חשיבותה של פעילות גופנית בגיל השלישי

פעילות גופנית סדירה היא ערך עליון בשמירה על אורח חיים בריא, ויכולה להאריך ולשפר את איכות חיינו. פעילות גופנית חשובה בכל גיל, גם בגיל השלישי והתורמת רבות לחיים פעילים ועצמאיים יותר
מאת גלית פרי
| 17/06/2014 |
צפיות: 32,391
פעילות גופנית חשובה בכל גיל, אולם בגיל המבוגר חשיבותה רבה במיוחד בגלל שישנה ירידה בתפקודים היומיומיים: ירידה בחוזק השרירים ובמסת העצם, ירידה בתנועתיות ובגמישות המפרקים, ירידה ביכולות לבצע פעילות יומיומית, ירידה בתפקודים המשפיעים על יציבות ושיווי משקל, ירידה בסיבולת לב ריאה, שינויים הורמונליים וירידה בזריזות ומהירות התגובה.

למידע נוסף בנושא גיל הזהב הכנסו לפורומים:
פורום אוסטאופורוזיס
פורום ביטוח בריאות, ביטוח סיעודי
פורום גיל המעבר
פורום זכויות רפואיות
פורום סיעוד

בנוסף לכל, עלולות להיווצר מחלות הקשורות לגילאים המבוגרים, כגון: יתר לחץ דם, סוכרת בעיות מפרקים ומחלות נוספות הקשורות להזדקנות תאי המוח. התחלת פעילות גופנית, אפילו בגיל שלישי, חשובה ומומלצת ביותר. באמצעות פעילות גופנית מותאמת ניתן להפיק תגובות חיוביות התורמות להאטת תהליך ההזדקנות ולשיפור תפקודי גוף ונפש.

קיימות הוכחות רבות כי השתתפות בפעילות גופנית סדירה מפחיתה את הסיכון לחלות במגוון רחב מאוד של מחלות המקושרות לגיל המבוגר. בין אותן המחלות ניתן יהיה לכלול: סוכרת מסוג 2, סרטן השד, סרטן המעי הגס אוסטאופורוזיס ועוד.

לפעילות גופנית יתרונות פיזיים ורגשיים רבים והיא משפיעה על מגוון רחב של מערכות גופניות: היא תורמת להפחתת גורמי סיכון למחלות לב ריאות וכלי דם, משפרת את תפקוד מערכת לב-ריאה, מסייעת להורדת ולאיזון לחץ הדם, משפרת פרופיל שומנים בדם, מסייעת לאיזון סכרת ולהפחתת משקל, משפרת מצבי רוח, מפחיתה מצבי חרדה מתח ודיכאון, מסייעת בשימור צפיפות המינרלים בעצמות ומפחיתה את הסיכון לדלדול העצם (אוסטאופורוזיס) ומחזקת את המערכת החיסונית להתמודדות טובה יותר עם מצב של מחלה.


לכל אותן השפעות מיטיבות חשיבות ניכרת בגיל המבוגר, בעל הנטייה למחלות העלולות להגביל ולהוריד את איכות החיים היום יומית. פעילות גופנית סדירה ומבוקרת בגיל המבוגר מסייעת גם לחיזוק מערכת השריר והשלד. הפעילות מאטה את תהליכי התנוונות השרירים, הגידים הרצועות הפרקים והעצמות המתרחשים באופן טבעי.

הפעילות הגופנית תורמת לשיפור שיווי המשקל ולמניעת נפילות. הדבר הינו משמעותי ביותר בשלב זה של החיים, כיוון שנפילה מהווה אחד הגורמים העיקריים לשבר בצוואר הירך ולחבלות ראש. שני סוגי פגיעות עם השלכות קשות, בכל הנוגע לשיקום.

להלן מספר טיפים והמלצות לפעילות גופנית בגיל המבוגר:



1.

בכל תוכנית אימונים לגיל המבוגר חשוב ומומלץ לשלב בין פעילויות אירוביות שישפרו את סיבולת הלב-ריאה, תרגילי כוח לחיזוק העצמות ותרגילי גמישות לשמירה ושיפור טווחי התנועה.

2.

דגש בעבודה בתרגילים המעמיסים על כל אותן עצמות הנוטות להישבר כאשר הן נעשות אוסטאופורוטיות, כאשר האזורים היותר רגישים הם: עצם הירך, עצמות האמה וחוליות עמוד השדרה.

לכתבות נוספות בנושא הגיל השלישי:
תסמיני גיל המעבר
חשיבה חיובית לאריכות ימים
תזונה נכונה בגיל השלישי
מניעת נפילות בגיל השלישי
11 סימנים מוקדמים של דמנציה

3.

את הפעילות האירובית ניתן לבצע גם בפעילות מתונה בלבד. פעילות גופנית כמו הליכה, של לפחות 30 דקות כל פעם, שלוש פעמים בשבוע, הינה מספקת על מנת לפתח סיבולת לב ריאה.

4.

יש לעבוד מתוך הקשבה לגוף, הפעילות נועדה להנאה ולשיפור ההרגשה. אם חשים כאב בשרירים או במפרקים, קוצר נשימה או לחץ בחזה יש להוריד את דרגת הקושי של התרגילים.

5.

דגש בתרגילים המשפרים את שיווי המשקל.

6.

חשוב להקפיד על ביצוע תנועה בטווח שלא גורם לכאבים במפרקים.

7.

דגש על ביצוע תרגילים המשפרים את התנועתיות הנדרשת ליומיום.

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

איך שמן רוזמרין מעכב אלצהיימר?
מאת מערכת BeOK
| 06/11/2016 |
צפיות: 634
חוקרים מצאו כי בשמן הרוזמרין יש מרכיבים אשר משפרים את יכולות הזיכרון והם יכולים לעכב את התסמינים הקוגניטיביים של מחלת האלצהיימר
קרא עוד
יחסי מין בגיל השלישי – טוב לנשים אבל מסוכן לגברים
מאת מערכת BeOK
| 13/10/2016 |
צפיות: 606
יחסי המין אינם מאבדים מחשיבותם גם בגיל השלישי, מחקר חדש גילה כי נשים מרוויחות מסקס הטבות בריאותית בעוד גברים עומדים בסיכון למחלות לב וללחץ דם גבוה
קרא עוד
מחזור בגיל 50: מדוע נשים סובלות ממחזור בגיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 29/05/2016 |
צפיות: 10,580
גיל הבלות או מנופאוזה היא התקופה שבה נשים מפסיקות לקבל את המחזור החודשי. מרבית הנשים נכנסות לגיל המעבר בגיל 50, אך ישנן נשים שממשיכות לקבל את הוסת החודשית. מהי מנופאוזה מאוחרת ומהם הגורמים לה?
קרא עוד
מעבר בטוח ומוצלח לבית אבות
מאת מערכת BeOK
| 01/04/2015 |
צפיות: 20,584
באופן טבעי, המעבר לבית האבות מלווה בלא מעט התבלטויות וחששות אישיים, הן בקרב הקשיש והן בקרב בני משפחתו. לחששות אלו נלווה גם הצורך המעשי בניהולו הנכון של הליך המעבר. ריכזנו עבורכם מידע מקצועי אודות אופן התכנון וההיערכות לקראת המעבר לבית אבות.
קרא עוד
האם ניתן לשפר כושר גופני בגיל מבוגר?
| 12/08/2014 |
צפיות: 31,236
אימון גופני ושמירה על אורח חיים בריא כבר הוכחו כמאריכי חיים ומשפרי איכות חיים. אך האם הקפדה עליהם רק בגיל מבוגר תעשה את העבודה או שזה כבר מאוחר מדי?
קרא עוד
תופעה - ניצול קשישים. כך תמנעו זאת
| 29/07/2014 |
צפיות: 31,353
ניצול קשישים, או Elderly Abuse הפכה לצערנו לתופעה רווחת. לצד אנשי מקצוע ישרים, קיימים נוכלים המנצלים את חוסר התושייה של קשישים על מנת לסחוט מהם כספים בגין הצעות או תיקונים שאינם נחוצים. כך תתמודדו עם התופעה
קרא עוד
הזדקנות בריאה - זה אפשרי
| 15/07/2014 |
צפיות: 31,614
הזדקנות היא נושא מאיים שרבים מאיתנו חוששים לחשוב עליו, אך זה בלתי נמנע. הבשורה הטובה היא כי מחקרים שנעשו לאחרונה מצאו כי ניתן לשפר את איכות החיים בגיל מבוגר ולהנות מהזדקנות בריאה
קרא עוד
מחקר: ויטמין D נגד התפתחות אלצהיימר
מאת מערכת BeOK
| 01/07/2014 |
צפיות: 31,521
את רשימת היתרונות של ויטמין D רובנו מכירים. לרשימה הזאת מצטרף יתרון נוסף: מחקר מצא שויטמין D מקטין את הסיכון למחלת פרקינסון. אז נצלו את הקיץ ותוך נקיטת אמצעי זהירות כמו מקדם הגנה, כובע ומשקפי שמש, צאו לספוג קצת ויטמין D
קרא עוד
תסמיני גיל המעבר
מאת ד"ר קובי כהן
| 15/05/2014 |
צפיות: 34,994
גיל המעבר חל על נשים סביב גיל חמישים ומביא עימו תסמינים ותופעות שלא הכירו קודם לכן בגופן. על תסמיני גיל המעבר, התופעות השונות ומהם הדברים שכדאי לשים אליהם לב - בכתבה הבאה
קרא עוד
חשיבה חיובית לאריכות ימים
מאת מערכת BeOK
| 06/05/2014 |
צפיות: 31,922
בני גיל הזהב, הגיע הזמן שתחשבו בצורה חיובית על עצמכם. מחקר שנערך לאחרונה מצא קשר בין עמדות שליליות ודעות קדומות כלפי בני גיל הזהב לבין מחלות לב וכלי דם שהתפרצו אצל המחזיקים בהן בגיל מבוגר
קרא עוד