עיתונאים, מתופפים ושחקני ברידג' בונים מחדש

בחלקו השני של המאמר מביאה ענת זפרני דוגמאות לדרכים בעזרתן ניתן להתמודד עם בעיית אובדן הזהות ושינוי הסטטוס. על מציאת מסגרות חלופיות והוספת גירויים בגיל השלישי
| 19/04/2005 |
צפיות: 3,605
הבנה ואמפטיה של האדם לעצמו ושל הסובבים אותו הן התכונות החשובות להתמודדות עם הזקנה ושינוי הסטטוס שתואר במאמר הקודם. נכון, זה קשה, מתיש לעיתים מעליב ופוגע, אבל זוהי המציאות ואליה צריך להסתגל. לגוף, לראש ולרגש יש עכשיו קצב שונה ויש ללמוד אותו מחדש. ניתן להשתמש בטכניקות שונות כמו כתיבה, צעדה, השתתפות בחוגי דרמה, כל אלה על מנת לתת פורקן לתחושות השונות שחווה המבוגר. שהייה בקרב אנשים מבוגרים אחרים יכולה לעזור, בבחינת "נחמת רבים", אך יש כמובן לבדוק כל אדם בפני עצמו. יש ששהייה כזו רק תחמיר את הסימפטומים ואילו התנדבות במקומות של צעירים וילדים יכולה להזינו באנרגיות בריאות.

בניית זהות חדשה. יש היום המון מסגרות של לימוד פנאי והתנדבות לבני הגיל השלישי. להתעורר בבוקר מבלי להיות טרוד במשימות, כשכל היום פרוש לפניך, אחרי שהיית רגיל להיות עסוק מאוד, יכולה להיות חוויה מאיימת. לכן מציאת מסגרות חלופיות במהירות האפשר מסייעת לבניית זהות חדשה, כמו גם מוסיפה תכנים וגירויים המאפשרים התחדשות תאי המוח.

ישנם מספר תחומים בהם ניתן להשתלב מחדש. לימודים - שפות, טיולים, אומנות, פסיכולוגיה, עיתונאות או כל תחום אחר שלאליו לא היה פנאי עד היום. זה הזמן המתאים. יש אפשרות להמשיך להתפתח ולסייע למוח לשמור על קצב חשיבה ולבנות תאי זיכרון חדשים.

התנדבות - שוב, בהתאם לתחומי העניין. כמעט כל מוסד משווע לידיים עוזרות. בתי חולים, מגן דוד אדום, בתי ספר, משמרות בטיחות ועוד ועוד. האדם תורם מניסיונו ויכולתו ונתרם מתחושת השייכות והמסגרת החברתית החדשה שהוא בונה לעצמו. פעמים רבות יכול אדם מבוגר לחנוך משפחה של עולים ולסייע להם מניסיונו.

חוגים - בהם נפגש האדם פעם או יותר בשבוע עם קבוצה ומשתתף יחד אתם באותם תכנים. הרצאה, משחקי חברה, קבוצות הליכה, חוגי העשרה ועוד ועוד. החוגים מתקיימים במתנ"סים ובקתדראות, חלקם מסובסדים מאוד והם מהווים מסגרת מעשירה כמו גם חברתית.

ספורט, מוזיקה ועיסוק מחשבתי - שלושה תחומים המחזקים את התאים במוח, גורמים לריענון אזורים שהתנוונו, מסייעים לחידוד החשיבה, מאטים את ההזדקנות ואף מחזקים את המערכת החיסונית. ספורט - כל ענפי הספורט, כולל ריקודים (חוג ריקודי בטן מאוד פופולרי...), מוזיקה - נגינה והאזנה (חוגי תיפוף בהם הקצב והמקצב משתנים ומחייבים עירנות ודיוק), עיסוק מחשבתי - הרצאות, סדנאות, חוגי מחשבים ואינטרנט, משחקי ברידג', פתירת תשבצי אתגר, חידות לוגיות, עיסוק במתמטיקה ועוד.

הומור וצחוק - הצחוק תורם לבריאות. סביבה שמקבלת את הקשיים, אך "מתרגמת" אותם בעדינות להומור מאפשרת למבוגר להתבדח על חשבון עצמו ולהיות משועשע מחלק מהשינויים. ניתן לעבור סדנאות בהומור או להשתתף בהרצאות/הצגות משעשעות ולאמן את המוח לתרגם מצבים "טראגיים" למשעשעים.

"איננו יכולים ללכת אחורה בזמן ולהתחיל הכל מחדש. אבל אנחנו יכולים להתחיל מחדש מרגע זה ואילך וליצור סוף חדש לגמרי" היא האמירה הקולעת ביותר לסיכום הדברים.

לחלקו הראשון של המאמר לחצו כאן

לאתר של ענת זפרני לחצו כאן

לאתר אשל - האגודה לתכנון ולפיתוח השירותים לזקן בישראל לחצו כאן

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

איך שמן רוזמרין מעכב אלצהיימר?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2016 |
צפיות: 814
חוקרים מצאו כי בשמן הרוזמרין יש מרכיבים אשר משפרים את יכולות הזיכרון והם יכולים לעכב את התסמינים הקוגניטיביים של מחלת האלצהיימר
קרא עוד
יחסי מין בגיל השלישי – טוב לנשים אבל מסוכן לגברים
מאת מערכת BeOK
| 13/10/2016 |
צפיות: 822
יחסי המין אינם מאבדים מחשיבותם גם בגיל השלישי, מחקר חדש גילה כי נשים מרוויחות מסקס הטבות בריאותית בעוד גברים עומדים בסיכון למחלות לב וללחץ דם גבוה
קרא עוד
מחזור בגיל 50: מדוע נשים סובלות ממחזור בגיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 29/05/2016 |
צפיות: 10,782
גיל הבלות או מנופאוזה היא התקופה שבה נשים מפסיקות לקבל את המחזור החודשי. מרבית הנשים נכנסות לגיל המעבר בגיל 50, אך ישנן נשים שממשיכות לקבל את הוסת החודשית. מהי מנופאוזה מאוחרת ומהם הגורמים לה?
קרא עוד
מעבר בטוח ומוצלח לבית אבות
מאת מערכת BeOK
| 01/04/2015 |
צפיות: 20,648
באופן טבעי, המעבר לבית האבות מלווה בלא מעט התבלטויות וחששות אישיים, הן בקרב הקשיש והן בקרב בני משפחתו. לחששות אלו נלווה גם הצורך המעשי בניהולו הנכון של הליך המעבר. ריכזנו עבורכם מידע מקצועי אודות אופן התכנון וההיערכות לקראת המעבר לבית אבות.
קרא עוד
האם ניתן לשפר כושר גופני בגיל מבוגר?
| 12/08/2014 |
צפיות: 31,328
אימון גופני ושמירה על אורח חיים בריא כבר הוכחו כמאריכי חיים ומשפרי איכות חיים. אך האם הקפדה עליהם רק בגיל מבוגר תעשה את העבודה או שזה כבר מאוחר מדי?
קרא עוד
תופעה - ניצול קשישים. כך תמנעו זאת
| 29/07/2014 |
צפיות: 31,419
ניצול קשישים, או Elderly Abuse הפכה לצערנו לתופעה רווחת. לצד אנשי מקצוע ישרים, קיימים נוכלים המנצלים את חוסר התושייה של קשישים על מנת לסחוט מהם כספים בגין הצעות או תיקונים שאינם נחוצים. כך תתמודדו עם התופעה
קרא עוד
הזדקנות בריאה - זה אפשרי
| 15/07/2014 |
צפיות: 31,676
הזדקנות היא נושא מאיים שרבים מאיתנו חוששים לחשוב עליו, אך זה בלתי נמנע. הבשורה הטובה היא כי מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו כי ניתן לשפר את איכות החיים בגיל מבוגר ולהנות מהזדקנות בריאה
קרא עוד
מחקר: ויטמין D נגד התפתחות אלצהיימר
מאת מערכת BeOK
| 01/07/2014 |
צפיות: 31,582
את רשימת היתרונות של ויטמין D רובנו מכירים. לרשימה הזאת מצטרף יתרון נוסף: מחקר מצא שויטמין D מקטין את הסיכון למחלת פרקינסון. אז נצלו את הקיץ ותוך נקיטת אמצעי זהירות כמו מקדם הגנה, כובע ומשקפי שמש, צאו לספוג קצת ויטמין D
קרא עוד
חשיבותה של פעילות גופנית בגיל השלישי
מאת גלית פרי
| 17/06/2014 |
צפיות: 32,415
פעילות גופנית סדירה היא ערך עליון בשמירה על אורח חיים בריא, ויכולה להאריך ולשפר את איכות חיינו. פעילות גופנית חשובה בכל גיל, גם בגיל השלישי והתורמת רבות לחיים פעילים ועצמאיים יותר
קרא עוד
תסמיני גיל המעבר
מאת ד"ר קובי כהן
| 15/05/2014 |
צפיות: 35,132
גיל המעבר חל על נשים סביב גיל חמישים ומביא עימו תסמינים ותופעות שלא הכירו קודם לכן בגופן. על תסמיני גיל המעבר, התופעות השונות ומהם הדברים שכדאי לשים אליהם לב - בכתבה הבאה
קרא עוד