על פציעות ספורט, דלקת ומה שביניהן

מתאמנים רבים סובלים מבעיית דלקת במפרקים או בשרירים. חשוב לדעת כי דלקת היא פעולת נגד של מערכת החיסון כנגד פציעות ו/או זיהומים וניתן למנוע אותה ע"י שינוי תרגילי הכושר הגורמים לפציעה או ביצועם בטכניקה נכונה יותר.
 רוית למפל
| 19/11/2010 |
צפיות: 12,081
רובנו המתאמנים משתדלים לשמור על הגזרה, להקפיד על תזונה נכונה, להתאמן באופן מבוקר ולמרות זאת ישנן פציעות ספורט שמצריכות אותנו לקחת פסק זמן וקוטעות את רצף האימונים שלנו.

מדוע זה קורה?


ובכן ישנן הרבה סיבות לכך, אך כתבה זו אינה עוסקת בסיבות לפציעות ספורט נפוצות אלא בתוצאה עצמה – בדלקת וכיצד ניתן להימנע ממנה.

ראשית מהי דלקת?


דלקת הינה פעולת נגד של מערכת החיסון כנגד פציעות ו/או זיהומים. התהליך הדלקתי יכול להתחיל כאשר נוצר גירוי ומאמץ יתר בשריר, בגיד, על עצב, במפרק או ברקמות אחרות. התגובה הדלקתית כוללת תסמינים של אדמומיות העור באזור הפגוע, נפיחות, אספקה מוגברת של תאי דם לבנים במטרה לתקן את הנזק ולבודד את הגורם המפריע לגוף.

למידע נוסף בנושא פציעות ספורט ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום אורטופדיה
פורום השאלת ציוד רפואי, ציוד שיקומי, ציוד אורטופדי
פורום רפואת כף הרגל - פודיאטריה
פורום רפואת ספורט
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי

במקרים מוגזמים דלקת גורמת לחוסר נוחות, כאבים ואף לתפקוד לקוי של האיבר הפגוע. דלקת הינה פגיעה ביו-מכאנית המייצגת כשל פיזיולוגי כתוצאה מפציעה, זיהום ו/או גירוי. גוף האדם עובד על עיקרון של מנגנון ריפוי טבעי. למעשה דלקת הינה חלק נורמלי מתהליך תיקון של כשל בגוף. לאורך חיינו אנו חווים כל הזמן דלקות וזאת משום שהגוף שלנו בתנועה מתמדת. בכל תנועה שאנו עושים השרירים מגורים, נפצעים ומערכת ההגנה נכנסת לפעולה על מנת לתקן את הפציעה.

הסימפטומים של דלקת הם:


תחושת כאב, ועלייה בטמפרטורה של הגוף הנגרמות בעת דלקת, משמשות כנורות אזהרה לחולה. במקרים אלו יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת על מנת שהגוף יוכל להשקיע את מרבית האנרגיה בהחלמה.

השאלה המתבקשת היא: כיצד ניתן למנוע דלקת?


ובכן ראשית עלינו לשים לב באיזה מפרק / שריר אנו חווים דלקת בעלת סימפטומים לא נעימים. ואם כן באיזה תרגיל מתעורר לרוב הכאב. מדוע שתי שאלות אלו חשובות? ובכן אלו שאלות מנחות אשר יכולות להעיד שאותו מפרק חשוף לפציעות ספורט ועל כן עליכם להיזהר בביצוע תרגילים, אולי רצוי להחליף תרגיל או לוודא ביצוע טכניקה נכונה בתרגיל שבו אתם נפצעים לרוב.

ישנם אימונים קשים שמסתיימים בתחושה טובה, אך גורמים לדלקת חמורה במפרק בעלת סימפטומים קשים של כאב מפושט וחזק שמקשה עלינו לישון ומחריף בלילה או לקראת בוקר, כאב מקומי שנמשך למעלה משלושה ימים ואנו מוצאים את עצמנו עייפים, עצבניים וכואבים ובמרדפים אחרי אנשי מקצוע שייקלו עלינו את הכאב.

לאופן ביצוע התרגילים יש חשיבות הכרחית במניעת פציעות ספורט ודלרת, להלן מספר דגשים. בחרתי בתרגיל לחיצת חזה בשכיבה כנגד מוט חופשי כדוגמא להמחשה:

לחיצת חזה בשכיבה כנגד מוט


ראשית עלינו לוודא כי הצוואר מונח ניטרלית על הספסל כשהוא משוחרר ואין הטיה של הסנטר אחורנית או קדימה , גב תחתון – אזור לומברי מוצמד לספסל ( ע"י הכנסת הבטן, סיבוב אגן ו/או הרמת רגליים). בעת ביצוע התרגיל עלינו לוודא כי בתחילתו מוט מעל קו העיניים (פחות או יותר), מרפקים מובילים תנועה מתחת לקו הכתף.

למאמרים נוספים בנושא פציעות ספורט:
גמישות מונעת פציעות ספורט
פציעות ספורט, עדיף למנוע מראש
פציעות ספורט בכף הרגל, כדאי לדעת
כך תמנעו פציעות ספורט
מנעו פציעות ספורט עקב ריצה

במידה ואנו מעוניינים לעבוד במשקלים גבוהים, מחובתנו לוודא שיש מישהו שמשגיח עלינו ולוודא כי אכן הטכניקה שלנו בביצוע התרגיל מספיק טובה על מנת לעבוד גם במשקל גבוה.

גמישות שרירית לקויה - מובילה לחוסר איזון שרירי, לכן עלינו להגדיל את טווח התנועה ע"י עיסוי, מתיחות ו/או שיטות נוספות . שריר מוארך יכול להפיק כוח רב יותר לעומת שריר מקוצר.

חוסר שעות שינה – עייפות כרונית מסוכנת למתאמן בזמן אימון, חוסר שליטה מלאה (-ערנות) במתרחש.

תזונה הינה מרכיב חשוב מאוד. על מנת לייצר אנרגיה במהלך אימון ולבנות את הרכב הגוף (מסת שומן, מסת שריר..) בתום אימון. 75% מהתוצאות שלנו תלויות בתזונה.

גמישות המערכת השרירית והמפרקים חשובה ביותר, אך בנוסף לזה גם אופן ביצוע התרגילים והמשמעת האישית.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם רוית למפל
מייסדת ובעלים של מרכז ReMovement . המרכז להחזרת התנועה ושיפור תנועת המפרקים.

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • פיזיוקליק
    פיזיוקליק
    פורטל פיזיותרפיסטים מומחים פיזיוקליק הינו פורטל יחיד מסוגו לחיפוש מדויק וספציפי של פיזיותרפיסטים מטפלים מכל רחבי הארץ. מטרת הפלטפורמה לקשר בין הפציינט לפיזיותרפיסט המטפל בתחום הכאב הספציפי ממנו סו... קרא עוד
  • ד"ר אלן ענר
    ד"ר אלן ענר
    חוו"ד אורתופדיות משפטיות בדיקה על-קולית ( אולטרה-סאונד) פרקי ירכיים תינוקות. איבחון וטיפול של מחלות אורתופדיות מגיל 0 ועד גיל 18. פגיעות ספורט אצל ילדים ומתבגרים ... קרא עוד
  • ד"ר איל יעקבי
    ד"ר איל יעקבי
    כירורגיה אורתופדית תחומי טיפול: טראומה אורתופדית, שברים מורכבים, שברי צוואר, רפואת ספורט, עמוד שדרה ועוד... קרא עוד
  • ד"ר איתמר בוצר
    ד"ר איתמר בוצר
    אורטופד ספורט ומנתח תחומי טיפול: פגיעות סחוס, פריקת כתף, קרע במיניסקוס, קרעים של הלברום, קרע ברצועה הצולבת, קרעים בגידי השרוול המסובב ועוד... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

פציעת מאמץ חוזרני: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 15/07/2019 |
צפיות: 367
פציעת מאמץ חוזרני היא פגיעה בשריר או בגיד שמתרחשת עקב מאמץ חריג. התאמת סביבת העבודה ושמירה על יציבה נכונה ימנעו את הפציעה ואת הנזק שהיא גורמת
קרא עוד
טונוס שריר נמוך: גורמים ודרכי טיפול בהיפוטוניה
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 07/07/2019 |
צפיות: 382
היפוטוניה היא חולשה של טונוס השריר אשר באה לידי ביטוי בעיכובי התפתחות מוטוריים אצל תינוקות ואצל פעוטות
קרא עוד
כיצד למנוע פציעות במשחק כדורשת?
ד"ר עדי מור
| 25/06/2019 |
צפיות: 986
פציעות בכף היד ובאצבעות נחשבות לנפוצות בקרב שחקניות כדורשת, ומספרן עולה משנה לשנה. כמה סוגי פציעות קיימות? מהן דרכי הטיפול? וכיצד נגרמת פציעה מסוג זה?
קרא עוד
שין ספלינט: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 24/06/2019 |
צפיות: 356
שין ספלינט הוא כאב הנגרם מלחץ ומעומס על עצם השוקה. מנוחה והפסקת הפעילות יימנעו החמרה של המצב
קרא עוד
קיפוזיס: גורמים ודרכי טיפול בגיבנת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/06/2019 |
צפיות: 517
גיבנת היא בליטה בגב העליון אשר יכולה להיגרם בגלל מגוון סיבות, כמו יציבה לקויה, גידולים בעמוד השדרה ואוסטאופורוזיס
קרא עוד
שבר בצוואר הירך בגיל השלישי
ד"ר איל יעקבי
| 16/06/2019 |
צפיות: 703
אחוז גבוה של אנשים מקרב אוכלוסיית הגיל השלישי סובלים משבר בצוואר הירך. שבר מסוג זה פוגע קשות באיכות החיים ובתוחלת החיים של מטופלים בגיל זה. מה הוא השילוב הנחוץ לקבלת הטיפול היעיל ביותר? וכיצד קשורה לכל זה מחלת האוסטאופורוזיס?
קרא עוד
פיזיותרפיה לכאבי גב עליון
פיזיוקליק
| 10/06/2019 |
צפיות: 948
אנשים רבים סובלים מכאבי גב עליון כתוצאה מאורח החיים המודרני, ישיבה לא נכונה ויציבה כפופה. מהן הסיבות לכאב זה? איזה קשר קיים בין האנטומיה הטבעית של האדם להופעת כאבים בגב העליון? ואילו תרגילי פיזיותרפיה יסייעו בהפחתת כאבים אלו?
קרא עוד
תסמונת הצביטה בכתף: תסמינים, גורמים ותרגילי פיזיותרפיה
פיזיוקליק
| 16/05/2019 |
צפיות: 882
אתם חשים כאב הדומה לצביטה באזור הכתף בעת הרמת היד כלפי מעלה? אתם לא מדמיינים. הכאב החד הזה הוא חלק מתסמונת הצביטה בכתף. מה הגורמים לתסמונת? מה הם דרכי הטיפול? וכיצד פיזיותרפיה מסייעת לשיפור הבעיה הרפואית?
קרא עוד
פיזיותרפיה לטיפול בוורטיגו
פיזיוקליק
| 28/04/2019 |
צפיות: 1,036
האם הרגשתם לאחרונה שכל העולם מסתובב לכם? שאתם לא מסוגלים לשמור על שיווי המשקל שלכם? אולי אתם סובלים מוורטיגו. תרגילי פיזיותרפיה הם אחד מהפתרונות היעילים ביותר לטיפול ומניעת התקפים אלו. מה כולל הליך השיקום? כיצד פועל כל תרגיל? ואילו תרגילים יש לבצע בבית?
קרא עוד
כיצד פותרים כאבים לאחר ניתוח?
ד"ר אלון מרגלית
| 17/04/2019 |
צפיות: 1,118
לאחר כל הליך כירורגי באשר הוא מגיע כאב. הכאב הפיזי עלול לגרום לסבל נפשי. שני גורמים אלו יכולים לעכב את הליך ההחלמה. מדוע אסורה מנוחה מלאה? כיצד בונים תכנית שיקום מדויקת? ומה חשיבות השינה להליך?
קרא עוד