כיצד אימון אישי יכול לעזור לחולי סוכרת?

חולי סוכרת יכולים לבחור בין תחושת קורבנות לבין ניסיון לשפר את איכות חייהם באופן אקטיבי. איך אימון אישי רלוונטי לשלל האתגרים עימם מתמודדים חולי סוכרת והאם הוא עוזר לאזן את הסוכר?
מאת קובי חיון
| 30/06/2011 |
צפיות: 4,780
בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהתפרצות מחלת סוכרת הנעורים (סוג 1) בקרב ילדים בישראל כמו גם בעולם כולו. תהליך האימון האישי, הקואוצ'ינג, הינו תהליך שמטרתו להעלות את הכושר של אנשים ליצור פריצת דרך ומצוינות, תוך עמידה ביעדים אותם הם מציבים לעצמם.

למידע נוסף בנושא סוכרת היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום סוכרת אנדוקרינולוגיה
פורום סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
פורום רפואת משפחה
פורום תזונה קלינית

מהי נקודת המוצא לתהליך האימון?


נוכל להתייחס לסוכרת כאירוע "שנפל עלינו מהשמיים" ואין לנו כל יכולת להשפיע עליו. נקודת מוצא שכזו תביא רבים מבני האדם למצב תודעתי שעיקרו "אני קורבן של הסוכרת ואיני יכול לשנות את מצבי". סביר להניח שאדם במצב תודעתי שכזה לא יעשה פעולות אקטיביות לשיפור איכות חייו. נגלה מהר מאד אדם הבוכה על מר גורלו, דואג מהעתיד, "חולה" וכדומה.

התייחסות שונה לסוכרת תצא מנקודת המוצא הבאה: "נכון שלא יכולתי להשפיע על העובדה שהסוכרת התפרצה, אבל אני בוחר לפעול לשיפור איכות חיי. מגיע לי לחיות חיים מלאים למרות העובדה שאני סוכרתי". ומהגישה האקטיבית – יציאה לעשייה ולפעולות למען חיים איכותיים. סוכרתי הפועל בגישה שכזו ילמד את מהי סוכרת, מה הטיפול האפקטיבי עבורו, יקבל על עצמו מחויבות אישית לבריאותו. עשייה שכזו תביא לשיפור באיכות חייו והרגשת שלמות למרות ה"מגבלות" שלכאורה מטילה עליו הסוכרת.

הכול מתחיל ונגמר בראש


כשאני אומר "אני חולה" – אני מרגיש חלש, חסר יכולת, חסר ישע, זקוק לחסדים וסיוע מאחרים.
על מנת לייצר מציאות אחרת לסוכרתי – מציאות של מסוגלות, ביטחון עצמי ופעילות נדרשת גישה שונה: על הסוכרתי לבחור בגישה של - "אני לא חולה" משמע – אני לא מוגבל!

נתחיל בראש ובראשונה בהתנהלות בבית – הסוכרתי הוא כל השאר, שווה בזכויות ובעיקר שווה בחובות ללא הנחות. וממשיך בסביבה החיצונית – בבית הספר, אחרי הצהריים בשכונה, בחוגים ובגילאים מאוחרים יותר – בצבא, בעבודה וכו'. עושים הכול ללא הנחות – כי גם עם סוכרת - אפשר לחיות כמו כולם.

אלו עקרונות מעולם האימון רלוונטיים לסוכרת?


המפתח לידע – לשאול שאלות - כמה מאיתנו קראו עד הסוף את המדריך להפעלה של המשאבה? גילינו כי אנו לא יודעים. עולם הסוכרת מורכב הרבה יותר ובנוי מקליפות רבות ומגוונות. וכיום יש טכנולוגיות רפואיות מתקדמות המסייעות לחולי סוכרת לאזן טוב יותר את רמות הסוכר ולקיים אורח חיים שגרתי.

הילה בת ה-10 היא ילדה סוכרתית אשר חייה וחיי משפחתה השתנו משמעותית לאחר חיבורה למשאבת אינסולין מתקדמת עם סנסור לקריאת סוכר רציפה. למרות שיש לה סוכרת היא חיה כמו כולם, מתפקדת ועוסקת בספורט, יוצאת לטיולים וכד'. המשאבה פוטרת אותה מזריקות והסנסור מאפשר לה ולנו בטחון ושקט נפשי משום שהוא עוזר להפחית אירועי היפוגליקמיה ומאפשר להילה בכל זמן נתון לשלוט ולנהל את רמות הסוכר.

בתחילת הדרך כהורים לילדה סוכרתית התחלנו לשאול שאלות: את הצוות הרפואי, משפחות ותיקות, בפורומים באינטרנט ועוד. כל פיסת ידע שצברנו חיזקה את הביטחון העצמי. למדנו לברור ולהבחין מיהם המקורות המוסמכים עליהם כדאי להסתמך. לא הסתפקנו בתשובות חלקיות ואל מול תשובה שכזו הצבנו שאלות נוספות. לא התביישנו לשאול – כי "אין הביישן למד". תנאי ראשון להצלחה בהתמודדות עם סוכרת – שאל, למד ורד לפרטי פרטים. מקורות המידע רבים ומגוונים אך תמיד חשוב לאמתם עם הצוות הרפואי המטפל בך.

"עמידה במילה" – כמה פעמים התחייבנו לעצמנו אבל כשהגענו לעשייה ויתרנו ו"עיגלנו פינות"? עקרון ה"עמידה במילה" יוצר זהות בין מה שאנו מתחייבים לעצמנו לעשות (אומרים ומתכוונים) ובין מה שאנו עושים בפועל ("עומדים במילה"). לדוגמה: כמה פעמים אמרתי כי אבצע הליכה שלוש פעמים בשבוע, כמה פעמים באמת עמדתי במילה שלי ואכן הלכתי שלוש פעמים בשבוע? כמה פעמים אמרתי שאלך שלוש פעמים בשבוע ובעודי אומר זאת ידעתי שלא אעמוד במילה שלי? כמה פעמים לא אמרתי שאלך כי לא רציתי להתחייב..

עמידה במילה היא המחויבות שלי (הסוכרתי) לשיפור איכות חיי. אני מצהיר כי "אני רוצה לחיות חיים איכותיים ולכן אקיים אורח חיים בריא", מתכוון כי אבצע זאת, ולבסוף עומד במילה שלי – מקפיד על תפריט מאוזן ובריא, מבצע פעילות גופנית סדירה, מקפיד על קטנה כגדולה. זהו ליבו של תהליך האימון - יציאה לעשייה מתוך התובנה כי השלמות שבין מה שאני אומר לבין מה שאני עושה היא הבסיס להצלחתי להגיע לתוצאות, לשפר את האיזון של הסוכרת ולקדם את איכות חיי.

"התמקדות בעשייה ובתיקון" – כמה פעמים התאכזבנו לגלות כי בדיקות הסוכר אינן טובות?
על פי עקרון זה מה שחשוב הוא שאנו נמצאים בעשייה מתמדת בתחום הסוכרת. אין רגע דל, אין הפסקה. מהי עשייה מתמדת? – לומדים, שואלים שאלות, מבצעים בדיקות סוכר בתדירות גבוהה, בוחנים ללא הרף האם אנו פועלים כשורה ובמידת הצורך פונים לסיוע של הגורמים הרפואיים הרלוונטיים.

לכתבות נוספות בנושא סוכרת:
סוכרת נעורים: חידושים שמסייעים באיזון
סוכרת: ניתן לעצור את המגפה הזו
טרום סוכרת, כך הגוף מבקש לחזור לאיזון
חולי סוכרת: שימו לב לטיפול בכף הרגל
המדריך למאובחן סוכרת טרי

הצבנו בפנינו מטרות ויעדים – מרביתם מוכרים – והמוגלובין מסוכרר, רמות סוכר בבוקר, כולסטרול וכו'. תוצאות הבדיקות הן לא המהות – הן המגדלור. מגדלור זה מכוון אותנו לדעת האם הפעולות אותן ביצענו במשך התקופה הרלוונטית נכונות. האם נדרש לשנות משהו בטיפול הרפואי? מה נדרש לתקן? כך יצרנו מעגל סגור ובבסיסו: עשייה – מגדלור (בדיקות) – תיקון – עשייה וחוזר חלילה. מה שיוצר תהליך רציף של השתפרות בתוצאות ורמה גבוהה יותר באיזון הסוכר.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד