נשבר לכם? קחו תפוז לחיזוק העצם

מיץ תפוזים ומיץ אשכוליות, שניתנו על בסיס קבוע לעכברי מעבדה, מנעו את היווצרותה של מחלת האוסטיאופורוזיס בעכברים.החוקרים סבורים כי ההשפעה המיטיבה של מיצי ההדרים קשורה ביכולתם להעלות את רמת נוגדי החמצון בגוף
מאת מולי אפשטיין
| 23/07/2006 |
צפיות: 3,834
עכבר בעל עצמות חזקות שאינן ניתנות לשבירה - זה נשמע כמו משהו שלקוח מתוך הסרטים המצוירים בערוצי הילדים, אולם צמד חוקרים מאוניברסיטת טקסס סבור שהגיבור המרכזי בעניין הוא דווקא מיץ שמופק מפירות הדר.

אוסטאופורוזיס היא מחלה שקשורה בגיל וגורמת לאיבוד סידן מן העצם ולהפיכתה לפריכה ולשבירה יותר. על פי נתוני הקרן הלאומית לאוסטאופורוזיס, המחלה קיימת אצל שני מיליון גברים אמריקנים ואצל שמונה מיליון נשים אמריקניות.

מדי שנה נשברים כ-1.5 מיליון עצמות ירך, חוליות ושורשי פרק כף היד, כך עולה מנתונים שהתפרסמו בארה"ב. "זו מחלה שקטה שתלויה בגיל אבל אם נוכל לשמור על חוזקה של העצם אולי נוכל למנוע אותה", אמר ד"ר Bhimu Patil, מנהל המרכז הרפואי בטקסס.

לצורך המחקר "גויסו" 36 חולדות מעבדה ממין זכר, ששהו במשך חודשיים שלמים במעבדות של פרופ' פייזד דייהים ( Farzad Deyhim), מומחה לתזונה מהמרכז הרפואי בטקסס.

מחצית מהחולדות שימשו כקבוצת ביקורת והמשיכו בשגרת חיים רגילה. שאר החולדות עוקרו וחולקו לשלוש קבוצות טיפול: קבוצה שטופלה ללא תוספת תזונתית, קבוצה שצרכה דיאטה שכללה מיץ תפוזים וקבוצה שלישית שתוספה במיץ אשכוליות.

החוקרים הסבירו שפעולת העיקור היתה הכרחית משום שהורמון הטסטוסטרון גורם להפחתה בריכוז נוגדי החמצון בגוף. "זו בעיה גם בקרב גברים מתבגרים, גם אצלם יורדים ריכוזי ההורמון עם העלייה בגיל", הסביר פרופ' Deyhim והוסיף שמחקר דומה החל לאחרונה על חולדות מעבדה ממין נקבה.

הפרופ' סיפר שבכל בוקר הזינו את החולדות במיץ תפוזים או במיץ אשכוליות מועשר בסודיום ביקרבונאט, במטרה לנטרל את החומציות. לדברי החוקר החולדות שתו את המיץ הטרי בתיאבון רב וכמות הצריכה שלהם היתה גבוהה יותר מזו ששתה החוקר עצמו. מחקר דומה נערך עם ציפת הפרי, אולם תוצאותיו טרם פורסמו.

ירידה בצפיפות העצם מתרחשת בדרך כלל בעקבות חשיפתה לגורמי חמצון. במחקר הנוכחי, הן מיץ התפוזים והן מיץ האשכוליות הטרי העלו את רמת נוגדי החמצון בגופן של חיות הניסוי ועל ידי כך מנעו את היווצרות הנזק לתאי העצם, סברו החוקרים.

לדברי החוקרים, בפירות ההדר מצויים כ-400 רכיבים שונים וכל שנותר לעשות הוא לקבוע אילו מביניהם אחראים לשיפור בתפקוד העצם.

לדברי אחד החוקרים ייתכן שהחומרים הפעילים ביותר בפרי ההדר הם חומרים שנקראים לימונואידים. חקר משפחת החומרים הזו יהיה השלב הבא במחקר. נכון לעכשיו למדו החוקרים לזהות 40 חומרים שונים ששייכים למשפחה זו.

"המחקר הנוכחי מחזק את דעתנו בנוגע לתרומתם של הרכיבים שקיימים בפירות ההדר", אמר ד"ר בימו פאטי (Bhimu Pati), "אולם עד אשר לא יובהר סופית הקשר שבין אכילת אשכוליות או שתייה של מיץ אשכוליות, לבין יחסי הגומלין עם תרופות שונות, על כל אחד מוטלת האחריות להיוועץ ברופא", הוסיף החוקר.

באופן כללי מומלץ לכל אחד לאכול מגוון פירות וירקות בצבעים שונים על מנת ליהנות מתרומתם של הרכיבים החיוניים שבמזון. עורכי המחקר מעלים נקודה נוספת וממליצים לאכול את הפירות טריים.

לאתר של מכון וינגייט

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר