מניעת נפילות בגיל השלישי

נפילות בגיל השלישי שכיחות במיוחד, כשליש מבני ה-65 ומעלה נופלים מספר פעמים בשנה. יש לכך השלכות רבות על התפקוד היומיומי של הקשיש והסיבות לנפילה עשויות להיות בריאותיות וקוגנטיביות. לפניכם הסיבות לנפילות בגיל השלישי ודרכי מניעה
ד``ר איתי זיו
| 16/04/2014 |
צפיות: 34,048
דירוג: 2.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 2.0 מתוך 5
שליש מהמבוגרים מעל גיל 65 נופלים לפחות פעם אחת בשנה. נפילות, במקרה הטוב, עשויות להסתכם במכות יבשות ושפשופים ואילו במקרה הפחות טוב – בשברים חמורים (כגון: שבר במפרק הירך), בזעזוע מוח, שברים של עצמות באזור הגולגולת ועוד. במקרים שמדובר בפגיעות חמורות גם עולה הסיכון למוות מוקדם עקב הסיבוכים הנלווים לכך ובזה לא אחת מדובר בסיפור קשה ומסתבר מכיוון שחלק מהנפילות עשויות להסתכם גם בהחמרה של כושר הדיבור, הקוגניציה ועוד.

למידע נוסף בנושא הגיל השלישי הכנסו לפורומים:
פורום ביטוח בריאות, ביטוח סיעודי
פורום ביטוח לאומי
פורום גיל המעבר
פורום הפרעות זיכרון הפרעות קוגניטיביות
פורום סיעוד

ישנן סיבות רבות לנפילות, כגון: מצב גופני בריאותי ירוד של האדם המבוגר, קואורדינציה לוקה בחסר, בעיות שיווי משקל, היארעות מחלות מסוגים שונים כגון: פרקינסון, טרשת נפוצה,אי אל אס – ALS (מחלת ניוון שרירים). חשוב לציין שהמחלות הקשורות למערכות של שלד-שריר קשורות באופן משמעותי יותר לנפילות מאשר מחלות אחרות כגון: סוכרת, מחלות לב וכדומה. בנוסף, שמתרחשת הרעה של המצב הבריאותי גובר מכיוון שנפילה חמורה עלולה להיות כרוכה גם בנכות צמותה או אף מוות.

נפילות קשורות גם לחוסר ביטחון הנוצר אצל המבוגר שנפל ומכאן הדרך לאי שיווי משקל, יכולת ירודה של תנועות יומיומיות כמו הליכה, עליה במדרגות, מעבר מכשול וכן הלאה - קצרה. נפילה קשה ומורכבת של מבוגר מהווה גם עול לא קל על בני המשפחה שמלווים אותו ונמצאים עימו בבית החולים, במקרים רבים, או בבית. תהליך ההחלמה והשיקום עלול להיות מורכב וממושך ולעתים מסתכם בחודשים ארוכים. בכל מקרה איכות החיים אחרי הנפילה הקשה כבר לא דומה למצב שהיה לפני הנפילה וכרוכה גם בסבל רב, בפן הנפשי והן בפן הפיזי.

הפחתת מספר הנפילות והתמודדות טובה עם התוצאות מצריכים תיאום ועבודה של צוות רב תחומי שבטרם עת ישפר את יכולותיו הגופניות של המבוגר. לדוגמה, פיזיותרפיסט המומחה לשיקום בגיל המבוגר, מאמן כושר מנוסה שיודע לשפר את היכולת הגופנית בגיל השלישי וכמובן גם דיאטן קליני שיטפל בנושא של עודף המשקל או אחוזי השומן אם יש (שכיחים בגיל המבוגר) וכדומה. או אז, תיבנה תכנית שלמה עם תרגילים מתאימים, תכנית תזונה, אימון אירובי מתאים וכך באמת ניתן לשפר את המצב.


כאמור, לנפילות קשר לירידה בקוגניציה וקיימים הבדלים, לעיתים, לפני ואחרי הנפילה, ביכולת הקוגנטיבית שמתבטאת בזיכרון פחות טוב, הבעה ירודה של מילים וכדומה. לכן, בשברים מהותיים ושכיחים כמו שבר במפרק הירך, בהחלט יכולה להיות גם השפעה לא רק על מפרק עצם הירך והשרירים שסביבו אלה גם על המוח וזו תופעה שעלולה להיות גם מאוד מאוד מדאיגה.

נציין מחקר מעניין שנערך במחלקה למדעי הבריאות, באונברסיטת יורק, הסלינגטון, יורק, שבאנגליה בו נמצא ש-30% מהאנשים מעל גיל 65 נופלים מידי שנה. חלק מהנפילות האלו אינן גורמות לנזק רציני ואילו חלקן האחר דורשות טיפול רפואי ושיקום. המחקר בודק את האפשרות של התערבות על ידי שיטות שונות, על מנת להפחית את הסיכון של מקרי הנפילות ואף למנוע אותן.

במחקר השתתפו 21,688 אנשים מבוגרים בעלי היסטוריה של נפילות, כאלה שנמצאים בקבוצות סיכון של נפילות או כאלה המתגוררים בבתי אבות או בתי סיעוד שונים. השיטות השונות למזעור ומניעת נפילות היו:

לכתבות נוספות בנושא גיל הזהב:
אלכוהול יפחית סיכון לדמנציה
מתי כדאי לשקול דיור מוגן
פעילות גופנית שווה זהב
תזונה נכונה בגיל השלישי
11 סימנים מוקדמים של דמנציה

1.

תכניות חיזוק שרירים ותכניות אימון לשיפור איזון הגוף ושיווי משקל שהתבצעו על ידי מומחי בריאות מקצועים בתחומם.

2.

ניתוח של סביבת המגורים – ארגון הבית בצורה כזו שתפחית תאונות ביתיות. הערכות מראש למניעת הנפילות בסביבה הביתית, במיוחד אל מבוגרים שנפלו כבר מספר פעמים בבית.

3.

ייעוץ רפואי והמלצות בנוגע לשימוש בתרופות שונות, תוספי מזון והורמונים שונים.

4.

קבוצות טאי צ'י המתאמנות באופן סדיר.

5.

בדיקת עיניים ותיקון בעיות ראייה.

לסיכום, נפילות בגיל המבוגר שכיחות במיוחד שמדובר במבוגרים מעל לגיל 65 שאינם פעילים גופנית ויכולתם בכלל לא טובה ולכן חשובים ההעירכות והייעוץ עם אנשי המקצוע המתאימים על מנת שהגיל המבוגר לא יהיה טראומתי לאנשים וכך בעצם נוכל לשפר את איכות חייהם באופן דרמטי.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית.