ארגונומיה: תכנון הבית בהתאם לצרכים שלכם

ארגונומיה אשר מתוכננת בצורה נכונה יכולה לשפר את ביצוע העבודה ולמנוע פציעות, שמקורן בפעולות לא נכונות שאנו מבצעים באופן יומיומי. ארגונומיה תתרום לאיכות חיים טובה יותר.
 גיל בן טובים
| 17/03/2011 |
צפיות: 43,451
ארגונומיה היא דיסציפלינה מדעית, אשר עוסקת באינטראקציה בין בני האדם למרכיבים הפיזיים של מקום מסוים. ארגונומיה מאפשרת לשנות את סביבת הבית, סביבת העבודה, שינוי שתורם לאדם הן מבחינה גופנית ובריאותית והן מבחינה ביצוע העבודה. ארגונומיה הנעשית בתכנון נכון עשויה להפיג תחושות מתח בצוואר או בגב התחתון ולמנוע פציעות.

טיפים לארגונומיה ביתית


אנשים העובדים במטבח זמן ממושך עלולים לסבול מפגיעות גופניות כמו כאבי גב ורגליים וממתח בשרירים. תכנון מטבח ארגונומי, כאמור, יכול למנוע פגיעות גופניות ולשפר את העבודה. מומלץ שמידות המטבח יותאמו לגובה של המשתמשים העיקריים בו.

למידע נוסף על ארגונומיה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום אורטופדיה
פורום אורטופדיה ילדים
פורום ארגונומיה, סביבת עבודה
פורום ניתוחי גב, כאבי גב, עמוד שדרה
פורום פיזיותרפיה

גובה מומלץ למשטחי עבודה בעמידה


למבשלים עד גובה 1.75 ס"מ מומלץ שמשטח העבודה יהיה בין 90 ס"מ ל-100 ס"מ.
למבשלים מגובה 1.75 ס"מ עד 190 ס"מ מומלץ שמשטח העבודה יהיה בין 100 ס"מ ל-110 ס"מ.
למבשלים מגובה 190 ס"מ ומעלה שמשטח העבודה יהיה 120 ס"מ.
מומלץ להשתמש בשרפרף לרגליים: ניתן להשעין כל זמן מסוים רגל אחרת, על מנת לחלק את העומס שמצטבר על הרגליים.
מומלץ להניח שטיחון ליד הכיור כדי למנוע החלקה.

ארגונומיה בארונות


בעזרת מיפוי ארגונומי פונקציונאלי במטבח אפשר ליצור סדר נכון בארונות. לדוגמא: אם עושים שימוש רב בצלחות, רצוי למקם אותן במגירה הקרובה - כך לא נצטרך להתכופף או למתוח את הגפיים. באותו קו, מומלץ שבארונות התחתונים יהיו מגירות נשלפות למנוע כיפוף מיותר.

ארגונומיה בחדר האוכל


לחדר האוכל רצוי לבחור שולחן קטן שבאפשרותו להיפתח בעת הצורך. במידה ומדובר במשפחה בעלת גובה ממוצע של עד 180 ס"מ רצוי שמאפייני השולחן יהיו:
גובה שולחן: 72 ס"מ.
עובי הקנט עד 4 ס"מ.
פאה עגולה בשפת השולחן.

כיסאות בחדר האוכל


חשוב שכיסאות השולחן יתאימו לגובה השולחן. כדי לבדוק מהו הגובה הנכון יש להתקרב עם הכיסא מתחת לשולחן, מניחים את אמות הידיים על השולחן. אם צריך להרים את הכתפיים סימן שגובה הכיסא נמוך מידי. אם מניחים את אמות הידיים על השולחן ונדרש כיפוף, סימן שהכיסא גבוה מידי. הזווית של משענת הכיסא צריכה להיות 110 מעלות, זאת על מנת למנוע כאבי גב ואי-תמיכה בגב המותני.

עמדת המחשב בבית


בימינו אנשים מבלים שעות רבות בפינת המחשב, הן לצורך הנאה והן לצורך לימודים או עבודה, לכן כדאי להשקיע בעמדה זו תכנון נכון כדי שהעמדה תתאים לגוף המשתמש בה.

איך יוצרים עמדת מחשב ארגונומית?


גובה השולחן:


לאנשים מתחת ל-160 ס"מ גובה השולחן המומלץ הוא 68 ס"מ.
לאנשים עד 175 ס"מ גובה השולחן המומלץ הוא 72 ס"מ.
לאנשים מעל 175 ס"מ גובה השולחן המומלץ הוא 75 ס"מ.
לאנשים מעל 190 ס"מ גובה השולחן המומלץ הוא 80 ס"מ.

איך בוחרים כיסא מחשב מתאים?


בחירת הכיסא צריכה להיות מותאמת לירכיים: יושבים עם הישבן צמוד למשענת הגב, מודדים מרווח של 4 אצבעות בין קצה מושב הכיסא לבין השוק.
משענת הגב, משענת, רוחב ומבנה המושב - צריכים להתאים למבנה הגוף של האדם היושב.
סוג הגלגלים צריכים להתאים לסוג המשטח: רצפה או שטיח.
מפרט של כיסא טוב מכיל: מנגנון הגבהה והנמכה, שינוי זווית וגובה משענת הגב ומשענות ידיים מתכווננות בגובה.
תנוחת הישיבה: יש להתאים את גובה הישיבה ביחס לשולחן, לשבת במרחק יד ישרה מהמסך כשהשליש העליון של המסך בגובה העיניים.
אביזרים ארגונומיים: מומלץ לעבוד עם אביזרים ארגונומיים, כגון: עכבר אנכי, משטח תמיכה מרופד - למניעת העומס הנוצר על הגוף.

ארגונומיה בסלון


מומלץ שהספות יהיו בגובה של כ-45 ס"מ, גובה זה מאפשר לרגליים לגעת ברצפה בזמן הישיבה.
עומק המושב: יש להתאים את עומק המושב ליושבים עליהם.
מיקום מסך הטלוויזיה: המיקום הנכון הוא כך שהשליש העליון של המסך יהיה בגובה העיניים בזמן ישיבה על הספה. מיקום מסך גבוה מדי עלול לגרום ללחץ על חוליות הצוואר. בנוסף, יש למקם את הטלוויזיה מול פינות הישיבה, אחרת הצוואר עלול להיתפס.
דרכים נוספות לצפות בטלוויזיה: ניתן לשבת על אמצעי ישיבה שונים כאשר צופים בטלוויזיה, דבר זה יסייע לחלק את העומס על הגב התחתון. דוגמא לאמצעי ישיבה: כיסא ברכיים, כדור פיטבול, פוף, כיסא יוגה ונדנדה.

ארגונומיה במקלחת


באזור הרחצה חשוב לתכנן אמצעים המונעים החלקה ומאחזי יד בכניסה וביציאה. בנוסף, יש להציב במקלחת ספסל ישיבה עמיד למים בגובה 45 ס"מ.

למאמרים נוספים בנושא ארגונומיה:
בוסים, ייעוץ בנושא ארגונומיה חוסך כסף
מה תורמת ארגונומיה לילדי המחשבים?
חדר כושר: יפיפיות יש, אבל מה עם ארגונומיה?
הזדקפו. עצות ארגונומיה נכונה
ארגונומיה - שיווק או בריאות?

אור הבית


בסביבות גיל 60 האדם זקוק לכמות אור גדולה פי 15, מאשר ילד בן 10. רצוי לתכנן גופי תאורה שקועים במעברים על בסיס נורות לד, שיישארו דלוקים גם בלילות, ולמקם אותם במסדרון ובשירותים בגובה של 40 ס"מ מהרצפה. ליד מסך הטלוויזיה כדאי למקם מנורה עומדת עם תאורה של כ-2700K ולהפנות אותה לרצפה או לקיר. בסמוך לעמדת המחשב יש להוסיף מנורת שולחן (שאינה מתחממת) עם זרוע מתכווננת ולמקם אותה מתחת לקו העיניים כדי למנוע סנוור.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר