פורים: דיאטה מול אוזני המן ואלכוהול

חג פורים מתקרב, ומביא עמו שלל פיתויים שעלולים להרוס דיאטה. כיצד למלא את מצוות "עדלאידע" וליהנות מאכילת אוזני המן ושתיית אלכוהול תוך שמירה על דיאטה? להלן טיפים והמלצות
ד``ר אסנת רזיאל
| 053-4877813 | 08/03/2009 |
צפיות: 8,323
פורים הוא חג של אוכל. ימי החג, כך נכתב במגילת אסתר, צריכים להיות ימי משתה ושמחה. במגילה נקבע שבפורים האדם חייב לאכול סעודה ביומו של החג ולשתות בה כמויות יין "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי", כלומר להשתכר כלוט עד שלא יבחין בין המן למרדכי.

החגיגה אינה שלמה, כמובן, בלי אוזני המן ממולאות בטעמים רבים ומגוונים. אולם מי מאתנו לא חווה את התסכול שמגיע מיד לאחר החג, כשעולים על המשקל?

כדי לא להשבית את שמחת החג ולהמשיך לשמוח גם בחודשים הבאים, כדאי ליהנות ממנהגי החג במידה כזו שלא תביא להשמנה.

רוצים לדעת עוד על תזונה ודיאטה? היכנסו לפורומים:
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה ודיאטה לילדים, השמנה בילדים
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום השמנת יתר - התמודדות

להלן כמה עובדות מעניינות לגבי אוזני המן:

1. ממוצע הקלוריות של אוזן המן אחת באחד מהמילויים המקובלים עשוי להגיע ל- 150-200 קלוריות. 80% מהקלוריות מגיעים מהבצק המכיל הרבה חמאה או מרגרינה, אשר מעלים את רמת הכולסטרול ומזיקים לכלי הדם.

2. למרות שהמילויים הנפוצים של אוזני המן אינם דיאטטיים, יש להם ערך תזונתי חשוב. לדוגמה הפרג, העשיר בסידן (בכף בינונית של פרג יש כמות סידן השווה ל- ¾ כוס חלב!), מגנזיום וחומצה לינולאית המסייעת בהורדת כולסטרול ובמניעת מחלות כלי דם.

3. מילוי תמרים עשיר בסיבים תזונתיים שמסייעים בפעילות מערכת העיכול, ומכילים ויטמין B3, ברזל ואשלגן, שתורם להורדת לחץ דם גבוה; מילוי אגוזים עשיר בחומצות שומן חיוניות, שעוזרות בהורדת לחץ דם גבוה ובמניעת מחלות לב וכלי דם מילוי שקדים עשיר בחומצה לינולאית, ויטמין E ואבץ, המחזק את המערכת החיסונית ומשפר את פוריות הגבר.

מומלץ להגביל את צריכת אוזני המן במהלך החג בהתאם לתוכנית הקלורית היומית. כך ניתן ליהנות מאוזני המן, ובד בבד לשמור על הבריאות.

למשל, אפשר לשלב אוזן המן אחת לאחר הארוחה במקום מנה אחרת של פחמימות. כמו כן, מומלץ לאכול אוזני המן שעשויות מחומרים בעלי ערך תזונתי גבוה.

כיצד להעלות את הערך התזונתי של אוזני המן?

1. החליפו את הסוכר בבצק בממתיק מלאכותי.

2. השתמשו בקמח מלא, העשיר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים

3. במקום מרגרינה, השתמשו בשמן קנולה

4. מלאו את המאפה במילוי בריא (לא שוקולד!)

למאמרים נוספים בנושא תזונה ודיאטה:
מה לעשות עם הפרג בפורים
הסינדרום המטבולי האכזר: כך תמנעו ממנו
השמנה בילדים - איך נלחמים? שותים מים
פוד קואצ'ינג: איך לאכול רק כשרעבים
אומגה 3 לבריאות הלב - יש גם ביין

וכעת, הנה כמה עובדות לגבי אלכוהול:

1. צריכה מתונה של אלכוהול מקטינה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, להפחתת יתר לחץ דם, הפחתת רמות טריגליצרידים גבוהות, עליה בכולסטרול "הטוב" (HDL) וירידה בכולסטרול "הרע" (LDL), האטה בהתקדמות של אלצהיימר ועוד.

2. שתייה מרובה של אלכוהול- כזו העולה ביום על 22 גר' לגבר ו-11 גר' לאישה, עלולה להזיק לכבד, לכלי הדם ולקליפת המוח.

3. שתיית אלכוהול עלולה לגרום להשמנה. גרם אחד של אלכוהול מכיל 7 קלוריות (לעומת 4 קלוריות בלבד שמכיל גרם של פחמימה רגילה). לכן, אם אתם שותים במהלך החג, קחו בחשבון את כמות הקלוריות במשקה.

ערכים קלוריים של משקאות אלכוהוליים (ל-100 גר' משקה):

בירה רגילה – כ-40 קלוריות

יין אדום יבש – כ-70 קלוריות

ג'ין וטוניק – כ-80 קלוריות

וודקה – כ-230 קלוריות

וויסקי – כ-250 קלוריות


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר אסנת רזיאל
מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה
טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת, ניתוחים חוזרים להרזיה