אבא, רד לסופר וקנה לי חבילת קונדומים

בני נוער סקרנים לגבי מין, אבל עדיין קיימת בקרבם בורות מדהימה. זוהי הנקודה בה אמורים ההורים להיכנס לתמונה ולספק את התובנות לגבי הנושא ואת ההסברים על זהות והתפתחות מינית. ילדים (ומין) זה שמחה
| 21/04/2005 |
צפיות: 4,937
מהי זהות מינית? זהות מינית היא הידיעה הברורה לאיזה מין אני שייך ולאילו אנשים אני נמשך. הכוונה היא התנהגות תואמת מין, והעדפה מינית. מדוע הזהות המינית מתעוררת בגיל ההתבגרות? המתבגר עסוק בבירור עצמי בנוסח "מי אני", תוך כדי בדיקה גורפת בכל השטחים: פוליטיקה, לימודים, יחסים עם בן/בת זוג, חברות ועוד. בין היתר עולה גם שאלת זהותו מינית: איזה מין גבר/איזו מין אשה אני? למי אני נמשך? מהם הכלים העומדים לרשותי במשחק בין המינים ועוד.

הומוסקסואליות "מתגלה" אף בגיל ההתבגרות. ההומוסקסואליות היום ידועה כשוני גנטי, העדפה. פעם התייחסו להומוסקסואליות כאל מחלת נפש. היום, בעקבות התפתחות הגנטיקה יודעים שזוהי העדפה מינית הנקבעת ברחם ממש כמו צבע עיניים, גובה ומשקל. בגיל ההתבגרות, עם התעוררות היצרים, מתפרצת המיניות, וההעדפה מינית הופכת להיות יותר ברורה. עדיין, פעמים רבות חשים מתבגרים משיכה בפנטזיה לבן מינם (תוך כדי אוננות או צפיה בסרט), אבל זה עדיין לא הופך אותם להומוסקסואלים. זהו תהליך טבעי הקשור לגיל ההתבגרות ובדיקת הזהות המינית.

אני בת 16. האם אני נורמלית?


דוגמא לשאלה שהגיעה אלי לאתר: "אוננתי וחשבתי על בנים – האם אני הומו?" יש מספר נושאים שמטרידים את בני הנוער באופן קבוע – "קיימתי יחסי מין והופיעו לי פצעי בגרות - האם נדבקתי במחלת מין?", גודל האיברים והשוואה לאחרים (הורים אחים חברים), א-סימטריה של האיברים ו"האם זה ישתנה?", "האם אוננות מסוכנת?", "פוגעת בפוריות?", "מה זה קרום בתולים והאם טמפון לא קורע אותו?" ו"האם נכנסים להריון עם תחתונים?"

במפגשים עם הורים מצאתי שאין כמעט קשר בין השכלה לבין רמת פתיחות. ראיתי הורים משכילים, ליברלים ומודרנים, שלא סיפקו אף הסבר לילדיהם מתוך אמונה שהילדים יגיעו לבד לתשובות (והילדים הגיעו לסבא וסבתא שם מצאו אוזן קשבת ומענה) ופגשתי הורים פחות משכילים, שמגיל מאוד צעיר הסבירו הכל לילדים ושידרו טבעיות רבה בכל הנוגע לנושאים המיניים שבינו לבינה. כאמור, מידת הפתיחות, כמו גם יצירת מצבים המאפשרים שיחה, אינם תלויים במשתנים אלו וכנראה שבמרקם העדין של התא המשפחתי ישנה אוירה משפחתית המאפשרת או חוסמת את התקשורת הבינאישית.

בגילאי 15-16 חשוב לתת הסבר בנוגע לאמצעי מניעה וקיום יחסי מין. אהיה זהירה מפני שחלק מהדברים תלויי מצב לחלוטין. באחת מהקבוצות אותה הנחיתי סיפרה אם למתבגרת, שבתה בת ה-16 וחצי קיימה שנה קודם לכן יחסי מין מלאים עם חבר שהיה לה באותה תקופה - תלמיד מהשכבה. הם נפרדו מספר חודשים לאחר מכן והבחור סיפר לחבריו שהוא שכב איתה. חרושת השמועות שנוצרה בבית הספר אודות הבחורה גרמה לה לעזוב את התיכון בו למדה.

הפחד מ"השם הרע" שיצא לבנות המקיימות יחסי מין הוא עדיין גדול ומאיים. ישנם הורים המנצלים פחד זה ומזהירים את בנותיהם שלא לקיים יחסי מין ולשמור על כבודן. בחורה אחת קיימה יחסי מין אנאליים במשך שנה וחצי עם החבר וסיפרה לי שזו הדרך שלה "להישאר בתולה". לכן חשוב לצייד את המתבגרים במידע.

ראשית, רוב בני הנוער אינם מגיעים ישירות לקיום יחסי מין, קודמים לכך גישושים בצורת "מזמוזים" והסתגרויות בחדר. את הזמן הזה חייבים הורים אחראים לנצל על מנת לתת למתבגר תחושה שסומכים עליו, תוך מתן כלים ברורים להתנהגות: אמצעי מניעה (באחת הקבוצות שהנחיתי השתתפה אחות חדר מיון נשים שסיפרה שבנות דוחפות טמפון כאמצעי מניעה ומגיעות לבית חולים עם זיהומים קשים), בשלות רגשית ונפשית, חשיבה על היום שאחרי, יחסים מתוך אהבה והתחשבות.

