בצוואר הירך בגיל השלישי
ד"ר איל יעקבי
| 16/06/2019 |
צפיות: 632
אחוז גבוה של אנשים מקרב אוכלוסיית הגיל השלישי סובלים משבר בצוואר הירך. שבר מסוג זה פוגע קשות באיכות החיים ובתוחלת החיים של מטופלים בגיל זה. מה הוא השילוב הנחוץ לקבלת הטיפול היעיל ביותר? וכיצד קשורה לכל זה מחלת האוסטאופורוזיס?
קרא עוד
פיזיותרפיה לכאבי גב עליון
פיזיוקליק
| 10/06/2019 |
צפיות: 854
אנשים רבים סובלים מכאבי גב עליון כתוצאה מאורח החיים המודרני, ישיבה לא נכונה ויציבה כפופה. מהן הסיבות לכאב זה? איזה קשר קיים בין האנטומיה הטבעית של האדם להופעת כאבים בגב העליון? ואילו תרגילי פיזיותרפיה יסייעו בהפחתת כאבים אלו?
קרא עוד
תסמונת הצביטה בכתף: תסמינים, גורמים ותרגילי פיזיותרפיה
פיזיוקליק
| 16/05/2019 |
צפיות: 813
אתם חשים כאב הדומה לצביטה באזור הכתף בעת הרמת היד כלפי מעלה? אתם לא מדמיינים. הכאב החד הזה הוא חלק מתסמונת הצביטה בכתף. מה הגורמים לתסמונת? מה הם דרכי הטיפול? וכיצד פיזיותרפיה מסייעת לשיפור הבעיה הרפואית?
קרא עוד
פיזיותרפיה לטיפול בוורטיגו
פיזיוקליק
| 28/04/2019 |
צפיות: 982
האם הרגשתם לאחרונה שכל העולם מסתובב לכם? שאתם לא מסוגלים לשמור על שיווי המשקל שלכם? אולי אתם סובלים מוורטיגו. תרגילי פיזיותרפיה הם אחד מהפתרונות היעילים ביותר לטיפול ומניעת התקפים אלו. מה כולל הליך השיקום? כיצד פועל כל תרגיל? ואילו תרגילים יש לבצע בבית?
קרא עוד
כיצד פותרים כאבים לאחר ניתוח?
ד"ר אלון מרגלית
| 17/04/2019 |
צפיות: 1,080
לאחר כל הליך כירורגי באשר הוא מגיע כאב. הכאב הפיזי עלול לגרום לסבל נפשי. שני גורמים אלו יכולים לעכב את הליך ההחלמה. מדוע אסורה מנוחה מלאה? כיצד בונים תכנית שיקום מדויקת? ומה חשיבות השינה להליך?
קרא עוד