סיוט שומרת נברא מחדש

הגבולות והמושגים מטשטשים, תופעת העדר גוברת, צריכת האלכוהול עולה והיעדר הענישה ההולמת היא פירצה הקוראת לגנב. כל הסיבות לכך שמעשי אונס הפכו לשיגרה מסויטת בקרב בני הנוער
| 19/04/2005 |
צפיות: 3,543
בתחילת דברי חשוב לי להדגיש שרוב בני הנוער לא אונסים ולא משתתפים במעשי אלימות קבוצתית. מאידך, בזמן האחרון אנו עדים ליותר ויותר תופעות קיצוניות של הפעלת אלימות מינית בקרב קבוצות של מתבגרים. מה הסיבות?

טשטוש גבולות. היום יש אוירה מתירנית שנותנת תחושה כאילו הכל מותר. בגיל שבו אין חשיבה בוגרת ומנוסה עם בקרה ורציונליות, נקלטים לעיתים מסרים שמקבלים פרשנות לקויה, שיכולה להוות פתח לחציית גבולות. גם בקרב המבוגרים קיים היום בילבול רב ובחוגי הורים אני נתקלת בשאלות כמו: זה בסדר שאמרתי לילד? הרבה דברים שפעם הורים ידעו והיה ברור הפך היום למטושטש.

טשטוש מושגים. חשיפת איברים, ליטוף, הפעלת לחץ וסחיטה, הטרדה מילולית – כל אלו בגיל הנעורים מאוד מטושטש. מחמאות למשל הן 'קטע', הם מחמיאים זה לזה לפעמים בצורה מאוד בוטה, ללא מודעות לפרשנות שיכולה לנבוע מכך. בנוסף, גיל זה מאופיין בחשיבה של "לי זה לא יקרה", המונעת חשיבה על תוצאות עתידיות. הם כל כך עסוקים באומניפוטנטיות (תחושת כל יכול) שהם לא מודעים לסכנה עד שהיא ממש מגיעה ולפעמים זה כבר מאוחר מדי.

תופעת העדר. בגיל זה מאוד חשוב להשתייך לקבוצה. מאפייני קבוצות אלו הם בדרך כלל מנהיג חזק ואמיץ, אחד שהמוטו שלו "לא פוחד מאף אחד", שמעז לעשות את הדברים הכי קיצוניים ומאפשר לאחרים לראות ש"זה אפשרי" ולחקות אותו (כדי להוכיח שהם מסוגלים). מאפיין נוסף הוא טשטוש אישיות הנאנסת - "היא רצתה את זה","היא ביקשה", "היא סתם אחת שעושה את זה עם כולם"... באחד ממקרי האונס האחרונים כוסו פני הנערה (כדי שיוכלו להימנע מלראות בה אדם, אלא רק אובייקט מיני) - וכך, ליחיד אין חמלה, אין אנושיות, אין שיקול דעת ואין אחריות. הערך "כולם" שווה לגיטימציה גם ליחיד.

ריבוי שתיית אלכוהול. שוב, לא כל השותים אונסים אבל ידוע ששיקול הדעת פוחת במצבי שכרות ואנשים עושים דברים שבמצבי פיכחות לא היו מעזים לעשות. יש היום עלייה עצומה במספר בני הנוער ששותים אלכוהול בכמויות גדולות מאוד, וכתוצאה מכך משתוללים בכבישים, נוהגים באלימות, תוקפים וגם אונסים.

בני נוער היום מגדירים מסיבה טובה רק אם יש בה אלכוהול וה הם יכולים "לתדלק" את עצמם או "לדפוק את הראש". זה מתחיל במשקאות קלים ולגיטימיים כמו רד בול וממשיך למשקאות חריפים יותר, לפעמים עד מצב של שכרון חושים ואז, גם אם הבחורה אומרת "לא", הלא שלה נשמע כקול ענות חלושה.

היעדר ענישה. העונשים שמוטלים היום על עברייני מין, ביניהם אנסים הם מגוחכים ואין שום יחס בין הזוועה לענישה. הרבה פעמים מוצגת הנאנסת בציבור כמופקרת שיזמה, רצתה ושתפה פעולה ואילו הנערים מוצגים כתמימים, "קורבנות" של ממש... תסמונת האשמת הקורבן עובדת כאן שעות נוספות ומקבלת מעין לגיטימציה על ידי כך שלא באמת מענישים את העבריינים. הנערה בקיבוץ שומרת ובני משפחתה עזבו את הקיבוץ ומשפחות הנערים נשארו שם - אין ענישה ואין הרתעה.


מה אפשר לעשות כדי לזהות מצבים שכאלו? למנוע?

קודם כל להכיר בהם. יש אחריות גם למבוגרים שמסביב לתופעה. יש המון הכחשה - "הילד שלי לא יעשה כזה דבר", "הייתי יודעת אם היה קורה לבת שלי משהו" - אי אפשר לדעת וצריך לבדוק כל פעם מחדש אם הכל בסדר. יש סימנים ברורים לכך שמשהו השתבש, הסתגרות, בכי, פחד, נסיגה, הפסקת אכילה או אכילה מופרזת, מקלחות, פעמים רבות יש תיעוד בכתב (רצון סמוי שמישהו יקרא וידע) ועוד ועוד. לכן בראש ובראשונה אסור להתעלם.

דיסקוטקים, מסיבות ופאבים - קניית פחיות שתיה סגורות, כך שתימנע היכולת להחדיר כל מיני חומרים למשקה. לפתוח את הנושא לשיחה בבית באופן תמידי, כמו מנטרה – להתריע, להסביר, לשאול ולתחקר. לא לפחד להיות נודניק - המתבגרים מודעים לחששות של הורים ומפרשים אותם כדאגה ואהבה - ג ם אם הם צועקים עלינו שאנחנו נודניקים. עדיף הורה דואג ומודע מהורה שמוותר ונמנע מלשאול.

בדרך כלל בבירור שלאחר אירוע רואים ששיש אחרים שידעו על מקרי אונס, עוד לפני שהוגשה תלונה במשטרה. חברים ראו, שמעו, לא היו בטוחים, התביישו לספר או פחדו שידעו שהם "הלשינו"...

חשוב להכניס למודעות דרך מערכת החינוך שתמיד יש למי לפנות - אפשר להכניס ליועצת, למחנכ/ת או מנהל/ת פתק אנונימי שמעיד על החשד שנעשה מעשה של סחיטה או אונס אצל תלמיד כזה או אחר. בהרבה בתי ספר יש פורומים באינטרנט שאפשר דרכם להגיע בצורה אנונימית לבעלי תפקידים. חשוב שאנשים יבינו שאם ויודעים ולא מספרים, הדבר נחשב כשיתוף פעולה עם הפושעים.

מערכת החינוך חייבת להיכנס עם תוכנית מניעה, לדבר ו"להציף" את הנושא. ככל שהנושא יהפוך למדובר יותר, כך תגבר המודעות והוא יפסיק להיות נושא מסתורי ומסקרן, אלא נושא מודע ומוקע מהחברה. יש צורך אמיתי לדבר על הפקת לקחים ולא לתת לזה לגיטימציה בשום אופן או צורה. האחריות היא של כולנו.

לאתר של ענת זפרני לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

היפנוזה רפואית: כל מה שרציתם לדעת ולא העזתם לשאול
| 16/05/2018 |
צפיות: 471
היפנוזה רפואית היא לא עוד שיטת בידור אלא זו שיטה טיפולית אשר מסייעת לפתור בעיות שונות כמו חרדות, גמילה מעישון וכאבים כרוניים
קרא עוד
חרדה בהריון: גורמים ודרכי התמודדות
מאת מערכת BeOK
| 10/05/2018 |
צפיות: 321
הריון מביא עמו שינויים רבים, חלקם טובים אבל חלקם יכולים להעלות דאגות וחששות ואף לגרום לחרדה. חרדה בהריון היא תופעה נפוצה ויש דרכים רבות להתמודד איתה
קרא עוד
טיפול פסיכולוגי לילד – סיפור המעשה
| 07/05/2018 |
צפיות: 255
הורים רבים חוששים לקחת את הילד שלהם לטיפול פסיכולוגי ולעתים הילדים עצמם מביעים התנגדות ממניעים שונים. טובי פלד, פסיכולוג מומחה, מתאר מקרה של התהליך הטיפולי של ילד אחד ועל התוצאות שמדברות בעד עצמן
קרא עוד
נוירופידבק – רפואה מותאמת אישית לדיכאון ולחרדה
| 22/04/2018 |
צפיות: 773
נטילת תרופות אינה חייבת להיות הדרך היחידה לטיפול בדיכאון ובחרדה. נוירופידבק היא שיטת טיפול המבוססת על איתור תבניות המוח ושליטה בהן וכך אפשר להקל על תסמיני הבעיה ולשפר את מצבו הנפשי של המטופל
קרא עוד
כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב?
מאת מערכת BeOK
| 18/04/2018 |
צפיות: 479
אנשים רבים לא יודעים כיצד לעזור לחבר שאיבד אדם קרוב. בעזרת שמירה על כמה כללים פשוטים אפשר לתת לחבר את מה שהוא צריך בזמנים קשים אלה
קרא עוד
נוירופידבק לטיפול בהפרעת קשב וריכוז
| 01/04/2018 |
צפיות: 404
נוירופידבק היא שיטה טיפולית לא תרופתית לבעיות קשב וריכוז. בשיטה זו מאמנים את האותות החשמליים במוח לפעול כשורה ולהפחית את המאפיינים של ההפרעה
קרא עוד
פסיכולוגיה חיובית: עקרונות לחיים מלאי משמעות ולשלמות עצמית
מאת מערכת BeOK
| 22/03/2018 |
צפיות: 404
ענף הפסיכולוגיה אינו מתמקד רק בהתמודדות עם הגורמים השליליים בחיים ופסיכולוגיה חיובית היא אסכולה אשר שמה דגש על חיובי שיש באדם כדי להגיע לאושר מרבי
קרא עוד
הפרעת קשב וריכוז: עד כמה חיוני להכיר את הפרופיל הרגשי של הילד?
| 19/03/2018 |
צפיות: 323
הפרעת קשב וריכוז היא אינה בעיה ביולוגית בלבד והטיפול בה כרוך גם בהבנה פסיכולוגית של צורכי הילד
קרא עוד
האם חייבים לבצע מבחנים ממוחשבים לצורך אבחון הפרעת קשב?
| 26/02/2018 |
צפיות: 356
מבחנים ממוחשבים לאבחון בעיות קשר וריכוז אינם בגדר חובה, אך הם מהווים אמצעי עזר לאבחון הפרעת קשב, כאמצעי תומך החלטה באבחון הכולל שאלונים, מבחנים ממוחשבים, התרשמות קלינית בהתבסס על מפגש הם ההורים והילד או המבוגר
קרא עוד
רווחה וחינוך – טובת הכלל או אינטרסים אישיים?
| 25/02/2018 |
צפיות: 183
טובי פלד, פסיכולוג קליני ופסיכולוג חינוכי, מתאר את ההליך שעוברות משפחות רבות תחת ידם של שירותי הרווחה ויוצא נגד התנהלות הממסד
קרא עוד