שנית, ישנם ספרי הדרכה בנושא שחשוב שיהיו בבית, בין היתר הספר הפופולרי "צאי מזה", והמדריך הישראלי להתבגרות (חוברות קטנות של ד"ר בר וטלי רוזין). ישנם אתרים מומלצים בהם חשוב לגלוש באינטרנט: דלת פתוחה, יחד - מין מיניות ויחסי מין.

הורים, תבינו ת'טבע

המבוכה שבשיחה עם ילדינו אודות מיניות בכלל ומיניותם בפרט נובעת מעצם הקושי ההורי לקבל את הילד כיצור מיני. יחד עם זאת, אין סיבה לתת לרגש זה לנהל אותנו. כדאי שהורים יפנימו שאחריות הורית כוללת בתוכה גם מתן כלים להתנהגות זהירה ונכונה בשטח עדין זה.

כולנו מסכימים שמגע פיזי חשוב ונעים, לכן אין צורך להשתמש באיומים והפחדות. פתחו ערוצי תקשורת, היו קשובים לשאלות ופנו לעזרה במקרה של חוסר וודאות. רק אל תחכו שהדברים יסתדרו מעצמם... יש היום יותר ויותר מודעות לנושא ולמרות זאת, שיטוט קצר בפורום של בני נוער יציג לפניכם תמונה עדכנית של בורות וחוסר וודאות בנוגע להתנהגות בתחום המיני. אני מציעה לכם לשדר מסר חיובי ותומך לתהליך טבעי ויפה זה, הנקרא מיניות האדם.

עוד על התפתחות בני נוער? לאתר של ענת זפרני לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

היפנוזה רפואית: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול
| 16/05/2018 |
צפיות: 471
היפנוזה רפואית היא לא עוד שיטת בידור אלא זו שיטה טיפולית אשר מסייעת לפתור בעיות שונות כמו חרדות, גמילה מעישון וכאבים כרוניים
קרא עוד
חרדה בהריון: גורמים ודרכי התמודדות
מאת מערכת BeOK
| 10/05/2018 |
צפיות: 321
הריון מביא עמו שינויים רבים, חלקם טובים אבל חלקם יכולים להעלות דאגות וחששות ואף לגרום לחרדה. חרדה בהריון היא תופעה נפוצה ויש דרכים רבות להתמודד איתה
קרא עוד
טיפול פסיכולוגי לילד – סיפור המעשה
| 07/05/2018 |
צפיות: 255
הורים רבים חוששים לקחת את הילד שלהם לטיפול פסיכולוגי ולעתים הילדים עצמם מביעים התנגדות ממניעים שונים. טובי פלד, פסיכולוג מומחה, מתאר מקרה של התהליך הטיפולי של ילד אחד ועל התוצאות שמדברות בעד עצמן
קרא עוד
נוירופידבק – רפואה מותאמת אישית לדיכאון ולחרדה
| 22/04/2018 |
צפיות: 773
נטילת תרופות אינה חייבת להיות הדרך היחידה לטיפול בדיכאון ובחרדה. נוירופידבק היא שיטת טיפול המבוססת על איתור תבניות המוח ושליטה בהן וכך אפשר להקל על תסמיני הבעיה ולשפר את מצבו הנפשי של המטופל
קרא עוד
כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב?
מאת מערכת BeOK
| 18/04/2018 |
צפיות: 479
אנשים רבים לא יודעים כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב. בעזרת שמירה על כמה כללים פשוטים אפשר לתת לחבר את מה שהוא צריך בזמנים קשים אלה
קרא עוד
נוירופידבק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז
| 01/04/2018 |
צפיות: 404
נוירופידבק היא שיטה טיפולית לא תרופתית לבעיות קשב וריכוז. בשיטה זו מאמנים את האותות החשמליים במוח לפעול כשורה ולהפחית את המאפיינים של ההפרעה
קרא עוד
פסיכולוגיה חיובית: עקרונות לחיים מלאי משמעות ולשלמות עצמית
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2018 |
צפיות: 404
ענף הפסיכולוגיה אינו מתמקד רק בהתמודדות עם הגורמים השליליים בחיים ופסיכולוגיה חיובית היא אסכולה אשר שמה דגש על חיובי שיש באדם כדי להגיע לאושר מרבי
קרא עוד
הפרעת קשב וריכוז: עד כמה חיוני להכיר את הפרופיל הרגשי של הילד?
| 19/03/2018 |
צפיות: 323
הפרעת קשב וריכוז היא אינה בעיה ביולוגית בלבד והטיפול בה כרוך גם בהבנה פסיכולוגית של צורכי הילד
קרא עוד
האם חייבים לבצע מבחנים ממוחשבים לצורך אבחון הפרעת קשב?
| 26/02/2018 |
צפיות: 356
מבחנים ממוחשבים לאבחון בעיות קשר וריכוז אינם בגדר חובה, אך הם מהווים אמצעי עזר לאבחון הפרעת קשב, כאמצעי תומך החלטה באבחון הכולל שאלונים, מבחנים ממוחשבים, התרשמות קלינית בהתבסס על מפגש הם ההורים והילד או המבוגר
קרא עוד
רווחה וחינוך – טובת הכלל או אינטרסים אישיים?
| 25/02/2018 |
צפיות: 183
טובי פלד, פסיכולוג קליני ופסיכולוג חינוכי, מתאר את ההליך שעוברות משפחות רבות תחת ידם של שירותי הרווחה ויוצא נגד התנהלות הממסד
קרא עוד