חיזוק מערכת החיסון: 10 עצות לגיל הזהב

בני גיל הזהב, רוצים עצות חיזוק מערכת החיסון ומניעת צינון בחורף? אם כן, הגעתם למקום הנכון. למה חשוב לשתות הרבה, מדוע כדאי להשאיר חלון פתוח למרות הקור, ואיך קשור מרק עוף לסיפור?
מאת עדינה בכר
| 21/12/2008 |
צפיות: 13,178
עם פתיחת עונת החורף והירידה בטמפרטורות, עולה החשיפה לזיהומים ויראליים ולמחלות.

שפעת וצינון תוקפים בעיקר את בני גיל הזהב וילדים שמערכת החיסון שלהם חלשה יותר.

היחלשות מערכת החיסון מושפעת ממספר רב של גורמים כשביניהם: גורמים סביבתיים, נפשיים ותזונתיים, חוסר פעילות גופנית ועוד.

להלן עשר עצות בריאות לחיזוק מערכת החיסון ולהפחתת הסיכונים להידבקות במחלות החורף.

1. תזונה נכונה ומגוונת. מומלץ לצרוך תזונה מאוזנת ומגוונת שתספק לגופנו את כל מרכיבי המזון - פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים שאנו זקוקים להם באופן יומיומי.

לשם כך יש להקפיד על גיוון המזון שאנו אוכלים ויש לצרוך פירות וירקות ממינים וצבעים שונים.

לשאלות על חיזוק מערכת החיסון ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום רפואת משפחה
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום רפואה משלימה, רפואה אלטרנטיבית
פורום כושר גופני

2. שתיה מרובה. מומלץ להקפיד על שתיה מרובה - בשל ירידת הטמפרטורות אנחנו פחות צמאים ונוטים לשתות פחות. בנוסף, אנו שוהים לרוב בחדרים מחוממים וזקוקים לכמות נוזלים מספקת.

שתיה מרובה תחזיר לגוף שלנו את הנוזלים שאנו מאבדים, במיוחד במקרים של חום ומחלה, ותסייע למניעת יובש בריריות, מה שיקשה על ההידבקות בשפעת. אפשר להגביר את צריכת הנוזלים על ידי אכילת מרקים ושתיית תה שגם יחממו את הגוף.

3. מולטי ויטמין. מומלץ לצרוך טבליית מולטי ויטמין אחד ליום, המותאם לגיל, באופן קבוע. בשל חשיפה ההולכת ועולה למזון מעובד ומיעוט בצריכה של פירות וירקות באופן קבוע, תכולת הוויטמינים והמינרלים שאנו צורכים מוטלת בספק.

בעזרת טבליית מולטי ויטמין המתאימה לנו, אנו מספקים לגוף "תעודת ביטוח" לתפריט היומי שלנו למניעת חסרים ולחיזוק הגוף.

4. ויטמין C. בעיקר בחורף, אך לא רק, מומלץ לצרוך ויטמין C. ניתן לצרוך אותו כתוסף או להגביר את צריכתו מהמזון על ידי אכילה של פלפל אדום, עגבניות, קיווי, פירות הדר ועוד.

ויטמין C ידוע כנוגד חימצון חזק המונע נזקי עישון וזיהום אויר וחשוב לתפקוד תקין של מערכת החיסון. במחקרים הוכח כי ויטמין C מסייע לקיצור הופעת תסמיני התקררות ושפעת ולהפחתת תדירות ההידבקות. ניתן לצרוך במינון גבוה יותר מהרגיל בתקופת החורף, כשמרגישים ש"עומדים" להיות חולים, או במהלך מחלה.

5. חיידקים פרוביוטיים. מצויים אצלנו בגוף באופן טבעי ובעלי תפקידים חשובים בתפקוד מערכת החיסון ובאיזונה. בשמירה על מאזן תקין של החיידקים ה"טובים" אנו שומרים על יכולת הגוף ולהתגבר על זיהומים. ניתן להגביר את צריכתם על ידי תוספי תזונה מתאימים או על ידי צריכת מאכלים המועשרים בהם.

חשיבות גדולה לצריכת החיידקים הפרוביוטיים היא בעת נטילת אנטיביוטיקה ובעיקר אחריה (לשיקום אוכלוסיית החיידקים הטובים), כיוון שבעת נטילת אנטיביוטיקה היא פוגעת גם בחיידקים ה"טובים" וחושפת את הגוף להפרעות בתפקוד מערכת העיכול.

במחקרים נראה כי מתן תוספת חיידקים פרוביוטיים לתינוקות ולילדים הפחיתה את תדירות וחומרת התחלואה שלהם ושיפרה את מדדי מערכת החיסון שלהם.

עוד על חיזוק מערכת החיסון:
מדריך: איך לבחור תוסף מזון?
במחט נטויה: מערכת החיסון ע"פ הסינים
דיכאון? חרדה? יש רפואה יפנית
מחלות ילדות נפוצות וטיפולן בדרכים טבעיות

6. ארוחות מסודרות. בחורף, אנחנו שוהים יותר בבית והמזון הופך זמין ונגיש יותר. בנוסף, אנחנו עושים פחות פעילות גופנית ונוטים להיות רעבים יותר עקב הקור. לכן, יש סכנת עלייה לא רצויה במשקל. למניעת עליה במשקל - יש להקפיד על אכילת ארוחות מסודרות, ולחלקן למספר ארוחות ביום - מומלץ לאכול שלוש ארוחות עיקריות ועוד שתיים-שלוש ארוחות ביניים.

7. שינה. יש להקפיד על שעות שינה מספיקות. השינה חשובה למנוחה והרפיה של הגוף. חסר בשעות שינה יפגע בתפקוד מערכת החיסון ואנו נהייה חשופים יותר למחלות ולזיהומים.

8. מרק עוף. מרק עוף מסייע לחימום הגוף, לאספקת נוזלים, לתחושת שובע ועל פי מספר מחקרים, יש עדויות על יכולות ריפוי וחיזוק מדדים של מערכת החיסון.

9. פעילות גופנית. על אף תנאי מזג האוויר, כדאי להקפיד על פעילות גופנית כשמזג האוויר מאפשר זאת או אפילו בבית. פעילות גופנית תורמת לחיזוק מערכת החיסון שלנו ושל ילדינו ומשפרת את יכולת הגוף להתגבר על זיהומים ומחלות. בנוסף, הקפדה על פעילות גופנית תסייע למניעת עלייה לא רצויה במשקל.

10. אוורור. יש להקפיד על אוורור החדר בו אנו שוהים, ללא קשר לשיטת החימום. פתיחת חלון ומעט רוח לא יגרמו לנו לחלות! ריכוז של וירוסים באוויר - כן. אוורור קל יפחית את מספר הווירוסים באותו חלל ויפחית את סיכויי ההידבקות.

לאתר דרך חיים של הכללית

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר