עיתונאים, מתופפים ושחקני ברידג' בונים מחדש

בחלקו השני של המאמר מביאה ענת זפרני דוגמאות לדרכים בעזרתן ניתן להתמודד עם בעיית אובדן הזהות ושינוי הסטטוס. על מציאת מסגרות חלופיות והוספת גירויים בגיל השלישי
 ענת זפרני
| 19/04/2005 |
צפיות: 4,077
הבנה ואמפטיה של האדם לעצמו ושל הסובבים אותו הן התכונות החשובות להתמודדות עם הזקנה ושינוי הסטטוס שתואר במאמר הקודם. נכון, זה קשה, מתיש לעיתים מעליב ופוגע, אבל זוהי המציאות ואליה צריך להסתגל. לגוף, לראש ולרגש יש עכשיו קצב שונה ויש ללמוד אותו מחדש. ניתן להשתמש בטכניקות שונות כמו כתיבה, צעדה, השתתפות בחוגי דרמה, כל אלה על מנת לתת פורקן לתחושות השונות שחווה המבוגר. שהייה בקרב אנשים מבוגרים אחרים יכולה לעזור, בבחינת "נחמת רבים", אך יש כמובן לבדוק כל אדם בפני עצמו. יש ששהייה כזו רק תחמיר את הסימפטומים ואילו התנדבות במקומות של צעירים וילדים יכולה להזינו באנרגיות בריאות.

בניית זהות חדשה. יש היום המון מסגרות של לימוד פנאי והתנדבות לבני הגיל השלישי. להתעורר בבוקר מבלי להיות טרוד במשימות, כשכל היום פרוש לפניך, אחרי שהיית רגיל להיות עסוק מאוד, יכולה להיות חוויה מאיימת. לכן מציאת מסגרות חלופיות במהירות האפשר מסייעת לבניית זהות חדשה, כמו גם מוסיפה תכנים וגירויים המאפשרים התחדשות תאי המוח.

ישנם מספר תחומים בהם ניתן להשתלב מחדש. לימודים - שפות, טיולים, אומנות, פסיכולוגיה, עיתונאות או כל תחום אחר שלאליו לא היה פנאי עד היום. זה הזמן המתאים. יש אפשרות להמשיך להתפתח ולסייע למוח לשמור על קצב חשיבה ולבנות תאי זיכרון חדשים.

התנדבות - שוב, בהתאם לתחומי העניין. כמעט כל מוסד משווע לידיים עוזרות. בתי חולים, מגן דוד אדום, בתי ספר, משמרות בטיחות ועוד ועוד. האדם תורם מניסיונו ויכולתו ונתרם מתחושת השייכות והמסגרת החברתית החדשה שהוא בונה לעצמו. פעמים רבות יכול אדם מבוגר לחנוך משפחה של עולים ולסייע להם מניסיונו.

חוגים - בהם נפגש האדם פעם או יותר בשבוע עם קבוצה ומשתתף יחד אתם באותם תכנים. הרצאה, משחקי חברה, קבוצות הליכה, חוגי העשרה ועוד ועוד. החוגים מתקיימים במתנ"סים ובקתדראות, חלקם מסובסדים מאוד והם מהווים מסגרת מעשירה כמו גם חברתית.

ספורט, מוזיקה ועיסוק מחשבתי - שלושה תחומים המחזקים את התאים במוח, גורמים לריענון אזורים שהתנוונו, מסייעים לחידוד החשיבה, מאטים את ההזדקנות ואף מחזקים את המערכת החיסונית. ספורט - כל ענפי הספורט, כולל ריקודים (חוג ריקודי בטן מאוד פופולרי...), מוזיקה - נגינה והאזנה (חוגי תיפוף בהם הקצב והמקצב משתנים ומחייבים עירנות ודיוק), עיסוק מחשבתי - הרצאות, סדנאות, חוגי מחשבים ואינטרנט, משחקי ברידג', פתירת תשבצי אתגר, חידות לוגיות, עיסוק במתמטיקה ועוד.

הומור וצחוק - הצחוק תורם לבריאות. סביבה שמקבלת את הקשיים, אך "מתרגמת" אותם בעדינות להומור מאפשרת למבוגר להתבדח על חשבון עצמו ולהיות משועשע מחלק מהשינויים. ניתן לעבור סדנאות בהומור או להשתתף בהרצאות/הצגות משעשעות ולאמן את המוח לתרגם מצבים "טראגיים" למשעשעים.

"איננו יכולים ללכת אחורה בזמן ולהתחיל הכל מחדש. אבל אנחנו יכולים להתחיל מחדש מרגע זה ואילך וליצור סוף חדש לגמרי" היא האמירה הקולעת ביותר לסיכום הדברים.

לחלקו הראשון של המאמר לחצו כאן

לאתר של ענת זפרני לחצו כאן

לאתר אשל - האגודה לתכנון ולפיתוח השירותים לזקן בישראל לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר